نگاهی دیگر به مد دهه ۸۰

نگاهی دیگر به مد دهه ۸۰

 پیش به سوی آینده با استایل های دهه ۸۰

منبع: مجله اُفمینین و ژورنال دو فَم[1] نویسنده: اُسِانوکُ[2]

مترجم: نسرین لیری ۱۸ مهر ۱۳۹۹

تخمین زمان مطالعه: ۸ دقیقه

در ژانویه‌ی ۱۹۸۰ برای اولین‌بار از مکعب روبیک در نمایشگاه بین‌المللی اسباب‌بازی رونمایی شد. این معمای کوچک شامل ده‌‌ها قطعه رنگارنگ بود که می‌توان آن را مقدمه‌ای بر مد دهه هشتاد دانست. آن سال‌ها کمد لباس‌ها به اندازه‌ی همان مکعب رام‌نشدنی و رنگارنگ شد. از شلوار جین‌ فاق بلندی که فردی مرکوری با آن هنرنمایی می‌کرد تا سرشانه‌های عریض، شلوارهای سنگ‌شور، ری‌بن‌ها و صدها ستاره‌ی به یادماندنی، این عصر طلایی را رویایی و ماندگار کرده‌اند. 

مقدمه مترجم: ‌اگر از علاقه‌مندان دنیای مد و دنبال‌کننده اخبار مد هستید حتماً می‌دانید که نمایش‌های مد برندهای بزرگی مانند شنل[3]، لویی ویتون[4]، بالمن[5] و … در نمایش مد پاییز و زمستان ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از طرح‌های دهه ۸۰ الهام گرفته‌اند. به این بهانه مناسب دیدیم به دنیای مد پر سرو صدای دهه ۸۰ سری بزنیم و کمی با المان‌ها و ویژگی‌های مد در این دهه آشنا شویم.

 دهه ۸۰!  دهه ای که از لحاظ سیاسی بین کشورها جنگ سرد حاکم است و ما در یک شرایط پیچیده ژئوپلیتیک به سر می‌بریم اما از نظر فرهنگی در حال احیای فرهنگی هستیم و می‌بینیم جامعه در حال تجزیه فرهنگی است؛ به این معنا که فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها در جامعه بیش از پیش بروز و ظهور پیدا می‌کنند و این تفاوت‌ها در ظاهر افراد قابل مشاهده است. 

دهه ۸۰ که از نظر استایل بی‌نظیرترین دهه در میان ادوار مختلف محسوب می‌شود، از طریق گرایش‌های مختلف برآمده از سبک‌های لباس پوشیدن، مد و اهدافش را مشخص کرد. در سبک مد دهه ۸۰ هر مدلی مجاز بود مانند رنگ‌های پر زرق و برق و روشن، پولکی، لباس‌های دو ایکس لارج، ظهور لباس ورزشی و …! زمان آن رسیده است المان‌های اصلی  سبک دهه ۸۰ را کشف یا دوباره کشف کنید …

نگاهی دیگر به مد دهه  ۸۰
عناصر اصلی مد در دهه ۸۰

مد دهه ۸۰ چیست؟ 

علاوه بر تأثیرات سیاسی و اجتماعی، مد دهه ۸۰ از موسیقی زمانه بسیار الهام گرفته است؛ در واقع مد دهه ۸۰ از هرگونه مقایسه با سبک‌های دیگر می‌گریزد و گاهی باید گفت، حتی از هر منطقی نیز فرار می‌کند ! رنگ های پر زرق و برق و برش‌های عجیب تقریباً همان چیزی است که سبک دهه ۸۰ را خلاصه می‌کند.

ذات مد دوست دارد از گذشته الهام بگیرد، دهه ۸۰ نیز از این قاعده مستثنی نیست … فاق بلند، سرشانه های دو ایکس لارج، لباس زیرهای مردانه و زنانه خاص دهه ۸۰، رنگ های پر زرق و برق، استایل های نظام‌مند و گوتیکِ شیک همه ازالمان‌های مهم دهه ۸۰ برای کشف دوباره هستند چرا که مد دهه ۸۰ دوباره برجسته شده است! با بررسی دقیق دهه ۸۰، ما گرایش‌های اصلی این دهه را برای شما رمزگشایی می‌کنیم.

دهه ۸۰، عصر ثروت و خودنمایی، از  دهه‌های بسیار پر سرو صدا و درخشان است. در نتیجه نگرش حاکم در این دهه “نگرش طلایی”  است ! گرایش به رنگ طلایی در بدلیجات، پارچه‌های پولکی و زربافت یا رنگ‌مایه برنزی و …بیداد می‌کند.

مد دهه هشتاد، سرشانه‌های دو ایکس لارج را به نمایش می‌گذارد (ظاهر Xگونه)

ظاهر ایکس X  گونه، یعنی سرشانه های خیلی بزرگ ( بزرگ نشان دادن لباس به وسیله لباس‌هایی با سرشانه‌های دو ایکس لارج یا با آستین های پف دار) در تضاد با کمرهای بسیار باریک ، ظاهری شبیه به ساعت شنی به نمایش می‌گذارد و  شیوه‌ای است که در طراحی لباس‌های مردانه و زنانه و در اندازه‌های مختلف نقش داشت ؛و به‌خصوص بین خانم‌هایی که استایل “زن شاغل” را به نمایش می‌گذاشتند، بسیار محبوب بود.در دهه ۸۰ با طبیعت بسیارپیشرویی که داشت، پوشیدن کت‌وشلوار با فرم غیر عادی X (سرشانه های بزرگ) و اغلب در رنگ آبی براق یا صورتی تند، مرسوم بود. 

در دهه ۸۰ پوشیدن کت‌وشلوار با فرم غیر عادی X (سرشانه های بزرگ) و اغلب در رنگ آبی براق یا صورتی تند، مرسوم بود.
در دهه ۸۰ پوشیدن کت‌وشلوار با فرم غیر عادی X (سرشانه های بزرگ) و اغلب در رنگ آبی براق یا صورتی تند، مرسوم بود. 

امروزه سرشانه‌های دهه هشتادی چگونه در لباس‌ها نشان داده می‌شود؟

این قاعده‌ی اصلی را به خاطر بسپارید: اگر لباس بزرگی (با سرشانه های بزرگ)در بالاتنه می‌پوشید، برای پایین تنه لباسی جذب و قالب تن انتخاب نمایید.

دهه ۸۰، دهه تمرکز روی رنگ های پرزرق و برق

رنگ خاص مد دهه ۸۰ تابلویی از رنگهای تند و پر زرق و برق است. صورتی تند، سبز زمردی، زرد لیمویی، رنگ‌های روشن و بیش از همه آبی کبالتی در میان رنگ‌های دهه ۸۰ می درخشند. مطمئناً، رنگ این دهه مایه‌ای از رنگ‌های روشن است اما بدانید که این رنگ‌ها از یک قدرت بسیار شیک و جادویی برخوردارند.

صورتی از رنگ‌های نمادین دهه ۸۰
صورتی از رنگ‌های نمادین دهه ۸۰

از دیگر رنگ‌های اصلی مد دهه ۸۰، طلایی است. دهه ۸۰، عصر ثروت و خودنمایی، از  دهه‌های بسیار پر سرو صدا و درخشان است. در نتیجه نگرش حاکم در این دهه “نگرش طلایی”[6] است ! گرایش به رنگ طلایی در بدلیجات، پارچه‌های پولکی و زربافت یا رنگ‌مایه برنزی و …بیداد می‌کند.

امروز چگونه رنگ‌های تند و درخشان دهه ۸۰ را در لباس‌های خود استفاده کنیم؟

 در دوره حاضر، آیا ما تنها از یک رنگ در ظاهر خود استفاده می‌کنیم؟ مثلاً فقط از رنگ صورتی تند؟ بله، اما یادمان باشد هیچ‌وقت صورتی تند را با آبی کبالتی نپوشیم.

دهه ۸۰ گرایش به رنگ طلایی در بدلیجات، پارچه‌های پولکی و زربافت یا رنگ‌مایه برنزی بیداد می‌کند.
دهه ۸۰ گرایش به رنگ طلایی در بدلیجات، پارچه‌های پولکی و زربافت یا رنگ‌مایه برنزی بیداد می‌کند.

شلوار جین شسته شده، پوشش اصلی مد دهه ۸۰

مد دهه ۸۰ شلوار جین را می پسندد… اما فقط وقتی شسته شده (با استفاده از مواد شیمیایی رنگ اصلی جین کمرنگ می شود) باشد. سبک های سفید شده، جین های برفی، کارکرده و فرسوده و حتی زاپ دار از اجزای الزامی دهه ۸۰ است. بلندی این شلوارها غالباً تا مچ پا است. شلوار جین شسته شده در سبک های پانک[7] و گِلامور[8] مثل شلوار جین استایل‌ مدونا[9] خواننده مشهور است، که در فیلم “آن دختر کیست؟” [10] به تن داشت. این شلوارهای جین بی‌رنگ و رو با همه انواع لباس جین از کاپشن و شلوارک گرفته تا پیراهن جین پوشیده می‌شود.

امروزه، چگونه از شلوار جین شسته شده در استایل خود استفاده نماییم؟

در سال های اخیر، این شلوارها، “جین سنگشور شده”[11] نامیده می‌شوند. و آن‌ها را مثل هر مدل شلوار جینی متناسب با استایل خود انتخاب و می پوشیم.

سوییشرت ها از اجزای اصلی مد دهه ۸۰ و بازگشت دوباره آنها به کمدهای لباس ما

سوییشرت‌ها یا همان پلیورهای ورزشی بی‌شک با هنرنمایی جنیفر بیلز[12] در فیلم فِلَش دَنس[13] در دهه ۸۰ جاودانه شدند. هرچند که  تا قبل از دهه ۸۰، سوییشرت‌ها، در دنیای مد با کم‌توجهی و بی‌مهری روبه‌رو شده بودند. اما از دهه ۸۰ به بعد، این لباس راحت و پرطرفدار جایگاه خود را به عنوان یک پوشاک ورزشی ترک می‌کند و با انجام برخی تغییرات کم و بیش دلفریب ظاهر شیک‌تر و جذاب تری پیدا می ‌ند. در نتیجه، ما سوییشرت‌ها را نه فقط بعد از ظهر یکشنبه بلکه همه روزهای هفته می‌پوشیم! و این خبر خوبی است زیرا نشان می‌دهد که سویشرت‌ها هم بادوام هستند و هم راحت.

امروزه چطور از سوییشرت‌ها در استایل خود استفاده نماییم؟

با ترکیب سوییشرت‌ها با لباس‌های “خشک‌تر و رسمی‌تر” مثل دامن تنگ کوتاه، کفش پاشنه‌دار و همینطور شلوار چرم کاربری آن را تغییر می‌دهیم و استایل تضمین شده‌ای به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سوییشرت‌های راحت و پرطرفدار که دیگر یک لباس ورزشی صرف نیست و تبدیل به جزئی از استایل می‌شود.
سوییشرت‌های راحت و پرطرفدار که دیگر یک لباس ورزشی صرف نیست و تبدیل به جزئی از استایل می‌شود. در تصویر سوییشرت برند ایو سن لوران

کتانی و اسنیکر، کفش‌هایی جاودان، از دهه ۸۰ تا امروز

تا مدت‌ها کفش‌های کتانی و اسنیکر منحصر به فیلم‌های دهه هشتادی بود؛ملانی گریفیث[14] را به یاد بیاوریم که در پوشش کت و شلوار با کتانی ورزشی خیابان‌های نیویورک را پشت سر می‌گذاشت. کفش‌های ورزشی و اسنیکرها مدت‌هاست که به لوازم جانبی الزامی مد تبدیل شده‌اند.

فراموش نکنید که کتانی‌های کانورس[15] و دکتر مارتینز[16] از کتانی‌های افسانه‌ای دهه ۸۰ بودند و جزء حذف ناشدنی کمدهای لباس در آن دهه بوده است. همچنان که می‌بینیم کانورس و دکتر مارتینز همچنان میان جوانان بسیار محبوب است.

کانورس آل استارز و دکتر مارتینز از کتانی‌های افسانه‌ای آن دهه.jpg
کانورس آل استارز و دکتر مارتینز از کتانی‌های افسانه‌ای آن دهه
همین الان  برای داشتن استایل دهه ۸۰ کتانی‌های کانورس و بوت‌های دکتر مارتینز را از رزمد سفارش دهید !

کتانی‌ها و اسنیکرها امروز در استایل ما چطور حضور دارند؟ 

به لطف طراحی و رنگ‌های متنوع (و گاهی رنگ های تند و شاد)، کفش‌های کتانی امروز هیچ مانعی برای رسیدن به ظاهری بوبو[17] ( پالتوترنچ[18] / جین اسلیم[19] /سوییشرت) و یا خلق ظاهری جدی‌تر (کت/ یقه پیتر پن یا همان یقه پیشبندی/شلوارک یا شلوار کوتاه) ندارند. اما مراقب مد جعلی باشید، که تا شما فاصله‌ی چندانی ندارد ! مثلاً همراهی این مدل کفش‌ها با یک لباس خیلی دخترانه یا بیش از حد ورزشی، شما را به سوی فاجعه سوق می‌دهد. 

لگ‌ها یا شلوارهای چسبان میراثی از دهه ۸۰ 

در گذشته این لگ‌ها ساق‌شلواری نامیده می شد، اما لگ یا شلوار چسبان نام بسیار مناسب و بهتری است. در دهه ۸۰ لگ‌هایی از جنس لاکرا، کاملاً قالب تن و با رنگ‌های متنوع بسیار مورد پسند بودند. اغلب لگ ها با تاپ‌های نیم تنه یا با سوییشرت‌های دو ایکس لارج پوشیده می‌شدند.

و امروز، با لگ ها چه می کنیم؟

شما امروز به سادگی می‌توانید بر حسب استایل خود از لگ استفاده نمایید.

دیگر اجزای الزامی که به طور مستقیم از مد دهه ۸۰ آمدهاند

کاپشن های تدی[20]

این ژاکت نیمه‌پشمی و نیمه‌چرمی که مستقیماً از ایالات متحده آمده است، در دهه ۶۰ در محیط‌های دانشگاهی آمریکا دیده می‌شد. اما به واقع تنها در اواسط دهه ۸۰ بود که این لباس معیارهای یک لباس مناسب فضای دانشگاهی را از خود بروز می‌دهد و تبدیل به یکی از لباس‌های نمادین دهه ۸۰ می‌شود.

عینک های رِی‌بَن وِیفارِر[21]

این مدل عینک از مدلی الهام گرفته شده است که آدری هپبورن[22] در دهه ۵۰ بر چشم داشت.این سبک به سرعت تبدیل به عینکی شد که به استایل دهه هشتادی ظاهری جذاب‌تر در دنیای مد می‌بخشید. 

پرفکتو[23]

این کاپشن چرمی ظریف در دهه ۸۰ به لطف مایکل جکسون[24] و کلیپ مشهور “تریلر”[25] به محبوبیت خاصّی رسید. از آن زمان به بعد، هرگز از مد نیفتاده و همچنان پرطرفدار است.

مدل مو در دهه ۸۰ و نمود آن در استایل ستارگان

اگر در دهه ۷۰ گرایش به موهای بلند و صاف وجود داشت، با ورود جنبش پانک که در دهه ۸۰ محبوبیت یافت، نسیم نویی بر موهای پرپشت وزید. در واقع، مدل موها برای اینکه از ظاهر مدل‌های هیپی[26] دوره خود متمایز شوند برخلاف قوانین جاذبه به سمت بالا ارتفاع  می‌گیرند و حجیم می‌شوند.    

در این اوضاع و احوال است که جریان موسیقی “گِلَم متال”[27] پدیدار می‌شود، جریانی که “هِیرمتال”[28] نیز نامیده می شود و ستارگانی مانند مدونا، جون جت[29]، گروه ویکسن[30] یا همینطوردوروپِش[31] خواننده آلمانی به نمایش می‌گذاشتند. این موج باعث ظهور گرایش مویی در این دهه می‌شود.

وینونا رایدر با مدل موی دهه ۸۰
وینونا رایدر با مدل موی دهه ۸۰[32]

مدونا، ویتنی هیوستون[33]، دیوید بویی[34]، مایکل جکسون، ونسا پارادیس[35]، شارون استون[36]، سلین دیون[37]، جورج مایکل[38] و … این ستاره ها باعث می‌شوند دهه ۸۰ برای شما رویایی شود. برخی از آنها هنوز هم می‌درخشند. آنها مدها را به نمایش می‌گذاشتند و  گرایش‌ها را دنبال می‌کردند. برای سال های زیادی، مدل و آرایش موهایشان، و ظاهر آنها بسیار پرطرفداربود. در طی سال‌ها سبک آنها نیز بسیار تقلید شده است. جای تعجب نیست که حتی امروز، طرفداران استایل های قدیمی، تلاش می‌کنند خود را شبیه ستارگان محبوب خود نمایند. اما این ستارگان در دهه ۸۰ چه مدل مویی داشتند؟ 

در مورد زنان، تمایلات کاملاً متفاوت بود. مدل موهای کوتاه یا بلند، تا وقتی که حجیم باشند مهم نیست. در دهه ۸۰، ترند زیبایی، داشتن موهای فر، مدل موهای پانک بود، سبک‌هایی عجیب و غریب و همیشه خیره کننده. 

در دهه ۸۰، همانطور که در بالا  اشاره شد مدل‌های عجیب و غریب و حجیم بر موها حاکم بود، به ویژه در میان مشاهیر آن زمان؛ این مدل‌ها را روی همه نوع مویی پیاده می‌کردند. مانند نائومی کمبل[39]. نائومی کمبل با مدل موهای کوتاه نامتقارن و حجیم عجیب و غریب بودن را به نمایش می‌گذارد، شارون استون با مدل موهایی که همه را به سمت بالا  آرایش می‌کرد همه را مجذوب می‌کرد یا سلن دیون با موهای کوتاه مجعد به هم ریخته راه خود را در بین طرفداران باز می‌کرد یا استفانی دو موناکو[40] با موهای کوتاه مجعد خود را از  بند سبک‌های گذشته رها می‌سازد. 

مردان نیز تحت تأثیر موسیقی و هنرمندان دهه ۸۰ بودند. مدل موها نسبت به قبل بلندتر است. جوان‌تر ها موهای خود را بلند می‌کردند و با کمال میل آن ها را نمی‌آراستند و شکل به هم ریخته آن را حفظ می‌کردند. اما کسانی که نوع کارشان لباس و استایل خاصی ایجاب می‌کرد، مدل موهای آراسته‌تری انتخاب می‌کردند. بلندی موها تا روی سرشانه ولی حجیم بود و اگر می‌خواستند آن را آراسته تر جلوه دهند همه را به عقب شانه می‌کردند و برای حفظ مدل موها اسپری مو بسیار کارآمد بود. برخی از مردان بالای سر را حجیم و دو طرف سر را می تراشیدند که مدل “فِلَت تاپ”[41] نامیده می‌شود از ستارگانی که این مدل مو را استفاده می‌کرده می توان به ویل اسمیت[42] اشاره کرد. در مدل دیگر ، موهای پشت را تا کمی پایین‌تر از شانه، بلند می‌کردند که بیشتر برای جمع کردن مو به شیوه‌ی دم اسبی مناسب بود. مدل موی “جِری کِرل”[43] را مایکل جکسون و لایُنل ریچی[44] در دهه ۸۰ به شهرت رساندند: موهایی تقریبا بلند، مجعد و ژل خورده و آویزان. مدل موهایی که حتی تا امروز نیز باقی مانده‌اند و طرفداران بسیاری دارد.

لاینل ریچی، ویل اسمیت و مایکل جکسون با استایل و مدل موهای دهه ۸۰

چیزهای کوچکی که به زیبایی این مدل موها می‌افزود چه بودند؟ لوازم جانبی که  کاملا ظاهر را متفاوت می کرد همانسربندها بودند. سربندهایی که اولویت با رنگ‌های روشن آنها بود و کاملاً با سایه‌های رنگی چشم که در بازار پیدا می‌کردید، مطابقت داشت. بی شک دهه ۸۰ نقطه عطفی در آرایش مدل موها بوده است. 

ستاره‌ها و نمادهای دهه ۸۰: استایل و شخصیت[45]

دهه ۸۰، دهه غنی ازشخصیت‌های نمادین در دنیای مد بود، علاوه بر ستارگانی که قبلتر از آنها نام برده شد، ستارگان مشهور دیگری در آن سال‌ها وجود داشتند که پیشرو مد دهه ۸۰ به شمار می آمدند؛ از جمله: بروک شیلدز[46]، گریس جونز[47]، سیندی کرافورد[48]، دایانا راس[49]، فارا فاوست[50] و…این دهه، عصر سوپر مدل‌هاست. همه این ستارگان، مغرور از داشتن اندامی بی‌نقص، جرأت و جسارت کافی و احساس خوبی دارند. از دیگر شخصیت‌های نمادین این دهه، که پیش از این هم، از او نام برده شد می توان به مدونا اشاره کرد. این ستاره پاپ، با استایل تحریک آمیزش که اندکی از سبک گرانج[51]و اندکی از سبک راک[52] بود، باعث تقلید بسیاری شد. سرانجام، نمی‌توان تأثیر لیدی دیانا[53] را روی مد دهه ۸۰ نادیده گرفت. در آن سوی دنیا، لیدی دایانا، همسر شاهزاده ولز،با استایلی همیشه موقر  و شیک، به ویژه با علاقه‌ای که به لباس هایی با رنگ‌های ملایم روشن داشت دنیای مد را تحت تأثیر خود قرارداد.

 در زیر تصاویری از ستارگان دهه ۸۰ با استایلی از مد همین دهه را خواهید دید. 

همچنین بخوانید: فست فشن یا مد پرشتاب چیست؟ از همین مترجم

همچنین بخوانید: فمینیسم : انقلابی که مد را زیر رو کرد

همچنین بخوانید: خرده فرهنگ گوت ، جهانی غنی در عین حال تاریک از همین مترجم

همچنین بخوانید: آرایش اغراق‌آمیز     


پانوشت‌ها:

[1] https://www.aufeminin.com/conseils-de-mode/mode-annees-۸۰-s648588.html &  https://www.journaldesfemmes.fr/beaute/coiffures/261۸۰87-coiffure-annee-۸۰/

[2] Édition d’aufeminin -17 janvier 2017  & Océane Co- mis à jour le 28/02/20

[3] Chanel

[4] Louis Vuitton

[5] Balmain

[6] Gold Attitude

[7] Punk

[8] Glamourنوعی از سبک لباس پوشیدن است که در آن لباس های شیک و پر زرق و برق و آزاد پوشیده می شود اما به هیچ عنوان بازتابی از کننده پیش پا افتاده و جلف بودن نیست از ستارگان گلامور می توان به مرلین مونرو اشاره کرد. 

[9] Madonnaمَدونا لوئیز چیکونی؛ خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر و کارآفرین بین‌المللی مشهور آمریکایی است. اغلب از او به عنوان «ملکه پاپ» یاد می‌شود او تأثیراتی بر دیگر هنرمندان سراسر جهان داشته‌است و الگوی فرهنگی، پاپ و مد است.

[10] Who’s That Girl آن دختر کیست؟ آهنگی از هنرمند امریکایی مدوناست که برای موسیقی متن فیلمی به همین نامت نظیم شده بود. این تک‌آهنگ در ۳۰ ژوئن ۱۹۸۷ منتشر شد. 

[11] “bleached” jean

[12] Jennifer Beales جنیفر بیلز بازیگر و سابقاً مدل آمریکایی است. از معروف‌ترین فیلم‌های وی می‌توان به “فلش‌دنس”، “بوسه خون‌آشام” و … اشاره کرد

[13] Flashdance فلش‌دنس فیلمی درام، موزیکال و عاشقانه به کارگردانی آدریان لین محصول سال ۱۹۸۳ است. در این فیلم جنیفر بیلز، مایکل نوری و لیلیا اسکالا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

[14] Mélanie Griffithملانی ریچاردز گریفیث بازیگر آمریکایی است. از فیلم‌های معروف او می‌توان به فیلم “شهرت” به کارگردانی وودی آلن و “دختر شاغل” به کارگردانی مایک نیکولز و “آتش غرور” اشاره کرد. 

[15] Converse

[16] Dr. Martens

[17] allure boboاستایل بوبو که برگرفته از ترکیب استایل های بوهمی و بورژوازی است و نگرش شیک و رومانتیک گونه بودن را در عین راحتی القا می کند.

[18] trench

[19] slim

[20] Le Teddy

[21] Ray Ban Wayfarer

[22] Audrey Hepburnآدری هِپبورن هنرپیشه، مدل، رقصنده هلندی‌تبار متولد بلژیک بود. وی با فیلم‌هایی چون “بانوی زیبای من” و “صبحانه در تیفانی” شناخته شده‌است.

[23] perfecto

[24] Mickaël Jacksonمایکل جوزف جکسون خواننده، ترانه‌نویس، تهیه‌کنندهٔ موسیقی، رقصنده، طراح رقص و هنرپیشه اهل ایالات متحدهٔ آمریکا بود. او با نام سلطان پاپ و اِم‌جِی نیز معروف بود. کارهایش در موسیقی و رقص، در کنار زندگی شخصی‌اش او را به مدت چهار دهه به یکی از چهره‌های مشهورِ فرهنگ عامهٔ جهان تبدیل کرده‌بود.

[25] clip Thrillerتک‌آهنگی از آلبوم «تریلر» اثر مایکل جکسون هنرمند آمریکایی است. این ترانه در ۲۳ ژانویه ۱۹۸۴ منتشر شد. موزیک ویدئوی این ترانه با عنوان تریلر مایکل جکسون از طرف MTV به عنوان «بهترین موزیک ویدئوی تمام تاریخ» انتخاب شده‌است.

[26] Hippies خرده‌فرهنگ «هیپی» یکی از جنبش‌های اجتماعی جوانان بود که در دهه ۱۹۶۰ در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و به نقاط دیگر دنیا گسترش یافت.

[27] Glam metal گلم متال یا هِر متال اصطلاحی است که برای توصیف برخی گروه‌های موسیقی هوی متال و هارد راک دههٔ ۸۰ میلادی به‌کار می‌رود. گروه‌های گلم متال که در اواخر دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا ظهور کردند

[28] Hair metal هیر متال یا پاپ متال نام دیگر جریان موسیقی گلم متال بود.

[29] Joan Jett جون جت یک خواننده راک و موسیقی‌دان اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۷۵ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.

[30] Le groupe Vixen یک گروه راک آمریکایی است که در سال 19۸۰ در سنت پاول ، مینه سوتا تشکیل شد.

[31] Doro Pesch دوروتی پش معروف به دورو پش یا دورو خواننده، ترانه سرا و خواننده گروه هوی متال “وارلوک” بود.

[32] Winona Ryderوینونا لورا هاروویتز که با نام هنری وینونا رایدر شناخته می‌شود بازیگر آمریکایی است که دوبار نامزد دریافت اسکار شده است.

[33] Whitney Houstonویتنی الیزابت هیوستون خواننده سبک پاپ، هنرپیشه، تهیه ‌کننده فیلم و مدل آمریکایی بود. کتاب رکوردهای جهانی گینس در سال ۲۰۰۹ رکورد «جایزه‌دارترین هنرمند زن تاریخ» را به نام ویتنی هیوستون ثبت کرد.

[34] David Bowieدیوید رابرت جونز که با نام هنری دیوید بویی شناخته می‌شود، موسیقی‌دان، خواننده، تهیه‌کننده، آهنگ‌ساز، نقاش و بازیگر مشهور انگلیسی بود. او در ۵ دهه جزو یکی از شخصیت‌های محبوب موسیقی عامه‌پسند بود و به خصوص در طول دههٔ ۷۰ به شهرت فراوان دست پیدا کرد.

[35] Vanessa Paradisمدل، خواننده و هنرپیشهٔ اهل فرانسه است. از فیلم‌های او می‌توان به “سرمازده” اشاره کرد.

[36] Sharon Stoneهنرپیشه آمریکایی است. او که تا به حال موفق به دریافت جوایز گلدن گلوب و امی شده‌است شهرتش را بیشتر مدیون فیلم پرفروش و جنجالی غریزه اصلی است.

[37]  Celin Dionسلین دیون، با نام کامل سلین ماری کلودت دیون، خواننده کانادایی تباری است. این خواننده فرانسوی زبان اولین و دومین آلبوم خود را در سال ۱۹۸۱ عرضه کرد،

[38] George Michaelجورجیوس پنیاتو که بیشتر با نام هنری جرج مایکل شناخته می‌شود، خواننده، ترانه ‌سرا و آهنگساز مشهور انگلیسی بود. جرج مایکل در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی در گروه دو نفرهٔ وام! به شهرت رسید و از سال ۱۹۸۶ به‌ طور انفرادی فعالیت کرد.

[39] Naomi Campbell

[40] Stéphanie de Monaco

[41] Coupe flat top   نوعی مدل موی دهه ۸۰

[42] Will Smithویلارد کارول اسمیت جونیور ‏ که با نام ویل اسمیت شناخته می‌شود، هنرپیشه، خواننده هیپ هاپ، دوبلور و همچنین تهیه‌کنندهٔ آمریکایی است.

[43] Jheri Curlمدل مویی که در دهه ۸۰ و اوایل دهه 90 در بین آمریکایی های آفریقایی تبار محبوب شد. جری کرل که توسط آرایشگر جری ردینگ رونمایی شده است و ظاهری براق و فر و مجلل به مو می بخشد.

[44] Lionel Ritchieلاینل ریچی با نام اصلی لاینل بروکمن ریچی، جونیور خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز، تهیه‌کنندهٔ موسیقی پاپ و بازیگر آمریکایی است. تابه‌حال از آثار او بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه به‌فروش رسیده‌است.

[45] https://www.magazine-avantages.fr/,t-as-le-look-۸۰-s,186669.asp

[46] Brooke Shields  بروک کریستا شیلدز بازیگر و مُدل اهل آمریکا است

[47] Grace Jones گرِیس جونز خواننده، ترانه سرا، تهیه‌کننده و بازیگر جامائیکایی است. “آن چهره را پیشتر دیده‌ام”، “برده ریتم”، “زندگی خصوصی” و “به سپر نزدیک شو” از ترانه‌های مشهور وی هستند.

[48] Cindy Crawford هنرپیشه و مانکن اهل ایالات متحده آمریکا است    

[49] Diana Ross دایانا ارنستین ایرل راس ؛ خواننده و بازیگر زن اهل آمریکا و او در دههٔ 60 میلادی خوانندهٔ اصلی گروه سوپرمس بود.

[50] Farah Fawcett فارا لنی فاست یا فرح فاوست بازیگر مشهور سینما و تلویزیون آمریکا در دهه هفتاد میلادی بود.

[51] Grunge گرانج یکی از زیر شاخه‌های موسیقی آلترنتیو راک است که در اواسط دههٔ ۸۰ میلادی در کشور آمریکا پدید آمد و خاستگاه آن ایالت واشینگتن به‌خصوص منطقهٔ سیاتل، واشینگتن بود.

[52] Rock موسیقی راک گونه‌ای موسیقی عامه‌پسند است که در دهه ۵۰ میلادی تحت عنوان راک اند رول شکل گرفت و در دهه ۶۰ و بعدتر به طیف گسترده‌ای از سبک‌های موسیقی، به ویژه در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا گسترش یافت. موسیقی راک ریشه در راک اند رول دهه ۴۰ و ۵۰ دارد که خودش شدیداً متأثر از ریتم و بلوز و سبک کانتری است.

[53] Lady Diana دایانا، شاهدخت ولز همسر اول چارلز، شاهزاده ولز، بود

فمینیسم : انقلابی که مد را زیر رو کرد
خانه مد دیور در گذر زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
دسته بندی ها