تنگ کردن کفش

تنگ کردن کفش

تنگ کردن کفش مسئله‌ای است که شاید چند بار به آن برخورده باشید. وقتی یک جفت کفش بسیار زیبا تهیه می‌کنید و بعد از مدتی متوجه می‌شوید که گشاد شده و یا در موقعیتی خاص کفش تک سایز بسیار دوست‌داشتنی را مشاهده کردید که کمی بزرگ است. این سوال مطرح می‌شود که “کفشم برام بزرگه چیکار کنم؟” خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای تنگ کردن کفش وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا کفش‌های مجلسی، چرمی، جیر و حتی ورزشی‌تان را به اندازه دلخواه برسانید. ما در این مقاله به صورت کامل و جامع تمامی روش‌های تنگ کردن کفش روزمره و مجلسی را به شما آموزش می‌دهیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

راه های تنگ کردن کفش چرم

استفاده از پد تنگ کننده کفش 

یکی از ساده‌ترین و در عین موثرترین راه‌های تنگ‌کردن کفش استفاده از پدهای تنگ‌کننده کفش است. این پدها به راحتی در قسمت جلوی کفش یا پاشنه قرار گرفته و فضای اضافی را کامل پر می‌کنند. معمولا این پدها از موادی بسیار نرم و بادوام مانند فوم یا ژل ساخته می‌شوند که در عین راحتی،‌ به هیچ وجه باعث بروز ناراحتی‌های مختلف مانند تاول نمی‌شوند. این پدها قابلیت تنظیم‌شدن دارند و می‌توانید به راحتی بر اساس نیاز آنها را کم و زیاد کنید تا به اندازه مورد نظر برسید.

جوراب ضخیم تر بپوشید 

یکی از راه‌های سریع و بدون دغدغه پوشیدن جوراب‌های کمی ضخیم‌‌تر است. شاید پوشیدن جوراب راه‌ حل دائمی و اصولی نباشد، اما می‌تواند برای مدتی مشکل شما را حل کند. بخصوص زمانی که ما در فصل سرد سال باشید، این کار باعث می‌شود هم از شر لق شدن پا در کفش جلوگیری کنیم و هم پاهایمان دچار سرما زدگی نشوند. این روش بیشتر برای کفش‌های زمستانی و روزمره کاربر دارد و برای کفش‌های مجلسی اصلا قابل استفاده نیست.

تنگ کردن کفش چرم با جوراب ضخیم تر

پنجه کفش خود را پر کنید 

پر کردن پنجه کفش با مواد مختلف می‌تواند یکی از راه‌های خیلی خوب تنگ‌ کردن کفش باشد. برای این کار می‌توانید مواد مختلفی مانند دستمال کاغذی، پارچه یا روزنامه و … را تا کرده و زیر پاشنه پای خود در کفش قرار دهید. با این کار فضای اضافی کفش کامل پر شده و در مقابل پا نیز در کفش می‌تواند آزاد باشد. این روش را می‌توانید برای فرزندان خود امتحان کنید.

استفاده از نوار پاشنه

یکی دیگر از راه‌های خیلی خوب برای تنگ‌ کردن کفش استفاده از نوار پاشنه است. این نوارها به صورت پشت چسبدار بوده و شما می‌توانید آنها را داخل پاشنه کفش به روی هم بچسبانید. نوار پاشنه باعث می‌شود تا پا داخل کفش کمتر حرکت کرده و شما احساس کنید که کفش تنگ‌تر شده. یکی دیگر از قابلیت‌های این نوار پاشنه درمان تاول پشت پا می‌باشد. در بسیاری از مواد به دلیل تنگ بودن کفش، پشت پا تاول می‌زد. چسب پاشنه می‌تواند این مشکل را به صورت کامل حل کند و شما را از شر درد خلاص کند.
این نوارها در انواع مختلفی مثل سیلیکونی، فومی و چرمی تولید می‌شوند که می‌توانید تهیه کنید.
یکی از مهمترین سوالات شما این بوده که چگونه کفش مجلسی را تنگ کنیم؟ بهترین راه‌ برای تنگ‌کردن کفش مجلسی استفاده از همین نوارهای پاشنه می‌باشد.

استفاده از کفی برای تنگ کردن کفش 

یکی از بهترین ‌راه‌ها برای تنگ‌ کردن کفش استفاده از کفی‌های بزرگ است. این کفی‌ها در انواع مختلفی مانند کفی کامل و نیمه‌کفی عرضه می‌شوند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

کفی کامل 

کفی کامل طوری طراحی شده که کل کف کفش را به صورت کامل می‌پوشاند و به خاطر وجود ضخامت بالا، عملا کفش شما را تنگ‌تر می‌کند. این کفی‌ها معمولا از فوم‌، ژل یا چرم ساخته می‌شوند که انواع طبی و غیر طبی دارند.

نیمه کفی

نیمه کفی‌ها معمولا در قسمت جلویی و یا قسمت پاشنه پا استفاده می‌شوند. این نوع کفی‌ها هم دقیقا مانند کفی کامل هستند، با این تفاوت که فقط نصف کف کفش را پوشش می‌دهند.

مرطوب کردن کفش 

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تنگ کردن کفش،‌ مرطوب کردن آن است. برای این کار می‌توانید چند دستمال نمدار را را از داخل به قست‌های بالایی کفش بچسبانید. با این کار وقتی دستمال کم کم خشک می‌شود،‌ کفش تنگ‌تر می‌گردد. 

مراجعه به کفاش ماهر 

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای تنگ‌کردن کفش این است که از یک کفاش ماهر بخواهید تا کفش شما را تنگ کند.
کفاش با مهارتی که دارد می‌تواند از داخل قسمت‌هایی را اضافه می‌کند تا کفش تنگ شود.

تنگ کردن کفش با آب 

تنگ کردن کفش با این روش بسیار راحت است. برای اینکار می‌توانید روی کفش آب اسپری کنید و یا برای مدت خیلی کوتاهی آن را داخل آب قرار دهید. وقتی کفش را خیس کردید باید آنها را بپوشید و صبر کنید تا خوب خشک شود. زمانی که کفش خشک می‌گردد، کمی منقبض شده و دقیقا به اندازه پاهای شما در می‌آید.

تنگ کردن کفش چرم

تنگ کردن کفش های جیر 

استفاده از اسپری آب 

یکی از بهترین روش‌های تنگ‌ کردن کفش‌های جیر طبیعی و مصنوعی استفاده از آب است. ابتدا کفش‌های خود را فقط کمی مرطوب کنید و سپس یکی از جوراب‌های روزمره را پا کرده و کفش‌ها را بپوشید. سپس کمی صبر کنید تا جیر خشک شود. بدین شکل کف جیر شما مانند یک کفش چرم فرم و شکل پاها را به خود گرفته و کمی تنگ می‌شود. این روش به صورت موقت کارساز بوده ولی ممکن است کفش را دچار لکه کند.

استفاده از الکل 

کفش‌های جیر را هم می‌توانید با الکل تنگ کنید. برای این کار یک پنبه یا پارچه تمیز را به الکل آغشته کرده و سپس روی کل کفش بکشید. بعد از خشک شدن الکل، کفش شما کمی تنگ‌تر می‌شود. فقط توجه داشته باشید که هرگز نباید الکل زیادی استفاده کنید، چون ممکن است کفش شما آسیب ببیند.

استفاده از نمک 

نمک می‌تواند کفش شما را تنگ کند. برای این کار داخل کفش را به میزان قابل توجهی نمک بریزید و یک شب صبر کنید. صبح روز بعد مشاهده خواهید کرد که کفش شما تنگ شده است. از آنجایی که نمک می‌تواند رطوبت را جذب کند، با گرفتن رطوبت کفش،‌ جیر کمی منقبض می‌شود.

تنگ کردن کفش های جیر با الکل

تنگ کردن کفش های ورزشی

تنگ کردن کفش‌های ورزشی کمی سخت‌تر از کفش چرم و جیر است. چون کتانی و کلا کفش‌های ورزشی از جنس‌های بسیار مختلفی ساخته می‌شوند که کار را سخت می‌کند. اگر کفش ورزشی شما چرمی باشد، می‌توانید طبق آموزش تنگ کردن کفش چرم اقدام کنید. در غیر این صورت روش‌های زیر را امتحان کنید.

استفاده از جوراب‌های ضخیم و پارچه

پوشیدن جوراب‌های ضخیم می‌توانند تا حد بسیار زیادی فضای داخل کفش را پر کرده و از لق شدن پا در کفش خودداری کنند. همچنین می‌توانید داخل کفش را با تکه‌های پارچه پر کنید و دیگر نگران گشاد بودن کفش نباشید.

استفاده از پدهای تنگ‌ کننده کفش

مانند سایر کفش‌ها شما می‌توانید به راحتی از پدهای تنگ کننده کفش استفاده کنید و به راحتی از کفش اندازه خود لذت ببرید.

استفاده از کفی 

مانند بقیه کفش‌ها می‌توانید از کفی‌های ضخیم و متفاوت برای تنگ‌ کردن کفش به راحتی استفاده کنید.

استفاده از کفی برای تنگ کردن کفش اسپورت

استفاده از چسب حرارتی

یکی از کارهای بسیار کاربردی و دائمی برای تنگ کردن کفش استفاده از چسب حرارتی پلاستیکی است. برای اینکار ابتدا باید یک کفی کفش خوب و نازک تهیه کنید و با استفاده از چسب حرارتی یک لایه زیر آن بزنید و فورا کفی را در کفش قرار داده کفش را بپوشید و با آن راه بروید. با این کار چسب بر اساس فرم کف پا،‌ در تمام کف پا پر شده و کفش شما کمی تنگ می‌شود. توجه داشته باشید که بیش از حد این کار را انجام ندهید. چون ممکن است چسب از زیر کفی به بیرون سرایت کرده و پای شما را ادیت کند.

دوختن کفش به وسیله کفاش

بهتر است به یک کفاش حرفه‌ای و با تجربه مراجعه کرده و از وی بخواهید تا کفش شما را به صورت اصولی تنگ کند. این کار به صورت دائمی‌ بوده و هیچ گاه کفش دوباره به حالت اول بر نمی‌گردد.
همیشه سعی کنید کفش را بعد از ظهر ها تهیه کنید تا از سایز بودن آن مطمئن شوید. اگر بازهم نیاز به تنگ کردن شد، به راحتی می‌توانید تمام مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم با خیال راحت استفاده کرده و از کفش خود لذت ببرید.

کفش نامناسب
تمیز کردن کفش سفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها