چگونه در پوشیدن لباس از استایل مارلون براندو الهام بگیریم؟

چگونه از لباس پوشیدن مارلون براندو الهام بگیریم؟

بررسی اِلمِان های استایل پدرخوانده سینمای هالیوود مارلون براندو

منبع: مجله جی کیو[1]     نویسنده: فای فیرون[2]

مترجم: نسرین لیری      ۹ آبان ۱۳۹۹

تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه

استایل مارلون براندو[3]، ستاره هالیوود برگرفته از اصول اولیه دنیای مد است. ترکیبی از تیشرت، شلوار نخی و کمربند چرمی. حتی با گذر ۷ دهه همچنان استایل مارلون براندو خوب و جذاب به نظر می‌رسد. چندی پیش تولد ۹۶ سالگی این ستاره هالیوود بود.

در این مقاله می خواهیم ببینیم استایل این هنرمند چه شاخصه‌هایی داشته است که علاقمندان به این هنرمند را به سمت سبک و استایل او سوق می‌دهد. 

با بررسی در دنیای مد، به نظر می رسد بهترین درس‌های مد مربوط به نسل‌های قدیمی است. در دنیای فیلم، به طور خاص، گروهی از مردان که همان نمادهای هالیوودی دهه ۵۰ هستند، در میان سایر هنرمندان در دنیای مد برجسته‌تر هستند. در این میان می توان به جیمز دین[4] با کاپشن‌های هرینگتون[5] و شلوار جین آبی آمریکایی، جان وین[6] با لباس غربی خاصّ خود و یا کری گرانت[7] با کت و شلوارهای بی‌نظیرش اشاره کرد. در طول دهه ۵۰، تمام سطوح لباس‌های مردانه شکوفا شد و شخصی که بی تردید صاحب “سبک معمولیِ” خاص خود بود، کسی نبود جز ستاره پرآوازه دنیای هالیوود، مارلون براندو.

مارلون براندو، شخصی که بی تردید صاحب "سبک معمولیِ" خاص خود بود.
مارلون براندو، شخصی که بی تردید صاحب “سبک معمولیِ” خاص خود بود.

شهرت مارلون براندو با بازی در فیلم “اتوبوسی به نام هوس”[8] در سال ۱۹۵۱ به اوج می‌رسد. مجموعه لباس‌های براندو در این فیلم موارد اصلی استایل مردانه را آنچنانکه بیشتر مردان آن را به عنوان امری بدیهی در نظر می‌گرفتند، بی تردید ارتقا می‌دهد.  مانند تیشرت‌های یقه گرد، بلوزهای آستین بلند و یا کمربندهای چرمی باریک. اما براندو پا را از این فراتر می نهد و در سال ۱۹۵۳ با بازی در فیلم “وحشی”[9] لباس های جسورانه‌تری را مانند کاپشن‌های چرمی موتورسواری جاودانه می سازد. 

مانند همه ترندهای برجسته، استایل مارلون براندو در فیلم پدرخوانده به خوبی ذهنیت حاکم بر زمانه خود را بیان می‌کند و به نمایش می گذارد و به همین خاطر براندو به یکی از نگین‌های ارزشمند مد آمریکایی تبدیل شده است.

بنابراین در اینجا به یاد مارلون براندو، هفت جزء اصلی استایل این ستاره هالیوود را بررسی می‌کنیم که اگر علاقه دارید از استایل او الهام بگیرید کمد لباس‌های خود را با آن‌ها کامل کنید.

۱- تیشرت سفید مارلون براندو

زمان: ژانویه ۱۹۵۱   

تیشرت سفید معروف او در فیلم "اتوبوسی به نام هوس"
تیشرت سفید معروف او در فیلم “اتوبوسی به نام هوس”

هنگامی که مارلون براندو به دنبال اکران فیلم “اتوبوسی به نام هوس” در سال ۱۹۵۱ به شهرت رسید، بخشی از این شهرت به دلیل استفاده از لباس‌های درخشان او بود. آیا واقعاً لباس‌های او تأثیر داشت؟ نمونه ای از اصول کلاسیک که در رأس آن تیشرت سفید قرار داشت، در این فیلم به نمایش گذاشته شد.  استایل‌هایی با یقه گرد ( که کمی از جلوه کامل براندو را نشان می‌دهد) همراه با شلوارهای گشاد و راحت و کفش‌های پاشنه تخت. اگر شما می ‌خواهید برنده مسابقه سبک ساده و بی تکلف باشید از این دست لباس‌ها انتخاب کنید. 

۲- پیراهن خالدار مارلون براندو

زمان: ژانویه ۱۹۵۵ مارلون براندو 

پیراهن خالداری که براندو دکمه‌هایش را باز می‌گذاشت و نمایش ظریف لاقیدی و سهل انگاری شخصیت بود.
پیراهن خالداری که براندو دکمه‌هایش را باز می‌گذاشت و نمایش ظریف لاقیدی و سهل انگاری شخصیت بود. 

بدون شک، مارلون براندو پیشگام در پوشیدن تیشرت سفید بود، اما او همچنین می‌دانست چگونه با استایلش ،بازی با رنگ های روشن و به روز را نشان دهد. به سراغ مجموعه پیراهن‌های درخشان او بروید. در این بین پیراهن مورد نظر ما همان پیراهنی است که پارچه ای با خال‌های گرد دارد (که همان طرح پالکا[10] نیز نامیده می شود). پیراهنی که براندو وقتی آن را می‌پوشید پایین آن را در شلوار می‌گذاشت. حرکتی که در واقع امضای سبک براندو بود. دکمه‌های آن را باز می گذاشت که نتیجه آن، نمایش ظریف لاقیدی و سهل انگاری شخصیت بود. پیراهن خالدار براندو در واقع گواهی بر این است که می توان طرح های مختلف را روی پیراهن داشت در حالی که ظاهر جذابی هم دارید. 

۳- بند شلوارهای سفید

زمان: ژانویه ۱۹۵۵

بندشلوارهای براندو جزئی از مجموعه لوازم جانبی او بود.
بندشلوارهای براندو جزئی از مجموعه لوازم جانبی او بود.

برای جنبه رسمی استایل، مجموعه لوازم جانبی براندو به همان اندازه عالی بود که اجزاء اصلی لباس‌هایش. یکی از لوازم جانبی‌های جذاب و مورد نظر ما همان بندشلوارهای سفید است که با یک نوار به پایان می‌رسید و به کمرِ شلوار فاق بلند خود متصل می‌کرد. ظاهری که سر تا پای آن سیاه بود و این بند شلوار سفید روی آن قرار می گرفت. این استایل به طور زیبایی با کراواتی خالدار متمایز می‌شد، براندو با این استایل در حقیقت تأیید می‌کند که ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم به بیراهه برویم اگر این استایل را همراه با کت و شلوار بسیار کلاسیک تری بپوشیم. 

۴- بلوز آستینْ بلندِ یقه‌گرد

زمان: ۱۹۴۹ 

با بلوز بافت یقه‌گرد در بازدید از خانه مادربزرگ
با بلوز بافت یقه‌گرد در بازدید از خانه مادربزرگ

مارلون براندو حتی پیش از آنکه کاراکترهایش این چنین لباس‌هایی را در فیلم ها به نمایش بگذارند، تنها به اصول اصلی و پایه‌ای در مد علاقه داشت. همانطور که در بازدید از خانه مادربزرگش در سال ۱۹۴۹، بلوز بافت دستباف آستین بلند با یقه‌گرد مورد علاقه‌اش را همراه با شلواری از جنس کتان و گشاد می‌پوشد که پایین بلوز بافت را در شلوار قرار داده است. از اینجا بلوز بافت یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌شود. بنابراین اگر به دنبال کاربرد حقیقی و آسان یک بلوز بافتنی یقه گرد هستید، می توانید آن را در استایلی مشابه امروزی بگنجانید. بعد از همه این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که تنها سادگی است که همواره بهترین کارکرد را دارد.

۵- کفش های چرمِ دست‌دوز یا همان دربی براگز[11]

زمان: ژانویه ۱۹۵۵

کفش‌های چرم دست‌دوز سیاه با طرح‌های کنده‌کاری بر روی آن
کفش‌های چرم دست‌دوز سیاه براندو با طرح‌های کنده‌کاری بر روی آن.

بیشترین مدلی که شما در میان کفش‌های براندو در مجموعه لباس‌های او در فیلم “اتوبوسی به نام هوس” می‌بینید، کفش‌هایی از جنس کرباس است. در باقی زمان‌ها، او طرح‌های متنوعی از چرم را انتخاب می‌کند: از این نمونه کفش‌های چرم دست‌دوز سیاه است. اما ویژگی‌های این کفش چه بود: کفشی با زیره ضخیم زیبا، دارای قوس‌های منحنی، منقّش به سوراخ‌هایی روی منحنی‌ها که در نهایت با بند کفش کامل می‌شود. این کفش‌ها از اجزای اصلی بی‌نظیر کت و شلوارِ گشاد مارلون براندو بودند.

۶- کمربند باریک با سگک مربعی

زمان: سپتامبر ۱۹۵۲

براندو با کمربند باریک سگک‌دار
براندو با کمربند باریک سگک‌دار

احتمالا ً تا اینجا دریافته‌اید که بالاتنه لباس‌های براندو همیشه داخل شلوار قرار دارد.  این یک انتخاب استایل ساده (اما پرمزیت) است. چنین استایلی نه تنها اجازه می‌دهد که به طور کامل اندام طبیعی و واقعی فرد،نشان داده شود بلکه عاملی می شود تا کمربندی ظریف از جنس چرم در کمرِ شلوار یا شلوار جینتان استفاده کنید. کمربندهایی با رنگ‌های ساده مثل سیاه یا بژ (به توصیه براندو) انتخاب کنید و مطمئن شوید که با سگک مربعی بسته می‌شود. به همین سادگی این استایل می تواند وجود داشته باشد و به طرز باور نکردنی شیک و جذاب به نظر آید. 

۷- کت چرم موتورسواری

زمان: مارس ۱۹۵۳

آیا تمایل دارید لباس‌هایی مثل کاپشن و کت خود را به روز کنید؟ پس بهتر است نگاهتان را به سمت کاراکتر براندو در فیلم ” وحشی” بچرخانید و به بهترین صورت از آن الهام بگیرید. در این فیلم براندو، نقش رئیس یک گروه موتورسوار را بازی می‌کند. لباسش در این فیلم محبوبیت زیادی برای لباس چرمی راک بیلی[12] (نوعی از موسیقی راک) بین مردم به ارمغان آورد. استایلش را با چکمه های سیاه و بزرگ با شلوار جین فاق کوتاه که پاچه‌های آن را به بالا  تا کرده است، کامل می‌کند. برای الهام از این استایل کلاسیک براندو، می‌توانید نمونه‌هایی از کاپشن‌های پرفکتو[13] ی آمریکایی اسکات را در مجموعه لباس‌های خود بگنجانید. این همان مدلی است که براندو در اینجا به تن دارد. 

بررسی استایل مارلون براندو در شاهکار پدرخوانده[14]

از میان همه فیلم‌های مارلون براندو، شاخص‌ترین ویژگی لباس‌های او همان استایل سنّتی است که براندو به نمایش می گذارد. در نقش پدرخوانده  دُن کورلئونه[15]، براندو نقش رئیس بی رحم اما احساساتی خانواده جنایتکار کورلئونه  در دهه های ۴۰ و ۵۰ در نیویورک را بازی می‌کند. براندو کاراکتر گانگستر نمادین را با پوشیدن مجموعه درخشانی از کت‌های مجلسی ظریف و پالتوهای ضخیم و بلند تا زانو به تجسم درمی آورد.

استایل ایتالیایی نشان داده شده در ظاهر خاص ویتوکورلئونه[16] تأثیر عمیقی بر فرازمانی بودن این استایل و طراحی مد داشت. برای الهام از این ظاهر، به برندهای ایتالیایی،مانند اِرمنجیلدو زنیا[17] مراجعه کنید. شرکت اوت کوتور ِخانوادگی که طراحی مد کلاسیک را با نمادهای ظریف معاصر به هم پیوند می‌دهد. برای پالتو، طرح های برند برونلو کوچینِلی[18] را مورد توجه قرار دهید که در آن طرح‌های کلاسیک و سنتی به گونه‌ای بی‌نظیر، زیبایی استایل کلاسیک را کامل می‌کند. این طرح‌های کلاسیک در کت و شلوار های ایتالیایی نیز بازنمایی می‌شود.

براندو کاراکتر گانگستر نمادین را با پوشیدن مجموعه درخشانی از کت‌های مجلسی ظریف و پالتوهای ضخیم و بلند تا زانو به تجسم درمی آورد.
براندو کاراکتر گانگستر نمادین را با پوشیدن مجموعه درخشانی از کت‌های مجلسی ظریف و پالتوهای ضخیم و بلند تا زانو به تجسم درمی آورد.

مانند همه ترندهای برجسته، استایل مارلون براندو در فیلم پدرخوانده به خوبی ذهنیت حاکم بر زمانه خود را بیان می‌کند و به نمایش می گذارد و به همین خاطر براندو به یکی از نگین‌های ارزشمند مد آمریکایی تبدیل شده است. با تیشرت‌ها و کت های چرم که پایه‌های اصلی دنیای مد را می‌سازد، تأثیر عمیق استایل مارلون براندو بر استایل‌های نوین حتی تا قرن ۲۱ هم گسترده شده است. 

در زیر نمونه‌هایی از استایل مارلون براندو در آثار مختلف را می‌بینیم:

همچنین بخوانید: فیلم های دیدنی تاریخ مد

همچنین بخوانید: همه چیز درباره ریخت‌شناسی در مد از همین مترجم ‌

همچنین بخوانید:‌تاریخچه دامن از دوران باستان تا به امروز

همچنین بخوانید: آدری هپبورن؛ کانون همیشگی مد و فشن


پانوشت‌ها:

[1] https://www.gq-magazine.co.uk/fashion/article/marlon-brando-style

[2] Faye Fearon – 3 April 2020 

[3] Marlon Brando

مارلون براندو  (2004 – 1924)  هنرپیشه سینما و تئاتر آمریکایی ، برندهٔ جایزه اسکار و ستوده شده‌ترین بازیگر تاریخ سینمای قرن بیستم جهان است. او پیش‌کسوت سبک معروف «متد اکتینگ» بود و در طی شصت سال فعالیت هنری خود دو بار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگری شد.

[4]James Dean

جیمز بایرُن دین (1955 -1931) هنرپیشه آمریکایی هالیوود و نامزد دو اسکار بهترین بازیگر مرد بود. وی اولین بازیگری بود که پس از مرگ نامزد اسکار شد و تنها کسی است که دو بار پس از مرگش نامزد اسکار شده‌است.

[5]Harrington jackets

[6] John Wayne

ماریون میچل موریسون ‏(1907 – 1979) که بیشتر با نام هُنَریِ جان وِین  شناخته می‌شود، بازیگر سرشناس، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی بود. او در سال ۱۹۶۹ به خاطر بازی در فیلم شجاعت واقعی برندهٔ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

[7]Cary Grant

 آرچیبالد الک لیچ (1986 – 1904) بازیگر آمریکایی انگلیسی بود. انستیتوی فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ او را در در رده دوم برترین هنرپیشگان مرد تاریخ سینما قرار داد.

[8]A Streetcar Named Desire

اتوبوسی به نام هوس فیلمی از الیا کازان با بازی ویوین لی و مارلون براندو است که در سال ۱۹۵۱ توزیع شد. این فیلم از روی نمایشنامه‌ای به همین نام اثر تنسی ویلیامز ساخته شده است.

[9] The Wild One

وحشی فیلمی به کارگردانی لاسلو بندک و با هنرنمایی مارلون براندو است که در سال ۱۹۵۳ بر مبنای داستان کوتاه «تهاجم موتور سواران» اثر فرانک رونی ساخته شد.

[10] polka

[11] Derby brogues

[12] rockabilly

[13] perfecto

[14] The Godfather

پدرخوانده فیلمی درام جنایی برندهٔ جایزهٔ اسکار به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا، محصول سال ۱۹۷۲ کمپانی آمریکایی پارامونت است که بر اساس رمانی به همین نام از ماریو پوزو در سال ۱۹۶۹ ساخته شده‌است.

[15]Don Corleone

[16] Vito Corleone

[17]Ermenegildo Zegna

یک شرکت طراحی و تولید لباس مردانه در ایتالیا که در سال 1910 در میلان تاسیس شده است.

[18]Brunello Cucinelli

شرکت کالای لوکس ایتالیایی که در سال 1953 در ایتالیا تاسیس شد. 

همه چیز درباره ریخت شناسی در مد
از “مد آهسته” چه می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها