کفش نامناسب

کفش نامناسب

کفش نامناسب نه تنها همیشه پاهای شما را اذیت می‌کند، بلکه می‌تواند سلامتی پاها و بدن را به خطر بیندازد. انتخاب کفش نامناسب در طولانی مدت می‌تواند باعث بروز انواع دردها مانند کمردرد، پا درد،‌ بیماری‌های نورپاتی و بسیاری از مشکلات دیگری شود که شادی تا به حال به آنها فکر نکرده‌اید. از آنجایی که پاها باید وزن کل بدن را تحمل کنند و فشار وارده به انسان را به صورت درست و اصولی تقسیم کنند،‌ اگر هر مشکلی برای آنها به وجود بیاید، بر کل بدن می‌تواند تاثیرات بسیار بدی به وجود بیاورید. ما در این مقاله می‌خواهیم به صورت اصولی ببینیم که کفش نامناسب چه عوارضی دارد و چه مشکلاتی می‌تواند به وجود بیاورد. لطفا برای سلامتی خودتان تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عوارض پوشیدن کفش نامناسب

گفتیم که پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند عوارض بسیار زیادی داشته باشد. به همین دلیل باید به همه آنها خوب دقت کنیم تا همیشه سلامت و تندرست باشیم. در این بخش به صورت کامل درباره عوارض پوشیدن کفش های غیراستاندارد با شما صحبت می‌کنیم.

کفش نامناسب و درد پاشنه

اولین مشکلی که با پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند به وجود بیاید، درد در ناحیه پاشنه است. علت اصلی به وجود آمدن درد در ناحیه پاشنه این است که کفش نمی‌تواند از قوس پا به خوبی پشتیبانی کند. به همین دلیل باعث فشار اضافی بر روی فاشیای پلانتار می‌شود که در ادامه منجر به یک التهاب فاشئیت پلانتار می‌شود.
فاشئیت پلانتار عامل اصلی درد شدید و مدام در پاشنه است که با پوشیدن کفش‌های بسیار پاشنه بلند و یا بدون کفی باعث تشدید شدن درد می‌گردد. حتما باید قبل از تهیه کفش در مورد حمایت از قوس پا و وجود کفی مناسب و پاشنه با ارتفاع درست دقت زیادی صورت بگیرد. چون این درد می‌تواند برای مدت‌ها شما را درگیر کند.

کفش نامناسب و درد پاشنه

کفش نامناسب و کمر درد

کفش نامناسب فقط پاها را درگیر و ناراحت نمی‌کند،‌ بلکه می‌تواند باعث کمر درد نیز شود. از آنجایی که پاها وظیفه برقراری تعادل و فشارهای وارده به کل بدن را بر عهده دارند،‌ اگر کفش بسیار سفت و نامناسب باشد،‌ می‌تواند حالت طبیعی بدن را تغییر داده و به مرور فشار اضافی به ستون فقرات و عضلات کمر وارد کند که در نهایت  باعث دردهایی در ناحیه کمر می‌شود.
علاوه بر اینها کفش‌های با شانه خیلی بلند می‌توانند مرکز ثقل بدن را تغییر داده و آن هم باعث فشار به ستون فقرات و کمر شده و در دراز مدت درد و آسیب‌های زیدی را نیز به کمر وارد خواند کرد. انتخاب کفش مناسب و پرهیز از پاشنه‌های بسیار بلند می‌تواند باعث کاهش کمر درد و بهبود آن شوند.

کفش نامناسب و درد زانو

یکی دیگر از عوارض پوشیدن کفش نامناسب درد در ناحیه زانو است. کفش‌هایی که کفی مناسبی ندارند می‌توانند در نحوه راه‌رفتن افراد تاثیر زیادی بگذارند. وقتی پاها به درستی حرکت نکنند، به قسمت‌هایی از زانو فشار زیادی وارد شده و به نواحی دیگر اصلا فشاری وارد نمی‌شود، به همین دلیل در ناحیه زانو درد و التهاب‌های متعدد به وجود می‌آید.
زمانی که کفش نتواند در قسمت قوس پا و مچ حمایت خوبی را ایجاد نکند، منجر به ناپایداری می‌شود. پاشنه‌های بلند در کفش‌ها شما را کمی به سمت جلو می‌برد که در نهایت فشار خیلی زیادی به زانوها وارد می‌شود. از طرفی اگر از کفش‌های تخت استفاده کنید، کفش نمی‌تواند از قوس پا حمایت کرده و فرد را دچار زانو درد و pronation می‌کند.
استفاده از کفش‌های فرسوده هم می‌تواند یکی از عوامل بسیار مهم زانو درد باشد. چرا که دیگر از پشتیبانی لازم برخوردار نبوده و در هنگام راه‌رفتن از زیر با پاها ضربه وارد کرده و جلوی شوک کف پا را نمی‌گیرند. کفش نامناسب می‌تواند از 3 ناحیه درد زانو به وجود بیاورد.
اگر با کفش‌های نامناسب بدوید یا تند راه بروید، جلوی زانوی شما درد خواهد گرفت.
اگر کفی کفش نتواند از قوس پا حمایت کند، داخل زانو درد خواهد گرفت.
اگر از کفش پاشنه بلند زیاد استفاده کنید،‌ قسمت پشت زانو و تاندون‌های آن درد می‌گیرند.

کفش نامناسب و گزگز پا

گزگز کردن پاها می‌تواند از پوشیدن کفش نامناسب به وجود بیاید. زمانی که پاها در معرض فشار زیاد باشند، اعصاب آن ناحیه فشرده شده و به شما احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز دست می‌دهد. این موضوع بیشتر برای افراد مبتلا به neuropathy بسیار شایع است.
یکی دیگر از علت‌های گزگز کردن پا این است که خون نمی‌تواند در کفش نامناسب به درستی گردش پیدا کند و فرد دچار این مشکل می‌شود. مشکل گزگز شدن پا در افرادی که به بیماری‌های عروقی مبتلا هستند بسیار می‌تواند بیشتر باشد.
برای جلوگیری از گزگز شدن حتما از کفش مناسب به همراه کفی خوب استفاده کنید. سعی کنید به صورت مستمر از کفش‌های پاشنه بلند استفاده نکنید و همیشه سعی کنید پاهای خود را ماساژ دهید. اگر همه این موارد را رعایت کردید و بازهم دچار گزگز پا هستید، حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض پوشیدن کفش نامناسب: کج شدن شست پا

پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند باعث بد حالت شدن انگشتان پا یا همان هالوکس والگوس شود. اگر از کفش‌‌های بسیار تنگ و باریک استفاده کنید و انگشتان شما نتواند آزادانه در آن حرکت کنند،‌ به مرور شکل انگشتان تغییر کرده و انگشت‌ها به سمت یکدیگر کج می‌شوند. این انحراف به مرور زمان بیشتر شده و باعث درد و ناراحتی در پاها می‌شود. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند منجر به التهاب و تورم در ناحیه شست پا می‌شود.
انتخاب کفشی که فضای کافی برای نوک پا داشته باشد می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد. سعی کنید از کفش‌های نوک باریک هرگز استفاده نکنید.

کج شدن شست پا

درد در مچ پا

یکی از مهمترین مشکلاتی که پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند به وجود بیاورد،‌ درد در ناحیه مچ پا می‌باشد. وقتی یک کفش نامناسب بپوشید که کفی آن نتواند پشتیبانی لازم و کافی را داشته باشد، پا دچار فشار و استرس می‌شود. همین فشار و استرس وارده می‌تواند منجر به التهاب در مچ پا شود که باعث دردهای آزاردهنده می‌شود. از طرفی وقتی یک کفش نامناسب بپوشید، ممکن است مچ پا زاویه طبیعی خود را از دست داده و قسمت‌هایی از آن فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

ایجاد پینه، میخچه و تاول

اگر کفش نامناسبی بپوشید، ممکن است پاهای شما دچار مشکلاتی مانند پینه، میخچه و یا تاول شوند. وقتی یک کفش به درستی طراحی و دوخته نشود و از مواد اولیه مرغوب در آنها به کار نرفته باشد، تهویه هوا به داخل آن غیر ممکن بوده و بر اساس فشار وارده و اصطکاک پوست،‌ پینه، میخچه به وجود می‌آید.
کفش‌های تنگ و ناراحت کننده هم به نواحی حساس فشار وارد کرده و در نهایت باعث بروز تاول می‌شوند. این تاول‌ها اگر به سرعت درمان نشوند می‌توانند در ادامه عفونت کرده و کار را به جاهای باریک بکشند.

عوارض پوشیدن کفش نامناسب: فرورفتن ناخن در گوشت

یکی از مشکلات بسیار شایع و دردناک استفاده از کفش‌های نامناسب، فرو رفتن گوشه ناخن در گوشت است که در نهایت شما را مجبور به عمل جراحی می‌کند.  وقتی شما یک کفش تنگ و نامناسب بپوشید،‌ به گوشه ناخن شست شما فشار وارد شده و کم کم وارد گوشت می‌شود. وقتی ناخن وارد گوشت شود، آن ناحیه ملتهب شده و چرک می‌کند. زمانی که این مشکل به موقع حل نشود،‌ باید برای درمان آن جراحی کرده و آن قسمت از ناخن پا کاملا خارج شود. برای جلوگیری از این مشکل هرگز کفش نامناسب و تنگ نپوشید.

بروز بیماری نوروپاتی

یکی دیگر از عوارض بسیار جدی پوشیدن کفش نامناسب در افراد خاص، بروز نوروپاتی است. نوروپاتی در حقیقت به معنای آسیب به اعصاب محیطی است که در اینجا منظور ما در ناحیه پاها می‌‌باشد. شاید پوشیدن کفش نامناسب چندان باعث نوروپاتی نشود، اما افرادی که مشکلات خاصی مانند دیابت یا کمبود ویتامین B12 را دارند، باید نسبت به این موضوع بسیار محتاط باشند. زمانی که فرد در ناحیه پا دچار نوروپاتی می‌شود،‌ علائمی مانند احساس گزگز، سوزش،‌ بی‌حسی در پاها می‌گردد.
اگر کفش نامناسب پوشیده شود،‌ ممکن است اعصاب پاها آسیب دیده و در نهایت افراد مستعد و دارای بیماری‌های زمینه‌ای را دچار نوروپاتی می‌کند.

بروز بیماری نوروپاتی

کفش نامناسب و صافی کف پا

صافی کف پا یکی از مشکلاتی است که از پوشیدن کفش با کفی نامناسب ایجاد می‌شود. بخصوص برای افرادی که در سن رشد هستند حتما باید کفش آنها از پشتیبانی کامل و کافی از قوس پا داشته باشند. صاف شدن کف پا می‌تواند فرد را دچار مشکلات فراوانی مانند درد در ناحیه کمر، درد در ساق پا و یا کل پا دچار کند. در درجه بعدی دردهایی مانند زانو درد را هم باید به آن اضافه کرد.
انتخاب یک کفش استاندارد و مناسب می‌تواند جلوی بسیاری از دردها و مشکلاتی که منشا آنها در پاها هستند را کامل بگیرد.

جا باز کردن کفش چرم
تنگ کردن کفش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها