انواع کلاه

انواع کلاه : چهارده نوع کلاهی که باید داشته باشید.

انواع کلاه در مُد مگ تاریخ: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹

 منبع: تایپس آف[1]                                                                                                                         

مترجم: هدا فهیم زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کلاه‌ چیزی بیش از لوازم  فرعی معمول بوده و به عنوان گرایش همیشگی مد دوام یافته است. کلاه‌ زبان خود را دارد: حصیری‌ها ظاهری آرام و لب ‌ساحلی به شما می‌دهد در حالیکه کلاهی با لبه‌های بلند رازآلودتان می‌کند. کلاه شکارچیِ گوزن در تصاوبر، نماد جدایی‌ناپذیر شرلوک هولمز است گرچه کانن دویل هرگز شخصیت معروفش را با این کلاه توصیف نکرده است.حقیقت دارد که انواع کلاه به مرور زمان دگرگون شده‌ امّا گونه‌های همیشگی‌اش به‌جا مانده است.

مقدمه مترجم: کلاه و سرپوش در طول تاریخ وجود داشته و نماینده‌ی وضعیت اجتماعی  و موقعیّت نظامی  بوده یا قدر و منزلت برای شخص به بار آورده است. انواع کلاه‌ می‌تواند شما را بسیار شیک، مد روز و یا بی پول و آس و پاس جلوه دهند. شما تا به امروز حداقل یکی از این کلاه‌ها را داشته‌اید. پوشیدن کلاه به استایل همه افراد می‌آید: پسرها، دخترها، بچه‌ها، زن‌های مسن و یا حتی حیوان خانگی‌‌تان‏ نیز با پوشیدن کلاه جذاب‌تر می شود. در ادامه فهرستی ازانواع کلاه را به شما معرفی می‌کنیم.

کلاه بیسبال[2]

کلاه بیسبال در قسمت تاج بالایی خود گرد بوده ومعمولا ً لوگو و یا طرح در قسمت جلویی آن قرار دارد. این کلاه را بر حسب معمول در رویدادهای ورزشی، باشگاه و یا روزهای آفتابی می‌پوشند و با هر استایلی جذاب می‌شود. همچنین کاری می‌کند که ساختار صورت شما بیشتر به چشم بیاید.

کلاه بینی[3]

بینی از انواع کلاه است که کلاه جمجمه‌ای نیز نامیده می‌شوند چون سر شما را کاملاً می پوشاند. قبلاً این کلاه‌ها را معمولا ً در زمستان می‌پوشیدند اما امروزه هر زمان که بخواهید می‌توانید این کلاه را  برسر بگذارید به ویژه روزهایی که موهایتان نامرتب است. کلاه بینی وزن بسیار کمی دارد چون جنس رایجش پنبه‌ای ویا بافتنی است.

کلاه بِرِه[4]

کلاه بِرِه (به فرانسوی béret به کسره اول و دوم) کلاهی است که در قسمت تاجدار و بالای خود مدور و تخت است. این نوع کلاه از جنس‌های متنوّعی تولید می‌شود: پنبه، بافتنی، پشم دست‌باف و غیره. پوشیدن این کلاه به فرد ظاهری شورانگیز و پراحساس می‌دهد و کاری می‌کند تا صد در صد ظاهر یک هنرمند فرانسوی را داشته باشید. 

جان وین و مورین اوهارا در فیلم مرد آرام با کلاه بِرِه (۱۹۵۲)
جان وین و مورین اوهارا در فیلم مرد آرام با کلاه بِرِه (۱۹۵۲)

همچنین بخوانید: گرایش‌های مد پاییز و زمستان امسال

کلاه حصیری لبه‌دار (کلاه بوتر[5])

این نوع کلاه تاج تخت ومحکمی داشته و در قرن نوزدهم محبوب شد و مردان آن را با لباس‌های رسمی خود می‌پوشیدند. در آن زمان این کلاه‌ها خیلی مد روز بود  و به فرد ظاهری معتبر و قابل اعتماد می‌داد.

کلاه لبه‌دار گرد (کلاه باکت[6])

همان طور که از اسمش پیدا است (کلمه Bucket  در زبان انگلیسی به معنی سطل است)، این کلاه شبیه یک سطل با لبه‌ی شیب دار ِ رو به پایین است و مردم در دهه ۹۰ آن را در استایل خود مورد استفاده قرار می‌دادند. این کلاه از لایه‌ی پنبه‌ای نفوذپذر نسبت به هوا و لبه‌دار ساخته‌ می‌شود. امروزه افراد چندانی از این نوع کلاه استفاده نمی‌کنند با این حال هنوز هم بسیار جذاب است.

کلاه کلاچ[7] یا کلوش

کلاه پشمی کلوش یا کلاچ از انواع کلاه
کلاه پشمی کلوش یا کلاچ از انواع کلاه

کلوش از انواع کلاه است. کلمه کلاچ یا کلوش (با تلفظ فرانسوی) از زبان فرانسوی گرفته شده وبه معنی “زنگوله” است. این کلاه شبیه به زنگ بوده و  در دهه ۱۹۲۰ بسیار محبوب بود. کلوش را معمولا ً  زنان و گاهی هم کودکان می‌پوشیدند.

کلاه گاوچرانی (کابوی[8])

کلاه‌های کابویی در سراسر جهان مشهور هستند. این کلاه‌ها تاج بلند و لبه‌ی پهن داشته و اغلب زنان و مردان گاوچران در آمریکای شمالی از این نوع کلاه استفاده می‌کنند. برای بسیاری از مردم این کلاه نوعی ابراز هویت است. آنها با پوشیدن این کلاه توجّه‌ها را به خود جلب کرده و نوعی باکلاس و اصیل بودن را به نمایش می‌گذارند.

کلینت ایستوود با کلاه کابوی یا گاوچرانی
کلینت ایستوود با کلاه کابوی یا گاوچرانی

کلاه شاپو[9]

کلاه شاپو بین تمامی انواع کلاه‌ ها، کلاسیک ترین نوع کلاه است. این نوع کلاه از مدت‌ها پیش مشهور بوده و مردم هنوز هم عاشق آن هستند. این کلاه در قسمت تاج ظاهری فشرده دارد و تاج آن در ناحیه‌ی جلو کمی برآمده‌تر است، لبه ی این کلاه نیز کاملاً محکم است. مطمئنناً اکلاه شاپو هیچوقت از مد نمی‌افتد!

کلاه تابستانی[10]

این نوع کلاه‌ها لبه‌ی بسیار پهنی داشته و سر و صورت و گردن شما را از تابش خورشید محافظت می‌کند. اکلاه تابستانی حال و هوای بسیار تجمّلی به انسان می‌دهد، اما افراد  به ندرت آن را می‌پوشند. استفاده از کلاه  تابستانی معمولا ًمحدود به مواقعی است که مردم به ساحل، سفر اکتشافی در حیات وحش یا جاهای مشابه می‌روند. امروزه این کلاه فقط به عنوان بخشی از لوازم فرعی مد و استایل فرد به شمار می‌رود.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره استایل خیابانی

کلاه پانامایی یا کلاه حصیری[11]

کلاه پانامایی یک کلاه سبک با لبه‌ی پهن است که به نام کلاه توکویلا[12] نیز شناخته می‌شود. قبلاً این کلاه را بیشتر مردان استفاده می ‌کردند امّا این روزها زنان نیز آن را پوشیده و استایل جذابی را برای خود فراهم می کنند. این کلاه نوعی حس بلندهمّتی به فرد داده و می توان آن را برای مراسم رسمی نیز  بر سر گذاشت.

کلاه پیلباکس یا استوانه‌ای[13]

این کلاه زنانه در قسمت بالا یا تاج صاف بوده وبدون لبه است که به نوعی می‌شود به استوانه تشبیهش کرد.  گاهی اوقات توری یا دسته‌ای تزئیناتِ جانبیِ دیگر نیز به این کلاه اضافه می کنند که ظاهری سلطنتی به آن می بخشد!

کیت میدلتون با کلاه پیلباکس یا استوانه‌ای از انواع کلاه
کیت میدلتون با کلاه پیلباکس یا استوانه‌ای از انواع کلاه

 کلاه تریلبی[14] از انواع کلاه شاپو

کلاه‌ تریلبی و کلاه شاپو بسیار شبیه به هم هستند اما لبه ی کلاه‌های تریلبی نسبتاً کوچک‌تر است. لبه ی این کلاه‌ها در پشت سر گِرد بوده، بسیار سبک وزن و مد روز هستند.

کلاه تنیس

همان طور که از نام آن مشخص است وجه تسمیه این کلاه از ورزش تنیس می آید. این کلاه‌ها در گذشته هنگام بازی تنیس پوشیده می‌شدند، اما امروزه در استایل کژوال و غیر رسمی مردم تبدیل به یکی از ضمائم پوشش افراد شده اند. این کلاه تنیس بسته به مد گاهی اوقات تاج داشته و گاهی اوقات ندارد.

کلاه مهمانی!

زمان مهمانی است! کلاه‌های مهمانی به معنای واقعی بهترین کلاه‌های موجود هستند. هر کسی یک‌بار در عمر خود این مدل کلاه را به سر کرده است. این مدل کلاه ها با خود حس شادمانی به همراه می آورند. در کودکی همه ما عادت داشتیم که این کلاه را بر سر گذاشته و تا جایی که می‌توانستیم آن را سالم نگه داریم.

کلاه مهمانی از انواع کلاه
کلاه مهمانی از انواع کلاه

همچنین بخوانید: پارچه ‌های مناسب زمستان و پاییز


[1]  – https://typesof.in/15-types-of-must-have-hats-caps/ انواع کلاه

[2] -Baseball cap

[3] -Beanie

[4]– Beret

[5] -Boater

[6] -Bucket hat

[7] -Cloche

[8]Cowboy hat

[9] -Fedora

[10] -Sunhat

[11] -Panama hat

[12]– toquilla hat

[13]– Pillbox hat

[14] -Trilby

خرده فرهنگ گوت ، جهانی غنی در عین حال تاریک
آرایش اغراق‌آمیز

نظرات (1)

  1. پینگ بک: ۲۰۲۱، سالی برای بازگشت بزرگ کلاه گاوروش - فروشگاه اینترنتی رزمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
دسته بندی ها