چرا شیوه‌‌های حراج زیر سؤال رفته است؟

چرا شیوه‌‌های حراج زیر سؤال رفته است؟

داستان بحث‌انگیز حراج ها

منبع: مجله ژورنال دِفَم[1]              نویسنده: تانیسیا ایساد[2]

مترجم: نسرین لیری                    ۱۰ بهمن ۹۹

تخمین زمان مطالعه:۶ دقیقه

حراجی‌ها سالی دو بار به بازار می‌آیند،کیف پول‌ها را سبک‌تر می‌کنند و در عوض کمد لباس‌ها سنگین. حراج ها همه جا پراکنده‌اند و بیشتر و بیشتر می‌شوند. چه کسی حراجی‌ها را ابداع کرده است؟ و چرا اکنون شیوه رایج حراجی‌ها بحث‌برانگیز است؟

منشاء ظهور حراج‌ ها شهر پاریس است. در دهه ۱۸۳۰ در پاریس بود که حراج ابداع شد.
منشاء ظهور حراج‌ ها شهر پاریس است. در دهه ۱۸۳۰ در پاریس بود که حراج ابداع شد.

حراج ‌ها از کجا می‌آیند؟

منشاء ظهور حراج‌ ها شهر پاریس است. در دهه ۱۸۳۰ در پاریس بود که حراج ابداع شد. در اصل، آن‌ زمان سیمون مانوری[3]، از اهالی نرماندی[4]، فروشگاه پارچه و لباس خود را در منطقه 7 پایتخت فرانسه افتتاح کرد. این فروشگاه که اُ پُتی سن توماس[5] نام داشت، مکانی برای آزمایش این مبتکر شد، که قیمت محصولات را در معرض دید قرار داد؛ مشتریان را به گشت زدن در میان قفسه‌ها ترغیب کرد و فروش سفارشات پستی و بسیاری از روش‌هایی که در آن زمان رایج نبودند را ایجاد نمود. مانوری که در این زمینه با موفقیت روبرو می‌شود کاتالوگ فروش خود را گسترده‌تر می‌کند تا محصولات بیشتر و بیشتری را به مشتریان ارائه دهد، اما در پایان هر فصل خود را با تعداد زیادی از کالاهای فروخته نشده که روی دستش مانده بود، می‌دید. چیزی که به کار او کمک نمی‌کرد، زیرا او مایل بود به طور مرتب پیشنهادات فروشگاه خود را تجدید و نو نماید.

حراج زمستانی ۲۰۲۱ از ۲۰ ژانویه در بسیاری از فروشگاه‌ها آغاز شده است. حراجی که چندین هفته به دلیل بحران سلامت به تعویق افتاد ولی تخفیف‌ها به طور رسمی از چهارشنبه 20 ژانویه آغاز شد.

مانوری چه راه حلی برای خالی کردن قفسه‌ها در هر فصل پیدا کرد؟ ارزان فروختن محصولات قبلی پیش از ارائه مجموعه جدید (آتش زدن به مال خود !) راه حلّی که موفقیتی جدید برای سیمون مانوری، که حراج را تازه ابداع کرده است به ارمغان می آورد. رقبای تجاری به سرعت مقلد این شیوه شدند و در طول قرن ۲۰ با ظهور جامعه مصرف‌کننده، راه و رسم فروشگاه‌های بزرگ، خرده‌فروشان و پس از آن محبوب سایت‌های اینترنتی شد. 

در فرانسه، حراج ها بر اساس قوانین سختگیرانه‌ای انجام می‌شود: زمان شروع آنها (دومین چهارشنبه ماه ژانویه و آخرین چهارشنبه ماه ژوئن) و مدت زمان هر کدام ۴ هفته است  که دولت آن را تعیین کرده است. با این حال شرایط استثنایی، مانند همه‌گیری ویروس کرونا، می‌تواند برگزاری این برنامه کاملاً ثابت را برهم بزند.

مانوری چه راه حلی برای خالی کردن قفسه‌ها در هر فصل پیدا کرد؟ ارزان فروختن محصولات قبلی پیش از ارائه مجموعه جدید (آتش زدن به مال خود !)
مانوری چه راه حلی برای خالی کردن قفسه‌ها در هر فصل پیدا کرد؟ ارزان فروختن محصولات قبلی پیش از ارائه مجموعه جدید (آتش زدن به مال خود !)

حراج، یک مدل مورد بحث

چندین سال است که مدل حراج زیر سؤال رفته است. به همین دلیل: اگرچه حراج فقط در مجموع هشت هفته در سال است، برندها می‌توانند مجموعه‌های خود را در موقعیت‌های مختلف در طول سال با قیمت‌های کمتری ارائه دهند. و تنها اجبارآن ها: منع استفاده از کلمه “حراج” در تبلیغات است. به این ترتیب آن‌ها در این مورد از اصطلاحاتی مانند “روزهای امتیاز”، “پیشنهادات استثنایی”، “فروش خصوصی” یا همینطور “جمعه سیاه”[6] ، “دوشنبه سایبری”[7] و “باکسینگ دِی”[8]استفاده کنند. این کار مصرف کنندگان را تشویق می کند تا برای خرید لباسی که نظرشان را جلب می کند منتظر یکی از این دوره‌های متعدد تبلیغاتی بمانند. به علاوه، طبق گفته شرکت کانتر وُرد پَنل[9] در فرانسه، ۴۷٪ لباس‌ها، کفش‌ها، کیف‌ها و پارچه‌های خانگی در دوره های تبلیغاتی خریداری می‌شوند.

همچنین این هفته‌های مختلف تخفیف روشی عالی برای خرده‌فروشان است تا به تحریک خریدار بپردازند. مطمئناً، با ۵۰٪ تخفیف، هر دامن زارا[10] ۱۰۰۰برابر اغوا کننده‌تر می‌شود! تنها مسئله این است که اگربرندها برای تشویق مصرفگرایی با این سیستم تخفیف، بازی می‌کنند، به این معنی است که آنها این مدل فروش را در برنامه کاری خود ادغام کرده‌اند؛ و بنابراین، در دوره های بدون تخفیف، برندها در حال فروش محصولات خود با قیمت‌های بسیار بالاتر از آنچه که باید باشد هستند.محدودیت دیگر ناشی از این تخفیف‌های ناگهانی این است که این تخفیفات برندها را به ارائه محصولات و مجموعه‌های بیشتر و بیشتر تشویق می‌کنند و بنابراین به سمت تولید بیش از حد تمایل دارند. بدیهی است این شیوه برای کره زمین که از منابع آن به شدت در صنعت مد استفاده می‌شود و یکی از آلاینده ترین صنایع به شمار می‌آید ، مطلوب نیست.

شوه حراجی ها برای کره زمین که از منابع آن به شدت در صنعت مد استفاده می‌شود و یکی از آلاینده ترین صنایع به شمار می‌آید ، مطلوب نیست.
شیوه حراجی ها برای کره زمین که از منابع آن به شدت در صنعت مد استفاده می‌شود و یکی از آلاینده ترین صنایع به شمار می‌آید ، مطلوب نیست.

جایگزینی برای حراج ها

منتقدین حراج و تخفیف‌ها چندین گزینه جایگزین برای این مدل ارائه می‌دهند که اکنون از نفس افتاده است. یک کمد لباس محدودشده به لباس‌ها و لوازم جانبی‌های اولیه،غیر قابل تغییر و مجموعه‌ای از لوازمی که مناسب ترند فصول مختلف است در میان گزینه‌های جایگزین حراج است  مثل پیشنهادات وبسایت خانه استاندارد[11].

فروشگاه بالزاکِ پاریس، یک اصل متفاوت را به کار می‌برد. در پایان فصل، کالاهای فروخته نشده در حراج قرار نمی‌گیرند. بلکه آن‌ها یک سال بعد، همزمان با رونمایی مجموعه سال جدید، با قیمت کمتر ارائه می‌شوند.

امکان دیگر، تولید در مقادیر کم و حذف محصولات از فهرست فروش یا راه اندازی مجدد و محدود محصول دیگر به محض اینکه قبلی‌ها فروخته می‌شوند، است. فروشگاه لِرِکوپِرابل[12] پیشنهاددهنده‌ی این شیوه است. فروشگاه بالزاکِ پاریس[13] یک اصل متفاوت را به کار می‌برد. در پایان فصل، کالاهای فروخته نشده در حراج قرار نمی‌گیرند. بلکه آن‌ها یک سال بعد، همزمان با رونمایی مجموعه سال جدید، با قیمت کمتر ارائه می‌شوند.

همچنین بخوانید: بوت ‌های سفید در زمستان: اشتباه یا جسارت؟!؟

برای سفارش بوت پترولیوم گازولین سفید اینجا را لمس کنید.

مثالی از این جایگزین‌ها

در نهایت این روش بیش از پیش طرفداران خود را به دست می‌آورد و نظم و کنترل ایجاد می کند. این موضعی است که خانه مد کِلِئو[14] یا حتی فروشگاه اینترنتی رِئونی[15] اتخاذ کرده‌اند، که به طور منظم مدل های جدیدی را ارائه می‌دهند که تولید آنها تنها زمانی شروع می‌شود که مشتریان محصول قبلی آنها را خریده باشند. در حال حاضر، این روش ارائه محصولات بر مبنای تقاضا به ویژه مورد توجه برندهای دیجیتال است که می‌توانند از نظر تولید سریع باشند، اما این سیستم بخوبی می تواند رقیب ایجاد کند!

بعضی از برندها که از حراج سنتی امتناع می‌ورزند، هنوز روش‌هایی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند تا ضمن انجام کار خیر، محصول آن‌ها را با قیمت پایین تری خریداری کنند.
بعضی از برندها که از حراج سنتی امتناع می‌ورزند، هنوز روش‌هایی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند تا ضمن انجام کار خیر، محصول آن‌ها را با قیمت پایین تری خریداری کنند.

چگونه می توان برندهایی را خریداری کرد که با قیمت کمتری به فروش نمی‌رسند؟

حراج فرصتی برای تجار است تا کالاهای فروخته نشده خود را زیر قیمت بفروشند و برای مشتریان فرصتی است تا بتوانند کمد لباس خود را نو کنند. اما همه برندها در حراج ها شرکت نمی‌کنند. بازهم جای نگرانی نیست، راه‌هایی وجود دارد که همچنان می‌شود به قیمت‌های بهتر دسترسی داشت.

محدودیت دیگر ناشی از تخفیف‌های ناگهانی این است که این تخفیفات برندها را به ارائه محصولات و مجموعه‌های بیشتر و بیشتر تشویق می‌کنند و بنابراین به سمت تولید بیش از حد تمایل دارند. بدیهی است این شیوه برای کره زمین که از منابع آن به شدت در صنعت مد استفاده می‌شود و یکی از آلاینده ترین صنایع به شمار می‌آید، مطلوب نیست.

این برندها که از حراج سنتی امتناع می‌ورزند، هنوز روش‌هایی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند تا ضمن انجام کار خیر، محصول آن‌ها را با قیمت پایین تری خریداری کنند. این کار “فروش شریف و حمایتی”[16] نامیده می شود. روشی برای ارائه تخفیف در ازای کاری برای کره زمین یا جامعه. به عنوان نمونه، برند اینترنتی سزان[17] برای کسانی که در کمپِین بازیافت شرکت می‌کنند، ۱۰٪ تخفیف معتبر حتی در فروشگاه‌های حضوری خود ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید: ۵ ترند برتر شلوار جین از همین مترجم

همچنین بخوانید:چرم وگان یا چرم گیاهی چیست؟

همچنین بخوانید: از مد آهسته چه می دانید؟از همین مترجم


پانوشت‌ها:

[1] https://www.journaldesfemmes.fr/mode/magazine-mode/2688157-pourquoi-le-modele-des-soldes-est-il-remis-en-cause/

[2]Tanissia Issad – 19/01/21 

[3] Simon Mannoury

[4] Normand

[5] Au Petit Saint Thomas

[6] Black Friday

[7] Cyber Monday

[8] Boxing Day

[9] Kantar Worldpanel

شرکت بین المللی است که در زمینه دانش و بینش مصرف کننده مبتنی بر پانل های مصرف کننده مداوم فعالیت دارد. Kantar Worldpanel بخشی از گروه Kantar بخش مدیریت سرمایه گذاری داده WPP است.

[10] Zara

برند اسپانیایی پوشاک و زیورآلات است و کار خود را از شهر ارتشیو در گالیسیا آغاز کرد. زارا پرچمدار گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایندیتکس محسوب می‌شود.

[11] Maison Standards

موسسه ای که با تغییر در قوانین صنعت نساجی ، مدل دیگری را ارائه می دهد که مستقیماً به اصل موضوع می پردازد. یک پروژه پیچیده ، با انگیزه این اعتقاد که مدی وجود دارد که در آن حس مشترک  و مصرف منطقی می تواند ترکیب شود.

[12] Les Récupérables  یک فروشگاه مد و زیورآلات در پاریس، فرانسه

[13] Balzac Paris      یک شرکت خدمات تجارت الکترونیک در پاریس، فرانسه

[14] MaisonCléo

[15] Réuni

[16] soldes vertueuses et solidaires

[17] Sézane فروشگاه ابنترنتی که در زمینه مد پایدار فعالیت می کند.   

لباس هماهنگ زوج ها: از یک گرایش تا نمایش مد
زنجیرها : ماسک هایی که از شما جدا نمی شوند.
سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها