کوکو شنل ۲

کوکو شنل

کوکو شنل: فلسفه‌ شیک‌بودن در نهایت سادگی

کوکو شنل

منبع: ووگ[1]

نویسنده: تحریریه مجله ووگ(انتشار به تاریخ ۱۹ آگوست ۲۰۲۰) و مانون گاریگز[2]

مترجم: نسرین لیری

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کو کو شنل (Coco Chanel)، چهره‌ی برجسته و نامی دنیای مد ، با خطهای تولید لباس وعطرهای خود زمانه‌ی خود را متمایز کرد، اما مهمتر از همه  با سبک بسیار شخصی و تمایل خود به حس رهایی بخشیدن به زنان  دوره خود را متفاوت نموده است.

نام تجاری کوکو شنل( Coco Chanel) در سال ۱۹۱۳ در دوویل[3] به وجود آمد ، اما اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، منشاء این برند به دوره ای بر می گردد که گابریل شنل[4]، در سن دوازده سالگی یتیم و به صومعه ای انتقال داده شد، این مرحله از زندگی او الهام بخش مجموعه‌های آینده‌ی شنل می شود: مانند خطوط ساده ، رنگ مایه های سیاه، سفید یا بژ. در  ۱۸ سالگی، گابریل شنل حرفه‌ی خیاطی را می آموزد، شغلی که به او این امکان را می دهد تا در سالهای بعد، شروع به طراحی و تولید کلاه ها و لباس های خاصّ خود نماید. او در این زمینه خلاقیت‌های  منحصر به فرد خودش را دارد ، که نمایانگر سبک آوانگاردی می شود که شهرت او را در پی دارد. لباس های بسیار ساده با رنگ های سیاه وسفید، سبک‌ پسرانه همراه با ژاکت‌های آستین بلند ِبافتنی و شلوار نمایان می‌شوند؛و  این چنین است که طرح‌های شنلدر میان مد و اسلوب متداول زمان خود چنان سر وصدایی به پا می‌کند که همگان از حضورش با خبر می‌شوند.

کوکو شنل

مجموعه های شنل طرح‌هایی را شامل می شوند که کمرهای لباس در آنها ناپدید شده، فرم ها و برش های دست و پا گیرحذف شده و همچنین دامن ها کوتاه شده است. در حقیقت، لباس‌ها ساده و کاربردی می شوند.

کوکوشنل تولد نماد شیک فرانسوی

کوکو شنل مصمم است مسیر زندگی خود را مشخص نماید اولین بوتیک پاریسی خود را به لطف کمک دوستی در سال ۱۹۱۰ افتتاح می‌کند. موفقیت در طراحی های ساده و در عین حال پیچیده‌ی او خیلی زود به ثمر می‌نشیند. به این ترتیب ، چندین بوتیک به ویژه در شهرهای بیاریتز[5] و دوویل[6] طرح های او را دنبال می کنند. کوکو شنل که با این موفقیت دلگرم و تشویق شده رسماً فعالیتش را به عنوان طراح مد آغاز می کند.

در راستای تحقق آرزوی آزادی بخشی به زنان و اینکه آنها بتوانند در فعالیت های روزانه‌شان راحت و رها باشند، مجموعه های شنل طرح‌هایی را شامل می شوند که کمرهای لباس در آنها ناپدید شده، فرم ها و برش های دست و پا گیرحذف شده و همچنین دامن ها کوتاه شده است. در حقیقت، لباس‌ها ساده و کاربردی می شوند.

بیشتر بخوانید: مروری بر تاریخچه‌ی برند سَن لوران

بیشتر بخوانید: آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

کوکو شنل معیارهای لباس زنانه و مردانه را ترکیب می‌کند و پارچه‌ها را با کارکردهای زندگی روزانه انطباق می دهد. چندین مدل پرچمدار به ظهور می رسند: پیژامه (جامه‌های گشاد و راحت) که هم در ساحل و هم در شب پوشیده می‌شوند. کت و دامن شنل ، نماد برند شنل، شلوار و یا دامن پلیسه. اما کو کو شنل فراتر رفته و معیارهای سبک‌شناسی  مرسوم را در هم می شکند. به گونه‌ای که شنل “پیراهن کوتاه مشکی” را طراحی می کند، رنگی که تا آن زمان فقط برای عزاداری استفاده می شد اما به لطف او حتی امروز نیز تبدیل به لباسی کلاسیک در کمدهای لباس شده است.پس از جنگ جهانی دوم ، کوکوشنل فعالیت خود را از سر می گیرد و سبکی را به نمایش می‌گذارد که برند شنل را نمادین می سازد: کت ودامن پشمی با چهار جیب، مزین  به دکمه های نگینی ، کفش های دو رنگ و کیف کوکو شنل[7]، آراسته به زنجیر طلایی.

کت و دامن پشمی کوکو شنل

کت و دامن پشمی کوکو شنل

ویژگی‌های بارز این برند در کنار کاربردی بودن و سادگی، بدون تردید شیک بودن آن است زیرا سادگی هیچگاه از بین نمی رود. کو کو شنلکارگاه جواهرات فانتزی خود را در سال ۱۹۲۴ احداث می‌کند. او همچنین اولین طراح مدی بود که تولید عطرهای خاص خود را با تولید عطر معروف شماره‌ی پنج شنل Chanel n°5  در سال ۱۹۲۱،  راه اندازی می کند، عطر شنل[9] به سرعت طراح خود را به همان موفقیت بسزایی می‌رساند که طراحی‌های لباس‌های مختلف، پیشتر رسانده بود.

عطر معروف شماره ۵ کوکو شنل-  Chanel n°5[10]

 

لباس های بسیار ساده با رنگ های سیاه وسفید، سبک‌ پسرانه همراه با ژاکت‌های آستین بلند ِبافتنی و شلوار نمایان می‌شوند؛و  این چنین است که طرح‌های شنلدر میان مد و اسلوب متداول زمان خود چنان سر وصدایی به پا می‌کند که همگان از حضورش با خبر می‌شوند.

کوکو شنل، پیوند سادگی و ظرافت

مد مطابق سبک کوکو شنل را می توان در دو کلمه خلاصه کرد: سادگی و ظرافت. اول به واسطه‌ی گذشته طراح این برند و بعد به واسطه‌ی اوضاع و احوال برجای مانده از دو جنگ جهانی. طراحان خطوط تولیدی شنل در تلاشند تا طرحی خلق نمایند که زنان را از لباس های دست و پا گیر رهایی ببخشند و در لباس‌های خود حرکات راحتتری نسبت به قبل داشته باشند …بدون اینکه از ظرافت وآراستگی ظاهرشان کم شود. از سوی دیگر، کوکو شنل بر این واقعیت اصرار می ورزد که سادگی به معنای بی پیرایگی نیست. طرح های برند شنل، آثاری هستند که به زینت جواهرات، زیباتر می شوند حال آنکه طراح درنظر دارد آن‌ها فانتزی  هم باشند. نماد شیکی به سبک فرانسوی، فلسفه ای کامل است که با پوشیدن لباس های برند کوکو شنل آن را می پذیریم: استقلال ، راحتی، ظرافت.

شو اوت کوتور کوکو شنل

شو اوت کوتور کوکو شنل، پاییز-زمستان۱۹۸۴-۱۹۸۳ در پاریس

کوکو شنل در عصر حاضر

از زمان درگذشت کوکو شنل در سال ۱۹۷۱ ، موفقیت خانه‌ی مد او همچنان ادامه دارد. سال ۱۹۸۳ ، کارل لاگرفلد [11]  ریاست خانه مد شنل را به عنوان مدیر هنری به دست می‌گیرد. او همزمان  مدیریت بخش لباس های اوت کوتور (دوزندگی اعلا) ، بخش لباس های سری دوزی و بخش لوازم جانبی را به عهده می گیرد و سعی می کند همچنان روح طرح‌های  کوکو شنل را زنده نگه دارد. در سال ۱۹۸۷ او  مجموعه‌ای  ازساعت به نمایش می‌گذارد؛ ساعت های لوکسی که با سنگهای قیمتی تزئین شده‌اند. در پایان دهه ۱۹۹۰، او از خط تولید محصولات آرایشی رونمایی می کند، که همچنان با موفقیت چشمگیری روبه رو می شود. در نهایت، ۱۹فوریه ۲۰۱۹، کسی که لقب “قیصر”دنیای مد[12] را در اختیار دارد از دنیا می رود، از آن پس تا کنون ویرجینی ویارد[13] که پیش از این مدیر استودیوی طراحی شنل و دست راست طراح بزرگ لاگرفلد بود مسئولیت مدیریت هنری خانه مد فرانسوی را به عهده گرفته است.

ساعت برند کوکو شنل

 ساعت برند شنل از مجموعه Monsieur de Chanel[14]

کو کو شنل فراتر رفته و معیارهای سبک‌شناسی  مرسوم را در هم می شکند. به گونه‌ای که شنل “پیراهن کوتاه مشکی” را طراحی می کند، رنگی که تا آن زمان فقط برای عزاداری استفاده می شد اما به لطف او حتی امروز نیز تبدیل به لباسی کلاسیک در کمدهای لباس شده است.

 

چند نمونه از بازیگران زن ملبس به برند کوکو شنل

کو کو شنل در ابتدای کار خود لباس‌های مخصوص تئاتر را سری دوزی می کرد. بعد ها در کنار لباس هایی که برای زنان طراحی می کرد همیشه دوست داشت  برای بازیگران زن نیز لباس طراحی  کندو  جامه‌های برند شنل بر تن آن ها بپوشاند. در میان بازیگرانی که برای تهیه‌ی لباس خود  رفتن به بوتیک پاریسی شنل در خیابان کامبون[15]، پلاک ۳۱عادتشان بود، می توان از ژؚن مورو[16]،  بازیگر جذاب و بازیگوش را نام برد، که همیشه دوست داشت در مورد ادبیات با کوکو صحبت کند، و یا دیگرانی همچون رومی اشنایدر[17] ، آنوک امه[18]و آنی ژیراردو[19]. زنانی که با لباس‌های طراح خود یعنی کوکو شنل در سطح شهر همچون پرده‌ی سینما می‌درخشیدند. فرصت خوبی است که به تصاویر چند بازیگر دهه پنجاه و شصت، ملبس به طرح‌های شنل نگاهی بیندازیم:

[1]https://www.vogue.fr/communaute/wiki-de-la-mode/articles/coco-chanel-le-chic-tout-simplement/20593 & https://www.vogue.fr/culture/a-voir/diaporama/10-actrices-habillees-par-coco-chanel-romy-schneider-cinema-costumes/53495?image=5c2f411eb2652c4427a87cc6

[2]MANON GARRIGUES/19 AOÛT 2020

[3]– Deauville

[4]Gabrielle Chanel

[5] -Biarritzشهرکوچک لوکسی در کنار دریا، واقع در جنوب غریی فرانسه.

[6] – Deauvilleاقامتگاه ساحلی در استان نورماندی. این تفریگاه از سال ۱۸۰۰ مقصد گذران تعطیلات قشرهای مرفه بوده است.

[7]Sac Coco Chanel

[8]http://blog.asescolhidas.com.br/moda/tweed-o-classico-que-ainda-reina/

[9]– Parfum Chanel

[10] – https://www.chanel.com/us/fragrance/p/125530/n5-eau-de-parfum-spray/

[11]–  Karl Lagerfeld طراح مد، کاریکاتوریست و عکاس آلمانی که یکی از مشهورترین و حرفه ای ترین طراحان مد در قرن حاضر بود. کارل لاگرفلد در ۱۹ فوریه سال ۲۰۱۹ در سنت هشتاد و هفت سالگی از دنیا رفت.

[12] -“Kaiser” de la mode

[13]Virginie Viard طراح مد فرانسوی

[14]– https://www.chanel.com/fr_CA/horlogerie-joaillerie/horlogerie/collections

[15]– Rue Cambon  خیابانی که بوتیک پاریسی شنل در آن قراردارد.

[16]– Jeanne Moreau بازیگر، خواننده و کارگردان مشهور فرانسوی که چهره‌ی سرشناسی در سینمای جهان است و جوایز متعددی نیز برنده شده است.

[17]– Romy Schneider  بازیگرمعروف اتریشی تبار فرانسوی.

[18] -Anouk Aimée هنرپیشه برجسته دهه 50 و 60 میلادی فرانسوی که اسم اصلیش فرانسواز سوریا است.

[19]-Annie Girardot بازیگر فرانسوی دهه ۵۰ و ۶۰ سینما. برنده‌ی سه جایزه‌ی سزار. از فیلمهای مشهور او می توان به روکو و برادرانش و سه اتاق در منهتن اشاره کرد.

پارچه ژاکارد چیست؟
پارچه ‌های مناسب زمستان و پاییز
سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها