مد مینیمال چیست

مد مینیمال چیست؟

آیا مد مینیمال[1] کلید سبک زندگی شادتر و پایدارتر است؟

منبع: مجله گود آن یو[2]، ۸ فوریه ۲۰۲۱       

نویسندهریس پاتر[3]

مترجم: نسرین لیری                    ۲۳ بهمن ۹۹

تخمین زمان مطالعه: ۸ دقیقه

خطرات مد پرشتاب[4] به خوبی شناخته شده است. آلودگی گسترده‌ی آب از طریق استفاده از رنگ‌های ارزان قیمت و سمّی، کوه‌هایی از ضایعات منسوجات، استفاده همیشگی از مواد اولیه برپایه سوخت‌های فسیلی مانند پلی استر، فشار بر تولیدکنندگان پنبه و … این لیست طولانی همچنان ادامه دارد! از این آشفتگی، گرایشی در حال ظهور است که همه‌ی این‌ها را رد می‌کند – گرایش مینیمالیسم. وقت آن است که از خود بپرسیم: آیا کمد لباس مینیمالیستی کلید یک زندگی شادتر و پایدارتر خواهد بود؟

این تنها مد نیست که از کنترل خارج شده است. مشکلات مدِ سریع واقعاً عطش جهانی برای کالاهای بیشتر با قیمت ارزان‌تر و ارزان‌تر را منعکس می‌کند. این عطش از راه تبلیغات تقویت می‌شود: آنها در هر فرصتی مصرف‌گرایی را به مخاطب تحمیل می کنند. تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف‌گرایی که همان دنبال کردن بیش از حد ترندها است می‌تواند سطح اضطراب و افسردگی را در فرد افزایش دهد. اگر در مرحله‌ای هستید که از احساس فشار ناشی از دنبال کردن ترندهای مربوط به تکنولوژی، اتومبیل یا مد مستأصل شده‌اید و نمی‌دانید در این مورد چه کاری انجام دهید، با ما همراه باشید. در تضاد با مصرف‌گرایی و مد پرشتاب، روند رو به رشدی وجود دارد که مزایایی مانند  کسب زمان بیشتر، کاهش استرس و همچنین سلامتی و پایداری بهتر مالی را به همراه دارد؛ و بهترین قسمت داستان این است که، از همین حالا همه ما می توانیم کاری انجام دهیم که بر روی خوشحالی کلّی خودمان و روی تأثیری که بر کره زمین داشته‌ایم اثر بگذارد.

مشکلات مدِ سریع واقعاً عطش جهانی برای کالاهای بیشتر با قیمت ارزان‌تر و ارزان‌تر را منعکس می‌کند.
مشکلات مدِ سریع واقعاً عطش جهانی برای کالاهای بیشتر با قیمت ارزان‌تر و ارزان‌تر را منعکس می‌کند.

مد مینیمال چیست؟

اگر نام ماری کوندو[5] را شنیده باشید، ممکن است از پیش ایده‌ای از اینکه مینیمالیسم چیست داشته باشید. مینیمالیسم عبارت است از حذف کردن و کنار گذاشتن چیزهای غیر ضروری، و باقی گذاشتن تنها چیزهایی که ارزش و لذّت واقعی را برای شما فراهم می‌کنند. مد مینیمال، به معنای داشتن کمترین تعداد لباس در کمد شما است که مناسبتان هستند، احساس خوبی به شما می دهند و شادی را برای شما به همراه می‌آورند.

مینیمالیسم نقطه مقابل روایت مصرف‌گرایی مدرن است – و دلیل خوبی هم دارد. در بازار جهانی که شما می‌خواهید بیشتر و بیشتر مصرف کنید، مینیمالیسم می‌گوید: “آهای! آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که دانسته «کمتر» داشته باشید؟” بدهی کمتر، شلوغی کمتر، استرس کمتر، کالاهای کمتر! و نتیجه: بدهی و استرس کمتر برای شما و استخراج کمتر منابع ارزشمند برای تولید چیزهایی که واقعاً نیازی به آنها ندارید. شما خواهید پرسید چگونه می‌توانم با این ترند همراه شوم؟ خب بهتر است از لباس‌های خود شروع کنید.

کاهش شتاب مد و حفظ کمد لباس مینیمالیستی

اگر در مورد مد آهسته یا کم‌شتاب[6] چیزی نشنیده‌اید، باید گفت مد آهسته خرده فرهنگی مینیمالیستی در صنعت مد است. به جای خرید مداوم برای همراه شدن با ترندهای هفتگی و بیرون انداختن لباس‌ها پس از یکبار پوشیدن آن‌ها در مهمانی‌های آخرهفته که به لحاظ اقتصادی بسیار طاقت‌فرسا و به طور خارق‌العاده‌ای مصرف‌گرایانه و افراطی است، گرایش اخلاق مدار این است که “کمتر خرید کنید، بهتر انتخاب کنید، ماندگاری بیشتری داشته باشید“.

 من حدود ۸۰٪ از آنچه متعلق به خودم بود را رها کردم و احساس آزادی کردم
من حدود ۸۰٪ از آنچه متعلق به خودم بود را رها کردم و احساس آزادی کردم.

نقطه ورود من به مینیمالیسم و ​​مد آهسته از طریق کمد لباس من بود. وقتی ۴ سال پیش برای اولین بار سفر مینیمالیستی خود را شروع کردم، تک تک لباس‌هایی که داشتم را مرور کردم سپس یا آن‌ها را اهدا کردم، یا دور ریختم یا بعضی از آن ها را نگه داشتم. من حدود ۸۰٪ از آنچه متعلق به خودم بود را رها کردم و احساس آزادی کردم (و این برای اولین بار بود!). فرایندی که به معنای واقعی کلمه، طرز فکر من درباره خرید چیزها و استرس ناشی از مصر‌ف‌گرایی را دوباره تنظیم کرد.

برای درست کردن کمد لباس مینیمال خود از کجا شروع کنیم ؟
برای درست کردن کمد لباس مینیمال خود از کجا شروع کنیم ؟

تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف‌گرایی که همان دنبال کردن بیش از حد ترندها است می‌تواند سطح اضطراب و افسردگی را در فرد افزایش دهد.

اکنون من بیشتر به‌جای خرید به مقدارِ زیاد به دنبال کالاهای با دوامِ با کیفیت یا کالاهای دست دوم با کیفیت هستم. اگر ماه‌ها فروشگاه‌ها را نبینم … اصلاً اهمیتی ندارد ! اگر می‌خواهم چیز جدیدی در زندگی‌ام بیاورم، به طور حتم باید آن را دوست داشته باشم. تا به امروز احساس کمبود در مورد حتی یک مورد از چیزهایی که کنار گذاشته‌ام نداشتم، زیرا سَبُکی‌ای که پاکسازیِ شلوغی بیش از حد به همراه می آورد به راحتی در حال تغییر دادن سبک زندگی است! من شما را دعوت می‌کنم آن را امتحان کنید … از همین الان. برای شروع کار روش من را دنبال کنید. فقط وسایلی را نگه دارید که هنگام پوشیدن آن‌ها احساس شگفت‌انگیزی در شما ایجاد می‌کنند. امّا قبل از رفتن و شروع به کار، در اینجا چند نکته وجود دارد.

به جای خرید مداوم برای همراه شدن با ترندهای هفتگی و بیرون انداختن لباس‌ها پس از یکبار پوشیدن آن‌ها در مهمانی‌های آخرهفته که به لحاظ اقتصادی بسیار طاقت‌فرسا و به طور خارق‌العاده‌ای مصرف‌گرایانه و افراطی است، گرایش اخلاق مدار این است که “کمتر خرید کنید، بهتر انتخاب کنید، ماندگاری بیشتری داشته باشید“.

برای درست کردن کمد لباس مینیمال خود از کجا شروع کنیم ؟

اگر به دنبال یکی از بهترین منابع اینترنتی هستید تا شما را در سفر به سبک مینیمالیستی کمک کند، نیازی به جستجوی چیز دیگری جز عبارت “کمد لباس مینیمالیست”[7] نیست. این گروه متشکل از ۱۵ بلاگر مد است که دربرگیرنده همه نکات و اطلاعاتی است که برای الهام بخشیدن به سفر مینیمالیستی خود به آنها نیاز دارید. مقالات آن‌ها را برای راهنمایی مرحله به مرحله ایجاد کمد لباس مینیمالیستی خود بررسی کنید. اما قبل از اینکه از جا بلند شوید، این پنج نکته را در ذهن داشته باشید:

لباس‌های ناخواسته خود را تنها به محل دفن زباله ارسال نکنید. در ابتدا با فکر آن‌ها را اهدا کنید، بفروشید یا هدیه دهید.
لباس‌های ناخواسته خود را تنها به محل دفن زباله ارسال نکنید. در ابتدا با فکر آن‌ها را اهدا کنید، بفروشید یا هدیه دهید.
  • برای دستیابی به یک کمد لباس مینیمال، تعدادی جادویی از انواع لباس (یا هر موردی برای این موضوع) وجود ندارد.
  • مینیمالیسم در مورد پالایش سبک شخصی خود است و تنها قانون، خلاص شدن از شرّ افراط و تفریط است.
  • مینیمالیسم نیاز به یکنواخت بودن ندارد ! لباس‌های رنگارنگ و چند کاره را حفظ نمایید.
  • لباس‌های ناخواسته خود را تنها به محل دفن زباله ارسال نکنید. در ابتدا با فکر آن‌ها را اهدا کنید، بفروشید یا هدیه دهید.
  • از فضای خالی ایجاد شده و حسّ قدردانی‌ای که در ذهن و روح شما جریان پیدا می‌کند بهره مند شوید … به طور جدی!

برخی از برندهای اصلی مد مینیمال 

این برندها برای تأثیراتی که بر روی محیط زیست، اخلاق و حیات حیوانات دارند، روش‌های منصفانه ای را پیاده سازی می کنند. اگر به دنبال برخی از محصولات پایه ایِ مینیمالیستی هستید، این برندها نقطه شروع بسیار خوبی هستند.

برند میلا-وِرت[8]

امتیاز: عالی

برند میلا.وِرت با اضافه کردن جزئیات پیچیده‌ای که به لباس‌ها ویژگی مدرن بودن می‌بخشد، لباس‌هایی فرازمانی، مینیمال و شیک ارائه می‌دهد. این برند مستقر در اسلوونی می‌خواهد با پرهیز از مسائل اخلاقی و زیست محیطی که صنعت مد نشان می‌دهد، لبا‌س‌های مطلوبی را تولید کند. در این برند لباس‌هایی با اندازه XS-XLپیدا می‌کنید، یا بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید سفارش لباسی مناسب اندازه خود بدهید!

برند میلا.وِرت لباس‌هایی فرازمانی، مینیمال و شیک ارائه می‌دهد.
برند میلا.وِرت لباس‌هایی فرازمانی، مینیمال و شیک ارائه می‌دهد.

برند آرم دِنجِلز[9]

امتیاز: عالی

مقرون به صرفه، اخلاقی و مد روز. برند آلمانی آرم دِنجِلز در کل از ما امتیاز “عالی” می‌گیرد. این برند همه محصولات اصلی زنانه، مردانه و بچه‌گانه را پوشش می‌دهد. محصولات با کیفیت و با دوامِ آرم دنجلز از مواد سازگار با محیط زیست و تأیید شده ساخته شده‌اند، مانند پنبه ارگانیک تأیید شده از سازمان استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک [10](GOTS). این برند تجاری همچنین برای حفاظت از حقوق کارگران خود در خارج از کشور، اصول رفتاری بنیاد پوشاک عادلانه[11] را برگزیده است. محصولات این برند در اندازه‌های XS-XL موجود است.

محصولات با کیفیت و با دوامِ آرم دنجلز از مواد سازگار با محیط زیست و تأیید شده ساخته شده‌اند، مانند پنبه ارگانیک تأیید شده از سازمان استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک.
محصولات با کیفیت و با دوامِ آرم دنجلز از مواد سازگار با محیط زیست و تأیید شده ساخته شده‌اند، مانند پنبه ارگانیک تأیید شده از سازمان استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک.

برند نیو نُمَدز[12]

امتیاز: خوب

برند نیو نُمَدز، برندِ مد با دوام زنانه در بروکلین است که ارائه‌دهنده‌ی لباس‌های راحتی و ملزومات سفر است. این برند که متعلق به زنان است و از طریق آن‌ها نیز اداره می‌شود، هر روز تلاش می‌کند تا بدون ایجاد اثر منفی بر روی محیط زیست، لباس‌های پوشیدنیِ زیبا تولید کند. در این برند لباس‌هایی در اندازه های XS-L پیدا می‌کنید.

برند مینیمال ِنیو نُمَدز متعلق به زنان است و از طریق آن‌ها نیز اداره می‌شود.
برند  نیو نُمَدز متعلق به زنان است و از طریق آن‌ها نیز اداره می‌شود.

برند کُتْن[13]

امتیاز: خوب

این شرکت دارایِ مجوز “بی کُرپ”[14] همچنین با سازمان‌های غیردولتی محلی (ان جی اُ ها) در دلتا نیل[15]همکاری می‌کند تا به هر کودک در جوامع کشاورزی خود آموزش با کیفیت ارائه دهد و به کاهش فاصله سواد پایین در بین جوامع کمک کند. با هر خرید نه تنها به پوشیدن پیراهنی زیبا آراسته می‌شوید بلکه به تأمین بودجه زیرساخت‌ها، وسایل مدرسه و حقوق معلمان نیز کمک می‌کنید. در این برند لباس‌هایی در اندازه های XS-2XLپیدا می‌کنید.

با هر خرید از  نیو نُمَدز نه تنها به پوشیدن پیراهنی زیبا و مینیمال آراسته می‌شوید بلکه به تأمین بودجه زیرساخت‌ها، وسایل مدرسه و حقوق معلمان نیز کمک می‌کنید
با هر خرید از کُتْن نه تنها به پوشیدن پیراهنی زیبا آراسته می‌شوید بلکه به تأمین بودجه زیرساخت‌ها، وسایل مدرسه و حقوق معلمان نیز کمک می‌کنید

برند گِرامر[16]

امتیاز: عالی

این برند در ابتدا فقط با فروش پیراهن‌های سفید شروع به کار کرد، اما تازگی‌ها این برند با طرح های هوشمندانه، برش‌های خلاقانه و ایجاد جزئیاتی که به معنای یافتن شکل و سَبکی متناسب برای همه است، در حد کاملی گسترش یافته است. تمام لباس‌های برند گرامر از منابع اخلاقی مانند پنبه صد درصد ارگانیک و دارای گواهینامه سازمان استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) تهیه شده‌اند و  در تعداد محدود در شهر نیویورک تولید می‌شوند. محدوده سایزهای در دسترس، در این برند بین 0-16 است.

تمام لباس‌های مینیمالیستی برند گرامر از منابع اخلاقی مانند پنبه صد درصد ارگانیک و دارای گواهینامه سازمان استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) تهیه شده‌اند.
تمام لباس‌های برند گرامر از منابع اخلاقی مانند پنبه صد درصد ارگانیک و دارای گواهینامه سازمان استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS) تهیه شده‌اند.

ایده پایانی

اگر ایده مالکیت کمتر یا مینیمال در شما به جریان افتاده است، ممکن است این سه وبلاگ با ارزش را پیدا کنید (صدها مورد از این وبلاگ ها وجود دارد، اما این سه وبلاگی است که من در ابتدای شروع سفر مینیمالیستی خود خوانده‌ام):  دِ مینیمالیستز[17]، بیکامینگ  مینیمالیستز[18]، بی مُر ویت لِس[19]. روش دیگر این است که شما می‌توانید بازی مینیمالیسم در ۳۰ روز[20]را با یکی از دوستان خود امتحان کنید و رقابتی دوستانه داشته باشید و در پایان مینیمالیست شوید یا همچنین برای کسانی که هنوز بیشتر به جنبه مد علاقه دارند، پروژه ۳۳۳[21] را از دست ندهید.

از پروژه ۳۳۳،‌چالش مد مینیمال چه می‌دانید؟‌
از پروژه ۳۳۳، چالش مد مینیمال چه می‌دانید؟‌

همچنین بخوانید: چرا شیوه‌های حراج زیر سؤال رفته است؟ از همین مترجم 

همچنین بخوانید:بازیافت لباس‌های اضافی

همچنین بخوانید: از “مد آهسته” چه می دانید؟


پانوشت‌ها:

[1] minimalist fashion مد مینیمال / مینیمالیستی / حداقلی

[2] https://goodonyou.eco/minimalist-fashion/

[3] Reece Pater- 08 Feb 2021

[4] Fast Fashion

[5]Marie Kondo

ماری کوندو، مشاور پاکسازی و مرتب سازی، نویسنده و مجری برنامه های تلویزیونی ژاپنی است. کوندو چهار کتاب در زمینه پاکسازی و مرتب سازی نوشته است که مجموعاً میلیون ها نسخه از آنها را در سراسر جهان فروخته است. او خالق روش KonMari است.

[6] Slow Fashion

[7] Minimalist Wardrobe

[8] Mila.Vert

[9] Armedangels

[10] Global Organic Textile Standard

[11] Fair Wear Foundation Code of Conduct

[12] Neu Nomads

[13] Kotn

[14] B Corp

شرکت های دارای مجوز B مشاغلی هستند که بالاترین استانداردهای عملکرد اجتماعی و زیست محیطی تأیید شده ، شفافیت عمومی و پاسخگویی قانونی برای تعادل سود و هدف را دارند.

[15] Nile Delta

به ناحیه‌ای از مصر گفته می‌شود که در آن رود نیل در انتهای خود به دریای مدیترانه می‍ریزد. این ناحیه خاکی بسیار حاصلخیز دارد و از زمان باستان از لحاظ گیاهان و گل‌ها بسیار غنی بوده. نزدیک به ۵۰۰۰ سال پیش، دلتای نیل مکانی برای کشت گندم و غلات و در پی آن آغاز یکی از بزرگترین تمدن‌های بشری شد.

[16] GRAMMAR

[17] The Minimalists

[18] Becoming Minimalist

[19] Be More with Less

[20]Play the 30-Day Minimalism Game

یک بازی برای کسانی که علاقه مند به یادگیری مینیمالیسم هستند که در وبلاگ The Minimalists وجود دارد. 

[21] Project 333

روشی برای مینیمالیست شدن که در وبلاگ bemorewithless درباره آن توضیح داده شده است.

زنجیرها : ماسک هایی که از شما جدا نمی شوند.
۲۰۲۱، سالی برای بازگشت بزرگ کلاه گاوروش

نظرات (1)

  1. پینگ بک: مزایای برچسب های مراقبت از پوشاک - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله مد رزمد مارک لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها