آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

نگاهی بر سبک لباس پوشیدن آدری هپبورن

مرجع:گلامورGlamour[1]

نویسنده: ویتنی پِری[2]

ترجمه: مریم عباس‌بیگی

تخمین زمان مطالعه: ۴.دقيقه

 

مقدمه مترجم:

آدری هپبورن، بازیگر بریتانیایی، تمثالی سینمایی و نمادی از جهان مُد است. ستاره‌ای که علاقه‌مندانش حضور او در فیلم‌هایی همچون سابرینا، صبحانه در تیفانی و بانوی زیبای من را از یاد نبرده‌اند. آدری با دنیای مُد و سینمای قرن بیستم ارتباطی تنگاتنگ دارد. بنیاد فیلم امریکا، مقام سومین زن اسطوره‌ای سینما در دوران طلایی هالیوود را به او اختصاص داده است؛ هم‌چنین نام این بازیگرِ دارنده‌ی جایزه‌ی اسکار، در فهرستِ تالارِ بین‌المللیِ خوش‌پوش‌ترین زنان قرار دارد.  در ادامه با چرایی این دلایل بیشتر آشنا شوید

به چه دلیل برندهای مُد، علاقه‌ای دیرین به خاطره‌ی آدری هپبورن دارند؟

شاید به این دلیل که شیوه‌ی لباس پوشیدن او به لباس‌های رقص مراسم فرش قرمز در معدودی رویداد هنری خلاصه نمی‌شد.  آدری هپبورن سبکی ممتاز داشت.مقابل دوربین، در لباس‌هایی که خانه‌ی مدِ ژیوانشی از طراحی‌های  اوبر دو ژیوانشی [3]دوخته بود، ظاهر می‌گشت و پشت دوربین، شلوارهای ساده‌ی کوتاه زنانه با آستین‌کوتاه‌های بی زرق و برق به تن داشت.اما تعداد زیادی از همین تیپ‌های ساده تاریخ‌ساز شدند. طرفداران معمولی، آدری هپبورن را به پیراهن سیاهی می‌شناسند که در صبحانه در تیفانی پوشیده بود.درحالیکه سبک هپبورن از چند دست لباسی که در نقش‌های نمادین به تن دارد، فراتر می‌رود و  هم‌چنین اهمیت طرز لباس پوشیدنش بر طریقه‌ی پوشش امروزِ ما اثر گذاشته است.  

کافی است برای نمونه نگاهی دوباره به چندتا از لباس‌های آدری هپبورنِ پرآوازه بیندازیم.

پیراهن چسبان سیاه

لباس مشکی تنگ و چسبان هپبورن ،آشکارا در فهرست پوشاک خاص او جای می‌گیرد. مانند این عکس،که پیراهن‌ شامل جزئیاتی زیبا است:  جامه‌ای یکدست سیاه، مزین به کمربند و لبه‌های تودوزی شده. نسخه‌های تقلیدیِ این طرح پیراهن آدری را می‌توان در دکولته‌های یقه‌قایقی و پیراهن‌هایی که قدشان به ساق پا می‌رسد، مشاهده کرد. این سبک‌ها معمولاً در مدهای  تازه مانند لباس‌های اعضای خانواده‌ی سلطنتی به چشم می‌آیند.

 

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن | سبک آدری هپبورن با یک پیراهن مشکی آغاز شد و با همان هم پایان یافت.عکس از جورج کارگِر.

بیشتر بخوانید: نمایش مد دیجیتال تحولی در صنعت مد

پرنقش و نگار

از صاحب‌نظران مُد بشنوید که سبک آدری هپبورن در دوران خود خاص بوده است. در تصویر پیراهنی می‌بینید که باخطوط مارپیچ تزئین شده و آدری در رژه‌ی نمایش مُد در آمستردام به تن داشته است. درخصوص سبک لباس‌های او باید توجه داشت که پیراهن هایی با نقش‌های برجسته مانند این  تصویر در رژه‌ی مُد، به ندرت در انتخاب‌های او به چشم می‌خورد اما لباس با یقه‌ی منحنی و دامن راسته به شکل A در مسیر زندگی او مسبوق به سابقه است.بعد ازآن نوبت می‌رسد به دیگر اجزاء فرعی مثل دستکش‌هایی که تا آرنج بالا می‌آیند و ریزه‌کاری شیکی محسوب می‌شوند و بدل به جزء جدایی‌ناپذیر سبک او شده‌اند.

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن | نمادی از مُد در حال قدم‌زدن در نمایش مُد. عکس از کیستون.

پیراهن گلدار

مُد در اسکار همیشه به دامن‌های مدل قو و پیراهن‌های رسمیِ ترکیبی خلاصه نمی‌شود. در سال ۱۹۵۴، آدری هپبورن در بیست و ششمین دوره‌ی مراسم اسکار با ظاهری موقر و محتاط در پیراهنی گلدار تا مچ ِ‌پا با دکولته‌ای یقه‌قایقی حضور یافت و  آن شب جایزه‌ی بهترین بازیگر زن برای فیلم تعطیلات رُمی را ازآن خود کرد.شاید این فقط نظر ما باشد اما پیراهن کمربنددار ی که به تن داشت جایی خارج از فیلم دیده نشد.

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن | آدری هپبورن با پیراهن گلدار در مراسم اسکار . عکس از ای بی سی.

شلوار کوتاه ملوانی

در کنار علاقه‌ی بسیاری که هپبورن به پیراهن‌های برند ژیوانشی داشت  و می‌توانیم این تلقی را داشته باشیم که بازیگر تنها و تنها پیراهن‌های او را به تن می‌کرد؛ اما باید تصدیق کرد که شرت‌های ملوانی نقش برجسته‌ای در مدل لباس پوشیدن او در خارج از صحنه ایفا می‌کند.ما به درستی نمی‌دانیم این عکس از هپبورن با این لباس راحتی دقیقاً چه زمانی گرفته شده است، اما این تلفیقی که از لباس‌های او می‌بینم: شورت روشن، پیراهن چهارخانه و صندل‌های حصیری به راحتی حس و حال لباس‌های تابستانی را القا می‌کند.کافی است یک پیراهن آستین‌بلند سبک را در شرتی پیلی‌دار قرار دهید و این تیپ را برای خودتان دست و پا کنید.

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

حتا زمانی که هپبورن لباس‌های راحتی می‌پوشید، باوقار به نظر می‌رسید. عکس از بِتمن.

لباس سفر

این روزها اشخاص نامدار بیشتر اوقات در سفرهایشان با شلوارهای کشی، ژاکت‌های کلاهدار و کفش‌های کتانی دیده می‌شوند.در دوران آدری هپبورن، باند پرواز هم یک گذرگاه به شمار می‌آمد و واجب بود تا با لباس رسمی از آن عبور کرد. در این وقت به‌خصوص که در عکس نمایش داده می‌شود، آدری در پیراهن آستین بلند سفری خود در لندن فرود آمده است. ملزومات دیگر او چیست؟ یک جفت دستکش و کفش پاشنه‌بلند. سبک لباس پوشیدن او مطلقاً منسجم است.

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

محال است آدری هپبورن را با تیپی راحت و بی‌خیال در سفرها بیابید. از مجموعه تصاویر پی آ.

پیراهن گره‌دار

بلوزهای رسمی و دامن‌هایی که تا قوزک پا می‌رسند، جزء جدانشدنی سبک آدری هپبورن هستند اما برای این عکس، هپبورن ما را با یک ترفند غیرمنتظره شگفت‌زده می‌کند. دامن مشکی و کفش‌های تخت او چشمان ما را به سمت پیراهن آستین‌بلند گره‌دارش هدایت می‌کنند. این انتخابی است شیطنت‌آمیز برای لباسی دکمه‌دار، همچنین برای لباس‌هایی که افتخار آن را دارند تا در خیابان‌های هفته‌ی مُد نیویورک عرض اندام کنند.

آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

سبک آدری هپبورن ،دریک کلام جاودانی است. عکس از بِتمن.

 پاورقی


[1] https://www.glamour.com/story/audrey-hepburn-style

[2] Whitney Perry, January 15, 2020

[3]– Hubert de Givenchy خانه مد ژیوانشی، در سال ۱۹۵۲ به دست طراح فرانسوی، اوبر دو ژیوانشی بنا گردید. برند ژیوانشی هم‌اکنون در تملک شرکت ال وی ام اچ است و پس از شرکت کریستین دیور، رتبه پرفروش‌ترین زیرمجموعه کمپانی ال وی ام اچ را ازآن خود کرده است.

نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد
پارچه ژاکارد چیست؟

نظرات (3)

  1. پینگ بک: پارچه ژاکارد چیست؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله رزمد پارچه ژاکارد

  2. پینگ بک: کوکو شنل - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله مد رزمد فلسفه مد کوکوشنل

  3. پینگ بک: چگونه از لباس پوشیدن مارلون براندو الهام بگیریم؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد مارلون براندو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها