بازیافت لباس‌ های اضافی

بازیافت لباس‌ های اضافی

چگونگی بازیافت لباس‌ های اضافی؛ افسانه ها، واقعیت ها و نکات کاربردی برای بازیافت لباس‌ های اضافی

منبع: مجله گود آن یو[1] ۲۰ نوامبر۲۰۲۰      

نویسنده: دایانا بانگ[2]

مترجم: نسرین لیری        ۱۱ آذر ۱۳۹۹

تخمین زمان مطالعه:۷ دقیقه

انسان‌ها موجوداتی هستند که عادت‌ها را خلق و آن‌ها را تغییر می‌دهند و این موضوع بدون اغراق می‌تواند چالش برانگیز باشد. به واقع، یکی از دلایل موفقیت مد سریع[3] این است که به لطف تبلیغاتِ پرشور می‌توان به سرعت عاشق کالاهایی شد که ارزان، قابل دسترس و ترند هستند. 

تغییرعادت‌های مصرف و نادیده‌گرفتن گرایش‌های برجسته مد، نیاز به کار ویژه و نگاهی فراتر از کوتاه مدت دارد، امّا کاری است که همه ما باید به عنوان مصرف‌کنندگانِ آگاه انجام دهیم. برای تغییر مسیر فعلی که در پیش داریم، باید متعّهد به خریدِ کمتر و بازیافت شویم: دو رکن اصلی پایداری در مد. ادامه مطلب را بخوانید تا با شعارها، واقعیت‌ها و نکات کاربردی در مورد نحوه بازیافت لباس های اضافی آشنا شوید.

افسانه: لباس هایی که به سطل زباله انداخته می شوند، بازیافت می شوند !

 باید متعّهد به خریدِ کمتر و بازیافت شویم: دو رکن اصلی پایداری در مد
باید متعّهد به خریدِ کمتر و بازیافت شویم: دو رکن اصلی پایداری در مد

اگر لباس‌هایمان را در سطل زباله بیندازیم چه اتفاق برای آن‌ها می‌افتد؟

 متأسفانه در بیشتر کشورها هیچ مکانیزمی برای بازیافت لباس‌ های اضافی وجود ندارد. برخلاف بسیاری از ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی قابل بازیافت، که دسته‌بندی، منتقل و مجدداً استفاده می‌شوند، لباس‌های رها شده در سطل‌های زباله‌ی پیاده رو، به راحتی سر از محل‌های دفن زباله درمی‌آورند. به عنوان مثال، به گفته مدیریت پسماند مستقر در ایالات متحده، هیچ مکانیزمی برای تفکیک، استفاده مجدد و بازیافت لباس در زباله‌های عمومی وجود ندارد. بنابراین، بهترین گزینه، تقریباً همیشه اهدا یا استفاده خلاقانه از لباس های ناخواسته است.

برخلاف بسیاری از ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی قابل بازیافت که دسته‌بندی، منتقل و مجدداً استفاده می‌شوند، لباس‌های رها شده در سطل‌های زباله‌ی پیاده‌رو، به راحتی سر از محل دفن زباله درمی‌آورند.

واقعیت: لباس های رها شده در سطل های زباله سر از محل دفن زباله درمی آورند. ☹️

استرالیایی‌ها به تنهایی سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار، لباسِ مد را راهی زباله‌دان می کنند !
استرالیایی‌ها به تنهایی سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار، لباسِ مد را راهی زباله‌دان می کنند !

در برهه‌ای از زمان، همه‌ی ما کمدهای لباس خود را تمیز می‌کنیم. خواه بلوزی باشد که سال‌هاست نمی‌پوشید یا یک جفت کتانی اسنیکر که بسیار آن را پوشیده‌اید؛بنابراین بعضی از لباس‌ها سرانجام به پایان خود می‌رسند. استرالیایی‌ها به تنهایی سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار، لباسِ مد را راهی زباله‌دان می کنند؛ علی رغم اینکه، این امکان وجود دارد که بیش از ۹۵٪آنها را بازیافت و دوباره استفاده کرد. بنابراین چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که لباس‌هایِ دوست داشتنیِ ما در محل‌های دفن زباله قرار نمی‌گیرند؟ بگذارید خرابش کنیم.

راهنمایی هایی کاربردی برای بازیافت لباس‌ های اضافی و ناخواسته

به شرکت ها یا برندهایی کمک کنید که کالاهای غیر قابل نجات شما را بازیافت می‌کنند !

در سرتاسر جهان، شرکت‌ها و برندهایی وجود دارد که در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ به چند نمونه از آن‌ها و نوع فعّالیتشان در اینجا اشاره می‌کنیم.

بلاک تِکس[4]

بلاک تِکس یک شرکت فناوری پاک است که پلی استر و سلولز را از پارچه و لباس بازیافت می‌کند. مأموریت این شرکت این است که منسوجات و پوشاک را از محل دفن زباله جمع‌آوری کرده و فعّالیت صنعت بازیافت ِجهانیِ نساجی را با هدف بازیافت لباس‌ های اضافی به سمت آینده‌ای پایدار سرعت بخشد.

فور دِی[5]ز

دريافت- مبادله-بازیافت– کمد خود را برای دریافت ِاعتبار خرید تمیز کنید یا لباس‌های قدیمی فور دِیزِ خود را برای دریافت تخفیف بیشتر مبادله کنید. هرچیزی برای آن‌ها فرستاده می‌شود بازیافت و به صورت خلاّقانه از آن استفاده می‌شود. در حقیقت ، برند تجاری با شرکای بازیافتِ پسامصرف کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که تمام مواد برگشتی به پارچه‌های جدید و سپس به محصولات جدید تبدیل می‌شوند. این بدان معناست که در ازای یک قیمت عالی، شما می‌توانید هر چیزی را در هر زمانی و به هر دلیلی مبادله نمایید. شسته و رفته!

نیکِی[6]

نیکِی یک برند لبا‌س‌زیر آمریکایی  با نمره‌ی”خوب” است که برنامه بازیافت لباس‌های زیرکارکرده را دارد. این برند با یک مؤسّسه غیرانتفاعی محلّیِ نیویورکی، همکاری کرده است تا لباس‌های زیر را به طور ایمن بازیافت نماید ومسیر آن‌ها را از محل دفن زباله منحرف نماید. لباس‌های مختلف، بر اساس ساختار الیافشان، دسته‌بندی، تجزیه و به الیاف فیبریِ جدیدی تبدیل می‌شوند و در نهایت بازیافت و برای عایق‌بندی، روفرشی و فرش استفاده می‌شوند. بنابراین لباس‌های زیر ِآماده‌ی کنار گذاشتنِ خود را برای آن‌ها بفرستید تا مراقب سرانجام این لباس‌ها باشند، نیکِی یا هیچ!

پاتاگونیا وُرن وِر[7]

پاتاگونیا پیشرو در مد پایدار است و برنامه وُرن ِر (برنامه لباسِ کارکرده) آن‌ها این موضوع را یادآوری می کند. این برند لباس‌های کارکرده پاتاگونیا را می‌پذیرد، لباس‌هایی که کاملاً کاربردی هستند و از وضعیت مطلوبی برخوردارند. وقتی لباس‌های پاتاگونیاییِ با کیفیت و دوست داشتنی ِخود را مبادله می‌کنید، شما اعتبار خرید از خرده‌فروشی‌های پاتاگونیا را دریافت می‌کنید. مثل فروشگاه‌های آنلاین به آدرس اینترنتی: WornWear.com و Patagonia.com.

سوئدیش استاکینگز[8]

آیا می‌خواهید ضایعات نایلونی خود را کاهش دهید؟ شرکت سوئدیش استاکینگز اینجاست تا به شما کمک نماید. در حال حاضر، این برند، جوراب‌شلواری‌های قدیمی را جمع‌آوری و تجزیه می‌کند تا به عنوان مادّه‌ی پرکننده‌ی مخازن فایبرگلاس در صنعت تجاری، برای جداسازی چربی از آب استفاده شود. برای شرکت در این فرایندِ پایدارِ شگفت انگیز، می‌توانید به سادگی سه جفت یا بیشتر جوراب‌شلواری تهیه شده از الیاف مصنوعی از هر برندی را جمع‌آوری و برای آن‌ها ارسال کنید.

نایک گرَند و برنامه ری یوز-اِ- شو[9]

این شرکت کفش‌های ورزشی را بازیافت می‌کند و به لطف نایک گرَند زندگی جدیدی به آنها می‌بخشد. تنها کافی است کفش‌های کارکرده‌ی خود را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی شرکت نایک در آمریکای شمالی یا اروپا بگذارید. نایک گرَند مجموعه‌ای از مواد بازیافتی است که نایک آن را توسعه داده و از ضایعاتِ تولیدیِ پیش از مصرف (تکه پارچه‌ها و مواد اوّلیه‌ای که هنگام تولید لباس یا کفش و غیره باقی می‌ماند)، کفش‌های بازیافتی پس از مصرف از طریق برنامه ری یوز-اِ- شو و کفش‌های غیرقابل فروش تشکیل شده است.

روی لباس های ترند گیر کرده اید؟ صرفه جویی یا خرید لباس دست دوم می‌تواند باعث کاهش اشتهای شما برای لباس‌های ترند شود، در حالی  که طول عمر یک لباس کمتر پوشیده شده را افزایش می‌دهد. خرید از مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های کوچک محلی می‌تواند به طور جدّی، بازی را تغییر دهد.

وسایل استفاده شده خود را به تدریج بفروشید !

راهنمای ما در مورد نحوه فروش لباس‌های کارکرده را بررسی کنید. فروش لباس‌هایی که دیگر نمی‌خواهید راهی عالی برای بازیافت لباس‌ های اضافی است و همزمان مقداری پول را به جیب خود بازمی گردانید !

صرفه جویی، صرفه جویی، صرفه جویی!

روی لباس های ترند گیر کرده اید؟ صرفه جویی یا خرید لباس دست دوم می‌تواند باعث کاهش اشتهای شما برای لباس‌های ترند شود، در حالی  که طول عمر یک لباس کمتر پوشیده شده را افزایش می‌دهد. خرید از مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های کوچک محلی می‌تواند به طور جدّی، بازی را تغییر دهد. حتی بهتر از آن، بسیاری از فروشگاه‌های فروش لباس کارکرده یا وب‌سایت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که اقلام شخصی خود را به‌فروش برسانید؛ دیگر می‌توانید مطمئن شوید،لباس‌های قدیمیتان، صاحبِ جدیدِ خوشبختی دارد.

در قدم اوّل، نحوه خرید خود را تغییر دهید !

واقع‌گرا باشیم؛ کلّ این فرایند می‌تواند به طور کامل دلهره آور باشد. تا زمانی که مد سریع در وضعیت موجود باقی بماند، در نتیجه، هنگام خرید با فشار روبرو خواهیم شد. در ادامه، چند توصیه اضافی پیشنهاد می‌شود که می تواند به کاهش آلایندگی و تغییر عادت‌های مصرف گرایانه شما کمک نماید:

  • در سبک های متنوع سرمایه‌گذاری کنید !
  • با قصد خرید کنید (بر اساس نیازهای شخصی) !
  • البسه با کیفیت خریداری کنید !
  • از لباس‌های خود مراقبت کنید !
  • لباس خود را مدّت‌زمان طولانی‌تری بپوشید !

بنابراین ، اگرچه نمی‌توانیم خریدهای گذشته را پس بگیریم، امّا می‌توانیم خریدهای بعدی را تغییر دهیم. بخشی از شکستن این چرخه بی‌پایان، بی تردید، فکر کردن در مورد این است که هر خرید جدید در کمد شما چه مدّت زندگی می‌کند. مانند بسیاری دیگر از راه‌حل‌های پایدار، خرید باکیفیت و با قصد، اغلب می‌تواند به معنای یک سرمایه‌گذاری اوّلیه مهم باشد. با این حال، با ترمیم لباس، سرمایه‌گذاری در سبک‌های متنوع یا داشتن کمد کپسولی و پوشیدن لباس‌ها در زمان طولانی‌تر، در واقع پس انداز می‌کنیم و در طولانی‌مدت از موادّ اولیه‌ی کمتری استفاده می‌کنیم.

همچنین بخوانید: مد اخلاق‌گرا یا سبز  از همین مترجم 

همچنین بخوانید: معیار ارزشیابی مد پایدار چیست؟ از همین منبع

همچنین بخوانید: چرم وگان یا چرم گیاهی چیست؟

 


پانوشت‌ها:

[1] https://goodonyou.eco/recycle-unwanted-clothes/ بازیافت لباس‌ های اضافی

[2] Diana Bunge – 20 Nov 2020

[3] fast fashion برای آشنایی با مفهوم مد سریع به مقاله‌ی از مد آهسته چه می‌دانید؟ در مُدمگ با ترجمه‌ی نسرین لیری مراجعه کنید.  

[4] BlockTexx

[5] For Days

[6] Knickey

[7] Patagonia Worn Wear

[8] Swedish Stockings

[9] Nike Grind & Reuse-A-Shoe Program

مد اخلاق گرا یا سبز
بازگشت شنل به دنیای مد

نظرات (3)

  1. پینگ بک: مد مینیمال چیست؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد مد و مینیمالی زندگی مینیمال و مد سبک مینیمال

  2. پینگ بک: ۲۰۲۱، سالی برای بازگشت بزرگ کلاه گاوروش - فروشگاه اینترنتی رزمد

  3. پینگ بک: درباره‌ی سیلوئت چیزی می‌دانید؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله مد رزمد طراحه لباس شبح مد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
دسته بندی ها