آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی

آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی

آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی

هرقدر هم که از لباس‌ها بدتان بیاید چرا باید مواظب نحوه‌ی پوشیدنشان باشید؟ 

مرجع: مدیوم MEDIUM

نویسنده: دانیل اِکلر[1] (۳ فوریه ۲۰۱۶ ) – تخمین زمان مطالعه: ۷ دقیقه

مقدمه: مهم نیست چه کسی هستید، کارتان چیست و یا چقدر به ظاهر خود اهمیت می دهید،به هر حال، تأثیرات بنیادی ادغام مُد و تکنولوژی در دنیای امروز، غیر قابل انکار است.انتخاب آن با شماست،یا با سیر تحولات همراه شوید و آینده را در آغوش بگیرید، یا از ‌آن جدا شده و عقب بمانید!

به‌رغم اینکه مُد و تکنولوژی اغلب به عنوان دو حوزه‌ی کاملاً مجزا  در نظر گرفته می‌شوند، اما به‌طور کلی ، رویارویی آنها همیشه سبب پیشرفت هر دو صنعت شده است.

شلوار جین آبی

شلوارهای جین آبی از عمده‌ترین کالاهای مُد روز هستند. در خلال سال‌های ۱۸۰۰ میلادی، ابتدا این سبک شلوار،برای گاوچران‌ها، کارگران معدن و کارخانه‌ها دوخته می‌شد.تا اینکه سال ۱۹۵۰ میلادی، نمایش فیلم ” شورش بی دلیل [2] ” با درخشش جیمز دین [3] جرقه‌ای بود بر آتش شهرت عام و محبوبیت همگانی شلوار جین.این مثال بی‌بدیلی است از سلطه‌ی اتحاد تکنولوژی و مُد در گستره‌ای قدرتمند.

آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی
آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی | تصویر جیمز دین بر دیوارکوب فیلم شورش بی‌دلیل، ۱۹۵۵

همزمان که تکنولوژی در جهان، باسرعت پیش می‌رود، شاهد آنیم که استفاده‌اش نسل‌به‌نسل شخصی‌تر‌ می‌شود. ساعت هوشمند اپل به‌عنوان یک فناوری همراه، اولین قدم منطقی در این روند به شمار می‌آید. شاید اینگونه تفسیر شود که بسیاری از این دستگاه‌هایی که در گذشته اختراع شده‌اند یا اکنون حضور دارند، شما را به بازی گرفته‌اند (مثل کیف‌های کمری تلفن‌های همراه و هندزفری‌های بدون سیم،دیگر چه؟). تازه اگر تکنولوژی جزء ملحقاتتان شود، قرار نیست شما را شبیه یک آدم مکانیکی کند. با وجود تلاش‌های بسیاری که برای ورود عینک‌های گوگل به دنیای مُد صورت گرفت،ظاهر آینده‌گرایانه‌ و مضحکش، انتقادها را برانگیخت و کسی مایل نبود خارج از آزمایشگاه آن را به چشم بزند. ساعت اپل به لطف طراحی خیره‌کننده و اقدامات تبلیغاتی، کمی موفق تر وارد میدان شد! 

اخیراً نمایش ۱۵ ثانیه‌ای کلوئی سوینگی  [4] (بازیگر مشهور هالیوود ) با اپل واچ تأثیر به شدت زیادی در شهرت آن داشت و سبب شد بند قابل تنظیم و ظاهر آن به چشم همگان مهم و ارزشمند به نظر برسد. در صورتی که یک نگاه موشکافانه از منظر مُد، بیان می‌کند که ظاهر آن با معیار های جذب‌کننده و صحیح به عنوان زیورآلات اصلا متناسب نیست و هنوز هم گاهی در دنیای مد ، حس اسباب‌بازی بودن را به مخاطب منتقل می‌کند. آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی

آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی
آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی | فیلم تبلیغاتی اپل واچ با حضور ۱۵ ثانیه‌ای کلوئی سوینگی
 پس چگونه ممکن است بدون‌ آنکه ظاهر یکی از بازیگران بیرون‌آمده از برنامه‌ای علمی‌تخیلی را داشته باشید، از این نوآوری‌ها بهره ببرید؟
 همینطور پاسخ به این سوال را بررسی خواهیم کرد که تکنولوژی چگونه درحال بهبود تجربه‌ی این خرده‌فروشی‌هاست؟

در ادامه، به بررسی ۶ موضوع می‌پردازیم که کمکتان می‌کند تا بتوانید بیشترین استفاده را از وسایل رفاهی، ابزارهای پوشیدنی و فواید بشردوستانه آنها که محصول هم‌آمیزی مُد و تکنولوژی است، داشته باشید. 

نامرئی‌بودن مُد و تکنولوژی

ابَرقدرت نیستند اما به آن نزدیکند ؛) باید تکرار کرد که غیرقابل رؤیت‌بودن به فناوری‌ای ارجاع دارد که شما قدر به مشاهده و حس آن نیستید.دستگاه OM سیگنال  [5] برای مثال، نسل جدیدی از نخ است که در‌ تار و پود لباس بافته می‌شود و می تواند ضربان قلب،نبض، شمارش قدم‌ها و مقدار کالری مصرفی را اندازه گیری کند.برنامه‌ی نساجی جاکارد [6] نمونه‌ی دیگری است. این برنامه لباس‌ها و اثاثه‌ی روزمره را با الیافی مخصوص طراحی می‌کند و با ادعای غیرقابل‌تشخیص بودن آنها از انواع سنتی، به سطوحی تعاملی بدلشان می‌سازند.

آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی
آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی | کوله‌پشتی‌های تولیدی جاکارد به سفارش گوگل و برند سنت لوران

جواهرات مُد و تکنولوژی

فراتر از محصولی مثل اپل واچ که به‌رغم درنظرگرفتن ویژگی نظارت بر سلامت شخص، یک ابزار خبررسانی صرف است،کمپانی های تکنولوژی با همکاری هرچه بیشتر با طراحان مد سعی دارند، گروه وسیع‌تری از مردم را به محصولات خود جذب کنند.نمونه‌اش همکاری توری بِرچ[7]با کمپانی فیت‌بیت   [8]بود.طراحی شیک دستبند فلزی و چرمی بِرچ سبب شد که محصول مورد نظر ، از یک ” ردیاب حرکتی ” به زیوری زیبا برای زندگی بیرون از باشگاه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: گرانج چیست و مد گرانج از کجا آمده است؟

حلقه‌‌ی هوشمند

رشته‌ای میان حلقه‌‌های کلاسیک و تلفن شما از طریق بلوتوث برقرار می‌شود و ماهرانه شما را از زنگ و پیامهای تلفنتان آگاه می‌کند.لرزش‌های خفیف و نورهای جانبی در موقعیتهای اجتماعی برایتان مزاحمتی ندارند و شمارا از وضعیت تلفنتان مطلع می‌کنند. بی‌آنکه نیاز باشد هر پنج دقیقه تلفن همراهتان را بدست بگیرید و برخلاف آداب مرسوم، مشغول بررسی آن شوید! کرونوس[9] صفحه‌ی فلزی کوچکی است با قابلیت تبدیل هر ساعت مچی به یک ساعت هوشمند.فقط ۳۳ میلیمتر عرض و ۲.۵ میلیمتر ضخامت دارد و در پشت ساعت معمولی شما متصل می‌شود و ویژگی‌های یک ساعت هوشمند را فراهم می‌کند و عالی برای کسانی است که می‌خواهند ساعت هوشمند را تجربه کنند بدون آنکه اَجَق وَجَق به نظر برسند. 

آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی
آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی

چاپهای سه و چهار بعدی 

تا کنون باید نام چاپ سه‌بعدی یا عنوان شناخته‌شده‌ی ‌ تولیدات افزودنی  به گوشتان خورده باشد.این فرایند به خلق اجسام جامد سه‌بعدی از فایل‌های دیجیتالی اشاره دارد.توانایی چاپِ کمیت‌های معین در خانه و یا نزدیک محل زندگی ، سبب شد تا تولید انبوه و هزینه‌ی حمل و نقل با کشتی از میان برود و به طور بالقوه به تولیدی صنعتی سازگار با محیط زیست تبدیل شود. شرکت نورمال   [10] پیشرو چاپهای سه‌بعدی برای مصرف کنندگان است . یک علامت تجاری درخورتوجه که محصولات فوق العاده ای به بازار عرضه می‌کند و لزوماً هم مخاطب تولیداتشان بازار تکنولوژی نیست. ذوق سرشارشان حکایت از موفقیت آنها بدون ادغام در فناوری سه‌بعدی دارد.و نمونه ای است فوق العاده از دورنمای آینده‌ی تولیدات بی‌واسطه به مصرف‌کنندگان .استودیوی طراحی لباس و جواهرات نِروس سیستم  [11] زیرمجموعه  شرکت ماساچوست [12]، اینک پیشگام چاپگری ۴ بعدی است که طرح‌ها به محض خروج از دستگاه خودبه‌خود تغییرشکل می‌دهند.حتی تصور پیامدهایی که این فناوری در دیگر صنعتها خواهد داشت ، هیجان انگیز است!

پاسخگویی به جامعه تکنولوژی تک تکنولوژی نولوژی

امروزه داشتن حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی به گرایشی درمیان بسیاری از استارتاپ‌های (شرکت‌های نوپای) دیجیتال مُد بدل شده است. 

در حالی که برندهای بزرگ، اغلب سعی دارند حق خود را به جامعه ادا کنند،هرگاه که بشردوستی در رأس الگوی تجاری آنها قرار نداشته باشد، احتمال دارد که تلاشهایشان به عنوان یک شگرد تبلیغاتی برداشت شود.واربی پارکر  [13] یک خرده‌فروش (آنلاین) عینک است که آگاهی اجتماعی را مقدم بر تمام پایه‌های تجارت قرار داده است. او‌ از کار و کاسبی خودش شروع کرد و راهی یافت که با راه اندازی کانال هایی به سبک‌ سنتی و طراحی محصولاتش در خانه و ارتباط مستقیم با خریدارانش ، بستری را فراهم کند تا آنها بتوانند، عینک‌هایی با بالاترین کیفیت و قیمتی مقرون به صرفه سفارش دهند .هرماه تعداد عینکهای بیشتری فروخت و در مقیاس جهانی کار‌ او‌ توسعه یافت.او  توانست به شرکای  غیرسودده‌ی خود کمک مالی کند . سازمان‌هایی بدون چشمداشت مالی در کشورهای درحال توسعه زنان و مردانی را تعلیم می‌دهند تا بتوانند معاینه‌های پایه‌ای چشم را انجام دهند و به مردم عینکهایی مقرون به صرفه بفروشند. تکنولوژی

تداوم‌پذیری

تخمین زده شده که به طور متوسط هر امریکایی سالانه، ۶۵ پوند (معادل 29.4835 کیلوگرم ) لباس دورمی‌اندازد  یعنی انبوه هولناکی از زباله. از این رو ، اپلیکیشن هایی ماننددیپاپ[14]  و  پوشمارک [15] ” به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد تا به خرید و فروش پوشاک دست دوم بپردازند و این معامله را جذاب و ساده کنند. آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی

بیشتر بخوانید: تاریخچه‌ و خاستگاه روسری و آشنایی با «هِرمس» مشهورترین برند جهانی

آیینه‌های هوشمند تکنولوژی

چه دوست داشته باشیم یا نه، امروزه خرید کردن از فعالیت‌های عمومی محوری و راه اتصال درونی جامعه محسوب می شود. به طور خلاصه ، مردم دوست دارند بیرون بروند و خوش گذرانی کنند!

احتمالاً  آیینه‌های هوشمند همان فناوری‌ ِ نجات‌دهنده‌ی تجارتهای‌ خشت و ملات   [16]نباشد اما به‌یقین تجربه‌های سنتیِ خریدکردن را افزایش می‌دهند و آنها را مؤثرتر کرده‌اند.مِمومی[17]  آیینه‌ای دیجیتال است که به شما این فرصت را می دهد تا رنگ لباس خود را تغییر دهید و یا زیور آلات برای لباستان انتخاب کنید بدون آنکه جسمتان حضور داشته باشد. خودتان را در زمان حقیقی در تمام زاویه‌ها برانداز کنید و در عرض چندثانیه لباس‌های متنوعی به تن کنید. در ماه نوامبر ، شرکت تجاری رالف لارن  [18]در پایگاه اصلی‌اش واقع در شهر نیویورک ،از  آیینه‌های تعاملی خود پرده برداری کرد.این سیستم تازه به شما این امکان را می دهد که نورپردازی  اتاق پرو خود را تغییر دهید،سایز دیگری بخواهید، به اجناس دیگر فروشگاه  سرک بکشید و با فروشندگان در ارتباط باشید .به‌راحتی اطلاعات محصول مورد نظر را در تلفن همراه خود ثبت کنید تا زمان‌ دیگری خرید خودتان را انجام دهید. آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی

آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی
آینده‌ی دنیای مُد و تکنولوژی

سادگی

با این حقیقت روبرو شویم که «هرچه بیشترباشد خوشآیندتر نیست.»

اگر تاالان اسباب‌کشی کرده باشید یا با شرایطی مواجه شده باشید که خود را در مقابل انبوهی از وسایل انباشته شده ببینید ، این موضوع را درک خواهید کرد.مایلو [19]   اپلیکیشنی‌ست که از فروش بی‌حدّ و حصر پوشاک مدروز امتناع می‌کند، با آوردن این دلیل درست که او اعتقاد دارد، بهتر است پول خود را خرج چند تکّه‌ی محدود و ماندگار  با طراحی خیلی خوب کنید تا یک عمر دوام بیاورد.کافی است به مایلو بگویید چه لباس‌هایی دارید، تا برنامه با بهره‌بردن از الگوریتمی به شما یک دست لباس کامل برای هر مناسبت‌ اختصاصی  پیشنهاد دهد. 


پی‌نوشت‌ها:

[1] – Daniel Eckler تکنولوژی

[2]  Rebel without a cause

[3]  James Dean

[4]– Chloë Sevign بازیگر، مدل و طراح زن ۴۵ ساله‌ی امریکایی و دارنده‌ی مدال اسکار بازیگر مکمل برای فیلم «پسرها گریه نمی‌کنند، سال ۱۹۹۹) 

[5] – OM signal

[6] – Jacquard

[7] – Tory Burch توری بِرچ ۵۴ ساله، طراح سرشناس امریکایی و پایه‌گذار برند لباس‌های آماده‌ی توری برچ است. نزدیک به یک دهه هست که نام او برسرزبان‌ها افتاده است.

[8] – FitBit

[9] – Chronos

[10] – Normal

[11]  Nervous System

[12] – Massachusetts

[13]  Warby Parker

[14] – Depop

[15]  Poshmark

[16] – Brick & Mortar تجارت خشت و ملات به شرکتهایی اطلاق می‌گردد که در اصطلاح از خشت و گل تشکیل شده‌اند یعنی وجود خارجی دارند. این تعریف در مقابل سازمان‌های مجازی یا Bricks and clicks بیان می‌گردد.( ویکیپدیای فارسی)

[17]  Memomi

[18] –  Ralph Lauren کمپانی مشهور رالف لارن و صاحب برندی به همین نام درسال ۱۹۶۷ در امریکا تأسیس شد و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید لباس‌های مجلل آغاز کرد. بانی این برند تجاری رالف لورن بود.

[19] – Mylo application

فست فشن: هیولایی در کمد لباس های ما
الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی

نظرات (1)

  1. پینگ بک: آرایش اغراق‌آمیز - فروشگاه اینترنتی رزمد آرایش اغراق آمیز گاردین مُدمگ تجارت زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها