فیلم‌ های دیدنی تاریخ مد

فیلم‌ های دیدنی تاریخ مد

فیلم‌ هایی که از دنیای خیره‌کننده مد آمده‌اند.

منبع: ووگ پاریس تاریخ انتشار: ۱۸ مارس ۲۰۲۰[1]

نویسنده: مانون گَریک[2]

مترجم : مریم عباس بیگی [3] ۲۹ مهر ۹۹

داستان روایت زندگی ایو سن لوران[4] ، روایت نخستین گام‌های گابریل شانل [5]در جهان مد، نظری بر پشت صحنه‌ی مجله‌ای معتبر یا نگاهی به دنیای یک مدل، با این قصّه‌ها می‌‌شود این دوران را سر کرد ، غرق در ماجراهایی عجیب شد و جذب قصّه‌های خیره‌کننده‌ای که جهان خیالی،درخشان و مقاومت ناپذیر مد را می‌سازند. 

این نوشته، راهنمای فیلم مجله‌ی ووگ پاریس درباره‌ی بهترین فیلم‌های مد و فشن در جهان است؛ فیلم‌هایی که دست کم یک‌بار می‌شود تماشایشان کرد.

ایو سن لوران ۲۰۱۴ (Yves Saint Laurent (2014

ایو سن لوران محصول ۲۰۱۴، به کارگردانی جلیل لِپِر، [6]به بازخوانی زندگی یکی از بزرگترین طراحان مد فرانسوی می‌پردازد. روایتی که از میان زندگی شخصی و حرفه‌ای او  می‌گذرد. داستان موقعیت سن‌ لوران در جایگاه رهبری خانه مد دیور در سال ۱۹۵۷ تا تأسیس خانه‌ی مد شخصی‌اش در سال ۱۹۶۱و حتی رابطه‌ی خاصّ او با پییر برژه[7] راروایت می‌کند. فیلم سعی در عینیت‌بخشی به آفرینندگی پیچیده‌ی طراحی مد به شیوه‌ی فرانسوی دارد. فیلم ریزه‌کاری‌‌هایی همچون بازنمایی افکار بکر، تلاش‌های نافرجام و اپرای نمایشی باله‌ی روسی در سال ۱۹۷۶ شامل می‌شود. پییر نینی[8] با ایفای نقش ایو سن لوران به موفقیت دست یافت و جایزه‌ی سزار  بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. نینی از گاسپار اولیل که همان نقش را در فیلم سن لورانِ  برتران بونلو [9]و در همان سال بازی کرده بود، پیشی گرفت.

ایو سن لوران ۲۰۱۴ به کارگردانی جلیل لِپِر
ایو سن لوران ۲۰۱۴ به کارگردانی جلیل لِپِر

شیطان پرادا می‌پوشد. (The Devil Wears Prada (2006

زمانی که روزنامه‌نگار جوانی به نام آندریا ساکس با نقش‌آفرینی اَن هاتاوی [10]شغل دستیاری میراندا پریستلی (مریل استریپ[11])، سردبیر مجله‌ی ران‌وی را می‌آزماید، ضربه‌ی فرهنگی سنگینی بر او وارد می‌آید. ساکس به ظاهر خود چندان اهمیتی نمی‌دهد و نسبت به کم‌مایگی‌های محفل‌های مد بی‌اعتنایی آشکاری بروز می‌دهد؛ اکنون او باید با این جهان بی‌رحم ترکیب شود و میراندا شروع به عیب‌جویی از او می‌کند.این فیلمِ سرشار از شوخ‌طبعی و با بازی‌های خیره‌کننده اقتباسی از رمانی است نوشته‌ی لورن وایزبرگر [12]که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است، در تماشای آن شک نکنید !

شیطان پرادا می‌پوشد. ۲۰۰۶
شیطان پرادا می‌پوشد. ۲۰۰۶

سن لوران (Saint Laurent (2014

فیلم سن لوران ساخته‌ی برتران بونلو به واکاوی زندگی اسطوره‌ای و رسوای ایو سن لوران می‌پردازد. کارگردان تماشاگر را به دهه آرمانی  ۱۹۷۰ می‌برد، دورانی که طراح به خلق لباس‌های نوآورانه و شیک شناخته شده بود؛ عصر خروش جنون. این موضوع زندگی‌نگاره‌ای است که ادیسه‌ی سرگردانِ ذهن ِیک خالق نابغه را به تصویر می‌کشد.گاسپار اولیل در نقش طراح، نقشی پرحرارت از سن لورانِ تشنه‌ی کار ایفا می‌کند، مردی که برای فراموش کردن شیاطین به مهمانی‌‌ها و ماجراهای شبانه پناه می‌برد.

فیلم سن لوران ساخته‌ی برتران بونلو
فیلم سن لورانساخته‌ی برتران بونلو

مضحک‌ روی (Funny Face (1957

پیش از اینکه فیلم شیطان پرادا می‌پوشد ساخته شود، مضحک‌روی  ساخته شده بود. در زمان و مکان دیگری، آدری هپبورن در سال‌های پنجاه پاریس قصّه‌ی سیندرلا را می‌زیست. این کمدی موزیکال که از آخرین نمونه‌های درخور توجّه موزیکال‌های هالیوودی است را استنلی دونان[13]ساخته است.جو استاکتون [14]علاقه‌مند به فلسفه است و در یک کتابفروشی به نام روستای گرینویچ کار می‌کند. او تبدیل به چهره‌ی جدید مجله‌ی مد امریکاییِ کوالیتی [15]می‌شود. مجله زیر نظر همه‌جانبه‌ی مگی پرسکو[16]، سردبیر و  دیک آوِری [17]عکاس ادار ه می‌شود.در پاریسی که بعد از جنگ سیمایی کارت پستالی به خود گرفته و با طنین دلنواز موسیقی ژورژ و ایرا گرشوین[18]، جو و دیک دلباخته‌ی هم می‌شوند و دو جهان کاملاً متفاوت را با هم آشتی می‌دهند. 

کمدی موزیکالِ مضحک‌ روی ساخته‌‌ی  استنلی دونان با بازی آدری هپ‌بورن
کمدی موزیکالِ مضحک‌ روی ساخته‌‌ی  استنلی دونان با بازی آدری هپ‌بورن

کوکو قبل از شانل (Coco before Chanel(2009

فیلم‌ زندگی‌نگاره‌ی آن فونتن [19]از سال‌های کودکی شنل در مدرسه شبانه‌روزی، از بروز نخستین مهارت‌های او در دوخت لباس  و  تولّد خانه‌ی مد او در پاریس روایت می‌کند.کوکو قبل از شانل، مروری دقیق بر زندگی باورنکردنی گابریل شانل است. او  با همان حرارتی  خود را درگیر کار می‌کند که گرفتار داستان‌های عاشقانه. آدری تُتو[20]با وقار هرچه‌تمام‌تر این مادموازل ِبزرگ را به تصویر می‌کشد؛ او با لباس‌های شیک و ساده‌ی خود رهایی ‌بخش زنان می‌شود. کارگردان ،تصمیم می‌گیرد تا بر زندگی پیش از شکوه و عظمت شانل تمرکز کند و درک بهتری از زنی که پشت چهره‌ی نمادین مد است، بوجود بیاورد. او زنی زخم‌دیده را به تصویر می‌کشد که آزرده از بی مهری‌های دوران کودکی و داستان‌های عاشقانه‌ی غم‌انگیزش است.فیلمی زیبا و تأثیرگذار که چهره‌ی حقیقی کوکو را ترسیم کرده است.   

کوکو قبل از شانل محصول ۲۰۰۹، مروری بر زندگی طراح نامدار فرانسوی گابریل شانل
کوکو قبل از شانل محصول ۲۰۰۹، مروری بر زندگی طراح نامدار فرانسوی گابریل شانل

کوکو شانل و ایگور استراوینسکی[21]

( Coco Chanel & Igor Stravinsky (2009

داستان در دهه ۱۹۲۰ پاریس جریان دارد. آن سال‌ها نام کوکو شانل بر زبان‌ها جاری بود. مردم ثروتمند پاریس با عجله خود را به بوتیک او در خیابان شماره پنج کامبون می‌رساندند تا خود را از ناز و نعمت آفریده‌های زنانه و مجللی که با نماد دو  حرف«سی» انگلیسی شانل اتیکت خورده بود، برخوردار کنند. در پشت صحنه، طراح با از دست دادن معشوقش بوی کاپل[22] در سانحه‌ی اتومبیل در دسامبر ۱۹۱۹ در هم ریخته بود. درد و رنج او تا زمان ملاقات با آهنگساز  ایگور استراوینسکی ادامه می‌یابد. این آهنگساز  چند سال قبل از آن، آهنگ معروف بهار مقدس خود را در سالن تئاتر شانزه لیزه اجرا کرده بود. کوکو شانل شیفته‌ی جذبه و شخصیت هنرمند می‌شود؛ او از انقلاب روسیه گریخته است و شانل تصمیم می‌گیرد تا میزبان او، همسرش و فرزندانش شود. او آنها را به ویلای خود در شهر گارش[23] در حومه پاریس می‌برد و معشوقه‌ی آهنگساز می‌شود. کارگردان هلندی فیلم، یان کونن [24]در فیلم زیبای خود، کوکو شانل و ایگور استراوینسکی، این رابطه‌ی پرشور را به تصویر می‌کشد. بازیگران فیلم آنا موگلالیس [25]و مدس میکلسون [26]به دیدار این ذهن‌های خلاق تجسم بخشیده‌اند.

کوکو شانل و ایگور استراوینسکی ساخته‌ی کارگردان هلندی یان کونن
کوکو شانل و ایگور استراوینسکی ساخته‌ی کارگردان هلندی یان کونن

تو کی هستی پُلی مگو؟ (Who Are You Polly Maggoo? (1966

این فیلم هجو آمیز به کارگردانی ویلیام کلاین را باید تماشا کرد ! فیلم  هجوی است از دنیای مد و تلویزیون از چشم نقاش و عکاس برجسته‌ی امریکایی ویلیام کلاین[27]. در پاریس ۱۹۶۶، گریگوری پِک [28]بازیگر نقش ژان روشفور[29]، با مانکنی به نام پلی مگو (با بازی دوروتی مک گوان[30]در گزارشی تلوزیونی به نام تو کی هستی پلی مگو؟ ملاقات می‌کند. این فیلم کنایه‌آمیز و جنون‌آمیز، جذابیت‌های برجسته‌ی سبک دهه ۶۰  را به تصویر می‌کشد. 

فیلم هجوآمیز تو کی هستی پُلی مگو؟ به کارگردانی ویلیام کلاین
فیلم هجوآمیز تو کی هستی پُلی مگو؟ به کارگردانی ویلیام کلاین

خیّاط (The Dressmaker (2015

کیت وینسلتِ درخشان در این فیلم استرالیایی به کارگردانی جوسلین مورهوس [31]در نقش یک خیّاط موفق به نام تیلی ظاهر می‌شود. تیلی پس از تجربه‌ی موفّق در اروپا به روستای زادگاهش در استرالیا بازگشته است. این بازگشت چندان بدون غرض نیست و او در صدد انتقام جویی از همسایگان خود که او را در کودکی آزار داده‌اند، است.فیلم خیّاط با مایه‌های طنز در خورتوجّه و طعنه‌آمیزی، جامعه‌ای را به تصویر درآورده که شایعات بر تشویش اهالی دامن می‌زند. 

تصویری از کیت وینسلت در فیلم خیّاط به کارگردانی جوسلین مورهوس
تصویری از کیت وینسلت در فیلم خیّاط به کارگردانی جوسلین مورهوس

رشته‌ خیال (Phantom Thread (2017

فیلم، داستان شخصی به نام رینولدز وودکاک (با بازی دی لوئیس؛آخرین فیلمی که دانیل دی لوئیس [32]در آن به ایفای نقش پرداخت.) را روایت می کند. این طراح لباس سطح بالا ،در لندن سال‌های ۱۹۵۰ با سبک‌های عالی خود سلطنت می‌کند. این گاهشمار زیبای مد یک داستان عاشقانه‌ی زیباست که پل توماس اندرسون [33]آن را کارگردانی می‌کند. این فیلم  جایزه اسکار آن سال را برای طراحی لباس ازآن خود کرد.

دانیل دی لوئیس در نمایی از فیلم رشته‌ خیال ساخته‌ی  پل توماس اندرسون
دانیل دی لوئیس در نمایی از فیلم رشته‌ خیال ساخته‌ی  پل توماس اندرسون

زولَندر (Zoolander (2001

سال ۲۰۰۱ شاهد بازی طنز دونفره بن استیلر و اوون ویلسون [34]بودیم.این دو بازیگر طیّ ۲۰ سال گذشته در ۱۳ فیلم با هم ظاهر شده‌اند.فیلم‌هایی نظیر استاریکی و هاچ (۲۰۰۴)، سه گانه ملاقات با والدین، زولندر یک و دو  وخانواده اشرافی تننبام به کارگردانی وس اندرسون[35]. تماشاگران این فیلم هزل‌آمیز، ماجراهای مدل مردی به نام درک زولاندر با بازی استیلر را خواهند دید که یکی از بدخواه‌ترین چهره‌های دنیای فشن او را شستشوی مغزی می‌دهد. دیوید بویی، میلا یووویچ، تام فورد، ناتالی پورتمن و لنی کراویتز در این فیلم نقش‌های کوتاهی دارند؛ شیک‌ترین و پرزرق و برق‌ترین بازیگران در این فیلم حضور دارند. 

فیلم کمدی زولندر محصول ۲۰۰۱
فیلم کمدی زولندر محصول ۲۰۰۱

مأمور خرید شخصی (Personal Shopper (2016

زمانی که کریستن استوارت[36]در نقش یک مأمور خرید شخصی رنج‌دیده در این فیلم ناراحت کننده اولیویه آسایاس [37]ظاهر می‌شود، فیلم سرانجام جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره کن ۲۰۱۶ دریافت می‌کند. لباس‌های استوارت در این فیلم طراحی شانل است. این چهره‌ی خانه مد شانل از زمان نمایش مدی به نام حرفه‌های هنری [38]پاریس-دالاس در پایان سال ۲۰۱۳، در نقش یک مأمور رنج‌کشیده ظاهر می‌شود که با روح برادر دوقولوی از دنیا رفته‌اش ارتباط دارد. او سرانجام برای دزدی از کارفرمای خود تحت فشار قرار می‌گیرد، امّا چه کسی را باید مقصّر دانست؟ 

نمایی از فیلم مأمور خرید شخصی با بازی کریستن استوارت
نمایی از فیلم مأمور خرید شخصی با بازی کریستن استوارت محصول ۲۰۱۷

همچنین بخوانید: خانه مد دیور در گذر زمان

همچنین بخوانید: فمینیسم : انقلابی که مد را زیر رو کرد

همچنین بخوانید: معیار ارزشیابی مد پایدار چیست؟


پانوشت‌ها:

[1] https://www.vogue.fr/culture/article/les-15-meilleurs-films-sur-la-mode-a-voir-absolument

[2] MANON GARRIGUES

[3] این مقاله به روز خواهد شد.مترجم.

[4]  Yves Saint Laurentایو ماتیو سن لوران، معروف به ایو سن لوران زاده‌ی یک اوت ۱۹۳۶ در شهر اوران الجزیره و وفات یافته اول ماه ژوئن ۲۰۰۸ در پاریس است.او طراح بزرگ فرانسوی و از مشهورترین‌ها در جهان است. مجموعه‌های برجسته‌ای که او طراحی کرده را جزئی از تاریخ قرن نوزدهم می دانند. از ویکی‌پدیایی فرانسوی.م. 

[5] Gabrielle Chanelگابریل شنل ک هبا نام کوکو شنل هم او را می‌شناسند، طراح خلاق مد، ایده‌پرداز مد و خیاط فرانسوی است که در ۱۹ اوت ۱۸۸۳ در سومور متولد شد و دهم ژانویه ۱۹۷۱ در هتل ریتز پاریس از دنیا رفت.

[6] Jalil Lespertجلیل لپر۴۴ ساله، بازیگر و کارگردان فرانسوی است. 

[7] Pierre Bergéپییر بِرژه متولد ۱۴ نوامبر ۱۹۳۰ در شن پییر اورلئان و وفات‌یافته به سال ۲۰۱۷ روز هشتم سپتامبر در سن رمی دو پرووانس فرانسه است. برژه تاجر و حامی مالی هنرمندان فرانسوی بود و به خصوص در حوزه‌ی طراحی مد فعّال بود. او با ایو سن لوران دوست بود و برای پایه‌گذاری خانه‌ی مدش به او کمک کرد. برژه همراه و عشق زندگی سن لوران بوده است. 

[8] Pierre Niney

[9] Bertrand Bonello برتران بونلو ۵۲ ساله، کارگردان، تولیدکننده، فیلم‌نامه‌نویس و آهنگساز فرانسوی است.

[10] Anne Hathaway بازیگر و خواننده آمریکایی است. هتوی به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران زن سینما در چند سال اخیر شناخته می‌شود. نام او در سال ۲۰۱۵ در فهرست پردرآمدترین بازیگران زن آمد.

[11] Meryl Streep بازیگر نامدارِ سینما، تئاتر و تلویزیون اهل کشور آمریکا می‌باشد.

مریل استریپ ۳ مرتبه برنده جایزه اسکار شده‌است.

[12] Lauren Weisberger لورن وایزبرگر ۴۳ ساله، نویسنده‌ی امریکایی مشهور برای رمان‌های چیک‌لیت است. نخستین رمانش به نام شیطان پرادا می‌پوشد به موفقیت جهانی دست یافت واز آن اقتباس سینمایی شد.

[13] Stanley Donen کارگردان فیلم، رقص‌پرداز اهل ایالات متحده آمریکا بود.

دیوید کوئینلن، تاریخ‌نگار سینما او را «سلطان موزیکال‌های هالیوود» نامیده‌است.

[14] Jo Stockton

[15] Quality magazine

[16] Maggie Prescott

[17] Dick Avery

[18] George and Ira Gershwin ایرا گِرشْوین ترانه‌سرا و موسیقی‌دان اهل ایالات متحده آمریکا بود. او به همراه برادر کوچک‌ترش، آهنگساز نامدار، جرج گرشوین، خاطره‌انگیزترین ترانه‌های سدهٔ بیستم را ساختند.

[19] Anne Fontaine کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشه اهل فرانسه است. وی از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.

[20] Audrey Tautou هنرپیشه و مدل فرانسوی است.

بیشترین دلیل شهرت او به خاطر بازی در فیلم فرانسوی آمِلی در سال ۲۰۰۱ و فیلم راز داوینچی در سال ۲۰۰۶ است.

[21] Igor Stravinsky‎ آهنگساز روس است که به عقیده بسیاری یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین آهنگسازان قرن بیستم محسوب می‌شود.

«پرندهٔ آتشین»، استراوینسکی را به عنوان آهنگسازی جدید و هیجان‌انگیز به همه شناساند و «پتروشکا»،تحسین بیشتری برای او به‌همراه آورد.

[22] Boy Capel

[23] Garches

[24] Jan Kounen کارگردان  تهیه‌کننده  ۵۶ ساله هلندی است. از فیلم‌هایی که او کاگردانی کرده می‌توان به ۹۹ فرانک، بلوبری، دوبرمن و کوکو شانل و ایگور استراوینسکی اشاره کرد.

[25] Anna Mouglalisهنرپیشه، و مانکن ۴۲ ساله اهل فرانسه است.

[26] Mads Mikkelsenبازیگر ۵۴ ساله دانمارکی است. او ورزشکار و رقصنده است و شهرتش با نقش تونی ” فروشندهٔ مواد مخدر ” در دو مجموعه نخست فیلم سه گانهٔ  فروشنده افزایش یافت. از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم کازینو رویال(جیمز باند) ُ سه تفنگدار و سریال هانیبال در نقش هانیبال لکتر (۲۰۱۳–۲۰۱۵) اشاره کرد.

[27] William Kleinویلیام کلاین در ۱۹ آوریل ۱۹۲۸ در منهتن نیویورک متولد شد. او هنرمند، نقاش، مجسمه‌ساز، عکاس، گرافیست، کارگردان فیلم‌های مستند و تخیلی است. او ۹۲ سال دارد و در پاریس زندگی و کار می‌کند.  

[28] Grégoire Pecque (زاده ۵ آوریل ۱۹۱۶ – درگذشته ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۳) هنرپیشه آمریکایی و یکی از محبوب‌ترین ستارگان سینما در دهه‌های چهل تا شصت میلادی بود.

در سال ۱۹۹۹ بنیاد فیلم آمریکا نام او را در ردیف دوازده مفهرست بزرگ‌ترین هنرپیشگان مرد تاریخ قرار گرفت.

[29] Jean Rochefort

[30] Dorothy McGowan مانکن و هنرپیشه‌ی امریکایی متولد ۱۹۳۸ در نیویورک بود. او ۸۱ سال دارد.  

[31] Jocelyn Denise Moorhouse کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ۶۰ ساله اهل استرالیا است.

[32] Sir Daniel Michael Blake Day-Lewisبازیگر ۶۳ ساله نامدار بریتانیایی. 

[33] Paul Thomas Anderson کارگردان، نمایش‌نامه نویس، و تهیه‌کننده آمریکایی است. او که در سنین جوانی به فیلم‌سازی علاقه‌مند بود و پدرش او را به این کار تشویق کرد. اندرسن که پس از خلق درام‌های شب‌های بوگی (۱۹۹۷) و مگنولیا (۱۹۹۹) او را پسر نابغه نامیدند، از کارگردانان ممتاز نسل خود است. او هشت بار نامزد اسکار شده‌است.

[34] Ben Stiller and Owen Wilson

[35] Startsky & Hutch (2004), the Meet the Parents trilogy, two Zoolander films, and The Royal Tenenbaums by Wes Anderson.

[36] Kristen Jaymes Stewartبازیگر ۳۰ ساله آمریکاییِ سینما و تلویزیون.

[37] Olivier Assayas کارگردان فرانسوی.

[38] Métiers d’Art Paris

خانه مد دیور در گذر زمان
تاریخچه دامن از دوران باستان تا به امروز
سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها