وینتیج ایو سن لوران -تصویر شاخص

وینتیج ایو سن لوران

گزارشی از یک رویداد مهم در دنیای مُد: وینتیج ایو سن لوران

مالکیت مجدّد سن لوران بر مجموعه‌‌ای خصوصی از لباس‌های خاص

« بایگانیِ خانهٔ مدِ پاریسِ سن لوران با ۴۰۰۰ هزار دست لباس تکمیل خواهد شد.»

منبع: مجله ووگ[1]، ۱۲ آگوست ۲۰۲۰

نویسنده: ماری کلودل[2]

مترجم: نسرین لیری

تخمین زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چکیده[3]: ‌اولیویه شَتونه [4]از طراحان بزرگ عرصه‌ی مد است که برای چندین خانه مد مشهور چون آلایا[5]، تی یری ماگلر[6] ،هرمس[7] و… طراحی لباس انجام داده است .او همچنین برندهای خود به نام ماریو چنت[8] و ای دو[9] را ایجاد کرده و در طی سالهای فعّالیتش، مجموعه‌ای کم‌نظیر از مُد وینتیج جمع‌آوری کرده‌است.شتونه صاحب یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مجموعه‌های وینتیج ایو سن لوران [10]است. چندی پیش، پس از  گذشت سالها این مجموعه‌ی بی‌نظیر و گرانبها را به خانه‌ی مد سن لوران، خاستگاه این وینتیج فروخت.

بیشتر بخوانید: مروری بر تاریخچه‌ی برند سَن لوران

در ادامه گزارش مختصری از این رویداد مهم در دنیای مُد را می‌خوانید.

 بتی کتروکس، ایو سن لوران و لولو دلا فالز [11] وینتیج ایو سن لوران 

شتونه : ” برای زنده نگه داشتن این مجموعه‌ی آنتیک ، باید آن را باطرح‌های جدید توسعه داد و اینکه حفظ موجودی، نگهداری، ذخیره‌سازی ، مستندسازی و غیره کاری زمان‌بر است و تمام نیروی من را زایل کرده است. بنابراین من نیاز داشتم آن را به یک شریک تواناتر و مناسبتر بسپارم.”

خانه‌ی مد سن لوران[12] و مدیر هنری آن، آنتونی واسکارلو[13] به تازگی مجموعه ای از لباس‌های وینتیج سن لوران را  ازطراح مد اولیویه شتونه خریداری کرده‌اند. این کلکسیون در مجموع شامل ۴۰۰۰ نمونه‌ی تَک با قدمتی نوزده ساله، از ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۵ است.که خانه‌ی مد فرانسوی آن‌را با قیمتی نامعلوم خریداری کرده است.

اولیویه شتونه در مصاحبه ای با جریده‌ی دبلیو دبلیو دی WWD[14] گفت: “من طرفدار ایده‌ی زنده و مفید بودن این مجموعه هستم، نه اینکه فقط کلکسیونی باشد که من به تنهایی از آن لذت ببرم. در طول سی سال گذشته از کنار هم جمع‌کردن و به نمایش‌گذاشتن آنها در نمایشگاه‌هایی در پاریس، هنگ‌کنگ و شانگهای، بسیار لذت برده ام، اما هیچ‌گونه تصرفی در آن نداشتم . من هنوز هم همانقدر دوستش دارم، حتی اگر دیگر به من تعلّق نداشته باشد “.

ایده زنده نگه‌داشتن این مجموعه‌ وینتیج

او افزود: ” برای زنده نگه داشتن این مجموعه‌ی آنتیک ، باید آن را باطرح‌های جدید توسعه داد و اینکه حفظ موجودی، نگهداری، ذخیره‌سازی ، مستندسازی و غیره کاری زمان‌بر است و تمام نیروی من را زایل کرده است. بنابراین من نیاز داشتم آن را به یک شریک تواناتر و مناسبتر بسپارم.” وی همچنین بیان کرد: “خانه‌ٔ مد سن لوران و آنتونی واسكارلو برای حفظ و بهره برداری از مجموعه آنطور که صلاح می‌دانند از آزادی كامل برخوردارند. من به آنها اطمینان زیادی دارم. انگیزه‌ی آنها كامل و صادقانه است.”

بیشتر بخوانید: کوکو شنل: فلسفه‌ شیک‌بودن در نهایت سادگی

ایو سن لوران در نمایشی از طرح‌های وینتیج-وینتیج ایو سن لوران

مجموعه‌ٔ وینتیج ایو سن لوران شامل چه چیزهایی است؟

این مجموعه شامل انواع پالتو، لباس زنانه، کت و شلوار، بلوز، لباس بافتنی، کیف، کفش، جواهرات، روسری  و برخی از لباس های اوت کوتور-دوزندگی سطح بالا- است . از جمله لباسی الهام گرفته ازطرح‌های آفریقایی مربوط به سال ۱۹۶۷ که متعلق به دوشس ویندزور[15] است. همه‌ٔ موارد مجموعهٔ وینتیج ایو سن لوران به آرشیوهای موجود، واقع درخیابان بِل‌شَس در پاریس می‌پیوندند.

نمونه‌هایی از وینتیج ایو سن لوران[16]

[1]https://www.vogue.fr/mode/article/vintage-saint-laurent-collection-privee-exceptionnelle

[2] -MARIE CLAUDEL,12 AOÛT 2020

[3]https://anahitaseye.com/olivier-chatenet-le-maitre-de-style/

[4] -Olivier Châtenet

[5] -Alaïa

[6]-Thierry Mugler

[7]– Hermès

[8] -Mario Chanet

[9]– E2

[10] -Yves Saint Laurent.  طراح مد بزرگ فرانسوی و مؤسس خانه‌ی مد سن لوران

[11]– Betty Catroux, Yves Saint Laurent et Loulou de la Falaise

[12] -Yves Saint Laurent خانه‌ی مد سن لورانت یکی از مشهورترین خانه های مد در جهان است و طراح بزرگ مد، ایو سن لورانت و پی‌یر برژه در سال ۱۹۶۱، آن را بنا نهادند.

[13] -Anthony Vaccarelloآنتونی واکارلو،‌طراح مد بزرگ فرانسوی که سابق بر این برای ورساچه و اکنون در خانهٔ مد ایو سن لوران طراحی می‌کند.

[14] – Women’s Wear Daily این روزنامه‌ در زمینه‌ی صنعت مد است و به کتاب مقدس مد شهرت دارد.

15-La duchesse de Windsorهمسرپرنس ادوارد، دوگ ویندسورو بشردوست امریکایی.

[16]https://anahitaseye.com/olivier-chatenet-le-maitre-de-style/

گرانترین پارچه‌های جهان
روانشناسی مد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها