درباره ی سیلوئت چیزی می دانید؟

درباره‌ی سیلوئت چیزی می‌دانید؟

درباره‌ی سیلوئت چیزی می‌دانید؟ 

منبع:  راهنمای دوخت و دوز [1]                   نویسنده: تحریریه سوگاید

ترجمه‌ی اقتباسی از: مهرنوش نوربخش                ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

تخمین زمان مطالعه۵ دقیقه

سیلوئت[2]یا سایه‌نما کلمه‌ای رایج در دنیای هنر، به‌خصوص در عکاسی و طراحی لباس است. در زبان فارسی به آن شبح، ضد نور و سایه‌نما نیز می‌گویند. سیلوئت در هنر عکاسی اشاره به تکنیکی دارد که در آن شیوه، منبع نور درست در پشت سوژه‌ی عکاسی قرار می‌گیرد و تصویری که به دست می‌آید تنها سایه‌ای از سوژه است.

سیلوئت اساسی‌ترین بخش در مورد طراحی لباس است
سیلوئت اساسی‌ترین بخش در مورد طراحی لباس است.

امّا در مُد، سایه‌نما را به عنوان نمای کلی لباس می‌شناسند. طراحان برای خلق لباس‌های زیبا به‌خصوص لباس عروس، قبل از هر چیز سیلوئت را در نظر دارند و می‌شود گفت اساسی‌ترین بخش در مورد طراحی لباس است؛ ابتدا نمای کلی را طراحی می‌کنند و سپس بقیه‌‌ی عناصر سبک را اضافه می‌نمایند.

سایه‌نما به چه کاری می‌آید؟

برای همه‌ی ما پیش آمده است که لباس‌هایی را بدون تجربه و اطلاعات کافی نسبت به مدل لباس خریداری کرده‌ایم و بعد دریافتیم که متناسب با فرم بدن ما نبوده است. امّا پس از یکی دو بار تجربه‌ی موفق و ناموفق متوجه شده‌ایم که چه فرمی از لباس بیشتر برازنده‌ی بدن ماست. این‌جاست که ناخودآگاه به کارکرد سیلوئت پی برده‌ایم. 

سایه‌نما در مد به چه کاری می‌آید؟
سایه‌نما یا سیلوئت در مد به چه کاری می‌آید؟

در مد چند نوع سایه‌نما [3]داریم؟ 

با اندکی جست‌وجو متوجه خواهید شد که نظرات متفاوتی درباره‌ی تعداد شبح های اصلی در دنیای فشن وجود دارد. عده‌ای آن را محدود به ۳ نوع اصلی می‌کنند،عده‌ای دیگر نیز آن را به بالای ۶۰ نوع تعمیم می‌دهند . اما باید گفت با یک دسته‌بندی ۱۲تایی از فشن سیلوئت می‌توانیم همه‌ی نماهای کلی لباس را در یک فهرست بگنجانیم. 

۱. غلافی [4]

به طرحی از لباس گفته می‌شود که از بالا تا پایین، کاملاً فرم بدن را بگیرد. در نتیجه این طرح برای افرادی با بدن متناسب برازنده است. داشتن گودی در کمر یکی از شروط لازم برای پوشیدن این لباس است. برای راحتی در حرکت نیز در پایین دامنِ آن، چاک در نظر گرفته می‌شود.  شلوار جین چسبان و دامن مدادی نمونه‌هایی از سیلوئت غلافی‌اند. 

۲.  A شکل[5]

در قسمت بالاتنه کاملاً اندازه‌ی بدن است. فقط در پایین دامن مانند حرف  A  گسترده می‌شود. این طرح از لباس برای اکثر اندام‌ها مناسب است و می‌تواند ایرادهای اندامی پایین‌تنه را مخفی کند.  

۳. راسته[6]

را به نام‌های مستطیلی و لوله‌ای نیز می‌شناسیم. در این طرح اندازه‌ی کمر لباس تقریبا هم‌اندازه با بالاتنه بوده و از آزادی برخوردار است. سیلوئت راسته مناسب کمرهای پهن و باسن‌های بزرگ است. برای لباس‌های روزانه و مجلسی نیز از آن استفاده می‌شود. 

۴. ساعت شنی[7]

سیلوئت ساعت شنی بر روی باریکی کمر تمرکز می‌کند. برای تاکید بیشتر می‌توان این طرح را با کمربند، بالاتنه‌ی کرستی و دامن پف‌دار هماهنگ کرد. سیلوئت ساعت شنی مناسب کمرهای باریک و بدن‌های گلابی‌شکل است. 

۵. زنگوله‌ای[8]

در این طرح بالاتنه چسبان است. اما دامن لباس به طرز اغراق‌آمیزی گشاد می‌شود و به شکل زنگوله‌ درمی‌آید. اصولاً این سیلوئت را در لباس‌های سنتی یا لباس عروس می‌بینیم. 

۶. شیپوری[9]

نام دیگرش شبح پری دریایی [10]است و به سیلوئت غلافی شبیه است. تنها تفاوتی که دارد این است که لباس تا بالای زانو کاملاً چسبان است و از زانو  پف‌دار می‌شود. راه رفتن با سیلوئت پری‌دریایی آسان نیست اما ارزشش را دارد. زیرا بدن‌های خوش‌فرم و متناسب را دوچندان زیباتر نشان‌ می‌دهد. 

۷. شانه گُوِه‌ای[11]

سیلوئت شانه‌ گُوِه‌ای تأکید زیادی بر شانه دارد و با گُوِه، اِپُل و … سعی در برجسته و مربعی نشان دادن آن‌ها می‌کند. این سیلوئت بهترین گزینه برای افرادی با شانه‌های افتاده است تا تناسب بیشتری با کمر و پایین‌تنه‌‌شان برقرار کند. حتی باعث کوچک نشان دادن کمر و باسن نیز می‌شود. شانه‌ی‌ گُوِه‌ای را در انواع کت‌ها می‌توان مشاهده کرد.

۸. ذوزنقه‌ای[12]

سیلوئت ذوزنقه‌ای شبیه به سیلوئت A شکل است. اما در ناحیه دامن شیب بیشتری دارد و شمایل کلی ذوزنقه ایجاد می‌کند. این سیلوئت را بیشتر به عنوان لباس کوتاه طراحی می‌کنند. 

۹. سیلوئت در اندازه‌ی افراطی[13]

این سیلوئت گشاد و بلند است و اغلب به عنوان روپوش استفاده می‌شود. سیلوئت در حجم افراطی با آستین‌های بلند و چاک‌های کناره‌های لباس شناخته می‌شود. مانتوهای عبایی نمونه‌ای از این سیلوئت‌اند. 

۱۰. نامتقارن[14]

در این طرح، خطوط مورب حرف اصلی را می‌زنند. 

۱۱. امپراطوری[15]

در اینجا، خط کمر بالاتر از حد معمول است. به عبارتی دامن لباس درست از زیر سینه شروع می‌شود. سایه‌نمای امپراطور مناسب افرادی با کمر پهن است. 

۱۲. تخم‌مرغی[16]

نام دیگرش پیله‌ای است و در قسمت بالا و پایین لباس، اندازه‌ی بدن است. اما در میانه، شکلی گشاد و راحت دارد. دامن‌های لاله و حبابی نمونه‌ای از این سیلوئت هستند. 

 

سیلوئت‌ های کلی لباس
سیلوئت ‌های کلی لباس

همچنین بخوانید: چرا شیوه‌های حراج زیر سؤال رفته است؟ 

همچنین بخوانید:بازیافت لباس‌های اضافی

همچنین بخوانید: از “مد آهسته” چه می دانید؟


پانوشت‌ها:

[1] https://sewguide.com/dress-silhouettes

[2] Silhouette

[3] Fashion Silhouette

[4] Sheath silhouette

[5] A line silhouette

[6] Straight Column silhouette 

[7] Hour glass silhouette

[8] Bell silhouette

[9] Trumpet silhouette

[10] mermaid silhouette

[11] Shoulder Wedge silhouette

[12] Trapeze silhouette

[13] Extreme volume silhouette

[14] Asymmetrical silhouette

[15] Empire silhouette

[16] Egg shaped silhouette

تکنولوژی در مد: ۵ نوآوری در صنعت مد (۲۰۲۱)
 چگونه در خرید آنلاین، سایز کفش را درست انتخاب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها