همه چیز درباره ریخت شناسی در مد

همه چیز درباره ریخت شناسی در مد

چگونه بر اساس ریخت شناسی[1] خود لباس بپوشیم؟

منبع: مجله های اِل[2] و اُفمینَن[3]

نویسنده: لورا ایساز[4] و ناتاشا ریوالان[5]

مترجم: نسرین لیری ۶ آبان ۱۳۹۹

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه

همیشه انتخاب و پوشیدن لباس کار راحتی نیست. گاهی اوقات پلیور زیبا و ظریفی انتخاب می‌کنیم اما وقتی آن را می‌پوشیم اصلاً به ما نمی‌آید و زیبایی انداممان را نشان نمی‌دهد. کلید اصلی در انتخاب لباس در واقع شناخت درست ریخت و اندام است تا بتوانیم لباس‌هایی انتخاب کنیم که انداممان را زیباتر و بهتر نشان دهد و یا اگر نقصی در اندام داریم آن را کمرنگ کند یا آن را بپوشاند. 

در ادامه این نوشته راهنمایی کوچکی ارائه می‌دهیم که می‌تواند به شناساندن اندامتان به شما کمک نماید و همچنین چند توصیه مد پیشنهاد می‌کنیم تا بدانید چه لباس‌هایی برای اندامتان مناسب‌تر است. 

کلید اصلی در انتخاب لباس در واقع شناخت درست ریخت و اندام و همان مورفولوژی است.
کلید اصلی در انتخاب لباس در واقع شناخت درست ریخت و اندام و همان مورفولوژی است.

چگونه ریخت یا قالب اندام خود را بشناسیم؟

پیش از ابن که به انواع مختلف ریخت‌شناسی و ظاهر که کاربرد بیشتری در انتخاب لباس و پوشاندن فُرم و اندام دارد، ورود کنیم؛ بهتر است بدانید چگونه می توانید ریخت‌شناسی بدن خود را کشف کنید و متوجه شوید بدنتان به کدام گروه  از اندام‌ها تعلق دارد. 

برای این منظور، مهمترین کار  این است که نباید ظاهر خود را در برابر آینه پنهان کنید! یعنی بهتر است برای کشف شکل بدنتان با لباس زیر یا با پوشیدن یک لباس کاملا چسبان که به خوبی فُرم و اَشکال بدنتان را نشان می دهد در برابر آینه قرار بگیرید. از دیگر موارد قابل توجه در تشخیص قالب اندامتان، اندازه و سایز لباس‌هایی است که به طور معمول می‌پوشید و ظاهر شما را شکل می‌دهد. آیا سایز پلیور و شلوارتان یکی است یا با هم متفاوت است؟

بهتر است شما هم ریخت‌شناسی بدن خود را کشف کنید و متوجه شوید بدنتان به کدام گروه  از اندام‌ها تعلق دارد.
بهتر است شما هم ریخت‌شناسی بدن خود را کشف کنید و متوجه شوید بدنتان به کدام گروه  از اندام‌ها تعلق دارد. 

حال ببنید با توجه به توضیحات زیر مورفولوژی بدن شما به کدام گروه تعلق دارد. 

در بررسی های انجام شده در زمینه ریخت شناسی مد، ۵ گروه مختلف نمود بیشتری در انواع قالب بدن شناخته شده است: ریخت شناسی A شکل، V شکل، Hشکل، 8شکل و Oشکل. 

ریخت شناسی Aشکل چه ویژگی هایی دارد؟

اندام به شکل حرف A لاتین که هرمی یا مثلثی هم گفته می‌شود.
اندام به شکل حرف A لاتین که هرمی یا مثلثی هم گفته می‌شود.

ریخت شناسی  Aشکل که ریخت شناسی هرمی[6] یا مثلثی[7] نیز نامیده می شود. اندامی است که در آن سرشانه ها و سینه و شکم بسیار ظریف تر از ران ها، باسن و در کل بالاتنه ظریف تر از پایین تنه است. این نوع از ریخت شناسی در میان زنان بسیار رایج است.

با اندام شکل چگونه لباس بپوشیم؟

وقتی اندامی در قالب A شکل دارید، بهتر است روی حجم بالاتنه کار کنید تا تعادلی میان بالاتنه و پایین تنه ایجاد نمایید. 

بالاتنه: در بالاتنه بهتر است لباس هایی با سرشانه های برجسته یا پُفی و آستین های پیلی‌دار بپوشید و استفاده از پارچه‌های رنگی در اولویت است. بخاطر اینکه دغدغه مهم ما ایجاد تعادل در اندام با انتخاب لباس مناسب است، در این نوع ریخت شناسی ترجیح می‌دهیم طیف رنگ‌ها بیشتر در بالاتنه استفاده شود تا در پایین تنه. 

پایین تنه:  در پایین تنه بهتر است از  شلوارهای راسته که به هارمونی پاها کمک می‌کند بدون اینکه روی فُرم ران ها تاکید کند، انتخاب کنید و تعادل بین بالاتنه و پایین تنه را بیشتر ایجاد کنید. 

چند توصیه جالب مد برای بهتر نشان دادن اندام هرمی شکل: 

– از جواهراتی مانند گوشواره های بزرگ ، گردنبندها و دستبندها غافل نشوید و از آن ها به خوبی در کنار لباس‌هایتان استفاده نمایید. 

-از پوشیدن شلوارهای جین سنگشور شده، مخصوصا شلوارهایی که در قسمت بالای شلوار سنگشور شده اند خودداری کنید برای اینکه این مدل شلوارها روی حجم ران تاکید دارند و ران ها را حجیم‌تر نشان می‌دهند.

ریخت شناسیVشکل چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این ترکیب سرشانه ها پهن تر و سینه بزرگتر از ران‌ها هستند.
در این ترکیب سرشانه ها پهن تر و سینه بزرگتر از ران‌ها هستند.

در واقع ریخت شناسیV شکل برعکس ریخت شناسی A شکل است. این نوع ریخت شناسی، هرم معکوس نامیده می‌شود. این مدل به واسطه پهن بودن بالاتنه مشخص می‌شود. در این مدل، سرشانه ها پهن تر و سینه بزرگتر از ران‌ها هستند و به نسبت ساق‌های پا در پایین تنه بسیار ظریف هستند. این طرح اندام بیشتر در زنان ورزشکار دیده می‌شود. در این نوع ریخت شناسی به منظور اینکه جلوه زنانه‌تری به اندام دهیم با نوع لباس پوشیدن روی حجم ران‌ها کار می‌کنیم و سعی می‌کنیم پهن و بزرگ بودن بالاتنه را کمرنگ‌تر جلوه دهیم و تعادل بین بالاتنه و پایین تنه بیشتر ایجاد شود.

با اندام شکل چگونه لباس بپوشیم؟

وقتی اندامی در قالبV  شکل دارید، برای جلوه بهتر لباس و اندام باید با ویژگی های زنانه بازی کرد. به همین دلیل، به دنبال لباس‌های بدون یقه و کمرنگ کردن جنبه مربع شکل سرشانه ها باشید. همچنین تلاش کنید قسمت پایین تنه را حجیم‌تر نشان دهید.

بالاتنه: همان طور که در بالا ذکر شد در این گروه سرشانه‌ها پهن هستند برای کمرنگ کردن سرشانه‌ها بهتر است از لباس‌های با بالاتنه بلند استفاده کنید تا این پهنا کمتر به چشم بیاید و تعادل بهتری به دست آید. در بالاتنه همچنین بهتر است از پارچه‌های لطیف و حالت پذیر استفاده کنید تا ظرافت بیشتری را القا و هچنین از جلب توجه نگاه ها به روی پهنای سرشانه‌ها جلوگیری نمایید.

از پوشیدن لباس‌های چسبان و یا با برش‌های راسته بپرهیزید. لباس‌های بدون یقه که بیشتر قسمت سینه را برجسته نشان می‌دهند تا سرشانه‌ها، انتخاب‌های خوبی هستند؛ همین طور رنگ‌های تیره بسیار توصیه می شود زیرا رنگ‌های تیره شکل اندام را اصلاح می‌کنند.

پایین تنه: همانطور که مدرس مد، النور دکرواکس[8] می‌گوید: “در ریخت شناسیV شکل، پایین تنه را رها کنید”. با اندام هرمی معکوس پوشیدن هر نوع لباس با پارچه های طرح دار امکان پذیر است. هر گونه پارچه های طرح دار و فانتزی برای پایین تنه را با جرأت انتخاب کنید و بپوشید. از  آنجاییکه هدف ما این است که توجه‌ها را به سمت پایین تنه جلب نماییم پس با شجاعت تمام شلوارها و دامن های طرح‌دار، دامن های پلیسه‌ و چین دار، شلوارهای خمره‌ای و یا هر لباسی که در پایین تنه ایجاد حجم می‌کند، انتخاب نمایید! شجاعانه انتخاب کنید و نترسید!

پیراهن های بلند: پیراهن های پاتیناژی، بدون یقه با کمرهای ظریف و پرحجم در قسمت باسن و ران برای اندام  V شکل بسیار عالی هستند.

 پیراهن های پاتیناژی، بدون یقه با کمرهای ظریف و پرحجم در قسمت باسن و ران برای اندام  V شکل بسیار عالی هستند.
پیراهن های پاتیناژی، بدون یقه برای اندام  V شکل بسیار عالی هستند.

چند توصیه خوب برای بهتر نشان دادن اندام Vشکل

-از پوشیدن لباس‌های طرح‌دار در بالاتنه بپرهیزید.

-اِپُل‌ها و لباس‌های یقه گرد و آستین‌های خفاشی را کنار بگذارید.

-از لباس‌هایی با یقه باز استفاده کنید. لباس‌هایی که یقه از خط گردن فاصله دارد و خطای دید در انداره‌ی سرشانه‌ها ایجاد می‌کند. 

-برای پوشیدن لباس‌های فانتزی جرأت بخرج دهید.

-از لوازم جانبی مانند گردنبندهای بلند بهره ببرید که خط افقی سرشانه‌ها را می‌شکنند و جلوه زنانه‌تری به لباس و اندام می‌بخشد.

ریخت شناسی H شکل چه ویژگی هایی دارد؟

برای اینکه شبیه کنده نشوید از پوشیدن لباس های تک رنگ خودداری نمایید !
برای اینکه شبیه کنده نشوید از پوشیدن لباس های تک رنگ خودداری نمایید !

اندام H شکل یکی دیگر از نمونه اندام های رایج در میان زنان است. به گفته النور دکروآکس، مدرس مد:  اندام H شکل “اندام مستطیلی”[9] نیز نامیده می شود. در اندام H شکل، شانه ها و باسن تقریبا در یک راستا قرار دارند و انحنای کمر خیلی مشخص نیست.  به طور معمول زنانی که اندام H شکل دارند کت و شلوارهایی با یک اندازه می پوشند. در این نوع ریخت شناسی هدف این است که روی المان های زنانه در لباس ها بیشتر کار کنیم تا منحنی های موجود در اندام را دوباره ترسیم کنیم.

با اندام H شکل چگونه لباس بپوشیم؟

برای اینکه انحنای کمر را نشان دهید می‌توانید پایین بلوز یا پیراهن را در شلوار قرار دهید.
برای اینکه انحنای کمر را نشان دهید می‌توانید پایین بلوز یا پیراهن را در شلوار قرار دهید.

بالاتنه: در این گروه برای بالاتنه به سراغ انواع بلوز، تاپ و پیراهنی بروید که پارچه های لطیف و حالت پذیر دارند تا پهنای بالاتنه را کمتر نشان دهند. همچنین برای اینکه انحنای کمر را نشان دهید می‌توانید پایین بلوز یا پیراهن را در شلوار قرار دهید.

پایین تنه: با اندام H شکل، بسیار مهم است که شلوارهای جین یا شلوارهایی تقریباً چسبان (با برش های راسته و به ویژه با فاق کوتاه)بپوشید. بهترین مدل دامن نیز دامن راسته است که با پرهیز از برش هایی که پایین تنه را حجیم‌تر نشان دهند کمک می‌کند تا اندام پایین تنه کمتر برجسته جلوه کند.

پیراهن های بلند: در مورد پیراهن‌های بلند زنانه نیز باز ترجیح پیراهن هایی با برش های راسته است تا پهنای سرشانه و باسن را کمتر نشان دهد. همچنین پیراهن‌های بدون یقه و دکلته نیز بسیار توصیه می‌شود چون توجّه را از سرشانه‌ها دور می‌کند و قسمت جلوی لباس را برجسته می‌کند. 

چند توصیه خوب برای بهتر نشان دادن اندام H شکل

– برای اینکه شبیه کنده نشوید از پوشیدن لباس های تک رنگ خودداری نمایید. با انتخاب حداقل دو رنگ متفاوت در بالاتنه و پایین تنه تضاد ایجاد کنید.

-کمربند ببندید. اندام H شکل غالبا با عدم وجود انحنای کمر شناخته می شود. با بستن کمربندی ظریف که با ظرافت در پایین کمر بسته می‌شود، می‌توانید منحنی‌های زیبایی در اندام ایجاد نمایید. 

ریخت شناسی  8شکل چه ویژگی هایی دارد؟

 مدرس مد، النور دکروآکس، این نوع از اندام در ریخت شناسی مد به عنوان "اندام ایده آل" شناخته می شود.
مدرس مد، النور دکروآکس، این نوع از اندام در ریخت شناسی مد به عنوان “اندام ایده آل” شناخته می شود.

به قول مدرس مد، النور دکروآکس، این نوع از اندام در ریخت شناسی مد به عنوان “اندام ایده آل” شناخته می شود. اندام 8 شکل یا  Xشکل به ریخت شناسی ساعت شنی نیز معروف است. که در واقع نشان از وجود تعادل بین قسمت های مختلف بدن دارد. سرشانه ها و ران‌ها تقریبا در یک راستا قرار دارند و کمر از ظرافت و انحنای مناسبی برخوردار است. اندام 8 شکل دقیقاً چیزی برعکس اندام H شکل است. هارمونی در این نوع اندام وجود دارد که با انتخاب لباس مناسب سعی می‌کنیم تا آنجا که ممکن است این تعادل و هماهنگی را برجسته تر نماییم.

با اندام8 شکل چگونه لباس بپوشیم؟

النور دکروآکس، مدرس مد توضیح می دهد که ریخت شناسی اندام 8 شکل همان چیزی است که اجازه هر نوع پوششی را می‌دهد. با توجه به منحنی‌های اندام زنانه، لباس‌هایی با برش های منحنی و چسبان، لباس‌هایی بدون یقه و لباس هایی با کمر چسبان که انحنای کمر را به خوبی نشان می‌دهد، انتخاب های منطقی و هوشمندانه‌ای هستند.

بالاتنه: شعار مد در بالاتنه اندام 8 شکل:”زنده باد کَمان” است!  اگر با انحنای بدنتان احساس راحتی می کنید به سراغ ژاکت های ظریف، تاپ های چسبان و بلوز و کت های قالب بدن بروید.

برای اندام های 8 شکل گِرد، از پارچه های بسیار لطیف استفاده نکنید و از برش‌های منحنی یا عصایی در لباس استفاده کنید.

پایین تنه: در پایین تنه همه نوع لباسی مجاز است. از دامن تنگ گرفته تا شلوار جین اسلیم یا شلوارهای فاق بلند همه مجاز است. برای اندام ساعت شنی انتخاب های گسترده و متنوعی وجود دارد. با این وجود تا آنجا که ممکن است از انتخاب لباس هایی با برش‌های بسیار شل و بی حالت که فُرم اندام را به هیچ عنوان نشان نمی دهد بپرهیزید.

پیراهن بلند زنانه: 

در مورد پیراهن های زنانه، پیراهن‌های مخصوص پاتیناژ، پیراهن های بدون یقه یا دکلته، پیراهن های یقه ایستاده و همه انواع دیگر پیراهن ها برای اندام8 شکل مناسب است. چنانچه بالاتنه گرد دارید بهتر است از پارچه های خیلی نرم و لطیف استفاده نکنید تا فُرم سینه و کمر و ران ها را بهتر نشان دهید. 

چند توصیه جالب مد برای بهتر نشان دادن اندام 8 شکل

-لباس‌هایی با برش راسته را کنار بگذارید. (مگر اینکه به آن واقعا علاقه داشته باشید. ) این لباس ها فُرم بدن را کمتر نشان می دهد.

-با چین و حاشیه های پُفدار و یا طرح های بزرگ به طور مصنوعی به حجم بدن خود اضافه نکنید. انحنا و فُرم اندام 8شکل به اندازه کافی هستند و نیاز به برجسته تر شدن ندارند. 

-شلوارهای چسبان و فاق بلند را انتخاب کنید. تعداد کمی هستند که از این مدل شلوار می‌پوشند و از زیبایی آن بهره می برند. 

ریخت شناسی O شکل چه ویژگی هایی دارد؟ 

ریخت شناسی O شکل در حقیقت نمایان‌گر اندام زنان چاق است که سینه بزرگ و سرشانه های گرد و به نسبت شکم کوچک دارند. 

با اندامO شکل چه لباس هایی بپوشیم؟

 برای بهتر نشان دادن انحناهای بدن، بهتر است لباس هایی با یقه چپ و راستی و با پارچه‌های لطیف و حالت پذیر بپوشید. پیراهن هایی با قد بلند نیز برای افرادی که اندام گردی دارند نیز انتخاب مناسبی است. پوشیدن کفش پاشنه بلند نیز به عنوان یک لوازم جانبی عالی برای به تصویر کشیدن یه خانم زیبا است. 

از پوشیدن لباس هایی با پارچه های خشک و بی انعطاف که حجم اندام را بیشتر نشان می دهد بپرهیزید. همچنین کفش‌های پاشنه کوتاه، شلوارهای فاق کوتاه، دامن های کوتاه که باعث جلب توجه ران ها می شود و همین طور دامن های پلیسه دار، کاپشن های کوتاه جلو بسته و لباس های جیب‌داری که جیب آن ها در قسمت بالای بالاتنه قرار دارد را کنار بگذارید.

ستاره‌های مورد علاقه‌تان چه شکل اندامی دارند؟

 بیانسه،‌اندام Aشکل

اگر قسمت بالاتنه شما باریک است،‌درحالی که باسن و رانتان پرتر است؛ هیکل شما به بیانسه، جنیفر لوپز و شکیرا شباهت دارد. 

کامرون دیاز، اندام V شکل

 اگر شانه‌های پهن و سینه‌ی فراخی دارید امّا باسن شما به نسبت صاف و لگنتان باریک است؛ شما بدنی Vشکل مانند کامرون دیاز، آنجلینا جولی یا پینک دارید. می‌توان گفت اندام شما در میان بقیه ورزشی‌تر است.

ریحانا، اندام X  شکل 

کمر باریک و شانه‌های عریض اگر با لگن در یک خط قرار دارد، بدنی به شکل X ایجاد می‌کند مانند ریحانا، میراندا کِر یا بلیک لیولی. اگر بدنی به شکل حرف ایکس لاتین دارید، شما اندامی ممتاز و مناسب  دارید.

جسیکا آلبا، اندام H مانند

این اندام تا حدودی هماهنگ است. شانه‌ها و باسن در یک راستا قرار دارند اما خطّ  کمرواقعاً مشخص نیست. جسیکا آلبا، کیت ماس، شارلوت گنزبور و ویکتوریا بکهام این ترکیب اندامی را دارند. 

کیم کارداشیان، اندام 8  مانند 

شانه‌های گرد با انحنای خوشایند باسن با هم هماهنگی دارند. منحنی‌های بدن کاملاً مشخص هستند و باریکی کمر به زیبایی نمایان است. کیم کارداشیان، نیکی میناژ و امبر روز اندامی به شکل عدد هشت لاتین دارند. 

همچنین بخوانید: خانه مد دیور در گذر زمان از همین مترجم

همچنین بخوانید: فیلم‌های دیدنی تاریخ مد


پانوشت‌ها:

[1] Morphology

[2] https://www.elle.fr/Mode/Morpho-Mode

[3]https://www.aufeminin.com/conseils-de-mode/morphologie-femme-s2552945.html

[4]Laura Isaaz

[5]Natacha Rivalan

[6] Pyramidal

[7] Triangular

[8]Eléonore Decroix

[9] Rectangle

تاریخچه دامن از دوران باستان تا به امروز
چگونه از لباس پوشیدن مارلون براندو الهام بگیریم؟
سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها