مد اخلاق گرا یا سبز

مد اخلاق گرا یا سبز

چگونه مد می تواند اخلاق گرا شود؟

منبع: مجله ماری کِلِر[1]     نویسنده: الکساندرا پیزوتو[2]

مترجم: نسرین لیری        ۴ آذر ۱۳۹۹

تخمین زمان مطالعه:۵ دقیقه

مد، دومین صنعت آلوده‌کننده کره زمین با چرخشی زیست‌محیطی عمل می‌کند و اخلاق را در همه سطوح بازیابی می‌کند. تولید پایدار، ابتکارات سازگار با محیط زیست و برچسب های نمادین، شما همه چیز را در مورد این الگوی جدید خواهید دانست.

آینده مد اخلاقی خواهد شد … یا نخواهد شد ! دست‌کم این همان چیزی است که امروزه علاقه‌مندان به لباس‌های سری دوزی مطالبه می‌کنند، به عنوان مثال، بنابر گزارش متخصص تجارت الکترونیکی Lyst، گزارش سالانه نشان می‌دهد جستجو در مورد لباس‌های ساخته شده از پنبه ارگانیک یا با چرم وگان در سال ۲۰۱۸، ۴۷٪ افزایش یافته است. این افزایش قابل توجّه حدود دو برابر است و به موازات سیگنال‌های قوی، مانند تعداد پست‌های اینستاگرام با برچسب  #sustainablefashion (مد سازگار با محیط زیست) که در همان سال به ۳ میلیون رسیده، روی داده است. پشت این ارقام، پیام واضحی وجود دارد: مد باید سبز شود ! مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری از تأثیرات مخرب تولید بیش از حدّ صنعت نساجی بر محیط زیست مطلع شده‌اند، اکنون بدنبال مدی اخلا‌ق‌ گرا [3] و مسئولیت‌پذیر هستند که نه برای کره زمین و نه برای کسانی که در آن ساکن هستند آسیب زا باشد.

مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری از تأثیرات مخرب تولید بیش از حدّ صنعت نساجی بر محیط زیست مطلع شده‌اند، اکنون بدنبال مدی اخلا‌ق‌ گرا و مسئولیت‌پذیر هستند.
مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری از تأثیرات مخرب تولید بیش از حدّ صنعت نساجی بر محیط زیست مطلع شده‌اند، اکنون بدنبال مدی اخلا‌ق‌ گرا و مسئولیت‌پذیر هستند.

طراحان متعهّد

مد اخلاق ‌گرا، خواسته‌ای است که برخی از بازیگران در دایره مد به آن با قدرت پاسخ می‌دهند. برندهای کم سابقه‌ای مانند باتر[4] و ماریَن سِرِ[5]، بازیافت موادّ اولیه را یکی از دستورالعمل‌های الهامات هنری خود می سازند. برخی مانند گروه وِتما[6] تا آنجا پیش می‌روند که با قرار دادنِ لوگوی خود در کنار یک دسته ساده از لباس‌های کارکرده، اسراف منسوجات را در ویترین فروشگاه‌های بزرگ به نمایش می‌گذارند. موضوع چیست؟ دمنا گواسالیا[7] در زمان برپاکردن این نمایش بی‌نظیر در فروشگاه بزرگ هَرودز[8]، اظهار داشت: “برندها باید به سادگی بر اساس تقاضا تولید کنند و از تجمع کالاهای فروخته نشده جلوگیری کنند”.

محبوب‌ترین رویکردها در حیطه مد اخلاق گرا به طور معمول از طرف برند‌های مستقل، با موقعیت دسترسی میان‌برد و با کارکردِ زیبایی‌شناسی جذاب ارائه می‌شوند. 

بازیافت موادّ اوليه از دستورالعمل‌های برندهای نوپاست.
بازیافت موادّ اوليه از دستورالعمل‌های برندهای نوپاست.

گروه‌های بزرگ لوکس، به نوبه خود، اقدامات نمادین انجام می‌دهند، برندهای اِل و ام هاش[9] و کِرینگ[10]، هر یک به روش خود، به نفع محیط زیست متعهد شده‌اند. طرح تخصیص بودجه به تحقیقات محیط‌زیستی، خریداری شرکت‌های نوپا (استارت آپ‌ها)ی متخصص در فنآوری‌های زیستی یا حتی نوآوری‌های داخلی در زمینه نساجی روی داد. برای اطمینان از یک گذار اکولوژیکی پربار، همه چیز خوب پیش می‌رود؛همچنین برندها به مشتریان خود قابلیت ردیابی بهتری از محصولاتشان را ارائه می‌دهند.

گوچی ، ورساچه ، مایکل کورس  و ... همه اعلام کرده‌اند که به طور انحصاری به چرم مصنوعی روی می‌آورند!
گوچی ، ورساچه ، مایکل کورس  و … همه اعلام کرده‌اند که به طور انحصاری به چرم مصنوعی روی می‌آورند!

از سوی دیگر، برخی از برندهای لوکس مانند استلا مک کارتنی[11] نیز با تولید لباس‌هایی از چرم گیاهی همچنان در میان دیگر برندها در حوزه مد اخلاق گرا پیشگام هستند. چرا که طراح وگان همواره از قربانی کردن رفاه حیوانات به نفع الزامات سبکی خودداری کرده است. این موضوع اکنون به مسئله‌ی کلیدی تبدیل شده است،  در دو سال گذشته نیز نشان داده شده که تولید محصولات از خز حیوانی توقف یافته است. گوچی[12]، ورساچه[13]، مایکل کورس[14] و … همه اعلام کرده‌اند که به طور انحصاری به چرم مصنوعی روی می‌آورند!

ابتکارات در چهارچوب مد اخلاق گرا مورد استقبال قرار گرفته !

محبوب‌ترین رویکردها در حیطه مد اخلاق گرا به طور معمول از طرف برند‌های مستقل، با موقعیت دسترسی میان‌برد و با کارکردِ زیبایی‌شناسی جذاب ارائه می‌شوند.
محبوب‌ترین رویکردها در حیطه مد اخلاق گرا به طور معمول از طرف برند‌های مستقل، با موقعیت دسترسی میان‌برد و با کارکردِ زیبایی‌شناسی جذاب ارائه می‌شوند. 

در طرف دیگرِ عرصه مد، برند های مد سریع[15]، که به طور مستمر بخاطر مدل‌های تجاری کمتر “سازگار با محیط زیست[16] خود انگشت اتهام به سمتشان گرفته شده است، سعی می‌کنند با اقدامات کم و بیش متقاعد کننده وجدان خود را توجیه کنند. مجموعه‌های کپسول[17] ساخته شده از مواد اولیه ارگانیک، جمع‌آوری لباس‌های دست دوم در فروشگاه‌ها، تحقیق و توسعه مواد اولیه نوآورانه: همه‌ی این فعّالیت‌ها تلاش دارند که این برندها را از اتهامات ضدّ محیط زیستی مُبرا کنند. به این ترتیب باید خاطرنشان کرد، لباسی از برند اچ اند ام[18] وجود دارد که تنها از بطری‌های پلاستیکی صید شده از اقیانوس‌ها ساخته شده است یا کفش هایی که از پیناتکس[19] (نوعی چرم مصنوعی از پوست آناناس) درست شده‌اند یا حتی گوشواره‌هایی که از ضایعات شلوار جین به دست آمده است. 

و امّا محبوب‌ترین رویکردها در حیطه مد اخلاق گرا به طور معمول از طرف برند‌های مستقل، با موقعیت دسترسی میان‌برد و با کارکردِ زیبایی‌شناسی جذاب ارائه می‌شوند. به عنوان نمونه، در فرانسه، کمپانی وجا[20] کفش‌های ورزشی از پلی استر بازیافت شده و لاستیک طبیعی مطابق با اصول تجارت عادلانه تولید می‌کند و همه این فرآیند بدون تبلیغات است. توجه داشته باشید که مورد اخیر همان تبلیغات به همان اندازه برای محیط زیست آلاینده است. در امریکا، تنها لیبل یا برچسب اصلاحات است که تضمین می‌کند لباس‌های زنانه ۱۰۰ درصد سازگار با محیط زیست هستند. علاوه براینکه این برچسب‌ها در لس آنجلس ساخته می‌شود. بسیاری از ابتکارات با روش‌های نوآورانه، کاملاً مصمّم هستند به سازگار کردن تولیدات سری دوزی با محیط زیست: آماده و پوشیده و مطلوب.

 اکنون زمان آن فرا رسیده است !

همچنین بخوانید:چرم وگان یا چرم گیاهی چیست؟

همچنین بخوانید:از مد آهسته چه می‌دانید؟ از همین مترجم 

همچنین بخوانید:معیار ارزشیابی مد پایدار چیست؟


پانوشت‌ها:

[1] https://www.marieclaire.fr/mode-ethique,1317967.asp

[2] Alexandra Pizzuto – 22/04/2020

[3] mode éthique

[4] Botter برند تولید پوشاک هلندی که بیشتر در حوزه پوشاک مردانه فعالیت می کند.                                                               

[5] Marine Serre  برند تولید پوشاک فرانسوی، طراحی های این برند به عنوان طراحی هایی هوشمند و برای آینده شناخته شده است.        

[6] collectif Vêtements 

برند “وِتما” (معادل فرانسوی واژه لباس) که توسط دمنا گواسالیا، طراح مد گرجستانی در سال 2014 در فرانسه تأسیس شد.

[7] Demna Gvasalia

طراح مد گرجستانی و مدیر هنری خانه مد بالنسیاگا و موسس برند وِتما

[8] Harrods

هرودز شرکت خرده‌فروشی بریتانیایی است، که در زمینه توزیع و فروش پوشاک، موادغذایی و کالاهای لوکس فعالیت می‌نماید. شرکت هرودز در سال ۱۸۳۴ توسط چارلز هنری هرود تأسیس شد.

[9] LVMH

ال و ام هاش، شرکت فرانسوی و چندملیتی ارائه‌دهنده کالاهای لوکس است، که دفتر مرکزی آن در شهر پاریس مستقر است. این شرکت در سال ۱۹۸۷ پس از ادغام خانه مد لویی ویتون، با شرکت موئه هنسی، تشکیل شد.

[10] Kering

کرینگ، شرکت هلدینگ چندملیتی و فرانسوی است، که در زمینه طراحی، تولید و توزیع کالاهای لوکس، کالاهای ورزشی و مدیریت فروشگاه‌های خرده‌فروشی فعالیت می‌نماید. این شرکت، محصولات خود را در ۱۲۰ کشور عرضه می‌کند. شرکت کرینگ در سال ۱۹۶۳ توسط تاجر فرانسوی، فرانسوا پینو تأسیس شد.

[11] Stella McCartney

برند لوکس تولید کالا و لباس لوکس که توسط طراح مد و فعال حقوق حیوانات تاسیس شده است.

[12] Gucci

گوچی، نشان تجاری ایتالیایی در صنعت مد و کالاهای چرمی است، که متعلق به گروه گوچی می‌باشد، که خود زیرمجموعه‌ای از شرکت فرانسوی کرینگ به‌شمار می‌آید. شرکت گوچی در سال ۱۹۲۱ توسط گوچیو گوچی، تأسیس شد. امروزه دفتر مرکزی این شرکت، در شهر فلورانس، ایتالیا قرار دارد.

[13] Versace

ورساچه یا ورساچی شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی است که در سال ۱۹۷۸ توسط جیانی ورساچه تأسیس شد. اولین بوتیک ورساچه در سال ۲۰۰۰ در شهر رجیو کالابریا راه‌اندازی گردید. امروزه برند ورساچه یکی از بزرگترین خانه‌های مد در جهان به‌شمار می‌رود.

[14] Michael Kors

مایکل کورس برند تولید کالای لوکس آمریکایی است. مدیر اجرایی و افتخاری آن خود مایکل کورس طراح مد معروف است. مایکل کورس تاکنون برای افراد سرشناسی چون میشل اوباما، جنیفر لوپز، گوئینت پالترو و آلیشا کیز به طراحی لباس پرداخته است.

[15] fast-fashion

[16] “green-friendly”

[17] Collections capsule

در دنیای لباس و مد، یک مجموعه کپسول، یک سری لباس یا محصولات را مشخص می کند که به طور کلی از چند قطعه در سری های محدود تشکیل شده است، برای مدت زمان نسبتاً کوتاهی، از چند روز تا چند هفته در محدوده خارج از نمایش مجموعه های  دائمی یا فصلی مد توزیع می شود.

[18] H&M

اچ اند ام، شرکت سوئدی و چندملیتی خرده‌فروشی لباس است، که به دلیل ارائه محصولات فست-فشن در بازار پوشاک مردان، زنان، نوجوانان و کودکان شناخته شده می‌باشد. شرکت اچ اند ام در ۴۳ کشور دارای شعبه، فروشگاه و مرکز خرید است.

[19] Piñatex

[20] Veja

برند تولید کفش و لوازم جانبی فرانسوی که تولیداتش در بیش از 1800 خرده فروشی در 45 کشور جهان به فروش می رسد.

بوت ‌های سفید در زمستان: اشتباه یا جسارت؟!؟
حراج حیرت انگیز جمعه سیاه رزمد

نظرات (1)

  1. پینگ بک: بازیافت لباس‌ های اضافی - فروشگاه اینترنتی رزمد بازیافت لباس مد پایدار محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها