آرایش اغراق‌آمیز

آرایش اغراق‌آمیز

آرایش اغراق‌آمیز: چگونه دختران و پسران نسلِ زِد [1]خالق خرده‌فرهنگی عظیم شدند.

منبع: گاردین[2] ۰۱ مهر ۱۳۹۹

نویسنده: سیرین کِیل[3] ترجمه: مریم عباس‌بیگی

تخمین زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

‌در روزگاری هستیم که بسیاری از جوانان، ساعت‌ها در اتاق خوابشان به سر می‌برند تا تصاویرِ بی‌نقصِ فوق‌العاده پیچیده‌‌‌ای  از خود در فضای مجازی به نمایش بگذارند. زیبایی تجارت عظیمی است. 

«این کار به معنای حقیقی، خودِ هنر است !»، این حرف را میلی پرووِنزانوی [4]شانزده ساله در حالی که چهارزانو بر تخت نشسته با هیجان به زبان می‌آورد.سایه‌ی چشمش به پرهای رنگارنگ پرنده‌ای استوایی شباهت دارد: آبی، صورتی و زرد؛ تا با نقش رنگین‌کمان روی تیشرت پرایدش[5] که از نماد تکثرگرایی جنسی است جور دربیاید. پرووِنزانو بردیوار بالای سرش عکس‌هایی از  ستارگان محبوبِ گریم در اینستاگرام چسبانده است: تصویری از هانگری  (صفحه اینستاگرام هانگری) هنرمند درگ[6] که نامش برای طراحی کاور آلبوم یوتوپیای [7]بیورک [8]بر سرزبان‌ها افتاده است.هانگری طرحی از بیورک با نقشی از گل خلق کرده است.و تصویری از آنتوانت مار که [9] که استایل‌های چندرنگه،‌ خصلت بارزش است و بی‌گمان قیافه‌ی این روزهای  پرووِنزانو از او الهام گرفته شده است. (صفحه‌ی اینستاگرام آنتوانت مار) از این نوجوان اهل شهر کِتریگ در منطقه‌ی نورث‌همپتون‌شایر [10]پرسیدم چرا ساعت‌های زیادی را تنها در اتاقش صرف این آرایش‌های درهم و برهم و حیرت‌انگیز می‌کند. «این پرسش درست مثل این است که به شخصی که هنر را در سطح پیشرفته انجام می‌دهد و تمام اوقات نقاشی می‌کشد، بگوییم: ” وای، شما نباید این کار را انجام بدهید، بهتر است بروید سراغ  فعالیّتی که دانشگاهی‌تر باشد. “این کارها بی‌شک هنر  هستند اما بر روی صورت شما. » 

پرووِنزانو تلفنش را آورد و فهرستی از چهره‌های گریم شده نشان داد که می‌خواهد در آنها تبحّر یابد. منبع‌های الهامش متنوع و پرابهام هستند.با خود می‌گوید: «من واقعاً خوشم می‌آید قیافه‌ای با الهام از خطای ۴۰۴ [11]درست کنم». «تجربه‌اش را داشته‌اید زمانی که به اینترنت متصّل هستید و مشکلی پیش می‌آید؟ این خطا عمدتاً به رنگ سیاه و سفید است اما سبز و قرمزش هم هست». در حال مرور فهرست می‌پرسم: «منظور از این شکاف‌های ابرو چیست؟…انگار همه جا وجود دارند.» می‌گوید: «من قبلاً انجامش داده‌ام.»، « ابتدا فقط یک خط بر ابرویم انداخته بودم تا اینکه نیمه شب از خواب بیدار شدم و فکر کردم،‌چرا این کار را در تمام صورتت انجام نمی‌دهی؟ پس یک برس کوچک و یک کرم پوشاننده [12]برداشتم و این خطوط را در سراسر  آرایشم ایجاد کردم.» 

پرووِنزانو عکسی را نشانم می‌دهد. دختر درون عکس چشمان نارنجی دارد، گونه‌هایش صورتیِ تند و تیز است و پایین صورتش خط‌های نازکی وجود دارد مثل اینکه آرایشش پیرامون خطوط با شابلون کار شده باشد.بی‌نهایت چشمگیر است. وقتی آرایش پرووِنزانو تمام می‌شود تصویرش رادر اینستاگرام بارگذاری می‌کند، سپس آرایشش را کامل می‌شوید.«بعضی وقت‌ها که واقعاً دوست‌داشته‌ باشم، ادامه‌اش می‌دهم و چند ساعت بعد پاکش می‌کنم. »شانه‌هایش را بالا  می‌اندازد و توضیح می‌دهد. 

سابقاً جوانان از آرایش به‌منزله‌ی کدهای بصری برای ورود به خرده‌فرهنگ‌های مختلف بهره می‌بردند مثلاً گوت‌ها [13] از رژ لب مشکی و پانک‌ها از خطّ چشم بالدار استفاده می‌کردند. اکنون، آرایش  کاملاً به یک خرده‌فرهنگ بدل شده است. در جوامعی که دیگر حول اینستاگرام و یوتیوب متمرکز شده‌اند، نسل جوان در فضای مجازی گرد آمده‌اند، آنان درجستجوی منبع الهام هستند، درمورد محصولات تبادل نظر می‌کنند و در تکنیک‌های ظربف تبحّر می‌یابند. آنها اغلب مانند ستارگان بزرگی که وبلاگ ویدئویی دارند آرایش می‌کنند برای نمونه نیکی توتوریالز[14]( با ۲/۱۲ میلیون دنبال‌کننده)، جفری استار [15](با ۶/۱۵ میلیون دنبال‌کننده) ؛جیمز چارلز [16] هم صاحب وبلاگ ویدئویی است که ۹/۱۵ میلیون نفر  علی‌رغم جار و جنجال‌هایی که به راه انداخت، او را دنبال می‌کنند.از میان اتهام‌هایی که در مورد او گفته می‌شد ویدئویی ۴۵ دقیقه‌ای از مدیر برنامه‌‌ی سابقش  بود که در آن تأیید می‌کرد که مردان ناهمجنسخواه را تحت فشار قرار می‌داده تا با او معاشرت کنند (این اتهام‌ها در ویدئوی دیگری رد شد)؛ پس از این رسوایی‌ها او به طور موقّت چندین میلیون از دنبال‌کنندگان خود را از دست داد. 

آرایش اغراق آمیز و تجارت زیبایی
آرایش اغراق آمیز و تجارت زیبایی

زیبایی تجارت عظیمی است. مطالعات بازار موسّسه‌ی مینتل[17]هزینه‌ی محصولات آرایشی و مراقبت‌های شخصی در بازار بریتانیا را در سال ۲۰۱۸ ، ۲/۱۰ میلیارد پوند ارزیابی کرده است. این هزینه‌ها در حال افزایش است. سی درصد از زنان ۱۶ تا ۲۴ سال می‌گویند که سرکیسه را بیشتر از دوازده ماه قبلی شل کرده‌اند. مارک‌هایی که برای اثرگذاری بر بازار نوجوانان با عاملان نفوذ یا اینفلوئنسرهای پرطرفدار کار می‌کنند رشد خارق‌العاده‌ای را شاهد بوده‌اند. در ابتدای سال جاری، هزاران نوجوان با حضور چارلز[18]در فروشگاه لوازم آرایشی برند مورف [19]در بیرمنگام به این فروشگاه هجوم آوردند.(شهر ساعت‌ها مسدود شده بود.) گرده‌همایی‌های آرایشی محبوب مانند بیوتی‌کُن یا آی‌مت [20](نمایش‌های بین‌المللی هنرمندان چهره‌پرداز) هزاران نفر را جذب خود کرده است حین اینکه جوانان در برنامه‌هایی مثل گلو آپ Glow Up[21] در بی‌بی‌سی شرکت می‌کنند تا به عنوان استعدادهای تازه‌ی بریتانیا در زمینه‌ی آرایش شناخته شوند. 

در چنین اجتماعی چهره‌ی شما بدل به بومی نقاشی از  هنری ناسازگار،رویاگون و قابل‌حمل می‌شود. به تنها چیزی که نیاز دارید مقداری پول توجیبی و یک گوشی هوشمند است.امّا آنچه درمورد این خرده‌فرهنگِ جدید جذاب به‌نظر می‌رسد  این است که این رویداد در جایگاه پرازدحام تماشاگران کنسرت‌ها یا در پارک‌های نیمه‌روشن اتفاق نمی‌افتد بلکه به‌دور از هر قیل و قالی در اتاق‌های خواب رخ می‌دهد. پرووِنزانو می‌گوید: «من زیاد بیرون نمی‌روم.»، «دوستانم به اینجا می‌آیند یا ما به خانه‌هایشان می‌رویم… ما واقعاً زیاد این طرف و آن طرف نمی‌رویم».ایمان شیراز [22] ، ۱۷ ساله اهل منچستر می‌گوید: «مهارت موردعلاقه‌ی من ترکیب‌کردن است. این هنر را یوتیوب به من آموخته است، به‌هم آمیختن زندگی‌ام». شیراز به خاطر مادرش که شیفته‌ی آرایش کردن بوده به مقوله‌ی زیبایی گرویده شد. «ما دوره‌های  آرایشیِ آموزشی مربوط به عروس‌های آسیایی را تماشا می‌کردیم و سعی  داشتیم با هم بازآفرینی‌شان کنیم. تصاویر را که می‌دیدیم واقعاً‌ هولناک بودند !». از دو سال و نیم پیش بعد از اینکه مادرش از  دنیا رفت،‌شیراز شروع به تغییر چهره و زیباسازی خانواده و دوستان می‌کند و نتایج کارش را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد. «با خودم فکر کردم،‌چرا استعدادم را از اینجا بیرون نبرم؟ » اوایل شیراز  به‌نشانه‌ی احترام به مادرش کارهای آرایشی انجام نمی‌داد. اما خیلی زود، زندگی مخصوص به خود را به بار نشاند. شیراز  اکنون کارآموز رشته‌ی حسابداری است، او می‌گوید:‌« این [آرایشگری] به‌هیچ وجه کاری نبود که مایل باشم تمام‌وقت انجام دهم. این عمل را بیشتر به‌نیابت از او و برای خوشحال کردنش انجام می‌دهم. اماّ الان واقعاً خودم هم ازآن لذت می‌برم. خیال می‌کنم این کار  را به طریقی برای او می‌کنم. »

مانند هر خرده‌فرهنگی اینجا هم طایفه‌های مختلفی داریم. طرفداران مایلند به دو اردوگاه تقسیم شوند: گروه اول شیفتگان قیافه‌های خیره‌کننده‌ای هستند که خانواده‌ی کارداشیان-جنر [23]و دیگر  آرایشگران مانند ماریو دِدیوانوویچ [24]و کِوین اوکوین [25]باب کرده‌اند. شیراز در این گروه قرار می‌گیرد و سبکش را که «آسیایی فریبنده[26]» می‌نامد به این شکل توصیف می‌کند:  «آرایشی بر پایه‌ی بسیار درخشنده، پوشانندگی کامل و لب‌ها و چشمان براق؛ برای تکمیلش  به لباسی  نیاز دارید شبیه به چیزی که در عروسی‌ها و مراسم به تن می‌کنید. این سبکی نیست که فقط در عکس‌ها زیبا به نظر برسد». در این میان، طرفداران آرایش‌های خلاّقانه، ظاهرهای مبتنی بر هنر و رنگارنگ را ترجیح می‌دهند.« آرایش‌های آفرینشی  قاعده‌های زیادی ندارند، می‌توانید هرکاری عشقتان کشید انجام دهید.» این را نیام دان [27]۱۹ ساله کارگر سوپرمارکت اهل کوربی[28] در  ناحیه نورث‌همپتون‌شایر به ما می‌گوید.دان از فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی مانند سریال چیزهای عجیب [29]الهام می‌گیرد. پس از بازگشت انیمیشن شیرشاه [30]، غروب آفتاب افریقارا به رنگ‌های زرد کهربایی و سرخ روی سینه‌اش با دست نقاشی کرده که سه ساعت طول کشیده است. 

در تحقیقات شاهد آن هستیم که جوانان واقعاً تبلیغات در ولاگ‌ها (وبلاگ با محتوای ویدئویی) یا در اینستاگرام را مثل تبلیغات تلویزیونی  تشخیص نمی‌دهند. قریب به اتفاق ولاگ‌های زیبایی تبلیغات موثری دارند، به‌اشتراک‌گذارندگان این ویدئوهای تبلیغاتی یا به‌طور مستقیم از  آن برند مبلغی دریافت کرده‌اند یا محصولات رایگان به آنها داده شده است.

منتقدان احتمالاً  خرده می‌گیرند که بهتر است جوانان وقت خود را با روژ گونه تلف نکنند و متمرکز بر حرفه‌ی خود بمانند. امّا این تمایز به‌شدت از دست رفته و زیبایی شغل بسیار نان‌ و آب‌داری است. فقط کافی است سراغی از کایلی جنر [31]بگیریم که ثروتی یک میلیارد دلاری از شرکت بازرگانیِ محصولات آرایشی عایدش شده است. (هرچند شایع شده که فروشش‌ پایین است.) از میان ۸۰ زنی که در فهرست ثروتمندانِ زنِ خودساخته در مجله‌ی فوربز[32] به چشم می‌خورد، ۱۰ نفر در صنعت آرایش و محصولات مراقبت پوست فعالیّت دارند. 

شیراز می‌خواهد تبدیل به چیزی شبیه به معبودش یعنی هدا کتان [33]،غول زیبایی شود: «او یک زن رنگین ‌پوست است و رسیدن به جایگاهی که او  از یک فرد معمولی به آن رسیده حسابی برایم الهام بخش است.»

برایم حیرت‌انگیز است که هیچ‌یک از این نوجوانان راجع به زیان‌بار بودنِ تمرکز بیش‌ازحد بر ظاهر فکر نکرده باشند. آنها تمام این دل‌مشغولی‌ها را کنار گذاشته‌اند.شیراز می‌گوید: «بیشتر وقت‌ها عملاً بدون آرایش هستم». « زمانی که سرکار می روم، آرایش نمی‌کنم، ترجیح می‌دم این وقت را برای خوابیدن بگذارم.» دان  با او  موافق است، می‌گوید: «باوجود این دختران نوجوان، فشار زیادی بر ظاهرت خواهد بود مثل جراحی و پرکردن لب‌ها و موارد دیگر». «به‌نظرم نیاید اینطور باشد. من آرایش نمی‌کنم چون بهش نیاز دارم و آرایش می‌کنم به‌دلیل اینکه این کار برایم همراه با لذّت است.»

این تنها دخترها نیستند که تکنیک‌های آرایشی را بی‌عیب و نقص اجرا می‌کنند، فن‌هایی که بعید است به گوشتان خورده باشد، مثل ابروهای تاج‌خروسی  یا لب‌های هاله‌آب‌نباتی[34]. برندهایی نظیر میلک میک‌آپ و فلوئید [35]طیف گسترده‌ای از لوازم آرایش بدون جنسیت ایجاد کرده‌اند و این درحالی است که بازیگران میراث‌داری همچون شانل و ژیوانشی خط‌های تولید محصولات مردانه راه‌‌انداخته‌اند. آنها مصرف‌کنندگانی نظیر مت تی‌یرنی [36]۱۷ ساله را به عنوان هدف انتخاب کرده‌اند. «به‌خاطر دارم زمانی که چهارده سال داشتم مخفیبانه به مادرم می‌گفتم من به یک مهمانی هالووین دعوت شده‌ام، پس امکانش هست که برویم فروشگاه سوپردراگ [37]و چندتایی لوازم آرایش بخریم. مادرم می‌پرسید، مطمئن هستی این کار را برای مهمانی هالووین انجام می‌دهی؟» او می‌خندد. از طریق یوتیوب، تی‌یرنی اعتماد به‌نفسش را برای آزمایش این آرایش‌ها افزایش داده است. «اگر  بعینه نمی‌دیدم افرادی هستند که این کار را آنلاین انجام می‌دهند، هرگز به سمتش کشیده نمی‌شدم. من در روستای کوچکی در منطقه‌ی نورث‌همپتون‌شایر[38] زندگی می‌کنم.تاالان ندیده‌ام شخصی با چشمان رنگین‌کمانی این اطراف قدم بزند یا پیدایش شود. شما همچین چیزی اینجا نمی‌بینید.»   

البته عرضه‌ی لوازم آرایش در بازار مردانه، میزان تولید برندها با هدف فروش را دوبرابر می‌کند؛ و جای تردید نیست که مصرف‌گرایی در قلب این خرده‌فرهنگ جا خوش کرده است و در این مقیاس وحشت‌زاست. پرووِنزانو مرا به فروشگاه سوپردراگ محلّی خود می‌برد. «وقتی در شهر باشم، اینجا می‌آیم تا نگاهی بیاندازم.» این را درحالیکه می‌گوید که با اشتیاق در حال بازی‌بازی با یک سایه‌ی چشم زردِ مارک رولوشن [39]است.پرووِنزانو  طرفدار برندهای مقرون‌به‌صرفه است، هرچند که انگشت‌شماری پالت سایه‌ی چشم از گران‌ترین محصولات امریکایی برند لایم کرایم [40]هم دارد که بر روی حیوانات آزمایش نشده‌اند.) طرفداران جوان، چهره‌های تأثیرگذار در صنعت آرایش نظیر ژاکلین هیل[41] را دررابطه با کیفیت محصولاتشان به دردسر انداخته‌اند. مثلاً در موردی گفته شد که روژ لب حاوی خرده‌های فلز است.تی‌یرنی بعد از سروصدای گسترده‌ای که در فضای مجازی به‌پا شد، پالت جیمز چارلز ایکس مورف [42]را خریده  است:« صادقانه بگویم، به‌هیچ عنوان فکر نمی‌کردم اینقدر عالی باشد، احتمالاً  هرکی گفته به نظرش شگفت‌آور می‌آید حقوق‌بگیرشان بوده است.»

مأموران انتظامی وارد عمل شدند. در ایالات متحده، کمیسیون تجارت فدرال به چهره‌های پرنفوذ نامه نوشت و به‌ آنها نسبت به دریافت شیلینگ‌های زیرمیزی [43] هنگامیکه در علنی‌کردن دریافتی‌شان از برندها ناموفق یودند،هشدار داد. در ابتدای امسال، مرجع رقابت و بازارهای انگلستان قبول مسئولیت‌های رسمی افراد معروف را به ثبت رساند تا در خصوص تأییدیه‌‌های مبالغ پرداخت‌شده شفافیت بیشتری وجود داشته باشد. 

احتمال دارد حتی در آن حالت هم جوانان قادر به تشخیص نباشند که چه وقت‌هایی آرایشگر محبوبشان پول گرفته‌ تا محصولات را تبلیغ و عرضه کند. استفی دی جنز از دانشگاه گِنت [44]هشدار می‌دهد:«در تحقیقات شاهد آن هستیم که جوانان واقعاً تبلیغات در ولاگ‌ها (وبلاگ با محتوای ویدئویی) یا در اینستاگرام را مثل تبلیغات تلویزیونی  تشخیص نمی‌دهند. قریب به اتفاق ولاگ‌های زیبایی تبلیغات موثری دارند، به‌اشتراک‌گذارندگان این ویدئوهای تبلیغاتی یا به‌طور مستقیم از  آن برند مبلغی دریافت کرده‌اند یا محصولات رایگان به آنها داده شده است. این یک تبلیغ ۳۰ ثانیه‌ای با موضوع غلات نیست که در وقفه‌ی پیام‌های بازرگانی پخش شود. اینها ساعت‌ها و ساعت‌ها، قطار قطار پیام‌های تبلیغاتی است که جوانان را حقیقتاً مجذوب خود می‌کند. 

عرضه گسترده لوازم آرایش در جهان و آرایش های اغراق آمیز
عرضه گسترده لوازم آرایش در جهان و آرایش های اغراق آمیز نسل زِد

خرده‌فرهنگ‌ها همیشه در همسایگی مصرف‌کنندگان حضور داشته‌اند مثلاً شما صفحه‌های گرامافون، سنجاق‌های قفلی و  دامن‌های کوتاه می‌خرید. امّا این عمل مصرف‌گرایی در حاشیه‌ی این خرده‌فرهنگ نوظهورِ زیبایی قرار ندارد بلکه تمام  آن است. نهضت مصرف‌گرایی به‌منزله‌ی یک خرده‌فرهنگ است. شیراز به‌طور تقریبی ۱۰۰۰ پوند برای محصولات برندهای آناستازیا بِوِرلی هیلز [45]و هدا بیوتی هزینه کرده است که هر پالت سایه‌شان به قیمت ۴۰ تا ۶۰ پوند به‌فروش می‌رود.آیا به‌راستی می‌توان  جامعه‌ای که مبتنی بر مصرف‌گرایی مصرف‌کنندگانش است یک ‌خرده‌فرهنگ  اطلاق کرد؟

احتمالاً پاسخ منفی است. این را دکتر ریحان حیدر از دانشگاه غرب انگلستان [46]می‌گوید. او توضیح می‌دهد که بهتر است این نوجوانان را به فراخور مفهوم هواخواهی خلّاق بسنجیم، این مفهوم را استاد دانشگاه هِنری جنکینز [47]ابداع کرده است.او می گوید: « هواخواهان مصرف‌کننده‌ی صرف نیستند،آنها تولیدکننده هم هستند. آنها حضّار منفعل نیستند بلکه آنها درحال خلق جامعه‌ای هستند که شما در آن تخصّص، کارکشتگی و هوش جمعی را شریک می‌شوید.» در صنعت زیبایی، آنها از آرایش استفاده می‌کنند تا خود را در مقام شخصی صاحب نفوذ و خبرگی به اثبات رسانند. درست مانند  تی‌یرنی که دستیابی به ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده را هدف قرار داده است؛ او می‌گوید: «این نقطه‌ی عطف عظیمی است.»

سابقاً جوانان از آرایش به‌منزله‌ی کدهای بصری برای ورود به خرده‌فرهنگ‌های مختلف بهره می‌بردند؛ اکنون، آرایش خود به یک خرده‌فرهنگ بدل شده است. در جوامعی که دیگر حول اینستاگرام و یوتیوب متمرکز شده‌اند، نسل جوان در فضای مجازی و درجستجوی منبع الهام گردآمده‌اند.

مادامی‌ که مشغولیت‌های نوجوانان براین روال هستند، با این وصف، فکرکردن به شیوه‌ی دیگری از زندگی بی‌غل و غشتر برای  وقت‌گذارنی جوانان دشوار است. یک بطری نوشیدنی بلندشده از یک فروشگاه که در پارک دست به دست می‌چرخد، نه این راهش نیست. دان می‌گوید: «من واقعاً آدمِ بیرون رفتن نیستم.»، «فقط خمار می‌شوید و روز بعدش نمی‌توانید آدم ثمربخشی باشید.» تی‌یرنی گمان می‌کند آرایش به جوانان کاری برای انجام‌دادن می‌دهد.«این کار حسابی سرحالت می‌آورد.»، با خنده می‌گوید. «افرادی که هیچ فعالیّت اجتماعی‌ای ندارند، در اتاق‌هایشان با یک چراغ دایره ای [48]می‌نشینند و آرایش چشم خود را در هم می‌آمیزند.» (او به‌تازگی یکی از این چراغ‌ها خریده است.) 

چراغ دایره ای، کیت‌های گریم ترمیمی [49]، زرادخانه‌ای از برس‌ها برای ایجاد سرخی برند پیکاسو…آرایش برای نوجوانان یک سرگرمی کم‌مایه نیست، راهی است برای اظهار خلّاقیت، امیدها و رویاهایشان. پرووِنزانو  به اتاق خوابش  برمی‌گردد و درحال آرایش من، از بلندپروازی‌هایش برای آینده می‌گوید – او سودای آرایشگری  نمایش‌های مد را در سر دارد. «عزیمت به لندن»، این حرف را خیال‌پردازانه درحالیکه قلم‌موی سایه‌ی چشمی در دست دارد به زبان می‌آورد. «هفته‌های مد در میلان، لندن، پاریس.نمی‌شود در [شهرستان]کِترینگ بمانم و کت‌واک[50] کنم.اینجا بی‌نهایت کوچک است.» همانطور که سایه‌ی چشم مرا با دقت یک جراح که در حال انجام جراحی سوراخ کلید [51]است، به کار می‌گیرد، چشمانم را می‌بندم و فکر می‌کنم :«موفق خواهی شد.»

همچنین بخوانید: روانشناسی مد

همچنین بخوانید:‌ آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی

همچنین بخوانید:‌ ضد مد یعنی چه؟ و ضد مد به چه کسی گفته می‌شود


پانوشت‌ها:‌

[1] – Generation Z نسل زِد را به متولدان ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ لقب می‌دهند. زومرها یا نسل زِد از زمانی که چشم به دنیا بازکرده‌اند زندگی دیجیتالی داشته‌اند. نوجوانانی که بیشتر زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند وصاحبان بعدی جهان آنها خواهند بود. 

[2] – https://www.theguardian.com/fashion/2019/aug/27/extreme-makeup-girls-boys-generation-z-new-subculture, Tue 27 Aug 2019

[3] – https://www.theguardian.com/profile/sirin-kale

[4] – Milly Provenzano

[5] – Pride T-shirt

[6](Drag artist-drag king or queen) شخصی است که با ظاهر و رفتار مردانه یا بالعکس به انجام نمایش‌های هنری درگ می‌پردازد. نمایش‌های درگ با لباس‌ها و آرایش‌های اغراق‌آمیز اجرا می‌شوند و نوعی نمایش اعتراضی است که از طریق آن  هنرمندان می‌توانند کلیشه‌های جنسیتی و هنجارهای رایج در جامعه را به چالش بکشند.

[7] – Utopia album: https://www.theguardian.com/music/2017/nov/23/bjork-utopia-review-tinder-album-singer-dating-app

[8] – Björk بیورک، خواننده-ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز، هنرپیشه و تهیه‌کنندهٔ موسیقی ۵۴ ساله اهل ایسلند است که آثار او شامل سه آلبوم به عنوان خوانندهٔ اصلی گروه موسیقی آلترنتیو راک ده شوگرکیوبزاست.

[9] -Antoinette Mahrآنتوانت مار ۳۱ ساله‌ و اهل امریکا است. او با گذاشتن عکس‌هایی از خود با آرایش‌های چشم و ظاهرهای متفاوت در حساب اینستاگرام خود به شهرت رسیده است.  

[10]  – Kettering, Northamptonshire

[11] – 404 Not Found Error خطای ۴۰۴ یا «یافت نشد» در اینترنت از خطاهای رایج است و زمانی که صفحه‌ی مورد نظر در سرور یافت نشود، ظاهر می‌شود. 

[12] – concealer

[13] – goths خرده‌فرهنگ گوت یا خرده‌فرهنگ گات، خرده‌فرهنگی معاصر است که در کشاورهای بسیاری رواج یافته است. این فرهنگ برگرفته ازمشتقات موسیقی راک یعنی پست-پانک است که مضامین آخرالزمانی و رمزآلود دارد و ابتدای دهه‌ی ۱۹۸۰ در بریتانیا رونق گرفت. 

[14] – NikkieTutorials با نام اصلی نیکی دی جگر (زاده ۲ مارس ۱۹۹۴) یوتیوبر و چهره‌پرداز هلندی است.

[15] – Jeffree Starجفری استار زاده ۱۵ نوامبر ۱۹۸۵، چهره‌پرداز، از مشاهیر یوتیوب، خواننده و مدل آمریکایی است.

[16] – James Charles جیمز چارلز چهره‌ی امریکایی در فضای مجازی است. او چهره‌پرداز و از مشاهیر یوتیوب است. ۲۱ سال دارد مانکن هم هست و در سال ۲۰۱۶ اولینسفیر مرد برند کاورگِرل شد. او در زمان ترجمه‌ی این مقاله نزدیک به ۲۲ میلیون دنبال کننده در صفحه‌ی یوتیوب خود دارد.   

[17] – firm Mintel

[18]  – James Charles

[19] – Morphe

[20] – Beautycon or Imats

[21] – Glow up عبارتی انگلیسی است که در زبان‌های دیگر نیز رواج پیدا کرده است. به معنی «بهتر شدن با افزایش سن» است. این عبارت در حقیقت بازی با کلمات درخشش Glow و فعل رشدیافت to grow است. 

[22] – Aiman Sheeraz

[23] – Kardashian-Jenners خانواده‌ی امریکایی مشهور کارداشیان- جنر که معروف‌ترین عضوش کیم کارداشیان، مدل، تاجر، شخصیت تلویزیونی و بازیگر است. کیم فرزند رابرت کارداشیان، وکیل، و کریس جنر، شخصیت تلویزیونی، نویسنده و بازرگان است. 

[24] – Mario Dedivanovicآرایشگرمشهور۳۶ ساله‌ی امریکایی که بسیاری ازچهره‌های سرشناس از جمله کیم کارداشیان ازمشتریان او هستند. 

[25] – Kevyn Aucoin کوین جیمز اوکوین آرایشگر، عکاس و نویسنده‌ی امریکایی بود. او بانی آرایش‌های مجسمه‌ای بسیاری ازچهره‌های نامی و مدل‌های سرشناس در دهه‌ی نود بود. از جمله ویتنی هیوستون، مدونا، سیدنی کرافورد، تینا ترنر، جانت جکسون و ….او در سال ۲۰۰۲ و در سن چهل سالگی در اثر سرطان درگذشت.

[26] – Asian glam

[27] -Niamh Dunne

[28] -Corby

[29] -Stranger Things چیزهای عجیب یک سریال اینترنتی آمریکایی در سبک علمی تخیلی ترسناک است که سازندگان آن برادران دافر هستند. وقایع سریال در دهه هشتاد میلادی در ایالت ایندیانا رخ می‌دهد. ایده اصلی سریال مرتبط با جهان موازی و نظریه دنیاهای چندگانه است.

[30] -The Lion King انیمیشنی حماسی و موزیکال محصول سال ۱۹۹۴ شرکت والت دیزنی است. موسیقی این اثر را آهنگساز معروف التون جان ساخته و شاعرش تیم رایس است و هانس زیمر آن را تنظیم کرده است. از این اثر دو دنباله‌ی دیگر هم ساخته شده است. 

[31] – Kylie Jenner کایلی جنر ۲۳ ساله، چهره‌ی پرنفوذ رسانه‌ در امریکا، مدل، کارفرما و از جوانترین میلیاردرهای جهان است. او از خانواده‌ی کارداشیان‌هاست و در سریال همگام با خانواده کارداشیان از سال ۲۰۰۷ حضور داشته است. کایلی جنر صاحب امتیاز و موسس کمپانی محصولات آرایشی کایلی است.م.  

[32] – Forbes فوربز از مشهورترین مجله‌های امریکایی در زمینه‌ی کسب و کار است و سالانه هشت شماره از آن منتشر می‌‌شود.مقاله‌های اصلی این مجله در حوزه‌ی صنعت، سزمایه‌گذاری و تبلیغات است. این مجله نخستین بار در ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۷ انتشار یافت.م.  

[33] – Huda Kattan هدا کتان ۳۶ ساله و اصالتی عراقی دارد. او آرایشگر امریکایی، بلاگر زیبایی و کارآفرین است. همچین او پایه‌گذار محصولات آرایشی هدا بیوتی است. 

[34] – halo brows or lollipop lips.

[35] – Milk Makeup and Fluide هردو از شرکت‌های تجاری و برندهای لوازم آرایش و مراقبت‌های پوستی در نیویورک هستند.

[36] – Matt Tierney

[37] – Superdrug فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپردراگ از خرده‌فروشان لوازم آرایش در انگلستان هستند. 

[38] – Northamptonshire

[39] – Revolution

[40] – Lime Crime لایم کرایم برند امریکایی تولید کننده لوزام آرایشی است. این برند در سال به ثبت رسیده است. محصولات لاین کرایم وگان هستند. یعنی در تولید آن از حیوانات استفاده نشده است.

[41] – Jaclyn Hillژاکلین هیل ۳۰ ساله، کارفرمای امریکایی و چهره‌ی معروف اینترنتی است که از طریق کانال یوتیویش به شهرت رسید. او نزدیک به ۶ میلیون دنبال کننده دارد و ۵۵۶ میلیون بار دیده شده است. 

[42] – James Charles x Morphe

[43]  -stealth shilling

[44] – Steffi de Jans of Ghent University

[45] – Anastasia Beverly Hills آناستازیا بِوِرلی هیلز که به نام ای بی ایچ هم معروف است، یک برند امریکایی محصولات آرایشی است و عمده شهرتش به‌واسطه‌ی محصولات ابرویش هست. این کمپانی در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد. 

[46] – Dr Rehan Hyder of the University of the West of England

[47] – academic Henry Jenkins هنری جنکینزامریکایی، ۶۲ ساله، محقق رسانه و استاد ارتباطات، روزنامه‌نگاری و هنرهای سینمایی است. او استاد ارتباطات در دانشگاه‌ کالیفرنیای جنوبی و دانشکده‌ی هنرهای سینمایی یو اس سی است.   

[48] – ring light

[49]   -contour kits

[50] -Kettering

[51] -keyhole surgery جراحی سوراخ کلید یا لاپاراسکوپی. 

انواع کلاه : چهارده نوع کلاهی که باید داشته باشید.
چگونه استایل راک داشته باشیم؟

نظرات (4)

  1. پینگ بک: معیار ارزشیابی مد پایدار چیست؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد

  2. پینگ بک: فست فشن یا مد پرشتاب چیست؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله رُزمد فست فشن انقلاب مد

  3. پینگ بک: فمینیسم : انقلابی که مد را زیر رو کرد - فروشگاه اینترنتی رزمد فمینیسم و مد مُدمَگ تغییر مد

  4. پینگ بک: نگاهی دیگر به مد دهه ۸۰ - فروشگاه اینترنتی رزمد مُدمگ مد دهه ۸۰ بازگشت دهه هشتاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها