۲۰۲۱، سالی برای بازگشت بزرگ کلاه گاوروش

۲۰۲۱، سالی برای بازگشت بزرگ کلاه گاوروش

بازگشت کلاه گاوروش، از ترندهای برجسته‌ی ۲۰ سال پیش

منبع: مجله مادموآزل[1]          نویسنده: کارولین آرِناس[2]

مترجم: نسرین لیری            ۲ اسفند ۹۹

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر کلاه گاوروش[3] خود را به مدت ۱۵ سال در کمد لباس نگه داشته‌اید، اکنون زمان آن رسیده است که آن را بیرون بیاورید یا برای خریدنش سری به فروشگاه دست‌دوم‌فروشی بزنید: کلاه گاوروش بر روی تمام سرها خوش می‌نشیند.

به قول معروف این ترند نیز می‌رود و باز برمی‌گردد ... و به تازگی شاهد آن هستیم که افراد مشهور بیشتری با کلاه گاوروش دیده شده‌اند.
به قول معروف این ترند نیز می‌رود و باز برمی‌گردد … و به تازگی شاهد آن هستیم که افراد مشهور بیشتری با کلاه گاوروش دیده شده‌اند.


در فرانسه، همه این کلاه را به خوبی می‌شناسند و تقریباً کلاه اصلی مورد علاقه زنان پاریسی در فروشگاه‌های دست دوم است. کلاه گاوروش بدون شک یک اکسسوری کلاسیک است، بنابراین بهتر است بگوییم: هیچ چیز جدیدی در مورد این ترند وجود ندارد! این کلاه به تازگی در سال ۲۰۱۷ نیز بازگشتی محسوس به دنیای مد داشته است.

مثل همه ترندها، به قول معروف این ترند نیز می‌رود و باز برمی‌گردد … و به تازگی شاهد آن هستیم که افراد مشهور بیشتری با کلاه گاوروش دیده شده‌اند.

از میان سرپوش‌های سال‌‌های اخیر (آنهایی که به جرات می‌گویم ” باید داشته باشیمشان”) کلاه باب[4]شیک‌ترین است. شاید این کلاه از جایگاهش خسته شده و آماده می‌شود تا مقام اول را به گاوروش بسپارد!

کِیتی هولمز[5] کلاه گاوروش را به مدِ روز تبدیل می‌کند.

کیتی هولمز با کلاه Gavroche
کیتی هولمز با کلاه Gavroche

مجله‌های مد امریکایی از زمانی که کیتی هولمز، در هفته‌های اخیر چندین بار کلاه گاوروش را پوشیده است به هیجان آمده‌اند.

بعد از اینکه کیتی هولمز،  بارها لباس‌ها و لوازم جانبی شیکی پوشیده است – مثلاْ با چکمه‌هایی که جمعیت زیادی را مجذوب خود کرد – به یک مرجع مد تبدیل شده است. امروز، شیک‌پوشان امریکایی استایل او را از نزدیک دنبال می‌کنند. به این ترتیب، اگر او همچنان خود را با پوشیدن کلاه گاوروش نشان دهد، این کلاه می‌تواند تبدیل به کلاه ترند سال شود…

علاوه بر این، افراد مشهور دیگری نیز اخیراً با این لوازم جانبی در محافل مختلف حاضر شده‌اند. تیلور سوئیفت[6] را با کلاهی در همین نمونه در فیلمش درشبکه اینترنتی دیزنی پلاس[7] دیدیم. هَلی بِری[8] نیزدر اینستاگرام خود عکسی با کلاه منتشر کرده است که کاملاً شبیه کلاه گاوروش است …

تقارن یا یک ترندِ (قدیمی) جدید

همانطور که وبلاگ این استایل[9] به آن اشاره می‌کند، مردان و زنان امریکایی با کلاه گاوروش از طریق گروه موسیقی  فال اوت بویز[10] از نزدیک مواجه شده‌اند. این کلاه معروف برای نمایش نشان تجاری این گروه در دهه 2000 بود (مخصوصاً در مورد پاتریک استامپ[11]).

همانطور که گفته شد، در این دوره بسیاری از افراد مشهور مانند کریستینا آگیلرا[12]، بریتنی اسپیرز[13]، جنیفر لوپز[14]، بیانسه[15]  و… به طور خلاصه، اکثرا خوانندگان این کلاه را انتخاب کرده‌اند!

گروه راک فال اوت بویز
گروه راک فال اوت بویز

در سال های ۲۰۰۰، کلاه گاوروش اغلب رنگین، طرحدار، براق و… بود، در حالی که کلاه‌هایی که افراد مشهور در سال ۲۰۲۱ می‌پوشند بیشتر از نوع کلاسیک و ملایم هستند.

حداقل در حال حاضر، اگر صادق باشیم جدا از اینکه بازگشت کلاه گاوروش همیشگی باشد، این کلاه همان اندازه جذاب است که در سال های ۲۰۰۰ بود! ( مثل کلاه گاوروش خَزدار جنیفر لوپز)

در فرانسه، ویکتور هوگو نام یکی از شخصیت‌های رمان بینوایانِ خود را گاوروش گذاشت. این رمان مانند کاراکترغم‌انگیزِ قهرمانِش در سطح بین المللی شناخته شدند. پس از موفقیت رمان بینوایان و شخصیت گاوروش بود که کلاه گاوروش در فرانسه به این نام خوانده شد!

در نهایت، کلاه گاوروش یکی از ترندهای برجسته بیست سال پیش است. با توجه به اینکه این روزها مد همچنان از سال های ۲۰۰۰ الهام می‌گیرد، بازگشت این لوازم جانبی به راستی غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد.

آیا مجموعه “اِمیلی در پاریس[16] نیز از دلایل بازگشت کلاه گاوروش است؟

آیا مجموعه "اِمیلی در پاریس"  نیز از دلایل بازگشت کلاه گاوروش است؟
آیا مجموعه امیلی در پاریس نیز از دلایل بازگشت کلاه گاوروش است؟

هنگام صحبت در مورد شکوفایی ترند کلاه گاوروش، سخت است که از مجموعه امیلی در پاریس صحبت نکنیم. به یاد داشته باشیم، این سریال جذاب و باورنکردنی موفق شد در رتبه‌بندی بیشترین تأثیرات مدِ سال 2020 ظاهر شود! شاید فریبندگی زندگی و مد پاریسی علی رغم واقعیت غم‌انگیز این شهر با بوی ادرار مقصر باشد…

لباس‌های کلیشه‌ای که امیلی می‌پوشد، در میان متخصصان اتفاق نظر ایجاد نکرد؛ اما این موضوع به هیچ وجه مانع از آن نمی‌شود که بخشی از بینندگان سبک او را ستایش نکنند و از آن الهام نگیرند.

امیلی در این فیلم از هر دو کلاه گاوروش و بِره پوشیده است. بنابراین تعجب آور نخواهد بود اگر او نیز هم اندازه کیتی هولمز مسئول افزایش قدرت این کلاه شیک باشد!

تاریخچه مختصری از کلاه گاوروش

این کلاه همچنین به احترام پولبو  نقاش فرانسوی که تصویر کودکان خیابانی فرانسوی با این کلاه را کشیده بود، "کلاه پولبو"نام گرفت.
این کلاه همچنین به احترام پولبو نقاش فرانسوی که تصویر کودکان خیابانی فرانسوی با این کلاه را کشیده بود، “کلاه پولبو”نام گرفت.

به نقل از سایت گاوروش اند کو[17]، این کلاه در اواخر قرن نوزدهم در اروپا در میان مردان طبقه کارگر محبوب شد.

در اصل نام این کلاه، برگرفته از نام کشور زادگاهش “کلاه ایرلندی[18] نامیده می‌شد. این کلاه همچنین به احترام پولبو[19] نقاش فرانسوی که تصویر کودکان خیابانی فرانسوی با این کلاه را کشیده بود، “کلاه پولبو”نام گرفت.

سپس در ایالات متحده این کلاه را جوانانی که در خیابان روزنامه می‌فروختند، انتخاب کردند و برسر گذاشتند. به همین دلیل است که حتی امروز، مطبوعات مدِ آنگلوساکسون از کلاه گاوروش به عنوان “کلاه پسر روزنامه فروش”[20] صحبت می کنند!

در فرانسه، ویکتور هوگو نام یکی از شخصیت‌های رمان بینوایانِ[21] خود را گاوروش[22] گذاشت. این رمان مانند کاراکترغم‌انگیزِ قهرمانِش در سطح بین المللی شناخته شدند. پس از موفقیت رمان بینوایان و شخصیت گاوروش بود که کلاه گاوروش در فرانسه به این نام خوانده شد!

زمانیکه افراد متعلق به طبقات بالاتر جامعه متوجه شیک بودن این کلاه شدند، در نهایت نیز آن را پذیرفتند و دوباره مالک آن شدند. سپس به لوازم جانبی بچه پولدارها و نمادی از منزلت اجتماعی تبدیل شد.

اگر در اصل کلاه‌های گاوروش و بِره، دو محصول کاملاً متمایز هستند، مد در طول سال‌ها با تغییر، ترکیب وادغام دو کلاه شاخص همچنان به حیاتش ادامه داده است …

همچنین بخوانید:‌ انواع کلاه، ۱۴ نوع کلاهی که باید داشته باشید.

در اصل، به نظر می‌رسد کلاه گاوروش یک کلاه ساده باشد، جز اینکه کمی برآمده است و قسمت جلوی آن بسیار کوتاه است. در حقیقت، این کلاه ازهشت بخش تشکیل شده است که در مرکز، جایی که یک دکمه قرارگرفته است، به هم می‌پیوندند. متداول ترین پارچه‌ها برای طراحی کلاه گاوروش، پشمی، پشمی راه راه (توید)، مخمل یا حتی نمد است.

کلاه گاوروش و دوستانش: کلاه ملوانی و کلاه بِره…

کلاه ملوانی
کلاه ملوانی

ادغام کلاه گاوروش با کلاه ملوانی کم متداول نیست؛  اغلب با یک بند بافته شده تزئین شده و با یک دکمه طلایی‌رنگ بسته می‌شود.

کلاه گاوروش را نباید با کلاه بِره یا کلاه مسطح اشتباه گرفت؛ گرچه این کلاه نیز در سراسر جهان گشته است و در نهایت انتخاب طبقات ثروتمند شده است.  

کلاه بِرهِ کلاسیک در قسمت جلو، بسیار کوچکتر از گاوروش است که با پارچه‌ای پوشانده می‌شود که آن را به جلو می‌کشد، و بخش پیشین را پنهان می‌کند.

اما همانطور که گفتیم ، امروزه تعداد بسیار زیادی کلاه وجود دارد که از کلاه گاوروش الهام گرفته و یا برگرفته شده است، مانند کلاه بِره.

کلاه بِرِه
کلاه بِرِه

در ابتدا باید گفت بِره نمدی، نه کلاه بِره و نه کلاه گاوروش است، فقط قطعه‌ای ساخته شده از پارچه‌ای تقریباً زِبر است پیچیده دریک تکه پارچه کوچک که در مرکز کلاه قرار دارد، و از کلاه بیرون زده است.

مد گاهی اوقات پیچیده است، اما ما به آن می‌چسبیم و سعی می‌کنیم ترندها را دنبال کنیم، این طور نیست؟

به طور خلاصه، تعجب نکنید اگر چند ماه دیگر بسیاری از مردم در خیابان مانند کریستینا آگیلرا در دوره موزیک ویدیو “پری چراغ جادو[23] به نظر برسند …

همچنین بخوانید: چرا شیوه‌های حراج زیر سؤال رفته است؟ از همین مترجم 

همچنین بخوانید:بازیافت لباس‌های اضافی

همچنین بخوانید: از “مد آهسته” چه می دانید؟


پانوشت‌ها:

[1] https://www.madmoizelle.com/gavroche-tendance-origine-1072148 بازگشت گرایش به کلاه گاوروش

[2] Caroline Arénas  – 9 février 2021 

[3] La gavroche

[4]  le bob

[5] Katie Holmes کِیت نوئل هولمز بازیگر آمریکایی است.      

[6] Taylor Swift  تیلور آلیسون سوئیفت خواننده-ترانه‌سرای آمریکایی است.

[7] Disney+

سرویس اشتراک و پخش ویدئوی آمریکایی است که توسط بخش رسانه و سرگرمی شرکت والت دیزنی در ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۹ تأسیس شد. دیزنی پلاس یک شبکهٔ اینترنتی همانند نتفلیکس است که برای تماشای فیلم‌ها، سریال‌ها و مستندهای ساخته‌شدهٔ دیزنی و شرکت‌های زیرمجموعهٔ آن تشکیل شده‌است.

[8] Halle Berry

هلی ماریا بری هنرپیشه آمریکایی است. او تاکنون توانسته است جوایز امی و گلدن گلوب را تصاحب کند و تنها زن سیاه‌پوستی است که جایزه بهترین بازیگر را دریافت کرده‌است. او در سال ۲۰۰۱ به خاطر بازی در فیلم مهمانی هیولا جایزه اسکار را نیز دریافت کرده‌است.

[9] Instyle

[10] Fall Out Boys

فال اوت بویز یک گروه موسیقی آمریکایی است که در تابستان سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده آمریکا توسط جو ترومن و در لینویز شکل گرفت. اعضای این گروه پاتریک استامپ، جو ترومن، پیت ونتز و اندی هارلی هستند.

[11] Patrick Stump

پاتریک استامپ، خواننده-ترانه‌سرا، نوازنده، تهیه‌کننده موسیقی، هنرپیشه، و منتقد موسیقی اهل ایالات متحده آمریکا که بیشتر به خاطر خواننده اصلی بودن گروه موسیقی راک فال اوت بویز شناخته شده‌است.

[12] Christina Aguilera

کریستینا ماریا اگیلرا خواننده، ترانه‌سرا، رقصنده، بازیگر و تهیه‌کننده موسیقی آمریکایی است. او خوانندگی را از کودکی آغاز کرد و با انتشار آلبوم نخستش که همنام خودش بود به موفقیت رسید و تاکنون بیست بار نامزد جایزه گرمی و شش بار برندهٔ شده‌است.

[13] Britney Spears

بریتنی جین اسپیرز خوانندهٔ، ترانه‌نویس، رقصندهٔ و هنرپیشهٔ آمریکایی است. او برای تأثیراتش بر احیای موسیقی تین پاپ طی اواخر دههٔ ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی شناخته شده، که از او با عنوان افتخاری «پرنسس پاپ» یاد می‌شود.

[14] Jennifer Lopez

جنیفر لین لوپز که با لقب جِی.لو شناخته می‌شود، بازیگر، خواننده و رقصنده آمریکایی است. او بازیگری را به‌طور حرفه‌ای از سال ۱۹۸۶ شروع کرد و در سال ۱۹۹۷ اولین نقش اصلی خود را با ایفای نقش در فیلم سلنا براساس شخصیتی با همین نام تجربه کرد که نامزد جایزه گلدن گلاب شد.

[15] Beyonce

بیانسه جیزل نولز-کارتر خواننده، بازیگر و تهیه‌کننده موسیقی آمریکایی است. او که در هیوستون متولد شد و رشد کرد، در کودکی در مسابقات مختلف آواز و رقص شرکت می‌کرد. او در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی به عنوان خواننده اصلی دستینیز چایلد، یکی از پرفروش‌ترین گروه‌های موسیقی دخترانه در تمام دوران، به شهرت رسید.

[16] Emily in Paris

امیلی در پاریس یک مجموعه تلویزیونی اینترنتی آمریکایی در ژانر کمدی-درام و رمانتیک است که توسط دارن استار ساخته شده و برای نخستین بار از ۲ اکتبر ۲۰۲۰، در نتفلیکس پخش شد.

[17] Gavroche & Co

[18] Casquette irlandaise

[19] Francisque Poulbot

فرانسیسک پولبُت ، متولد سنت دنیس طراح و تصویرگر فرانسوی است.

[20] newsboy cap

[21] Les Misérables

[22] Gavroche

[23] Genie In A Bottle

«پری چراغ جادو» (به انگلیسی: Genie in a Bottle) تک‌آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا کریستینا آگیلرا است که در ۲۲ ژوئن ۱۹۹۹ منتشر شد.

مد مینیمال چیست؟
کانورس تا چه اندازه اخلاق مدار است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها