نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد

نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد

آیا نمایش‌های مُد دیجیتال و نمایش‌های تجاری، مسیر پیش روی صنعت مُد است؟

منبع: فیبر تو فشن fibre2fashion[1]

مترجم: هدا فهیم

تخمین زمان مطالعه: ۴ دقیقه

نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد

 امروزه مصرف‌کنندگان بیش از پیش نسبت به سرمایه‌ی خود و انحراف در زنجیره‌ی عرضه‌ی جهانی [تولید لباس] محتاط شده‌اند،مع‌ذلک تعیین استراتژی ثابت برای پیشبرد صنعت مد دشوار است.از طرف دیگر،درحال حاضر مطمئنیم که عالم‌گیری کووید ۱۹ تغییرات بسیاری در صنعت حال حاضر مد به وجود آورده است. در این مقاله، از مناسبت‌های این تغییر و تحول‌ها در نمایش‌ مد  دیجیتال و برنامه‌های تجاری  در سراسر جهان خواهیم گفت.

نمایشگاه تجاری مجازی و نمایش مد دیجیتال چیست؟

نخستین هفته‌‌های مد سال ۲۰۲۰ در ماه ژوئن به صورت کاملاً دیجیتال برگزار شد. در بین چهار پایتخت اصلی مد و فشن، هفته ی مد لندن اولین هفته‌ی مدی بود که در قالبی سراسر دیجیتال برپاداشته شد.

این رویداد از هرجهت دوستانه‌تر و فراگیرتر،از لحاظ جنسیتی بی‌طرف‌تر، و برای تمامی افراد جهان رایگان برگزار شد. سکوی مد و کت‌واک بنابه سنّت به محصولات خودی صنعت، شخصیت‌های معروف و دیگر معاشران این‌گونه مجالس اختصاص یافت با این تفاوت که هر کسی که به اینترنت دسترسی داشت می توانست در صندلی ردیف اول نمایش باشد.

هفته‌های مد دیجیتالی از این دست، آینده‌ی جدیدی را برای صنعت مد پیش‌بینی می کنند. آینده‌ای که فراگیرنده‌ی تداوم‌پذیری مد، برگزاری ادواری، ایجاد دموکراسی، همکاری و همچنین افزایش خلاقیت است.

بنیاد جان لوییس [2]و شرکا، و BFC [3] با همکاری هم و برای جمع آوری پول برای خیریه از مردم خواستند تا با پوشیدن لباس‌ موردعلاقه‌شان و در حالی که روی سکوی کت واک خودکفای خانگی راه می‌روند از خود فیلم گرفته و این ویدئوها را به اشتراک بگذارند. سپس از این ویدئوها یک فیلم کوتاه تهیه و آن را به صورت دیجیتالی پخش کردند. نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت

نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد

نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد-اولین نمایش مجازی پرادا در هفته‌ی مد میلان

بیشتر بخوانید: نگاهی به تاریخچه رنگارنگ کانورس آل استارز

هر برندی که در این رویداد شرکت کرده بود صفحه‌ی مشخصات طراح و صفحه نمایش لباس‌های مخصوص به خود را داشت. همچنین اطلاعات تماس با آنها در رسانه‌های اجتماعی/ دفتر فروش/ و مجله‌های  تحت تملک نیز در دسترس بود. برای این هفته‌ی مد محتواهای آنلاین بسیار زیادی ارائه شد که شامل مصاحبه‌ها، فیلم‌های کوتاه، پادکست‌ها، نمایشگاه‌های دیجیتال و صد البته میهمانی‌های اختتامیه‌ی این رویداد بود. نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد

از مزایای دیگر فضای مجازی برای صنعت مد این است که برای درک رفتار مشتری می توان از داده های موجود استفاده کرد، چنین داده‌هایی را به سختی می‌توان از نمایش های مد حضوری در فضای واقعی به دست آورد.

در جریان این رویداد، ملان برتون [4]طراح مد تایوانی هم  مجموعه‌ی SS21 خود را با استفاده از یک کت واک مجازی به نمایش گذاشت. جزئیات و ویژگی‌های مختلف این کت واک با مدل ها سه بعدی کامپیوتری تولید و طراحی شده بودند.این اتفاق تازه‌ای نیست. قبل‌تر و در سالهای اخیر شاهد حضور گسترده ی انسان‌نماهای کامپیوتری مانند لیل میکوئلا [5]بوده ایم (مانکن دیجیتالی با ۲.۵ میلیون دنبال کننده در برنامه‌ی اینستاگرام) که در کمپین های کلوین کلاین [6]، دیزل[7] و پرادا [8]بدل به ستاره شد.

در هفته مد میلان که در ماه ژوئیه به صورت دیجیتال برگزار شد، برندهایی مانند گوچی[9]، پرادا و ارمنجیلدو زنیا [10]وقت‌هایی به مدت یک ساعت را تعیین کرده و در طول آن مجموعه‌های خود را برای مخاطبان مجازی به نمایش گذاشتند. نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد

نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد-لیل میکوئلا، اولین مانکن دیجیتالی

بیشتر بخوانید: گرایش‌های مد در تابستان ۲۰۲۰ به کدام سمت می‌رود؟

هفته‌های مد دیجیتالی از این دست، آینده‌ی جدیدی را برای صنعت مد پیش‌بینی می کنند. آینده‌ای که فراگیرنده‌ی تداوم‌پذیری مد، برگزاری ادواری، ایجاد دموکراسی، همکاری و همچنین افزایش خلاقیت است.

مایکل کورس [11]معتقد است :«تقویم مد نیاز به تغییر دارد». او از مشاهده‌ی فضای تبادل نظر آزاد درباره‌ی این گاه‌شماری در میان جامعه‌ی مد و همچنین از راه‌هایی که به کم‌شدن فرآیند توسعه‌ی خرده‌فروشان می‌انجامد ،هیجان‌زده است.

با مجازی شدن نمایش‌های مد امکان دسترسی به این محتواها برای گروه بسیار وسیع تری از مردم (نه تنها تجار بلکه عموم مردم) فراهم شده است. مجازی شدن این رویدادها اجازه می‌دهد تا برندها بتوانند مخاطبان جدیدی در سرتاسر جهان پیدا کنند، چرا که هر شخصی در جهان با داشتن اینترنت قادر به جستجوی آنهاست. برگزاری مجازی این رویدادها تفکر خلاق را ترغیب کرده و فرصتی برای برندها فراهم می کند تا علاوه بر لباس‌ها و مجموعه‌های واقعی، داستان خود را نیز بیان کنند. یکی دیگر از مزایای فضای مجازی برای صنعت مد این است که برای درک رفتار مشتری می توانند از داده های موجود استفاده کنند، چنین داده‌هایی را به سختی می توان از نمایش های مد حضوری در فضای واقعی به دست آورد.

به همین ترتیب، لغو نمایشگاه های تجاری سبب شد تا آنها نمایشگاه خود را به اجبار در عرصه‌های کاملاً دیجیتال برگزار کنند. نمایشگاههای تجاری مهم جهان مانند Pitti Uomo در فلورانس و Premium در برلین از برگزاری مجدد مجازی این نمایشگاه در آینده خبر داده‌اند و نمایشگاه جین برند Kingpins در آمستردام نیز در حال حاضر اولین نمایشگاه کاملاً مجازی خود را آغاز کرده است.

نمایشگاه­های مجازی به مردم امکان تماشای بیش از ۲۰۰ویدئو، ۴۲سخنرانی به صورت پاورپوینت و بیش از ۳۵ وبینار را از خانه های خود می دهد. نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد

همانطور که در مورد نمایش مد اشاره شد، برقراری دموکراسی در این رویدادها سبب می شود که تمامی کمپانی‌ها بتوانند در آن شرکت کنند چرا که در غیر این صورت قادر به فراهم کردن بودجه ی سفر و شرکت در چنین مراسمی نیستند. این شرکت ها بیان داشته‌اند که پول صرفه‌جویی شده از شرکت در سفر و مراسم را می توانند در جای دیگر، مثلاً تحقیق یا توسعه‌ی محصول به کار گیرند.

هنوز مشخص نیست آیا نمایشگاه‌های مد و تجارت مجازی می توانند نمایشگاه‌های حضوری را تحت الشعاع قرار دهند یا نه، با این وجود مطمئناً روند جدیدی را در تقویم و الگوی مد تاریخ به وجود خواهد آورد.

پاورقی


[1]https://www.fibre2fashion.com/industry-article/8739/are-digital-fashion-shows-and-trade-shows-the-way-forward-for-the-fashion-industry

[2]– John Lewisکنشگرسرشناس حقوق مدنی که در هفدهم ژولای ۲۰۲۰ در سن هشتاد سالگی از دنیا رفت. نمایش مد دیجیتال ، تحولی در صنعت مد

[3]  – British Fashion Council شورای مد بریتانیا.

[4] – Malan Breton

[5] -Lil Miquela

[6] -Calvin Kleinخانه‌ی مد امریکایی که طراح مد، کلوین کلاین پایه‌گذارش بود.

[7] -Dieselشرکت بزرگ ایتالیایی، تولید کننده‌ و عرضه‌کننده‌ی لباس به خصوص جین‌های گران‌قیمت.

[8] -Prada برند ایتالیایی سرشناس که طراح کالاهای لوکس مردانه و زنانه است.

[9] -Gucci

[10] -Ermenegildo Zegnaخانه‌ی مد مجلل ایتالیایی. این خانه‌ی مد را ارمنجیلدو زنیا در سال ۱۹۱۰ در تریویو واقع در شمال ایتالیا تأسیس کرد.

[11] – Michael Korsطراح مد ۶۱ ساله‌ی امریکایی.

الیاف و پارچه‌های سازگار با محیط زیست
آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن

نظرات (2)

  1. پینگ بک: آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن - سرویس مجله آنلاین مدمگ | فروشگاه اینترنتی رزمد

  2. پینگ بک: روانشناسی مد - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله مدمگ رزمدمگ مد و روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
دسته بندی ها