بازگشت شنل به دنیای مد

بازگشت شنل به دنیای مد

شنل به دنیای مد باز می‌گردد !

منبع: سایت لاپرِس[1]        ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰               

نویسنده: مود گوایر[2]        

مترجم: نسرین لیری          ۱۷ دی ۹۹

تخمین زمان مطالعه:۶ دقیقه

سایت لاپرِس[3] ریشه‌های یک گرایش مد را بررسی می‌کند: شنل از کجا می‌آید و چرا به عنوان ترند شناخته می شود؟ چگونه آن را بپوشیم؟ در ادامه،حقیقت گزیده‌ای از رمزگشایی شنل را خواهید خواند.

شِنل به عنوان ترند

آمدن فصل سرد باعث می‌شود شما مشتاق باشید خود را کاملاً بپوشانید وخودتان را در پوششی پتو مانند بپیچید. انگار که برای خود پیله درست کنید. و این در مواقع همه‌گیری و محدودیت‌های (نسبی) حتی بیشتر صدق می‌کند!

 شِنل، به عنوان پوششی جسورانه، به نماد فمینیسم در مد تبدیل شد.
 شِنل، به عنوان پوششی جسورانه، به نماد فمینیسم در مد تبدیل شد.

شنل پوشیدن یا نپوشیدن؟ مسئله این است.

شنل‌ لباسی است که نیم‌پالتو و نیم‌کت به حساب می‌آید. این پوشش آستین ندارد و روی شانه‌ها را می‌پوشاند.این لباس مدت‌های مدیدی است که فریبندگی خود را حفظ کرده‌ است. شکل‌ها، اندازه‌ها، جنس پارچه‌ها و چاپ‌های متنوعی که در دوخت شنل به کار می‌رود در طول قرن‌ها تکامل یافته است و  با نمادهای متفاوتی همراه بوده است. شنل در زمان با مفهوم قدرت همراه بوده است و با قلمرو خیال در ارتباط.

حتی اگرهر ساله، روسری‌هایی با ابعاد بزرگ (روسری‌های طرح شِنل)، شال‌ها و پانچوها به عنوان ترند پاییزی به دنیای مد بازگردند، امسال، در فصل زمستان شنل یک لباس کلیدی در کمد لباس خواهد بود. لورنس باریل[4]، مجری تلویزیون و نویسنده اثری با عنوان کتاب ِمقدسِ خرید هوشمند[5] می‌گوید: “امسال انتخاب‌های زیادی برای شِنل وجود دارد.” برخی از طرح‌های شِنل مانند پتو، بسیار پوشاننده و بیشتر از جنس “پارچه های نرم”، و برخی دیگر از جنس پارچه‌های زبرتر و سِفت تری هستند.”

شنل که در قرن۱۸ نمادِ قدرت بود، درنمایش لباس طراح ایتالیایی، السا اسکیاپارلی[6] در سال ۱۹۳۶ همه‌ی توجه‌ها را به سوی خود معطوف کرد. شِنل، به عنوان پوششی جسورانه، به نماد فمینیسم در مد تبدیل شد. از آن زمان،  شنل در اینجا و آنجا در مجموعه‌های طراحان مد دیده می‌شد تا سال ۲۰۱۶، زمانی که این لباس به ستاره نمایش‌های کت واک تبدیل شد.

شنل و برندهای مشهور مد

از لَنوین[7] تا گوچی[8] با گذر از طرح های دیور[9]، سلین[10]، ایزابل مارانت[11]، الکساندر مک کویین[12] و استلا مک کارتنی[13]، بسیاری از طراحان در مجموعه های پاییز-زمستان ۲۰۲۱-۲۰۲۰ خود شِنل‌های متنوعی را به نمایش گذاشته‌اند. باریل می‌گوید: “در این مجموعه‌ها نمونه‌های بلند و مدل‌های کوتاه‌تر را می‌بینید، و بعضی از مدل‌ها نیز بسیار کلاسیک هستند.”

شنل همچنین در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها جایگاه همیشگی دارد: زارا[14]، مَکس مارا[15]، تریستان[16]، ریتمَنز[17]، اَدیشن اِل[18] و لوبَنِری[19]، تنها برای برجسته کردن آن‌ها، انواع شنل را در فروشگاه ها و  وب‌سایت‌های خود به نمایش می‌گذارند.

چرا شنل دوباره به دنیای مد برمی‌گردد؟

در عصر حاضر، لباس‌های چند منظوره مدِ روز است. چیزی که در حال حاضر پرطرفدار است.

میریام لاروش[20]، استراتژیست توسعه پایدار در زمینه منسوجات و لباس، توضیح می‌دهد: “در عصر حاضر، لباس‌های چند منظوره مدِ روز است. چیزی که در حال حاضر پرطرفدار است. من شخصاً روسری‌های طرح شِنل با ابعاد بزرگ را به شنل ترجیح می‌دهم، آنها  کاربردهای زیادی دارند: در زمستان از شما در برابر سرما محافظت می‌کنند، در تابستان شما را خنک نگه می‌دارند، می‌توانید با آنها از خود در برابر باران محافظت کنید، حتی می‌توانید  در ساحل استفاده‌شان کنید که بسیار کاربردی است، اگر ماسک خود را فراموش کرده اید، شنل روسری مانند خود را روی صورتتان ببندید.”

چگونه شنل را با لباس های دیگر بپوشیم؟ خانم باریل می‌گوید: “من شنلی پشمی انتخاب می‌کنم و روی یک پرفکتویِ (نوعی کاپشن چرم) مشکی  و مثلاً همراه با شلوار جین و کتانی‌های کانورس  می‌پوشم.”

روسری های بزرگ طرح شنل
روسری های بزرگ طرح شنل

خانم لاروش معتقد است که شنل و روسری بزرگِ طرح شِنل در سال‌های آینده محبوبیت بیشتری خواهند داشت. وی خاطرنشان می‌کند: “فكر نمی‌كنم كه هنوز در رأس ترند باشیم.” در این نوع لباس جنبه‌ای آرامش بخش، محافظ و اطمینان بخش وجود دارد.”

لورنس باریل نیز همین عقیده را دارد: شنل لباسی کاربردی، چند منظوره و چند کاره است. ” می‌توانیم آن را در موارد مختلف بپوشیم، شیک باشیم و ظاهرِ کاملی داشته باشیم … یا صبح روز تعطیل روی لباس خواب بپوشیم!”

شنل که در قرن۱۸ نمادِ قدرت بود، درنمایش لباس طراح ایتالیایی، السا اسکیاپارلی  در سال ۱۹۳۶ همه‌ی توجه‌ها را به سوی خود معطوف کرد. شِنل، به عنوان پوششی جسورانه، به نماد فمینیسم در مد تبدیل شد.

انتخاب شِنل

شِنل با طرح شاه ماهی یا جناغی
شِنل با طرح شاه ماهی یا جناغی

شِنل کلاسیک با نقش‌های چهارخانه یا طرح‌های شاه‌ماهی (طرح جناغی) راحت و مناسب برای پوشیدن هستند. خانم باریل توصیه می کند: “شما می توانید مد‌ل‌هابی را انتخاب کنید که طرح خیلی شلوغی نداشته باشند،  مثلاً  شنل‌هایتان در رنگ‌های خنثی مانند کِرِم، بژ، شتری یا طیف‌هایی از رنگ خاکستری با سیاه باشد.”

چگونه شِنِل را با لباس های دیگر بپوشیم؟

می‌توانید شانه‌های خود را با شنل بپوشانید، به صورت ضربدری از جلوی بدن عبورداده و یا همراه با کمربند به تن کنید.
می‌توانید شانه‌های خود را با شنل بپوشانید، به صورت ضربدری از جلوی بدن عبورداده و یا همراه با کمربند به تن کنید.

او می گوید: “من شنلی پشمی انتخاب می‌کنم و روی یک پرفکتوِ[21] ی مشکی  و مثلاً همراه با شلوار جین و کتانی‌های کانورس[22] می‌پوشم.”

میریام لاروش ، به نوبه خود، شرط بندی روی کیفیت لباس و فروشگاه‌های فروش لباس دست دوم را پیشنهاد می‌دهد. او تأکید می‌کند: “تقریباً هر بار که به فروشگاه ویلاژ دِ وَلور[23] می‌روم، روسری‌های بزرگ طرح شِنل پیدا می‌کنم.”من روی آن‌هایی که از جنس کشمیر، ابریشم، پیچازی یا پارچه پشمی اسکاتلندی یا پشم ساخته می‌شوند، شرط می‌بندم. این نوع شنل می‌تواند به یک لوازم جانبی واقعاً سه کاره تبدیل شود، می‌توانید شانه‌های خود را با آن بپوشانید، به صورت ضربدری از جلوی بدن عبورداده و یا همراه با کمربند به تن کنید.”

بازگشت شنل به دنیای مد
بازگشت شنل به دنیای مد

همچنین بخوانید: بوت ‌های سفید در زمستان: اشتباه یا جسارت؟!؟ از همین مترجم

همچنین بخوانید:چرم وگان یا چرم گیاهی چیست؟

همچنین بخوانید: چگونه استایل راک داشته باشیم؟


پانوشت‌ها:

[1] https://www.lapresse.ca/societe/mode-et-beaute/2020-11-19/ca-revient-la-cape.php

[2] MAUDE GOYER-  19novembre 2020

[3] La Presse رسانه خبری فرانسه زبان کانادایی مربوط به موسسه مستقل و غیرانتفاعی لاپرس در کبک است.                                            

[4] Laurence Bareil

[5] La Bible du shopping intelligent

[6] Elsa Schiaparelli طراح لباس ایتالیایی بود. در کنار کوکو شانل ، بزرگترین رقیب او ، به عنوان یکی از برجسته ترین چهره های مد بین دو جنگ جهانی شناخته می شود.

[7] Lanvin شرکت کالای لوکس و طراحی مد فرانسوی است، که در زمینه طراحی و تولید پوشاک، جواهرآلات و عطر فعالیت می‌نماید. شرکت لنوین در سال ۱۸۸۹ توسط جین لنوین راه‌اندازی شد و در حال حاضر متعلق به شرکت اورِآل می‌باشد.

[8] Gucci گوچی، نشان تجاری ایتالیایی در صنعت مد و کالاهای چرمی است، که متعلق به گروه گوچی می‌باشد، که خود زیرمجموعه‌ای از شرکت فرانسوی کرینگ به‌شمار می‌آید. شرکت گوچی در سال ۱۹۲۱ توسط گوچیو گوچی، تأسیس شد. امروزه دفتر مرکزی این شرکت، در شهر فلورانس، ایتالیا قرار دارد.

[9] Dior شرکت فرانسوی تولیدکننده کالاهای لوکس است، که توسط تاجر فرانسوی، برنار آرنو مدیریت و رهبری می‌شود.

[10] Celine سلین شرکت کالای لوکس فرانسوی است، که در زمینه طراحی و تولید کیف و کفش، انواع پوشاک آماده و محصولات چرمی فعالیت می‌نماید. شرکت سلین در سال ۱۹۴۵ توسط سلین ویپیانا تأسیس شد و در سال ۱۹۹۶ به ارزش ۵۴۰ میلیون دلار، توسط گروه ال و ام هاش خریداری گردید. هم‌اکنون دفتر مرکزی این شرکت در شهر پاریس قرار دارد.

[11] Isabel Marant ایزابل مارانت یک طراح مد فرانسوی ، صاحب نام تجاری مشهور مد است. 

[12] Alexander McQueen خانه مد لوکس در انگلیس است که توسط طراح الکساندر مک کویین در سال 1992 تاسیس شد. مدیر هنری فعلی آن سارا برتون است.

[13] Stella McCartney برند تجاری لوکس که در سال 2001 توسط استلا مک کارتنی طراح مد تاسیس شده است. دفتر مرکزی این برند در لندن واقع شده است.

[14] Zara برند اسپانیایی پوشاک و زیورآلات است و کار خود را از شهر ارتشیو در گالیسیا آغاز کرد. زارا ناو سرفرماندهی گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایندیتکس محسوب می‌شود.

[15] MaxMara مکس مرا شرکت طراحی مد ایتالیایی است، که در زمینه تولید پوشاک آماده فعالیت می‌کند. شرکت مکس مرا در سال ۱۹۵۱ توسط آشیل ماراموتی تأسیس شد و هم‌اکنون دارای ۲٫۲۵۴ شعبه بوتیک در ۹۰ کشور جهان است.

[16] Tristan تریستان برند تجاری که در سال 1937 با ایده ای از ژیل فورتین و دنیس دسلاوریز تاسیس شد و اکنون غول تجاریِ صنعت مد در کانادا به شمار می رود.

[17] Reitmans شرکت خرده فروشی کانادایی ، متخصص در لباس زنانه است. درسال 1926 توسط هرمان و سارا ریتمن در مونترال کانادا تاسیس شد.

[18] Addition Elle فروشگاه لباس کانادایی است که لباس های سایز بزرگ را به فروش می رساند.

[19] L’Aubainerie فروشگاه لباس کانادایی که در سال 1944 توسط جین نوئل کروتو تاسیس شده است.

[20] Myriam Laroche

[21] perfecto

[22] Converse

[23] Village des valeurs  فروشگاه لباس دست دوم در کانادا که شعیه های بسیاری دارد.

بازیافت لباس‌ های اضافی
لباس هماهنگ زوج ها: از یک گرایش تا نمایش مد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها