مد پایدار

معیار ارزشیابی مد پایدار چیست؟

معرفی جریان گود آن یو و اِما واتسون نماد مد پایدار و اخلاق‌مدار[1]

منبع: گود آن یو[2] ترجمه: مریم عباس ‌بیگی

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه ۱۰ مهر ۱۳۹۹

زمانیکه مجله‌ی ووگ استرالیا از این هنرپیشه‌ی فعّال و پیشگام مد اخلاقی دعوت کرد تا میهمان و ویراستار شماره‌ی مارچ نشریه باشد، او پرسشی داشت:چطور می‌شود اطمینان یافت که برندهایی که به نمایش می‌گذارد به معیارهای دلخواهش  در رابطه با  مد پایدار و اخلاقی متعهد هستند؟

بدین ترتیب بود که اِما با  گود آن یو [3]تماس گرفت و در نهایت، این آغاز ی شد بر همکاری بسیار ویژه‌ی او با گود آن یو ، ملاکی برای مد پایدار.  ‌

اما واتسون می‌گوید: «معنای چیز لوکس برای من این است که زیبا به نظر بیایم و احساس خوبی داشته‌ باشم».

شاید بغیر از اِما واتسون، اشخاص کمی را بیابید که در حمایت از مد پایدار فعّالتر از او  باشند. این بازیگر بریتانیایی و سفیر حسن نیّتِ جهانی سازمان ملل متّحد،نزدیک به یک دهه است که از طریق همکاری‌های مورد توجّه عموم به تبلیغ مارک‌های اخلاق‌مدار  ممارست کرده است.

مد پایدار و برندهای اخلاقی
اِما واتسون با شلواری از برند آر.ای.وی و دامنی از برند امیلیا ویکستید

پیام‌رسانی‌های او بر فرش قرمز یا به طور مستقیم در اینستاگرام با حساب کاربری the_press_tour  برای انبوه دنبال‌کنندگان این صفحه‌ی اجتماعی و در حساب رسمی‌اش با حدود ۵۸ میلیون دنبال‌کننده انجام می‌شود. او مهمان و ویراستار ایدئالی برای شماره‌ی مارس ۲۰۱۸ نشریه‌ی ووگ استرالیا به حساب می‌آمد چرا  که موضوع آن شماره‌اش به پایداری و تغییرات مثبت اختصاص داشت. ادوینا مک کان [4]ویراستار ووگ استرالیا می‌گوید: «قبول مسئولیت شخصی اما در قبال مد پایدار و روند آماده‌سازی این شماره، ما را با شیوه‌هایی  نو از تفکّر  و ابزارهایی جدید آشنا کرد. چالش‌هایی که به راه انداخته است ما را در مسیرهای تازه‌ای قرار داده است که دوام خواهد داشت.»

در حقیقت، هریک از ما می‌توانیم در هدایت مد به سوی هرچه پایدارتر شدن و اخلاق‌مدارتر شدن سهیم باشیم. این کار را می‌شود با انتخاب لباس‌هایی از برندهای که متضمّن شیوه‌های تولید شفاف، خلّاقانه و نوآورانه هستند، انجام داد و یا با پوشیدن دوباره هر لباس، بازیابی، مبادله یا عقل معاش سامان داد. 

اِما در مورد اینکه چرا او از  گود آن یو استفاده کرده است می‌گوید: «مد به شکل‌گیری هویت ما کمک می‌کند. پوشش ما بیانگر این است که کی و نماینده‌ی چه کسی هستیم. من حامی گود آن یو  هستم چرا که باید بدانم لباس‌هایم زیانی به سیاره ارزشمندمان یا مردم آن نمی‌رساند. روی فرش قرمز اغلب از ما نمی‌پرسند چه چیزی پوشیده‌ایم بلکه سوال این است که طراح لباسمان  کیست؟ گویا ایده‌های پشت لباس‌ها مثل مارک، طراح و مجموعه، مفهوم بیشتری از خود لباس دارد. حلقه‌ی مفقوده‌ای اینجا وجود دارد.داستان بزرگتری باید تعریف شود؛ از شرایطی که لباس‌ها در آن دوخته می‌شوند، از امکانات مالی‌ای که استفاده شده و تأثیری که بر جامعه‌ها  گذاشته‌اند. 

اِما واتسون بر جلد ووگ با عکسی از پیتر لیندبرگ
اِما واتسون بر جلد ووگ در عکسی از پیتر لیندبرگ

گود آن یو ملاک من برای مد پایدار است. به این معنی که وقتی به من تریبونی داده می‌شود تا درمورد انتخاب لباسم صحبت کنم ، داستان معناداری برای تعریف کردن دارم و این نقش مهمّی است. امّا من تنها یک نفر هستم. در حقیقت، هریک از ما می‌توانیم در هدایت مد به سوی هرچه پایدارتر شدن و اخلاق‌مدارتر شدن سهیم باشیم. این کار را می‌شود با انتخاب لباس‌هایی از برندهای که متضمّن شیوه‌های تولید شفاف، خلّاقانه و نوآورانه هستند، انجام داد و یا با پوشیدن دوباره هر لباس، بازیابی، مبادله یا عقل معاش سامان داد. 

هر روز به اتّفاق هم حرکتی بهتر و بزرگتر به راه می‌اندازیم. 

مد نیروی خلاقه است. از قدرت مجاب کردن، اثربخشیدن و دگرگون‌ کردن  برخوردار است. زمانیکه مد شفافیت و  تداوم‌پذیری حقیقی را دربر بگیرد، جرگه‌های دیگر هم او را تعقیب خواهند کرد.ما به آینده‌ای مسافرت می‌کنیم که قابلیت ادامه‌پذیری دارد. 

تازه این آغاز راه است !

سنجش برندها

ارزشیابی برندها

اِما در برابر دوربین پیتر لیندبرگ[5]، عکاس مشهور، برای عکس روی جلد مجله ظاهر گشته درحالیکه  لباسی از برندهای اخلاق‌مدار مورد تأیید گود آن یو به تن دارد. او این لباس وینتیج را با دقت انتخاب کرده تا اهمّیت استفاده‌ی مجدّد از لباس‌های باکیفیت را برجسته‌ سازد. 

زمانی که گود آن یو  ارزشیابی یک برند را انجام می‌دهد، ما تمام اطّلاعات موجود در مورد اینکه از چه راهی برند با ضابطه‌های اصلی مد پایدار و اخلاقی مقایسه می‌شود به مردم اعلام می‌کنیم. ما بیش از ۵۰ گواهی‌نامه جهانی، جواز، رتبه‌بندی مستقل و نظام‌های معیار را در نظر می ‌گیریم. تنها زمانی که این فرآیند کامل شده باشد می‌توان از ارزشیابی اطمینان حاصل کرد. پس زمانی که اِما با ما تماس گرفت تا شریک بررسی طرف استرالیایی باشیم، دست به کار شدیم. 

اِما می‌گوید: «مد به شکل‌گیری هویت ما کمک می‌کند. پوشش ما بیانگر این است که کی و نماینده‌ی چه کسی هستیم. من حامی گود آن یو  هستم چرا که باید بدانم لباس‌هایم زیانی به سیاره ارزشمندمان یا مردم آن نمی‌رساند. روی فرش قرمز اغلب از ما نمی‌پرسند چه چیزی پوشیده‌ایم بلکه سوال این است که طراح لباسمان  کیست؟

ساندرا کاپونی[6]، پایه‌گذار گود آن یو می‌گوید: «برندهای متعدّدی برای عکاسی پیشنهاد داده شده‌اند که هنوز ارزیابی نشده‌اند و تا الان تمام جزئیات اقدامات آنها در مسیر تداوم‌پذیری منتشر نشده است. ما برندها را تشویق می‌کنیم تا موثّرترین گام خود را در روایت داستان اخلاقی خود به جلو بردارند»…

سخن از مد اخلاقی و پایدار به معنی شناخت نام‌های تجاریِ نوخاسته‌ای است که فعالّیت‌های خود را بر مبنای شفافیت فرآیند تولید و فروش، دوام‌پذیری و حقوق حیوانات تعریف کرده‌اند. 

ساندرا کاپونی می‌گوید اِما می‌خواست به برندهای در حال شکل‌گیری و اخلاق‌مدار استرالیایی تریبون دهد. و ما بسیار مشعوف شدیم که توانستیم تعدادی طراح محلّی فوق‌العاده مثل کارلی بالارد و لویی هازل [7]که در حوزه‌ی مد پایدار راه‌گشا هستند را معرّفی کنیم. 

ارزیابی برندها

ووگ می‌گوید که درصدد ایجاد فرصتی برای بحث درخصوص این تحوّل معنادار  است و  با «تغییر تفکّر و رفتار خود  در طیّ این فرآیند» تأکید بر نقاط روشن فعّالیت‌های  مثبت و  اثربخش بسیاری از پیشگامان دارد. 

همانطور که اِما واتسون می‌گوید کلمه‌ی «تغییر» شاید کمی دلهره‌آور  باشد، مملو از انتظار ات و ترس از شکست. می‌خواهم پیشنهادی به شما بدهم: هنگام هدایت قایق، ناوبان می‌تواند سکان را یک درجه بچرخاند و مسیر قایق را تغییر قابل ملاحظه‌ای بدهد.اینک شما را به کارزاری فرامی‌خوانم، پس از خواندن این نوشته، تغییری یک درجه‌ای داشته باشید، زیرا یک تغییر کوچک می‌تواند تفاوت عظیمی بوجود بیاورد.

معرفی جریان گود آن یو

خالق گود آن یو چه کسی است؟ 

گروهی از مبارزان محیط زیست، حرفه‌ای‌های عرصه‌ی مد، متخصّصان مد پایدار و توسعه‌دهندگان فناوری جریان گود آن یو را در سال ۲۰۱۵ در استرالیا به راه انداختند. هدف آنها حمایت از مد دوام‌پذیر و عادلانه بود.

مانیفست گود آن یو

ما به لباس‌ها عشق می‌ورزیم، امّا عناصر ناخوشایندی در کمد لباس‌ها وجود دارند که نمی‌شود نادیده‌شان گرفت. 

صنعت جهانی مد، در رابطه با آلودگی، ضایعات و  نقض حقوق بشر با مسئله‌ی بغرنجی روبروست. ما نیز همچون شمانگران زمین، مردم و حیوانات هستیم و می‌خواهیم در جهانی ادامه‌پذیر و شرافتمند زندگی کنیم. ما گروهی از کهنه‌کاران، حرفه‌ای‌های مد، دانشمندان، نویسندگان و توسعه‌دهندگان هستیم که برای به جلو راندن این تحول دور هم جمع شده‌ایم. ما می‌توانیم با سلاح قدرتمندی که در دسترس همگان است و آن چیزی جز قدرت انتخاب نیست، تأثیر مهمّی داشته باشیم. ما با برگزیدن و امتیاز دادن به برندهای متعهد در مد که عملکرد مناسبی دارند، در مقابل آنهایی که پایبند نیستند، می‌توانیم صنعت مد را به سمت پایداری و درستی سوق دهیم.

معیار سنجش خوب بودن برندها برای ما چیست؟ 

مطالعات عمیقی برایتان  انجام داده‌ایم. ما منبع عمده در جهان برای ارزشیابی برندها هستیم و تمام اطلاعات را گردآوری می‌کنیم و با استفاده از تحلیل متخصّصان به هر برند یک نمره‌ی همه‌فهم می‌دهیم. شما قادرید با گود آن یو بهترین مد در سراسر جهان را کشف کنید و هرآنچه را که باید در مورد مد اخلاقی و پایدار بدانید، بیاموزید. 

هدف‌گذاری با همراهی سازمان ملل 

همه‌ی کارهایی که ما در هیئت یک تیم انجام می‌دهیم در راستای هدف ۱۲ توسعه‌ی پایدار سازمان ملل متحد است؛ این هدف بر مبنای «اطمینان از تولید و مصرف الگوهای پایدار» استوار است. نظام ارزشیابی اخلاقی ما شناخته شده و قابل اعتماد است و توصیه‌ها و اطلاعات ما پاره‌ای از این مأموریت جهانی است. این رسالت راهی است به سمت صنعت مدی پایدارتر و عادلانه‌تر. فعّالیت‌های ما همچنین معطوف به اهداف شماره ۵، ۱۳،۱۴ و  ۱۵ است. 

 اِما واتسون
اِما واتسون

همچنین بخوانید: آرایش اغراق‌آمیز از همین مترجم 

همچنین بخوانید: اثرات اجتماعی مد

همچنین بخوانید: همه چیز درباره استایل خیابانی


[1] -An Ethical Fashion Icon

[2] – https://goodonyou.eco/emma-watson-vogue-ethical-fashion/

[3] – Good On You  در انتهای این مقاله مانیفست گود آن یو را بخوانید. https://goodonyou.eco/about/

[4] – Edwina McCann

[5] – Peter Lindbergh پیتر لیندبرگ فقید، از سرشناس‌ترین عکاسان مد و پرتره آلمانی در سال ۱۹۴۴ در شهر لیسا به دنیا آمد و در سپتامبر ۲۰۱۹ در پاریس از دنیا رفت. او که کارگردان و نویسنده هم بود آثار ماندگاری از خود به جا گذاشته است.  

[6] – Sandra Capponi

[7] – Carlie Ballard and Lois Hazel

چگونه استایل راک داشته باشیم؟
فست فشن یا مد پرشتاب چیست؟

نظرات (4)

  1. پینگ بک: ۵ ترند برتر شلوار جین - فروشگاه اینترنتی رزمد ترند جین مدل های جین

  2. پینگ بک: بازیافت لباس‌ های اضافی - فروشگاه اینترنتی رزمد بازیافت لباس مد پایدار محیط زیست

  3. پینگ بک: کانورس تا چه اندازه اخلاق مدار است؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد کانورس آل استار

  4. پینگ بک: تاریخچه کفش ها - فروشگاه اینترنتی رزمد تاریخچه کفش مجله رزمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
دسته بندی ها