خرده فرهنگ گوت

خرده فرهنگ گوت ، جهانی غنی در عین حال تاریک

خرده فرهنگ گوت[1]. تاریخ: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

منبع: برگرفته از چندین مجله و مقاله مد گوتیک [2]

نویسندگان: فیلیپ ریفنراث، آرنو کریستوف، جیم و جونس، تحریریه آفرو گوت[3]

مترجم: نسرین لیری زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

خرده فرهنگ گوت، جهانی غنی و در عین حال تاریک است، شبیه به همان دنیای ظلمانی گوتیک …از ظهور این خرده فرهنگ، مقارن با جنبش‌های اعتراضی دهه هفتاد، خصیصه‌های نمایشی و درعین حال معناگرا و فرهنگ‌سازش هویدا شد. فرهنگی که تلاش می‌کرد روبروی طبقه‌ی فرادست بایستد شاید در این عصر خود به سمت مصرف‌گرایی هیپسترها متمایل شده است.

مقدمه مترجم:‌ تعریف و توضیح خرده فرهنگ گوت کار بسیار سختی است، جهانی متشکل از چیزهای آشنا که حول موسیقی متمرکز است. از همان ابتدای پیدایش، مد گوت آمیزه‌ای از تأثیرات جنبش های موسیقیاییِ پانک[5]، گِلَم[6] یا گلم-راک، پُست پانک[7] و جنبش‌های سینمایی است. این مد با گرایش زیبایی‌شناختی، زیبایی اندیشه‌های مخالف و در عین حال عجیب و احساسی را پرورش می‌دهد و تقریباً تقلیدی ازادبیات گوتیک[8] به حساب می‌آید. در ایجاد این اندیشه‌ها، لباس‌ها همیشه نقش مهمی بازی کرده‌اند و رمان‌های برگرفته از همین  نام (رمان گوتیک[9] که مشهورترین شخصیت‌های آنها خون آشام‌ها، هیولاها و ارواح و غیره است) با ظهور مصرف‌گرایی مدرن در قرن نوزدهم با مد ارتباط پیدا کرده‌اند.

نماد خرده فرهنگ گوت
جانی اسلات[10] (۱۹۸۲)

تحول جنبش پانک در دهه ۷۰ و ظهور خرده فرهنگ گوت

در دهه ۷۰ سبک‌های پانک ریشه گرفتند.روزهای اوج خوانندگانی مثل سید[11] و نانسی[12] و پیدایش نمادهای مشهوری مانند گِلِن دانزیگ[13] خواننده و مؤسّس گروه پانک-راک میس فیتس[14] جنبش جدیدی را در مد، جواهرات و سبک های فردی به راه انداخت. همین ریشه ها است که امروز راه را برای فروش سبک های متنوع جواهرات زیبا به صورت گسترده هموار کرده و موجب رونق بیشتر خطوط تولید محصولات آرایشی گوتیک در این قرن شده است. 

زمانی که گروه های پانک-راکی چون میس فیتس به پیروی از خوانندگان سیاه پوش با مدل موهای شیطانی بر صحنه‌ها حاضر شدند، سبکی آغاز شد که در مد و استایل فردی باب شد. برداشت همگانی از سبک این گروه‌ها، جذابیت چرم، آرایش سنگین و زنجیرهای روی چکمه‌ها را  به دنیای مد بازگرداند. تحوّل پانک ها، کم کم درها را برای شروع چیزی که گوت حقیقی خوانده می‌شود، باز کرد.

در سال ۱۹۷۶ دو گروه افسانه‌ای پُست‌پانک “جوی دیویژن”[15] و “سوزی اند بنشیس”[16]شکل می‌گیرد. آنها با آمیختن موضوعات جدّی‌تر مانند عذاب روح، بابی که گروه‌های راک تجربی مانند “ولوت آندرگراوند”[17] و یا گروه “دورز”[18] پیشتر گشوده بودند، به راه‌اندازی ژانر جدیدی کمک کردند که میراثی از فلسفه پانک بود.

در ابتدای سال ۱۹۸۰، موسیقی این دو گروه در کلوب لندنی بَتکِیو [20] معروف می‌شود،و باعث تولّد جنبشی به همین نام می‌شود. ویژگی این تشکیلات بتکِیوی، اجرای بسیار نمایشی، نقش‌های رومانتیک و عاشقانه سیاه در متن‌ها و لباس‌های روی صحنه‌ی اجراکنندگانِ موسیقی بود. در حقیقت همین کلوب بَتکِیو، محلّ زایش خرده‌فرهنگ گوت شد.

اجراهای شبانه کلوب بَتکِیو مکان گرده‌همایی گوتیک‌ها می‌شود، (رویدای که بعدها اتّفاق می‌افتد). بزرگترین ویژگی ظاهری آن‌ها نماد DIY””[21] (خودتان را ابراز نمایید) بود. جوانان لباس‌های سیاه به تن می‌کردند و از بازگذاشتن آنها لذّت می بردند، پارچه‌ها را از هم می‌شکافتند و دوباره، با سنجاق‌های تزئینی به هم وصل می‌کردند. انتخاب رنگ سیاه برای لباس، اشاره‌ای است به جامه‌ی عزاداری زنان پس از جنگ. پسران جوراب های توری مادرانشان را برمی‌داشتند تا به جای دستکش بپوشند و برای کامل‌کردن استایل خود،جواهرات مادربزرگ‌ها را صاحب می‌شدند. پسران زن‌نما چنان که دختران مردنما، برای هرچه اصیل‌تر بودن، در حجیم‌تر کردن مو و بزرگ کردن اغراق آمیز چشم‌ها با خطّ چشم با هم رقابت داشتند. این ظاهر، اکنون به عنوان استایل “old school” مکتب کهن گوت یا “goth vintage” گوت سنّتی شناخته می‌شود و در تضاد با ظاهر گوتیکی که بعدها تحول می‌یابد، قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: مد دهه ۷۰ ، منبع الهامی ماندگار در دنیای مد از همین مترجم

لازم به ذکر است که در سال ۱۹۸۲، عکاسی به نام  فرد.اچ برگر[22]مجله “پروپاگاندا”[23] را ایجاد  کرد و این تنها مجله‌ای است که گوت‌ها در سرتاسر دنیا با آن آشنا هستند و  بدین طریق به تمام جنبه‌های خرده فرهنگ گوت از جمله موسیقی، مد، سینما، ادبیات و غیره می پردازند.

خرده فرهنگ گوت

ویژگی‌های خرده فرهنگ گوت

رنگ اصلی این خرده فرهنگ سیاه است. لباس‌ها و لوازم جانبی مشکی از الزامات نخستین، خرده فرهنگ گوت است. در کنار آن، موهای حجیم مشکی، آرایش غلیظ تیره، برجسته‌سازی خطوط صورت با کانتور، چشم‌ها، گونه‌ها و لب‌های برجسته، ترکیب ظاهر جسدگونه و آندروجینی (ظاهر دوگانه مردانه و زنانه) در مرکز قوانین پذیرفته شده این جنبش است.

 انتخاب رنگ سیاه برای لباس، اشاره‌ای است به جامه‌ی عزاداری زنان پس از جنگ.

با گذشت زمان، لباس‌ها اغلب با ترکیب مبهم چندین سبک ناهماهنگ و ناهمگون طراحی می‌شدند. در حالیکه تعداد قابل توجّهی از عناصر اولیه هنوز باقی‌مانده بود و درون‌مایه کلّیِ تاریکی و مرگ به شیوه‌های مختلف گسترش می‌یافت. استایل‌ها ازعناصر تقریبا حاشیه‌ای امّا کاملا ًمنسجم شکل می‌گرفتند. بر صحنه‌های متنوّع نوظهور، همه‌ی نوع استایل‌مرتبط به مد گوت حتی طرح‌های کهنه و یا طرح‌های ظریف لباس‌های ویکتوریایی با کارکرد نظامی جذب می‌شد  و به زیر گروه ها تقسیم می شد. مُد  همواره به تغییرات اجتماعی و فرهنگی پاسخ می‌دهد؛ مد گوت نیز از این ویژگی بی‌بهره نیست و تنوّع زیادِ “گوتیان معاصر”، استایل‌های جدیدی را بر اساس کلوب یا صحنه‌های رقص، سایبر[24]، لولیتا[25] (دختر کم سن و سال اغواگر، شخصیت رمان ولادیمیر ناباکوف)، استیم پانک[26]، گِیشا[27] (در ژاپن، زنی که کارش سرگرم کردن مردان است )و… ارائه می دهد.

خرده فرهنگ گوت همیشه پیرامون مجموعه‌ای از سبک‌های دیدنی و جذاب قراردارد تا هویتی “کنجکاو” ،”جذاب” و “تکان دهنده” را نمایان سازد. در این بین کارکرد لباس‌ها تا حدّ زیادی وابسته به شخصی است که آن را می‌پوشد. در واقع، طبقه متوسط در ​​دهه ۸۰، تنها توانست به میانجی رسوم کلیشه‌ای یا مهمل و به‌طور کورکورانه شورش خود را اعلام کند. این در حالی است که پیشگامان طبقه‌ی فرودست در دهه ۹۰ از شمایلِ اعیانیِ ژیگولوهایِ ولخرج جانبداری می‌کردند با امید اینکه بتوانند تلنگری به قراردادهای متداول در جامعه بزنند. این شمایل‌نگاری درونی به عمد، دوباره کلیشه‌ها را  زنده می‌کند و بازگشت ماندگار به گذشته را تثبیت می‌کند. 

خرده فرهنگ گوت
کارولین جونز[33]  در نقش مورتیسیا آدامز[34]  (۱۹۶۴)

 گوت به عنوان یک خرده فرهنگ تماشایی، نشان‌دهنده تفاوت از طریق نوآوریِ سبک شناسی و زیبایی شناسی زندگی روزمره است. به عنوان یک خرده فرهنگ مصرف گرا، تمایل به کالا  دارد و به فرایند تغییرشکل تن می دهد. بنابراین خرده فرهنگ گوت، چرخه ای از زندگی را دنبال می‌کند که در آن افراد، نشانه‌ها و محصولات با گذشت زمان تغییر می‌کنند و به سرعت، لباس‌های به اصطلاح “گوتیک” مورد توجه بسیاری از طرفداران این خرده فرهنگ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: استایل هیپی و هیپی شیک از همین مترجم

ظهور مد گوتیک[35]

خرده فرهنگ‌ها در طول چندین نسل روی سبک گوت و پانک تاثیر داشته‌اند. ریشه‌های هر خرده‌ فرهنگِ مد بر روی همه چیز، از لباس و جواهرات گرفته تا آرایش و مدل مو تأثیر گذاشته است. این خرده فرهنگ‌ها بودند که به نسل جدید نوجوان و جوان عناصر اصلی هر سبک و چگونگی تأثیر آن بر نحوه لباس پوشیدن آنها را نشان دادند.

یکی از ریشه‌های جنبش گوت، “مد گوتیک” است. گوتیک اولین بار در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ در موسیقی ظاهر شد. از جمله بازماندگان جنبش پانک در انگلستان، گوتیک، مدل‌های زیبایی‌شناسی چون دیوید بویی[36] و لو رید[37] داشت. گوتیک منابع خود را از ادبیات ویکتوریایی[38]،  و گاهی از جهان خیال و قرون وسطی وام می‌گرفت. 

خرده فرهنگ گوت / دیوید بویی و لو رید
خرده فرهنگ گوت / دیوید بویی و لو رید

مد گوتیک  در دهه ۸۰ با ظهور گروههای موسیقیایی مانند سوزی اند بنشیس و گروه کیور[39] آغاز شد. این مد گرایش پوشیدن همه نوع لباس مشکی وهماهنگ با آرایش چشم ِدودیِ متداول و خون آشامی و رژ لب قرمز را ادامه داد. این خرده فرهنگ برای شناساندن خود از نمادهای گوتیکی مانند کاراکترهای تلویزیونی، مورتیسیا و ونزدی آدامز[40] استفاده می‌کرد که حتی امروزه همچنان گزینه‌های محبوب برای لباس‌های هالووین[41] هستند. 

طرفداران خرده فرهنگ گوت در سراسر جهان شروع به پوشیدن اصلی‌ترین نماد پایه‌ای مد گوتیک می کردند که همچنان امروزه در صنعت مد وجود دارد: چوکر یا همان گردنبندهای قلاده‌ای. سبک‌های گوتی دارای طیف‌های گسترده‌ای از گردنبندهای چوکر ظریف و تنگ است. این گردنبندها از جنس چرم یا مخمل دارای آویزهستند، و همچنین گردنبندهای ویکتوریایی، صلیبی و ستاره ای را نیز دربرمی گیرد. این خرده فرهنگ با لباس‌های  بلند و راحت ویکتوریایی همراه با نیم‌تنه و نوارهای بافتنی برای نگه‌داشتن نیم تنه شناخته می‌شود. تنها با اکران فیلم دراکولای برام استوکر[42] در سال ۱۹۹۲ بود که صنعت مد متوجه تأثیرگذاری خرده فرهنگ گوتی شد.

زنان گوتی به پوشیدن دستکش‌های توری و حمل چترهای مشکی ادامه می‌دهند. همچنین چکمه های پاشنه بلند بنددار و چکمه‌های بلند دکمه‌دار  به اصلی‌ترین اجزای کمد لباسشان تبدیل می‌شود و مردان گوتی کت و شلوارهای شیک وعجیب و غریب با ساعت‌های جیبی معروف دوره دراکولا، می‌پوشند.

طرفداران خرده فرهنگ گوت در سراسر جهان شروع به پوشیدن اصلی‌ترین نماد پایه‌ای مد گوتیک می کردند که همچنان امروزه در صنعت مد وجود دارد: چوکر یا همان گردنبندهای قلاده‌ای. 

در جامعه امروز، افرادی که موسیقی گوتیک و هوی متال دوست دارند، به سبک مدهای گوتی لباس می‌پوشند، اما کسانی که خرده فرهنگ گوتی را در زندگی روزمره خود زندگی می‌کنند، سبک‌های نمایشی‌تری ارائه می دهند. در سال ۲۰۲۰ ، اگرچه سبک‌های گوتیک بسیار پیشرفت کرده، اما بخشی از هویت شخصی شده‌اند که در آن افراد بیشتری خود را خون آشام ، جادوگر و یا ویکتوریایی می پندارند.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره استایل خیابانی

آفرو گوت: خرده فرهنگ و مد

خرده فرهنگ گوت، آفروگوت
 استایلی ازآفرو گوت[45]

برای بسیاری از افراد، زمانی که صحبت از جامعه گوتیک به میان می‌آید ، تنها از نوجوانان سفید‌پوست یاد می‌شود. بخشی بخاطر تاکید بر فرهنگ و مد دوره ویکتوریایی است و بخشی دیگر به دلیل تصاویری است که ما از افراد طرفدار سبک گوتیک دیده‌ایم که با بررسی دوره‌های مختلف بیشترشان جوان و سفیدپوست بوده‌اند. 

متأسفانه، این کلیشه اعضای بسیار مهم جامعه گوتیک را نادیده می‌گیرد. موسیقیدان‌ها، نویسنده‌ها، بازیگران یا طراحان رنگین‌پوست که محتوای بسیار شگفت‌انگیز گوتیک تولید می‌کنند، یا افراد و جوامع رنگین پوستی که زندگی حقیقی گوتیک دارند. هزاران رنگین پوست وجود دارد که روح مد گوتیک را در خود جای داده‌اند.

آفرو گوت چیست؟

خرده فرهنگ گوت آفرو گوت
آفرو گوت، خرده فرهنگ زنان و مردان آفریقایی

آفرو گوت، خرده فرهنگ زنان و مردان آفریقایی با پوست تیره است که  علاقه زیادی به مد، موسیقی و سبک زندگی گوتیک دارند. این موضوع هم شامل افرادی می‌شود که لباس‌ها و آرایش سبک گوتیک سنتی دارند، و هم شامل کسانی که آداب، سبک و مدهای بومی خود را با دنیای گوتیک ترکیب کرده اند، و شکلی جدید و باورنکردنی از فرهنگ گوتیک ارائه می دهند.

تلفیق سبک و لوازم جانبی گوتیک با کلاه‌های بومی و پیراهن‌های بلند سنّتی آفریقایی یا پیراهن‌های حبشه‌ای و دیگر لباس‌ها و مدهای سنّتی، رویکردی منحصر به فرد برای فرهنگ گوتیک ایجاد کرده‌است که بهترین جنبه‌های هر دو جهان گوتیک و نمادهای آفریقایی را در بر دارد.

طراحان، هنرمندان و مبتکران خرده فرهنگ آفرو گوت

افراد فوق العاده با استعدادی در سراسر جهانِ مد هستند که مد، مدل آرایش، طراحی، موسیقی و رسانه‌های آفرو گوت را طراحی می کنند. اگر به دنبال جواهرات، لباس‌ها، موسیقی یا چیز دیگری برای تغذیه جنبه تاریک روح خود باشید، نمونه‌های واقعاً شگفت‌انگیزی وجود دارد که افراد رنگین‌پوست در ژانر گوت طراحی کرده‌اند. از طراحان مشهور آفرو گوت می‌توان به طراحان و هنرمندان زیر اشاره کرد: شانیس وادل[46]، دیلارا فیندی کوگلو[47]، بیانسا ژونیس[48]،ونوس ایکس[49] و بروتا لینچ هانگ[50] و …

همچنین بخوانید: پانک چیست و مد پانک از کجا آمده است؟


[1] – Subculture Goth خرده فرهنگ گوت

[2]– https://essenziale-hd.com/2020/01/23/from-goth-to-punk-has-subculture-changed-the-way-we-dress , http://darkmatterlab.blogspot.com/2017/02/fashionnement-goth.html , https://jamandjones.com/mode/la-culture-goth , https://antregothique.com/blogs/news/afro-goth-sous-culture-et-mode  

[3]– Philippe Reifenrath – Arno Kristof – jamandjones- edition Afroghot 

[4]– https://post-punk.com/beautiful-men-goth-and-postpunk/

[5]–  Punk

[6]– Glam گلم یا گلم-راک یکی از زیرشاخه‌های موسیقی راک و پاپ است که اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی در بریتانیا ظهور کرد. از مؤلفه‌های این سبک آمیختن مد و موسیقی همراه با آرایش غلیظ و پوشیدن لباس‌های پرزرق‌وبرق و پوتین‌های پاشنه‌بلند بود. گلم راک در میانهٔ دهه ۱۹۷۰ به اوج محبوبیت رسید و تا پایان همان دهه فرونشست، اما تأثیر فراوانی در شکل‌گیری سبک‌هایی نظیر پانک راک، گلم متال، رمانتیسم نو و گوتیک راک داشت. از گروه‌ها و هنرمندان بزرگ این سبک در بریتانیا می توان به گروه سیلور و دیدید لویی و …اشاره کرد و در آمریکا گروه نیویورک دالز و لو رید و… در این سبک فعالیت می کردند.

[7]– Post Punk نام جنبشی در موسیقی راک است که ریشه آن به اواخر دهه هفتاد و بعد از رشد چشمگیر موسیقی پانک راک برمی‌گردد. با اینکه زمینه این موسیقی همان پانک راک است اما بیشتر از پانک راک، حالت تجربی، پیچیده و درونگرایی در آن مشاهده می‌شود.

[8]– Littérature Gothique ژانری از ادبیات است که از ترکیب وحشت و مضامین عاشقانه به وجود آمده‌است. نویسنده انگلیسی به نام هوراس والپول اولین بار در سال ۱۷۶۴ با رمان قلعه اوترانتو این سبک را معرفی کرده‌است.

[9] – Roman Gothique رمان گوتیک شامل داستان‌هایی است که در آن مضامین وحشت، تاریکی و ماوراءالطبیعه حضور چشم‌گیری داشت . رمان گوتیک باعث شد در آینده اتحاد محکمی بین ادبیات وحشت و سینما به وجود بیاید.

[10]– Johnny Slut یکی از نمادهای مشهور خرده فرهنگ گات و موسیقی پست پانک 

[11]–  Sid Vicious سید ویشس، نوازنده گیتار بیس انگلیسی و از اعضای سابق گروه پانک راک پیستولز  جان سیمون ریچی با نام هنری.

[12] – Nancy Spungen   نوازنده آمریکایی گروه پیستولز و یکی از نماد های برجسته پانک-راک در دهه ۷۰.

[13]– Glen Danzig موسیقدان، خواننده، آهنگساز و تهیه کننده آمریکایی است. او بنیانگذار بندهای موسیقی چون میس فیتس، سامهین و دانزینگ است.در اواسط دهه۷۰ او و گروه موسیقی میس فیتس به خلق موسیقی های پانک-راک، هوی متال، بولوز و … پرداختند.

[14]– The Misfits گروه موسیقی پانک-راک مشهور دهه ۷۰.

[15] -Joy Division گروه راک انگلیسی. جوی دیویژن موسیقی پانک را گرفته و فراتر از کلیشه‌هایش، صدا و سبکی خاص به آن داد و بدینگونه بود که به یکی از پیشگامان سبک پست پانک تبدیل شد. 

[16]–  Siouxsie and the Banshees. گروه موسیقی راک انگلیسی بود که سال ۱۹۷۶ توسط  سیوزی خواننده و بیسیست گروه استیون سورین در لندن بنیان گذاشته شد. گروه ابتدا با سبک پانک راک شناخته می‌شد اما خیلی زود به سمت نوعی پست‌پانک سرشار از آواها و ریتم‌های تجربی تغییر مسیر داد و تکامل یافت.

[17]– Velvet Underground گروه موسیقی راک آمریکایی است که در سال ۱۹۶۵ در نیویورک تشکیل شد. شاخص‌ترین اعضای گروه لو رید و جان کیل بودند.

[18]– The Doors  یکی از تأثیرگذارترین و جنجال‌برانگیزترین گروه‌های راک دهه ۶۰ میلادی. 

[19]– https://www.sceneandheardnu.com/content/2019/4/26/an-appreciation-of-the-misfits

[20]-The Batcave کلوپ شبانه ای در مرکز لندن، که اجراهای گروه های مختلف موسیقی در آن انجام می شد.

[21]– Do It Yourself

[22]– Fred H.Berger

[23] -PROPAGANDA-Magazine

[24]– cyber سایبر گوت، در واقع ورود به صحنه‌ی موسیقیِ صنعتی است. گوت شهرنشین. این گوت، اغلب لباس‌های پرزرق و برق و ملحقاتی مکانیکی و صنعتی به بر دارد. سایبرگوت، به دلیل انفکاک از مفهوم ظلمانی و تهدیدآمیز گوت رایج، نظرهای بسیاری را به خود جلب کرد.فرهنگ لغت گوت.

[25]– Lolita

[26] -steampunkاستیم‌پانک، ریشه در ادبیات و خاصّه در تخیل عاشقانه ویکتوریایی دارد. این سبک، متأثر از آثار ادبی نویسندگانی همچون مری شلی، ژول ورن، ایچ.جی. وِلز و ادوارد است. در اواخردهه هشتاد، استیم‌پانک به عنوان زبانی در پاسخ به سایبرپانک ابداع شد. به طور خلاصه، استیم‌پانک مضمونی علمی‌تخیلی دارد که دربرگیرنده‌ی تکنولوژی و طرح‌های زیبایی‌شناسانه است و ملهم از ماشین‌های بخار قرن نوزدهم، عهد ویکتوریایی انگلستان و مد امریکایی‌ست.

[27] -geisha

[28]-https://aesthetics.fandom.com/wiki/Cybergoth

[29] -https://www.amazon.fr/GRACEART-Victorienne-Medieval-Carnaval-V%C3%AAtements/dp/B07XHNTWPG

[30]– https://www.gothicangelclothing.co.uk/blog/tips-goth-lolita/

[31]– https://www.aliexpress.com/i/4000078906326.html

[32] -https://www.pinterest.com/pin/264023596876710649/

[33] -Carolyn Jones هنرپیشه آمریکایی 

[34]– Morticia Addams کاراکتر هنری در فیلم تلویزیونی سیاه و سفید خانواده آدامز که هنرپیشه آمریکایی کارولین جونز نقش آن را ایفا کرده است. 

[35]– Gothic Fashion

[36]– David Bowie دیوید رابرت جونز، با نام هنری دیوید بویی موسیقیدان، خواننده، تهیه‌کننده، آهنگ‌ساز، نقاش و بازیگر مشهور انگلیسی بود. او در ۵ دهه جزو یکی از شخصیت‌های محبوب موسیقی عامه‌پسند بود.

[37]– Lou Reed موسیقی‌دان، خواننده و ترانه‌نویس راک و عکاس آمریکایی بود. او بیشتر به عنوان گیتاریست، خواننده و ترانه‌نویس گروه ولوت آندرگراوند و فعالیتش به عنوان یک هنرمند منفرد که در طول دهه‌ها و در سبک‌های مختلف موفق بوده‌است شناخته می‌شود. با اینکه ولوت آندرگراوند در طول فعالیت خودش مورد بی‌توجهی مردم واقع شد اما یکی از تأثیرگذارترین گروه‌های موسیقی راک است.

[38]–  Littérature victorienne ادبیات دوره ویکتوریایی به ادبیاتی اطلاق می شود که در دوره پادشاهی ملکه ویکتوریا آفریده شده است و در واقع دوره ویکتوریایی دوره گذار از ادبیات رمانتیک به ادبیات بسیار متفاوت قرن بیستم است.

[39] -The Cure گروه راک انگلیسی است که در سال ۱۹۷۶ در جنوب انگلستان شکل گرفت. نام این گروه در زمرهٔ یکی از گروه‌های پُست پانک و موج نوی بریتانیا قرار گیرد. آن‌ها در سال‌های آغازین دههٔ ۱۹۸۰ میلادی سمت و سوی موسیقی‌شان را تغییر دادند و با خلق ترکیب‌های پُرمایهٔ گیتار و سینث‌سایزر جزو اولین گروه‌هایی بودند که باعث پدیدآمدن ژانر گوتیک راک شدند.

[40]– Wednesday Adams چهارشنبه آدامز یک شخصیت داستانی است که توسط کاریکاتوریست آمریکایی چارلز آدامز ساخته شده است. این شخصیت همچنین در تلویزیون ، فیلم و بازی های ویدیویی هم در قالب های زنده و هم در قالب انیمیشن ظاهر شده است.

[41] -Halloween جشن مسیحیت غربی و بیشتر سنتی است که با عید مقدسان مرتبط است و در شب ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب با چهره‌های نقاشی شده، لباس‌های عجیب یا با لباس‌های شخصیت‌های معروف و با چهره و ظاهری که به‌نظرشان ترسناک باشد خود را آماده جشن می‌کنند.

[42]– Bram Stoker’s Dracula عنوان یک فیلم ترسناک-عاشقانه محصول ۱۹۹۲ ایالات متحده به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا است. این فیلم بر پایه رمان دراکولا اثر برام استوکر ساخته شده‌است.

[43]– https://www.pinterest.com/pin/277252920797393592/

[44]– https://punkdesign.shop/products/mens-goth-military-style-long-cloak

[45] -https://www.rebelsmarket.com/blog/posts/afro-goth-subculture-and-fashions

[46] -Shanice Wadell

[47] -Dilara Findikoglu

[48]– Bianca Xunise

[49] -Vénus X

[50] -Brotha Lynch Hung

[51]– https://www.pinterest.com/pin/361554676326527301/

انواع کفش های زنانه
انواع کلاه : چهارده نوع کلاهی که باید داشته باشید.

نظرات (2)

  1. پینگ بک: چگونه استایل راک داشته باشیم؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله مد مدمگ خرده فرهنگ راک

  2. پینگ بک: نگاهی دیگر به مد دهه ۸۰ - فروشگاه اینترنتی رزمد مُدمگ مد دهه ۸۰ بازگشت دهه هشتاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها