چگونه در خرید آنلاین، سایز کفش را درست انتخاب کنیم؟

 چگونه در خرید آنلاین، سایز کفش را درست انتخاب کنیم؟

 چگونه در خرید آنلاین، سایز کفش را درست انتخاب کنیم؟

منبع: دولیتا شوز[1]، ۸ مه ۲۰۲۱       

نویسنده: تحریریه دولیتاشوز

مترجم: مهرنوش نوربخش                    ۱۵ شهریور ۹۹

تخمین زمان مطالعه: ۷ دقیقه

متوسط سایز کفش طی چندین دهه در تمام دنیا تغییرات زیادی داشته است. برای مثال روند تغییرات سایز متوسط کفش زنان این گونه بوده است: در ابتدای قرن بیستم سایز متوسط ۳۵، در دهه‌ی ۱۹۵۰، سایز ۳۶، در دهه‌ی ۱۹۷۰، سایز ۳۷ و امروز متوسط سایز کفش زنانه ۳۹ است. سایز کفش مردانه نیز بسیار تغییر کرده است. سال‌ها پیش رایج‌ترین اندازه در بین مردان ۳۹-۴۰ بود؛ اما امروزه متوسط سایز کفش مردانه ۴۳ است. حال فکر می‌کنید در ۵۰ یا ۱۰۰ سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به گفته‌ی کارشناسان، قد انسان به دلیل تغذیه‌ی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی در حال افزایش است. با افزایش قد، وزن ما نیز افزایش می‌یابد؛ به این معنی که پاهای ما باید وزن بیشتری را تحمل کنند. بنابراین طبیعتاً سایز پاها در کنار قد و وزن ما افزایش خواهد یافت.

طبق گفته‌ی انجمن ارتوپدی امریکا[2]، زنان سایز کفش خود را غالباً اشتباه می‌گیرند! این به چه معنی است؟! حتماً از خود می‌پرسید که چگونه کسی می‌تواند کفش غیراندازه بپوشد زیرا بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است. حتی فشاری سطحی و کم در قسمت پا می‌تواند از جریان طبیعی خون جلوگیری کرده و باعث تغییرِ شکل پا شود. گاهی اوقات وقتی برای اولین بار یک جفت کفش می‌پوشید، راحت به نظر می رسد و شما هیچ فشاری احساس نمی‌کنید. اما پس از پوشیدن آن‌ها برای مدت زمان طولانی، احساس فشار ناخوشایندی در پا می‌کنید. این امر نشان می‌دهد که کفش‌ها برای پای شما  کوچک‌اند. برای جلوگیری از این مشکل، ابتدا پای خود را اندازه بگیرید. همچنین پس از خرید کفش، کمی در خانه با آن‌ها راه بروید و مطمئن شوید برای شما مناسب و واقعاً راحت هستند.

طبق گفته‌ی انجمن ارتوپدی امریکا، زنان سایز کفش خود را غالباً اشتباه می‌گیرند! این به چه معنی است؟! حتماً از خود می‌پرسید که چگونه کسی می‌تواند کفش غیراندازه بپوشد زیرا بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است.

این روزها با افزایش محبوبیت فروشگاه‌های آنلاین، مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای خرید سریع و آسوده‌ی آنلاین را انتخاب می‌کنند. شما می‌توانید از سر تا نوک پا لباس بخرید، بدون اینکه پای خود را از خانه بیرون بگذارید. ممکن است فکر کرده باشید فقط بشود لباسی زیبا یا  کیفِ دستی‌ شیکی به صورت آنلاین خرید؛ در صورتی که می‌شود بدون نگرانی در مورد انتخاب سایز اشتباه، کفش نیز بخرید. اگر برخی از کفش‌های زیبا و تک را بصورت آنلاین مشاهده کردید، اجازه ندهید ترس از انتخاب سایز اشتباه، شما را از خرید آنها باز دارد! در عوض فقط طول پای خود را اندازه بگیرید و برای لذت بردن از آن جفت کفش جدید عجله کنید! حال پرسش مهم این است که چگونه می‌توانید خطر انتخاب سایز اشتباه را  کاهش داد و به سایز مناسب رسید؟ می‌خواهیم تجربه‌ی خود را با شما به اشتراک بگذاریم و برخی از مهمترین نکات را معرفی کنیم تا هنگام خرید آنلاین مطمئن شوید سایز صحیح را انتخاب می‌کنید. 

پس از خرید کفش، کمی در خانه با آن‌ها راه بروید و مطمئن شوید برای شما مناسب و واقعاً راحت هستند.
پس از خرید کفش، کمی در خانه با آن‌ها راه بروید و مطمئن شوید برای شما مناسب و واقعاً راحت هستند.

فروشگاه آنلاین دولیتا [3] در این زمینه تحقیق کرده و انواع کفش را از نزدیک بررسی نموده است. آن‌ها به تفاوت‌های اساسی در اندازه و ویژگی‌ها توجه کرده‌اند و نگاه دقیقی به شکل و جزئیات می‌کنند؛ زیرا ممکن است یک مدل کفش برای پاهای باریک مناسب‌تر باشد و مدل دیگر، مانند چکمه‌های بلندِ بدون زیپ برای کسانی که ساق‌ پای باریک و کف پای صاف دارند، راحت‌تر باشد. در وب‌سایت دولیتا در بخش اطلاعات محصول، توضیحاتی درباره‌ی راحتی و خصوصیات کفش نوشته شده است. برای مثال ذکر شده «این کفش، بزرگ‌پا است. اگر اندازه‌ی پای شما معمولی است یک سایز کوچک‌تر انتخاب کنید.» یا برعکس «این کفش، کوچک‌پا است. اگر اندازه‌ی پای شما معمولی است یک سایز کوچک‌تر انتخاب کنید.»


حتما مطالعه کنید:‌فرق کفش و کتونی


توجه به مدل کفشی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. کفش‌های نوک تیز باید به اندازه‌ی بزرگ‌تر انتخاب شوند
توجه به مدل کفشی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است.

نکاتی برای انتخاب سایز کفش مناسب هنگام خرید آنلاین

طول پا

اندازه گیری طول پا بسیار مهم است. با دانستن طول پا به سانتی‌متر می‌توانید به راحتی جدول سایزِ تولیدکننده را پیدا کرده و  به راحتی سایز کفش متناسب خود را سفارش دهید. 

شکل کفش و پای شما

توجه به مدل کفشی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. کفش‌های نوک تیز باید به اندازه‌ی بزرگ‌تر انتخاب شوند زیرا خود مدل این کفش‌ها، کمی کوچک‌تر از سایز معمول است. اگر روی پای برجسته‌ای دارید ، کفشی برگزینید که زیپش در کنار، جلو یا قسمتی از پاشنه‌ی پا قرار داشته باشد: یا وقتی پای شما پهن است، توصیه می‌کنیم از کفش‌های نوک‌تیز یا کفش‌های دارای درز در پهن‌ترین قسمت کف پای خود اجتناب کنید.

نیم‌سایز

 گاهی اوقات، سایز پای افراد، بین دو سایز استاندارد قرار می‌گیرد. اگر این مورد برای شما نیز صادق است، از برندهایی انتخاب کنید که در جدول اندازه‌ی کفش‌هایشان سایز نیم دارند.  

مناسبِ فصل

به کفش‌های فصلی توجه کنید. در طول تابستان، پاها اغلب متورم و گاهی بزرگ‌تر می‌شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از خرید آنلاین کفش همیشه پای خود را اندازه بگیرید. همچنین اگر به دنبال کفش گرم زمستانی با خز هستید، اندازه بزرگ‌تر را انتخاب کنید زیرا پای فشرده خیلی سریع سردتر می‌شود.

در بخش اطلاعات محصول، توضیحاتی درباره‌ی راحتی و خصوصیات کفش نوشته شده است. برای مثال ذکر شده «این کفش، بزرگ‌پا است. اگر اندازه‌ی پای شما معمولی است یک سایز کوچک‌تر انتخاب کنید.» یا برعکس «این کفش، کوچک‌پا است. اگر اندازه‌ی پای شما معمولی است یک سایز کوچک‌تر انتخاب کنید.»

چگونه پای خود را به درستی اندازه‌گیری کنیم؟

سایز پای فرد در طول زمان تغییر می‌کند. این موضوع به عوامل مختلفی از جمله سن، بارداری، افزایش وزن، احتباس مایعات و عوامل دیگر مربوط می‌شود. به همین دلیل است که اندازه گیری پا قبل از خرید آنلاین کفش جدید، بسیار مهم است. اما به راحتی می‌شود این کار را در خانه انجام داد.

توجّه به این نکته ضروری است که هیچ استانداردی  در جهان برای سایز کفش وجود ندارد. سایز کفش ممکن است از  تولید‌کننده‌ای  به تولید‌کننده‌ی دیگر متفاوت باشد. بنابراین بسیار راحت است که طول پای خود را برحسب سانتی‌متر بدانید و قبل از خرید کفش، جدول سایز تجاری آن تولیدکننده را بررسی کنید.

برای اندازه‌گیری سایز پای خود تنها به کاغذ A4، خودکار و خط کش نیاز دارید.

قدم اوّل

پای خود را روی کاغذ بگذارید.

قدم دوم

قلم خود را به حالت عمودی نگه دارید و دور پا را خط بکشید. روی کاغذ دو نقطه را باید مشخص کنید: یکی  نقطه‌ای که پاشنه‌ی پای شما پایان می‌یابد و دیگری، نقطه‌ای که منتهی‌الیه بلندترین انگشت شماست. 

قدم اول و دوم
قدم اول و دوم

قدم سوم

فاصله‌ی بین دو نقطه را با خط‌کش اندازه بگیرید.

قدم چهارم

با اندازه‌گیری فاصله‌ی بین دو نقطه‌ی پاشنه و  [نوک]بلندترین انگشت طول پای خود را تعیین کنید.

قدم سوم و چهارم
قدم سوم و چهارم

قدم پنجم

همین کار را با پای دیگر خود انجام دهید.


حتما مطالعه کنید: کفش کانورس آل استار


قدم ششم

سایز خود را در جدول زیر بیابید.

گاهی طول دو پا  کمی با هم اختلاف دارد. در این مورد، سایز کفش را با توجه به پای بزرگتر انتخاب کنید (به عنوان مثال، اگر سایز پای چپ شما ۳۸ و سایز پای راست شما ۵/۳۷ باشد، سایز ۳۸ را انتخاب کنید.)

جدول سایز کفش زنانه
جدول سایز کفش زنانه
جدول سایز کفش مردانه
جدول سایز کفش مردانه

ذکر این نکته ضروری است که هیچ استاندارد جهانی منحصربه‌فردی برای سایز کفش وجود ندارد. بنابراین داده‌های دو جدولی که در سایت دولیتا آمده است، صد‌در‌صد قابل اتکا نیست. به منظور اجتناب از هرگونه ناسازگاری، هنگام خرید از این سایت یا سایت‌های مشابه، اطلاعات محصول را بررسی کنید تا سایز متناسب کفش را بیابید.

چگونه پای خود را به درستی اندازه‌گیری کنیم؟2

همچنین بخوانید: چرا شیوه‌های حراج زیر سؤال رفته است؟ 

همچنین بخوانید:بازیافت لباس‌های اضافی

همچنین بخوانید: از “مد آهسته” چه می دانید؟


[1] https://www.dolitashoes.com/blogs/news/how-to-choose-the-correct-shoe-size-when-shopping-online

[2] the American Orthopaedic Association

[3] https://www.dolitashoes.com دولیتا برندی ایتالیایی است که نخستین فروشگاه خود را در سال ۱۹۹۳ افتتاح کرد. این فروشکاه تأکید بسیاری بر طرح‌های منحصر به فرد طراحان ایتالیایی دارد. م. 

درباره‌ی سیلوئت چیزی می‌دانید؟
تاریخچه کفش ها

نظرات (2)

  1. پینگ بک: لیست قیمت و خرید انواع کفش اسپرت از فروشگاه اینترنتی رزمد

  2. پینگ بک: کانورس تا چه اندازه اخلاق مدار است؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد کانورس آل استار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها