کانورس تا چه اندازه اخلاق مدار است؟

کانورس تا چه اندازه اخلاق مدار است؟

کانورس تا چه اندازه اخلاق مدار است؟

کانورس از شاخص‌ترین کمپانی‌های تولید کفش در امریکاست. این کمپانی بیش از 100 سال است که برای مردم سراسر جهان به تولید کتانی و کفش‌های ورزشی مشغول است. کانورس برند کلاسیک و جذابی به شمار می‌آید؛ امّا آیا اصول اخلاقی با تصویر موجود از این شرکت مطابقت دارد؟ کانورس به چه اندازه اخلاق مدار است؟ به خواندن این مطلب ادامه دهید تا متوجّه شوید باید به پوشیدن کانورس ادمه داد و یا بدنبال جایگزین‌های اخلاقی دیگری بود.

منبع:گود آن یو[1]۲۰ ژانویه ۲۰۲۱              نویسنده:ایزابلا وولف [2]

مترجم:دانیال باقری                     ۴ اسفند ۹۹

تخمین زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اثرات زیست محیطی

در سال های اخیر، کانورس تحت مالکیت نایکی اهداف زیست محیطی جاه‌طلبانه‌ای را مدّ نظر قرار داده است. درحال حاضر این برند از مواد اولیه سازگار با محیط زیست شامل پنبه و پلی استرهای طبیعی و قابل بازیافت استفاده می‌کند.

این کار خرده‌ریزهای باقی مانده در فرآیند ساخت را به حداقل رسانده و استراتژی کاهش ضایعات را  در بیشتر مراحل چرخه تولید در پی دارد.

کمپانی مادر، نایکی، هدف بلندپروازانه‌ای را در خصوص مقوله گازهای گلخانه‌ای مشخص کرده است که شامل الزام کانورس به فراهم آوردن منابع و دارایی‌های راهبردی است که به صورت صد درصدی تجدیدپذیر باشند.

پیش‌بینی می‌شود این اقدام موجب کاهش ۵۰ درصدی انتشار آلاینده‌های گازی عملیات تولید شرکت تا سال ۲۰۲۵ شود.

درحالی‌که نایکی بواسطه اهداف خود، وظیفه هدایت این جریان را در مسیر کاهش گازهای گلخانه‌ای عهده‌دار است، مدرکی دال بر این موضوع که همه چیز در مسیر دستیابی به نقطه مورد نظر باشد به چشم نمی‌خورد.

همچنین، درزمینه‌ی به حداقل رسانیدن تاثیر آب، به جز پیشرفت‌هایی محدود در خصوص پیگیری وضعیت چرخه تولید محصول در مناطق دچار کم‌آبی‌، عقب‌ماندگی زیادی در برنامه به چشم می‌خورد.

علاوه بر این، ما هیچ مدرکی مبنی بر وجود سیاست‌های مخالف جنگل‌زدایی در چرخه محصولات کانورس بدست نیاورده‌ایم.

با وجود مقداری پیشرفت،کانورس و نایکی در مسیر کاهش اثرات تخریب محیط زیست راه زیادی برای پیمودن در پیش دارند. ما وضعیت را این گونه ارزیابی میکنیم:“این یک شروعه”.

شرایط کارگران کمپانی کانورس

ما شرایط کار در کانورس را نیز با رتبه “این یک شروعه” طبقه‌بندی کردیم. درحالی‌که استاندارد های انجمن کار عادلانه(FLA)  برخی از چرخه محصولات این شرکت را تایید کرده است،  اما بعضی از شرایط این استاندارد بیان می دارد که اعضای انجمن می‌بایست دست کم حداقل مزد یا دستمزد رایج را به کارگران پرداخت کنند. اما حداقل دستمزد با دستمزد کافی برای زندگی برابر نیست. علی‌الخصوص در کشورهایی با خطرپذیری بالا که برندهای ارزان‌قیمت به برون سپاری محصولات خود در آن مکان‌ها می‌پردازند.

چیزی که به چشم می‌آید این است که سیاست‌های مربوط به کووید ۱۹ کانورس، تنها فراهم‌کنندگان چرخه تولید را از اثرات بحران همه‌گیری کرونا در امان می‌دارد و نه کارگران را.

کانورس همچنین در شاخص شفافیت مد [3]امتیاز ۶۰-۵۱ درصد را بدین شرح کسب کرده است:کانورس احتمالا اطلاعات تفصیلی در خصوص سیاست‌های تامین‌کنندگان، حسابرسی‌ها و فرآیندهای اصلاحی را به انتشار می‌رساند.کانورس فهرست پرجزئیات و کامل فراهم‌کنندگان را در مرحله پایانی تولید و اطلاعاتی در خصوص حسابرسی تامین کنندگان و بهمین منوال اطلاعاتی درباره کار اجباری، برابری جنسیتی و آزادی اجتماعی منتشر خواهد ساخت.


حتما مطالعه کنید: تفاوت کفش و کتونی


کانورس از پشم و چرم استفاده می‌کند ولی از پر، خز، پشم خرگوش و پوست و موی سایر حیوانات غیر اهلی بهره نمی‌برد.
کانورس از پشم و چرم استفاده می‌کند ولی از پر، خز، پشم خرگوش و پوست و موی سایر حیوانات غیر اهلی بهره نمی‌برد.

آسایش و حقوق حیوانات

کانورس از پشم و چرم استفاده می‌کند ولی از پر، خز، پشم خرگوش و پوست و موی سایر حیوانات غیر اهلی بهره نمی‌برد.

این برند با وجود دارابودن قطعنامه‌ای عمومی درخصوص به حداقل رسانیدن آزار حیوانات، سیاستی رسمی در قبال حقوق و آسایش حیوانات ندارد.

به علاوه ما مدرکی نیافتیم که نشان دهد این برند تا مرحله  ابتدایی تولید از محصولات حیوانی استفاده کند.

با توجه به دلایل ذکر شده ما به بخش اثرات کانورس روی حیوانات درجه “به اندازه کافی خوب نیست” اعطا می‌کنیم.

به نظر می‌آید سیاست‌های مربوط به کووید ۱۹ کانورس، تنها فراهم‌کنندگان چرخه تولید را از اثرات بحران همه‌گیری کرونا در امان می‌دارد و نه کارگران را.

رتبه کلی کانورس:“این تازه یک شروعه”

ما براساس تحقیقاتمان درجه کلّی “این یک شروعه” را به کانورس داده ایم. لازم بذکر است که در این وبسایت 100 موضوع مختلف را مورد بررسی قرارداده‌ایم که امکان اشاره به تمامی موارد مرتبط، درخلاصه عملکرد برند وجود ندارد. برای اطلاعت بیشتر از صفحات”چگونه رتبه‌بندی می‌کنیم”و سوالات متداول دیدن کنید.

درحالی‌که این برند در هرشاخه تلاش خود را آغاز کرده است اما راهی طولانی برای کسب امتیاز بیشتر در پیش دارد. برای چنین کمپانی سودآوری، در واقع هیچگونه عذر و بهانه‌ای برای عدم پرداخت حقوق کافی و یا عطف توجه لازم به حقوق حیوانات در چرخه محصول وجود ندارد.

جایگزین های مناسب

Etiko اتیکو 

رتبه:عالی

اتیکو طراح لباس‌ها و کفش‌های طبیعی سازگار با محیط زیست و منصفانه است. این کفش را در استرالیا با سایز های 20-8 و در انگلستان در سایزهای 13-3 خواهید یافت.

اتیکو جایگزین کانورس با رتبه عالی
اتیکو جایگزین کانورس با رتبه عالی

Veja وجا

رتبه: خوب

وجا برندی فرانسویست که کفش‌های اقتصادی و متناسب با محیط زیست تولید می‌کند و در عین حال برند پیشرو و قابل قبولی به حساب می‌آید. این برند از مواد اولیه سازگار با زیست‌بوم همانند پنبه‌های مورد تایید استاندارد جهانی و چرم‌های گیاهی استفاده می‌کند.

وجا به کشاورزان پنبه و فراهم آورندگان مواد اولیه طبیعی مبلغی حدود 30 تا 100 درصد بالاتر از نرخ بازار جهانی می‌پردازد. بدون تبلیغات، وجا توانایی این را دارد که پول بیشتری به تقویت اقدامات اخلاقی اختصاص دهد. شما می‌توانید کفش‌های وجا را در اروپا با سایزهای 46-35برای زنان و 47-35 برای مردان بیابید.

وجا با رتبه خوب
وجا با رتبه خوب

Cariuma کاریوما

رتبه: خوب

کاریوما کتانی برزیلی قابل قبولیست که می‌خواهد راحتی دیوانه کننده‌ای را حین فراهم آوردن استایلی روزمره از جنس پارچه‌های طبیعی، چرم و جیر به ارمغان بیاورد.کفش‌های کاریوما را در آمریکا از سایز13-5 می‌یابید.

کاریوما با رتبه خوب
کاریوما با رتبه خوب

Ethletic اتلتیک

رتبه: خوب

اتلتیک کتانی‌های خوش‌قیمت و غیررسمی با استفاده از پنبه ارگانیک و کائوچو تهیه می‌کند.

اتلتیک با رتبه خوب
اتلتیک با رتبه خوب

Flamingo’s Life فلامینگوز لایف

رتبه: خوب

فلامینگوز لایف کتانی‌هایی ۱۰۰ درصد بدون نقش داشتن حیوانات برای مردان و زنان خلق می‌کند. این برند از مواد اولیه سازگار با محیط زیست مورد تایید بنیاد peta ، شامل برخی مواد دور ریختنی استفاده می‌کند.


حتما مطالعه کنید:‌چگونه در خرید آنلاین، سایز کفش را درست انتخاب کنیم؟


فلامینگوز لایف با رتبه خوب
فلامینگوز لایف با رتبه خوب

همچنین بخوانید: همه چیز درباره ریخت‌شناسی در مد 

همچنین بخوانید: فمینیسم انقلابی که مد را زیرورو کرد

همچنین بخوانید: معیار ارزشیابی مد پایدار چیست؟

با وجود مقداری پیشرفت،کانورس و نایکی در مسیر کاهش اثرات تخریب محیط زیست راه زیادی برای پیمودن در پیش دارند.
با وجود مقداری پیشرفت،کانورس و نایکی در مسیر کاهش اثرات تخریب محیط زیست راه زیادی برای پیمودن در پیش دارند.

پانوشت‌ها:‌

[1] https://goodonyou.eco/how-ethical-is-converse/

[2] Isobella Wolfe

[3] Fashion Transparency Index

۲۰۲۱، سالی برای بازگشت بزرگ کلاه گاوروش
مزایای برچسب های مراقبت از پوشاک

نظرات (2)

  1. پینگ بک:  چگونه در خرید آنلاین، سایز کفش را درست انتخاب کنیم؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد

  2. پینگ بک: لیست قیمت و خرید انواع کفش اسپرت از فروشگاه اینترنتی رزمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها