تفاوت کفش با کتونی در چیست؟

تفاوت کفش با کتونی در چیست؟

تفاوت کفش با کتونی در چیست؟ در دنیای رنگارنگ پوشاک،‌ کفش و کتونی 2 عضو بسیار مهم و موثر در تعیین استایل و راحتی به حساب می‌آیند. در گذشته‌های نه چندان دور انتخاب کفش یا کتونی کار بسیار راحتی بود. زیرا به دلیل عدم تنوع در مدل، طرح و رنگ و … همیشه یک انتخاب راحت پیش روی ما قرار داشت. اما امروزه به دلیل تنوع بسیار گسترده در کفش و کتونی باعث شده کمی انتخاب را برای سخت کند.

ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل درباره تفاوت کفش با کتونی با شما صحبت کنیم تا در انتها بتوانید در کنار اینکه تفاوت کفش و کتونی را بهتر شناختید، انتخابی اصولی و درست را داشته باشید.
آیا می دانید تفاوت کفش با کتونی تا چه اندازه است؟
اگر فرق کفش با کتونی را بتوانم بهتر درک کنیم، حتما انتخاب‌های روزمره بهتری را می‌توانیم داشته باشیم.
درک تفاوت‌های بین کفش و کتونی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در انتخاب‌های روزمره ما داشته باشد. تفاوت اصلی کفش با کتونی فقط در ظاهر نیست،‌ بلکه در جنس، نوع عملکرد و بسیاری موارد دیگر است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تفاوت کفش با کتونی از نظر کاربرد

به صورت کلی انواع کفش برای کارهای روزمره مانند رفتن به محل کار، شرکت در مراسم‌های رسمی و نیمه رسمی و … می‌باشد. اما کتونی برای فعالیت‌ها ورزشی و فعالیت‌های روزانه استفاده می‌شود.

به صورت کلی برای انجام فعالیت‌های روزانه هم می‌توانید از کفش استفاده کنید و هم کتونی. این بستگی به نوع استایل شما دارد. معمولا افرادی که استایل رسمی‌تر دارند حتما از کفش استفاده می‌کنند، اما کسانی که استایل اسپرت و راحت‌تر دارند،‌ استفاده از کتونی را بیشتر ترجیح می‌دهند.

  • کاربرد: کفش ها برای مصارف عمومی و روزمره طراحی شده اند، در حالی که کتونی ها برای فعالیت های ورزشی و تناسب اندام بهینه شده اند.
  • جنس: کفش ها از تنوع جنس بالایی برخوردارند و از چرم و پارچه تا مواد مصنوعی را شامل می شوند. کتونی ها غالباً از پارچه های منعطف و تنفسی با زیره های لاستیکی برای حداکثر انعطاف پذیری و ضربه گیری ساخته می شوند.
  • طراحی: کفش ها در طرح ها و مدل های متنوعی از رسمی تا اسپرت عرضه می شوند. کتونی ها معمولاً دارای طراحی اسپرت و ارگونومیک برای پشتیبانی از پا در حین فعالیت های ورزشی هستند.
  • قابلیت تهویه: کفش ها به دلیل تنوع جنس، ممکن است از قابلیت تهویه متفاوتی برخوردار باشند. کتونی ها به طور خاص با پارچه های تنفسی طراحی می شوند تا از تعریق بیش از حد پا جلوگیری کنند.
  • قیمت: قیمت کفش ها به جنس، برند و طراحی آنها بستگی دارد. به طور کلی، کتونی ها به دلیل استفاده از مواد تخصصی و فناوری های نوین، قیمت بالاتری نسبت به کفش های معمولی دارند.

حتما مطالعه کنید: انتخاب سایز درست کفش


کفش چیست؟

تاریخچه استفاده از کفش به هزاران سال پیش باز می گردد. زمانی که انسان‌های نخستین بیشتر بر روی زمین شروع به راه‌ رفتن کردند، دریافتند که باید از پاهای خود محافظت کنند. اما با گذشت زمان نیازهای مردم بیشتر شده و سلیقه‌های مختلف به آن اضافه شدند. بدین ترتیب انواع بسیار متنوعی از کفش‌ها طراحی و به بازار عرضه شدند تا بتوانند نیازهای مردم را به صورت کامل پوشش دهند. امروزه کفش‌ها برای استفاده روزمره،‌ موقعیت‌های رسمی و نیمه‌رسمی،‌ رفتن به طبیعت و کوهستان، رانندگی‌کردن، ورزش کردن و … تولید می‌شوند.

 

معرفی مزایای کفش

یکی از مهمترین مزایای کفش این است که در کنار محافظت از پاهای انسان باعث سلامتی و راحتی نیز می‌باشند.
وقتی یک کفش مناسب انتخاب شود، از پاها در برابر انواع آسیب‌های فیزیکی وشوک‌های وارده حمایت می‌کند.
یک کفش از 2 بخش اصلی رویه و زیره تشکیل می‌شود. رویه کفش وظیفه دارد از پا در برابر افتادن اجسام،‌ سرما و گرما محافظت کند. کفی کفش نیز چند وظیفه اصلی دارد. یک کفی کفش باید از پا در برابر سطوح ناهموار محافظت کند. بر اساس کاربرد آن مانع سر خوردن فرد گردد و از همه آنها مهمتر این است که از قسمت‌های حساس پا مانند گودی‌ها و برامدگی‌ها حمایت کند که در نهایت باعث می‌شود فرد دچار پادرد و کمر درد نگردد.

به طور کلی مهمترین مزیت استفاده از کفش این است که از پا در شرایط مختلف حمایت کرده و راحتی و آسایش را در هنگام راه رفتن و ایستادن به همراه داشته باشد.

معرفی معایب کتونی

معرفی معایب کفش

هرچند کفش‌ها مزایای بی‌شماری دارند، اما مانند هر محصول دیگری، معایبی نیز می‌توانند داشته باشند. معمولا این معایب بسته به نوع کفش، مواد به کار رفته در ساخت آن، و نحوه استفاده از آن فرق دارند.
یکی از مهم‌ترین معایب کفش پادرد و کمر درد است. اگر بیش از حد سرپا بایستید و زیاد راه بروید،‌ ممکن است پاهای شما دچار ناراحتی شوند. این عیب زمانی به وجود می‌آید یکه یک کفش از دوخت و کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و از کفی غیر استاندارد در آن استفاده شده باشد.

یکی دیگر از معایب کفش این است که نسبت به کتونی تنفس پذیری و وزن بیشتری دارد. معمولا کفش‌ها به دلیل جنس به کار رفته در آنها هم کمی سنگین‌تر هستند و هم اینکه دمای پا در آنها بیشتر می‌شود.
معمولا هزینه نگهداری کفش نسبت به کتونی بسیار بیشتر است. یعنی باید مدام و به صورت منظم کفش را واکس بزنید و از تمیز‌کننده‌های خاص در آن استفاده کنید. 

 

کتونی چیست؟

کتونی یک نوع کفش بسیار سبک و منعطف است که از آن به عنوان کفش ورزشی هم یاد می‌شود. کتونی‌ها به صورت کلی برای انجام فعالیت‌های روزمره و ورزشی طراحی شده‌اند که فرد در آنها نیاز به چالاکی و راحتی بسیار زیاد دارد. معمولا کتونی‌ها از زیر‌های بسیار نرم و لاستیکی درست می‌شوند که حمایت حداکثری از کف پا را دارند. اگر یکبار از کتونی استفاده کنید دیگر دوست نخواهید داشت از کفش استفاده کنید.

کتونی‌ برای اولین بار در قرن نوزدهم میلادی ساخته شد. در آن زمان مردم از کفش‌های مخصوصی برای فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن و تنیس و … استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان و نیازهای جدی برای یک کفش راحت و سبک باعث شد تا کتونی‌های فعلی ساخته شوند.

امروزه انواع کتونی‌ها برای فعالیت‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • کتونی برای دویدن: این کتونی‌ها کاملا به صورت اختصاصی طوری طراحی‌ شده‌اند که برای دویدن‌ها و پیاده‌روی طولانی مدت بسیار مناسب بوده و به هیچ عنوان پاهای ورزشکار را اذیت نمی‌کنند.
  • کتونی ورزشی: این کتونی‌ها به صورت اختصاصی برای ورزش‌هایی مانند فوتبال،‌ بسکتبال،‌ والیبال، کشتی و … طراحی شده و استفاده می‌شوند. کتونی هر ورزشی دارای ویژگی‌های طراحی خاص خودش است.
  • کتونی تمرین: این کتونی‌ها برای فعالیت‌های تمرینی و نیمه‌ورزشی مانند بدنسازی، ایروبیک و … طراحی و تولید می‌شوند که متناسب با فعالیت مورد استفاده با هم فرق دارند.

کتونی‌ معمولا از پارچه، چرم، پلاستیک،‌ الیاف ترکیبی و لاستیک ساخته می‌شوند که بتوانند نهایت راحتی را برای شما به ارمغان بیاورند.

کتونی برای دویدن

معرفی مزایای کتونی

یکی از بارزترین مزایای کتونی این است که کفی بسیار ضخیم‌تری داشته و قد فرد را بلند‌تر می‌کنند. در ساخت کفی کتونی از مواد بسیار نرم و قابل انعطاف‌پذیری بسیار بالایی استفاده می‌شود که فرد بتواند آزادانه به همه فعالیت‌های خود بپردازد و به هیچ وجه خسته نشود. کسانی که طولانی مدت راه می‌روند و فعالیت دارند بهتر است کتونی بپوشند.
مزیت بعدی کتونی تهویه بسیار عالی آن است. معمولا در کتونی‌ها از مواد تنفس پذیر استفاده می‌شود تا جریان هوا در پاها به خوبی حرکت کرده و دمای پا بالا نرود. بدین ترتیب پاها عرق نکرده و خسته نمی‌شوند.


حتما مطالعه کنید: کانورس تا چه اندازه اخلاق مدار است؟


یکی دیگر مزایای کتونی طراحی ارگونومیک آنها است. این طراحی باعث می‌شود از قوس پا،‌ نقاط حساس پا و در نهایت از ستون فقرات حمایت کامل صورت بگیرد. برای همین برای فعالیت‌هایی که نیاز به راه‌رفتن‌ و ایستادن طولانی مدت است، مناسب می‌باشد.
مزیت بعدی استفاده از کتونی دارا بودن طیف بسیار گسترده‌ای از طرح و رنگ است که به فرد اجازه می‌دهد بر اساس استایل خود یک کتونی مناسب را انتخاب کند.

آخرین مزیت کتونی‌ها کیفیت و دوام بسیار بالای آنها است. مواد به کار رفته در کتونی به حدی با کیفیت و مقاوم هستند که برای مدت بسیار طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

معرفی معایب کتونی

یکی از معایب کتونی این است که شما نمی‌توانید در مراسم رسمی از آن استفاده کنید. همچنین حتما باید برای پوشیدن کتونی استایل اسپرت داشته باشید. کتونی برای موقعیت‌های غیر رسمی،‌ روزمره و ورزشی بسیار محبوب است،‌ اما به هیچ عنوان نمی‌توان در مجالس و یا موقعیت‌های رسمی با استایل رسمی ست شوند.
اگر کتونی مناسب با ارگونومی پاهای خود تهیه نکنید، ممکن است در طولانی مدت پاهای شما را ادیت کنند.
کتونی‌ها برای شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب اصلا مناسب نیستند.
به دلیل کیفیت بالا کتونی‌ها و فناوری استفاده در آنها ممکن است قیمت بسیار بالاتری داشته باشند.

 

کفش بهتر است یا کتونی؟

سوال بسیار مهم، کفش بهتر است یا کتونی؟ قبل از هرچیز باید بدانید که کفش و کتونی هر دو خوب هستند. اما این به خود شما کاملا بستگی دارد که قرار است چه استفاده‌ای از آن داشته باشید و ترجیح شما در کدام است.
کفش و کتونی هر دو ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربردهای خاصی دارند که برای شرایط مختلف متفاوت هستند.

اگر استایل رسمی‌تر دارید،‌ قطعا باید از انواع کفش استفاده کنید. اما اگر برای کارهای روزمره یا فعالیت‌های ورزشی به دنبال کفش هستید، حتما باید از کتونی استفاده کنید.
اگر می‌خواهید در شرایط آب و هوایی سرد قدم بزنید، حتما باید از کفش و بوت استفاده کنید. اما اگر اهل پیاده‌روی طولانی مدت هستید،‌ کتونی برای شما مناسب‌تر است.

اگر تیپ و اسپرت دارید،‌ تنوع کتونی موجود دست شما را برای یک انتخاب درست باز می‌گذارد. اما اگر اهل پوشیدن کت و شلوار رسمی هستید، حتما باید از کفش چرمی استفاده کنید.

معرفی مزایای کفش

ویژگی

کفش کتونی
کاربرد استفاده روزمره، رسمی، ورزشی

ورزشی، پیاده‌روی، فعالیت‌های بدنی

راحتی

معمولاً سفت‌تر و سنگین‌تر

معمولاً نرم‌تر و سبک‌تر

انعطاف‌پذیری

کمتر

بیشتر

پشتیبانی از پا

متوسط

بیشتر

جنس

چرم، پارچه، مواد مصنوعی پارچه، مش، مواد مصنوعی
زیره معمولاً سخت‌تر

معمولاً نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر

قیمت

متغیر، از ارزان تا گران متغیر، از ارزان تا گران
مدل تنوع زیاد، رسمی و غیررسمی

تنوع زیاد، ورزشی و غیررسمی

 

خرید بهترین کفش و کتونی از فروشگاه اینترنتی رزمد

با توجه به تنوع بسیار بالا در کفش و کتونی، انتخاب درست و اصولی را برای شما سخت می‌کند.
ما در فروشگاه اینترنتی رزمد با ارائه تنوع وسیعی از کفش‌ها و کتونی‌های با کیفیت از برندهای معتبر و متنوع، این فرآیند را برای شما بسیار آسان کردیم. رزمد به عنوان یکی از فروشگاه‌ معتبر در ایران، اطلاعات کامل هر محصول را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با بررسی و مقایسه بتوانید مدل مورد نظر خود را با آگاهی کامل انتخاب کنید.

با خرید از رزمد،‌ در سریعترین زمان ممکن کفش خود را تحویل بگیرید.

راهنمای خرید کفش زنانه با بهترین کیفیت
معرفی انواع کفش اسپرت به همراه لیست قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها