بازشناسی نمادهای مد دهه ۷۰

مد دهه۷۰، منبع الهامی ماندگار در دنیای مد

مد دهه ۷۰ ، منبع الهامی ماندگار در دنیای مد

بازشناسی نمادهای مد دهه ۷۰

منبع: مجله ماری کلر[1]

نویسنده: آلیسون هکیمیان[2]

ترجمه‌ی نسرین لیری

تخمین زمان مطالعه:۵ دقیقه

مد دهه ۷۰ با جنبش‌هایی چون هیپی[3]، دیسکو[4] و البته پانک[5] و…  به منبع الهام تمام‌نشدنی در دنیای مد تبدیل نموده است چرا که این دهه دنیای مد و دنیای موسیقی را با هم، هم‌نوا کرده‌است. می‌خواهیم به سال‌هایی برگردیم که بی‌تردید الهام‌بخش مد امروز نیز است.

مد دهه ۷۰

مد دهه ۷۰، منبع الهامی ماندگار در دنیای مد

اگرچه اخیراً مد دهه‌های ۸۰ و ۹۰ طراحان را مجذوب خود کرده‌است، اما تنها این مد سال‌های ۷۰ است که همچنان به عنوان منبع الهامی بی‌نظیر باقی مانده است. این دهه، دهه آزادسازی زنان و جوانان و بیان اعتراضات به‌وسیله سبک لباس است که با ظهور سبک‌های موسیقیایی و  لباس‌های جدید نمایان می‌شود؛ امروز نیز اثرهایی از آن را در کمد لباس‌های خود نگه داشته‌ایم: از کت‌های جیر با لبه‌های شرابه ای تا پیراهن های پولک‌دوزی شده…

در ادامه به بررسی این سال‌های مهم و مد دهه۷۰ می‌پردازیم:

موسیقی: منبعی غنی برای سبک لباس در دهه ۷۰

گروه موسیقی آبا

گروه موسیقی آبا

در دهه ۷۰ ، تمایل به سمت چیزهای اصیل گرایش دارد و در واقع عنصراصالت نقش مهمی در ارائه سبک‌های لباس بازی می‌کند. در مورد لباس، این میل با انفجار رنگ‌هایی مانند آبیِ براق و با پارچه‌هایی پرزرق و برق بروز پیدا می‌کند. سبک لباس تک‌جنسیتی می‌شود (لباس مشترک میان زنان و مردان): در مد دهه ۷۰، زنان، لباس‌های مردانه‌ای می‌خواهند که با برش های پسرانه بر روی الگوهای لباس ممکن می‌شود، مانند شلوار و کت های بلیزر لبه برگشته. همچنان که مردان مدل موهای بلند را برای خود انتخاب می‌کنند.

کت بلیزر لبه برگشته/ مد دهه ۷۰

مد دهه ۷۰/ کت بلیزر لبه برگشته [6]

جریان هیپی بعد جریانات ماه مه ۱۹۶۸[7] بیشتر در میان مردم نمایان می‌شود و باعث ظهور پارچه‌های گلدار در پیراهن‌ها، لباس‌های زنانه و دامن‌ها می‌شود، گرایشی که با پیام “گل های قدرت”[8] انتقال پیدا می‌کند. پیام مهم و صلح طلبانه دیگر جریان هیپی که همان “صلح و عشق”[9]است نیز روی همه تیشرت‌ها دیده می شود و با لباس‌های گشاد مانند شلوارهای دم پا گشاد، بلوزهای سایز بزرگ و با لوازم جانبی مانند روسری وتاج گل‌های داخل موها نمایان می‌شود. دراین میان، موسیقی دیسکو طرح‌های پر زرق و برق را پرآوازه می‌نماید که گواه آن می‌تواند گروه موسیقی آبا [10]باشد که رنگ مایه های طلایی و همین طور رنگ‌های خیلی شاد مانند زرد، قرمز یا سبز و … را باب می کنند. المان های سبک دیسکو به خوبی در “سریال تب شنبه شب[11] نشان داده شده است!

گروه های پانک-راک  س..کس پیستولز[13] یا رامونز[14] نماینده‌ی جریان پانک از انگلستان و ایالات متحده هستند، می‌توان گفت استایل لباس آنها تداعی کننده نوعی عصبانیت است! در مد دهه ۷۰، سبک پانک با شلوارهای جین زیپدار، دست‌بندهای میخی، کفش های دکتر مارتینز[15] و دامن های کوتاه که با زنجیرهایی سنجاق‌شده به کمرنمایان می‌شود… تنها ویوین وستوود[16] بود که به طور چشمگیری این سبک را میان مردم پرطرفدار کرد.

مد دهه ۷۰

مد دهه ۷۰:  گروه موسیقی پانک-راک سکس پیستولز [17]گروه موسیقی پانک-راک رامونز[18]

دهه ۷۰، دهه آزادسازی زنان و جوانان و بیان اعتراضات به‌وسیله سبک لباس است که با ظهور سبک‌های موسیقیایی و  لباس‌های جدید نمایان می‌شود.

بیشتر بخوانید: استایل هیپی و هیپی شیک از همین مترجم

طی دهه ۷۰ طراحان جایگزین خیاط‌ها می شوند: ایزی میاک[19] و کارل لاگرفلد[20] اولین موفقیت خود را در پاریس تجربه می‌کنند، کنزو[21] و ژان-شارل دو کستل بایاک[22] روی رنگ‌ها تمرکز می‌کنند در حالیکه شانتال توماس[23] طرح‌های لباس بدن‌نمای زنان را گسترش می‌دهد.

لباس های نمادین در دهه هفتاد

لباس‌های نمادین در مد دهه ۷۰

لباس‌های نمادین در مد دهه ۷۰/ جین برکین

یکی از لباس‌های نمادین دهه هفتاد شلوار جین است. شلوار جین لباس مشترک خانم‌ها و آقایان می‌شود، که در حقیقت تک‌جنسی بودن، معیار حقیقیؚ  سبک لباس پوشیدن نزد نسل هیپی است! شلوار جین دم پا گشادی که بالای آن چسبان و از زانو ها گشاد می شود، و غالبا با کمک نقاشی‌ها، برودری دوزی‌ها، صدف‌ها، مهره‌های رنگی و غیره سفارشی می‌شود. به موازات نسل هیپی، در همان دوره، طرفداران سبک پانک، شلوار جین خود را پاره می‌کنند، و آن را با کفش‌های دکتر مارتینز می پوشند !

برای سفارش و مشاهده کفش‌های دکتر مارتینز از رزمد کلیک کنید.

 لباس نمادین دیگر، دامن بلند است: که بخش الزامی لباس هیپی‌های دهه ۷۰ را تشکیل می‌دهد. دامن‌های راحتی که همراه با طرح های بومی و گلدار و همیشه در رنگ‌های بسیار شاد هستند. ظاهر یک استایل هیپی با تِل‌ها و سربندهای پارچه ای در موها و کمربندهای آویزان تا ران‌ها کامل می‌شود.

دامن بلند هیپی

مد دهه ۷۰/ دامن بلند هیپی [26]

لباس های پولک دوزی شده یا لباس هایی به رنگ های طلایی و نقره ای از لباس های پرطرفداردیگر در دهه ۷۰ است. این لباس ها مستقیماً از سبک لباس های دایانا راس[27] و آبا[28] در اجراهایشان کپی شده است. این پیراهن ها با صندل های بدون پاشنه پوشیده می‌شود که استایل کاملاً مناسبی برای دیسکو است.

نمونه ای از استایل دایانا راس در دهه ۷۰

نمونه ای از استایل دایانا راس در دهه ۷۰ [29]

بلوزهای یقه‌اسکی که لباس بسیار پرکاربردی است و ترجیح می‌دهیم آن را نیز در پوستر لباس‌های دهه ۷۰ قرار دهیم ! علیرغم همه چیز، می‌بایست موفقیت بزرگ این لباس را در این دوره به حساب آوریم، در اصل این بلوز برای طبقه کم درآمد و یا کارگری طراحی شده است. بلوز یقه اسکی به عنوان لباسی مشترک میان زنان و مردان در نظر گرفته می‌شود که با شلوار جین و یا دامن پوشیده می شود.

در مد دهه ۷۰، تمایل به سمت چیزهای اصیل گرایش دارد و در واقع عنصراصالت نقش مهمی در ارائه سبک‌های لباس بازی می‌کند. در مورد لباس، این میل با انفجار رنگ‌هایی مانند آبیِ براق و با پارچه‌هایی پرزرق و برق بروز پیدا می‌کند. سبک لباس تک‌جنسیتی می‌شود.

بیشتر بخوانید: استایل دهه‌ی ۹۰: نشانه‌هایی از یک بازگشت

چکمه‌ها و چکمه‌های بلند تا بالای زانو که در دهه ۶۰ ظاهر شدند، به ویژه به لطف طراح بزرگ راجر ویویر[30]، چکمه های بلند تا بالای زانو به عنوان یکی از ترندهای دهه ۷۰ محسوب می‌شود! دهه، دهه‌ی ۷۰ است! به طور کلّی چکمه‌ها در بین طرفداران سبک پانک-راک ، که آنها را با دامن می‌پوشند، بسیار محبوب است.

صندل های پاشنه یک‌تکه: که در تابستان با پیراهن های بلند یا کوتاه، یا با شلوار جین دم پا گشاد پوشیده می‌شود از نمادهای دیگر دهه ۷۰ است. اگر اغراق نکرده باشیم صندل های پاشنه چوب پنبه‌ای برای همه زنان دهه ۷۰ یک “الزام” به حساب می آید.

 بلوز یقه اسکی و دامن کوتاه، استایل دهه ۷۰ با چکمه های بلند، صندل‌های پاشنه یک تکه بلوز یقه اسکی و دامن کوتاه، استایل دهه ۷۰ با چکمه های بلند، صندل‌های پاشنه یک تکه

نمادهای افسانه‌ای مد دهه ۷۰

جین برکین[34]، نماد زنان برجسته در دهه هفتاد است! او با ظاهری دوگانه، ترکیبی از ظرافت‌های زنانه و لباس‌هایی به سبک مردانه و چهره عروسک گونه اش تاثیر بسزایی روی سبک لباس هیپی شیک[35] دهه ۷۰ داشته است. جین، زوج باورنکردنی سرژ گینسبورگ[36]، از تصویر زن قدرتمند با ظاهری مردانه که مخصوص دهه ۷۰ است، پشتیبانی می‌کند.

فارا فاوست[37] ، بانوی عجیب با موهای طلایی سشوار خورده بی عیب و نقص! او در فیلم “زنان عجیب “[38] که با نام فرشتگان چارلی هم مشهور است با کاراکتر جیل مونرو[39] شناخته می شود و با پوشیدن لباس زیر به عنوان نماد جذابیت دهه ۷۰ مشهور است!

نماد دیگر مد دهه ۷۰، فیلم “تب شنبه شب” است: ترکیبی عالی از تمام سبک‌های لباس دیسکو آن زمان! استایل جان تراولتا[42] در این فیلم به سرعت در سراسر جهان همه گیر می شود: پیراهن های یقه باز، شلوارهای دم پا گشاد، پولک ها و کت و شلوارهای سفید. این فیلم استایل های تیپیک دهه ۷۰ را به خوبی نشان داده است.

استایل جان تراولتا در فیلم تب شنبه شباستایل جان تراولتا در فیلم تب شنبه شب[43]

اگتثا[44] ، بنی[45] ، بیورن[46] و آنی فرید[47]، که حروف اول اسمشان نام گروه موسیقی آبا را می‌سازد! نماد دیگری از استایل دهه ۷۰ هستند. آنها پادشاهان سبک لباس دیسکو هستند: پیراهن‌های کوتاه پولک دوزی شده، شلوارهای دم پا‌گشاد با لبه های شرابه‌ای و … می‌توان گفت تقریباً تمام نسل جوان دهه ۷۰ از استایل ویژه آن‌ها تقلید کرده اند!

در آخر،  در سریال “کلاه بولر و چکمه های چرمی”[48] سبک التقاطی دهه ۷۰ را نیز می‌یابیم! لباس های سرهمی شبه‌چرم، کفش‌های پاشنه بلند برای جذابتر کردن لباس و همچنین پیراهن‌های گلدار از لباس‌های نمادین کاراکتراصلی فیلم یعنی اؚما پیل[49] در این مجموعه تلویزیونی است. این فیلم تابلو بی‌نظیری از استایل لباس در دهه ۷۰ را به نمایش می‌گذارد.

دایانا ریگ در نقش کاراکتر اما پیل گروه آبا (ABBA)       دایانا ریگ در نقش کاراکتر اما پیل[50]                                            گروه آبا (ABBA)[51]

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره استایل خیابانی

[1]https://www.marieclaire.fr/,les-looks-des-annees-۷۰,697743.asp

[2] -Allison Hekimian – 17/06/2020

[3]-Hippie

[4] -Disco استایل موسیقی بر اساس موسیقی رقص است و از ترکیب چند ژانر موسیقی ایجاد می شود که در دهه ۷۰ پدیدار شد.

[5]– Punk

[6] -https://fr.cichic.com/black-shawl-collar-long-sleeve-fashion-suits.html

[7] – Mai 68 رویدادهای ماه مه سال ۶۸ در فرانسه دست کمی از انقلاب نداشت. این رخداد الگویی برای اروپا و کل جهان شد و آن را در زمره‌ی مهمترین انقلاب‌های تاریخ دانسته‌اند. اتحاد دانشجویان و زحمت‌کشان در مه ۶۸ رمز قدرت و گستردگی جنبش بود. در جریان چهار هفته اعتراض طوفانی در فرانسه شارل دوگل، رئیس جمهور مقتدر کشور در آستانه سقوط قرار گرفت و از دل آشوب‌ها جامعه‌ای نو زاده شد.

[8]-“Flower Power”

[9]-“Peace and Love”

[10]– ABBA Group پرفروش ترین گروه موسیقی ده هفتاد که نام آن از حروف اول اسم اعضای آن گرفته شده است. این گروه سوئدی تأثیرگذار در مد دهه ۷۰، نقش پررنگی در گسترش استایل دیسکو در دهه ۷۰ دارد.

[11]-Saturday night fever فیلمی موزیکال که در سال ۱۹۷۷ به کارگردانی جان بدهام با بازی جان تراولتا ساخته شد که با استقبال گسترده مواجه شد و حتی تراولتا برای بازی در این نقش نامزد جایزه اسکار شد.

[12]– https://telanganatoday.com/abba-legacy-still-goes-on

[13] -Les S…e…x Pistols گروه پانک-راک انگلیسی که در سال ۱۹۷۵در لندن بنیان نهاده شد. آنها آغازگر جنبش پانک- راک در بریتانیا بودند و تاثیر بسیاری بر روی موسیقی پانک و آلترناتیو بعد خود داشتند.

[14] -Ramones گروه موسیقی راک آمریکایی که در سال ۱۹۷۴ در نیویورک شکل گرفت. آنها را از پیشگامان اولیه سبک پانک-راک می دانند.

[15]– Dr Martens یکی از برندهای تولید کفش مشهور انگلیسی که در سال 1947 تاسیس شده است

[16]– Vivienne Westwood ویوین ایزابل سوایر که بعد از ازدواج با درک وست وود اسم خود را به ویوین وست وود تغییر داد. او بیشتر بخاطر خلاقیت و جسارتش در ارائه مجموهعه های لباس مردانه و زنانه در هفته های مد لندن شهرت دارد.

[17] -https://www.grazia.fr/culture/musique/success-story-il-y-a-40-ans-sortait-le-premier-single-des-sex-pistols-835492

[18] -https://www.pinterest.co.uk/pin/666603182333729543/

[19]– Issey Miyake طراح مد ژاپنی.

[20]– Karl Lagerfeld طراح مد، هنرمند، کاریکاتوریست و عکاس آلمانی بود که در پاریس زندگی و کار می‌کرد و به یکی از مشهورترین طراحان لباس در قرن حاضر بدل شد. وی مدیر اجرایی بخش طراحی لباس شنل بود.

[21]– Kenzo کنزو تاکادا، طراح لباس ژاپنی که در سال 1964 به فرانسه مهاجرت کرد و کار خود را در زمینه مد و فشن آغاز کرد و سپس برند خود بنام کنزو را بنیان نهاد. هم اکنون برند کنزو زیرمجموعه برند لویی ویتون است.

[22]-Jean-Charles de Castelbajac

طراح مد مراکشی، که با طراحی لباس برای مدونا و هلنا کریستینسن شهرت بسیاری به دست آورد

[23]-Chantal Thomass طراح مد فرانسوی که بیشتر در طراحی لباس زیر فعالیت داشته است

[24] -https://www.portaildelamode.com/histoire-mode-annees-19۷۰/

[25]– https://fabrikbrands.com/punk-and-disorderly-punk-culture/

[26]– https://www.persun.fr/blog/selena-gomez-et-son-style-hippie/

[27] -Diana Ross

دایانا ارنستین ایرل راس، خواننده و بازیگر آمریکایی است. او در دههٔ شصت میلادی خوانندهٔ اصلی گروه سوپرمس (Supremes) بود. راس در ژانویه ۱۹۷۰ برای ادامه حرفه‌اش به‌عنوان خواننده تک، از این گروه جدا شد.

[28]-Abba

[29]– https://hotpoptoday.com/diana-ross-confirmed-for-glastonburys-2020-legends-slot/

[30]– Roger Vivier  طراح مد فرانسوی که در زمینه طراحی و تولید کفش به طور تخصصی فعالیت داشت.

[31]– http://lakevio.canalblog.com/albums/mes_annees_۷۰__mode/index.html

[32]– https://www.pinterest.fr/pin/557601997621377276/

[33]– https://www.pasdegeant.fr/compensees-et-espadrilles-grande-taille/1793-sandales-compensees-chevre-velours-sable-querida.html

[34]– Jane Birkin هنرپیشه و خواننده بریتانیایی و صاحب برند کیف برکین

[35]– Hippie-chic برای آشنایی کامل با سبک هیپی شیک به مقاله‌ی استایل هیپی و هیپی شیک ترجمه‌ی نسرین لیری مراجعه کنید:‌ https://rosmod.com/استایل-هیپی-و-هیپی-شیک/

[36] -Serge Gainsbourg

[37] -Farrah Fawcett بازیگر مشهور سینما و تلویزیون آمریکا در دهه ۷۰

[38] -“Drôles de Dames” مجموعه تلویزیونی موفق و تأثیرگذار در مد دهه ۷۰

[39] -Jill Munroe

[40]–  https://www.vogue.com/article/jane-birkin-beauty-hair-bangs-makeup

[41]– https://www.chron.com/life/article/Remembering-Farrah-Fawcett-on-the-10-anniversary-14046838.php

[42] -John Travoltaبازیگر و خواننده آمریکایی

[43] -https://www.pinterest.se/pin/753367843896085625/?amp_client_id=CLIENT_ID(_)&mweb_

[44] -Agnetha اگنتا فلتسکوگ خواننده سابق گروه آببا

[45] -Benny بنی اندرسون، خواننده سوئدی و از اعضا گروه آببا

[46] -Björn بیورن اولویس، خواننده سوئدی و از اعضا گروه آببا

[47] -Anni-Frid خواننده نروژی و عضو سابق گروه آببا

[48] -“Chapeau melon et bottes de cuir”    مجموعه تلویزیونی بریتانیایی مشهور دهه ۷۰

[49] -Emma Peel  کاراکتر تخیلی سریال کلاه بولر و چکمه های چرمی که توسط دایانا ریگ بازی شده است

[50] -http://www.themesdesoiree.com/soiree-chapeau-melon-et-bottes-de-cuir/

[51] -https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/6175757/abba-agnetha-benny-bjorn-anni-frid-band-eurovision/

اثرات اجتماعی مد
انواع کفش های زنانه

نظرات (3)

  1. پینگ بک: خرده فرهنگ گوت، جهانی غنی و درعین حال تاریک - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله مُد رزمد گوتیک

  2. پینگ بک: چگونه استایل راک داشته باشیم؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله مد مدمگ خرده فرهنگ راک

  3. پینگ بک: فست فشن یا مد پرشتاب چیست؟ - فروشگاه اینترنتی رزمد مجله رُزمد فست فشن انقلاب مد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها