کریستین دیور: طراح رویاها ؛ نگاهی به نمایشگاه 70 سالگی برند دیور

کریستین دیور: طراح رویاها ؛ نگاهی به نمایشگاه 70 سالگی برند دیور

کریستین دیور: طراح رویاها؛ نگاهی به نمایشگاه 70 سالگی برند دیور

مرجع: مجله مطالعات مد

نویسنده: ” تیا مک دونالد ” – THEA MACDONALD

مترجم: ” تارا استوارپور”

مقدمه:

کمپانی دیور، یک شرکت فرانسوی تولید کننده کالاهای لوکس است که در زمینه مد فعالیت می‌کند.
نام کمپانی از طراح معروف و بنیان گذار اصلی آن؛ “کریستین دیور” گرفته شده که امپراطوری طراحی لباس زنانه خود را در سال ۱۹۴۶ پایه ریزی کرد و امروزه دیور ۱۶۰ بوتیک اصلی خود در سراسر دنیا اداره
می کند.
دیور به علت نقاط خاص پرونده کاری خود در جهان مشهور شد!
برای مثال، در طراحی پوشاک و عطرهای خود از منظره دریا و ساحل و همچنین باغ گلی الهام می‌گرفت که مادر او در خانه پرورش می‌داد.

شیشه عطر Miss Dior یکی از محصولات برند کریستین دیور در سال 1947

در سال 2017 برند متولد شده از کریستین دیور، هفتادمین سالگرد تاسیس خود را در قلب پاریس جشن گرفت و نمایشگاهی را رقم زد که بزرگ ترین نمایشگاه تاریخ مد جهان نام گرفت!

گرچه چند سال از زمان برگذاری این نمایشگاه می‌گذرد، اما به دلیل اهمیت و تاثیر آن بر صنعت مد در این مقاله به خلاصه ای از شگفتی آفرینی این ریداد خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: هفت رژلب مشهور مخصوص عاشقان ماتیک

کریستین دیور؛ طراح رویاها – Christian Dior: Designer of Dreams

( Christian Dior, Couturier du Rêve

[عکس توسط عکاس خانه دیور ” مارک شا” گرفته شده است . | ۱۹۵۷]

سال ۲۰۱۷ میلادی ، هفتادمین سالگرد تاسیس خانه ی دیور را رقم‌ زد .

 بدون شک ، انتظار می رفت چنین نمایش پر مخاطبی ، با توجه به پیشینه تاریخی ارزشمند خود ، در موزه هنرهای تزئینی پاریس (Musée des Les Arts Décoratifs) ، مهد فشن و مد دنیا ، میزبانی و برگزار شود .

این رویداد، بزرگ ترین نمایشگاه مد تاریخ جهان را به نام‌ خود ثبت کرد !

 “طراح رویاها” نامی ست که برای این نمایش بزرگ انتخاب شد . نمایشگاه در مقیاس عظیمی ، برابر با  ۳۰۰۰ متر مربع و بالغ بر ۳۰۰ دست لباس در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. و توسط ” الیویه گابت ”  (Olivier Gabet) و ” فلورانس مولر ”  ( Florence Müller ) سازماندهی شد و طرح کلی بی نقص و الهام بخش آن ، زیر نظر ” ناتالی کرینیر ” (Nathalie Criniére ) شکل گرفت.

کریستین دیور: طراح رویاها؛ نگاهی به نمایشگاه 70 سالگی برند دیور
کریستین دیور: طراح رویاها؛ پوستر فراخوان 2017

برای پی بردن به اصلی ترین نقطه قوت نمایشگاه “طراح رویاها” ، تنها کافی ست تا صحنه سازی و سناریو نوشته شده برای نمایش را در کنار سازماندهی و مدیریت فوق العاده سالن ، کمی‌ تحلیل و بررسی کنیم ؛

🔸وجه تمایز

 • گستره ای متنوع و‌عظیمی از آیتم ها، مستقیما از کالکشن ۷۰ ساله دیور، ارائه شد اما این نمایشگاه ، حتی کوچیک ترین شباهتی به یک نمایش از آرشیو چندین ساله ی کمپانی نداشت و این وجه تمایز شگفتی آفرید !

کریستین دیور: طراح رویاها، مجموعه لباس‌های شب | آدریان دیرَند 2017

🔸بازدیدی واقعی

•  نمایش سعی بر این داشت تا در درجه اول ، جنبه بصری بودن موزه را حفظ کند و از هرگونه ضمیمه متنی برای آیتم ها دوری کرد و مهم تر اینکه اینبار ، به همراه آیتم ها هیچ نقشی مبنی بر نشان دادن حالت اصلی طرح ها یا وجه اشتراک دو طرح بین لباس موجود و حالت گذشته آن ، وجود نداشت . لباس ها بی هیچ تعلقات اضافه ای در معرض نمایش در آمدند تا توجه مخاطب را صرفا بر طرح حاضر جلب نمایند !

🔸ادغام

طراحان ، به طور جالب توجهی سبکی را پیش گرفتند که شامل ترکیب کردن پارچه های بایگانی شده کمپانی و پارچه های امروزی بود و آن ها را در معرض دید همگان قرار دادند.

کریستین دیور: طراح رویاها؛ نگاهی به نمایشگاه 70 سالگی برند دیور
کریستین دیور: طراح رویاها؛ گستره و تنوع الهامات در طراحان دیور از اِلِمان‌های چینی | آدریان دیرَند 2017

🔸اتمسفر حاکم

نکته بعدی فضاسازی فوق‌العاده موزه بود ; وجود نورپردازی گسترده در تمام اتاق ها و سالن اصلی  که سبب ایجاد تنوعی پایدار در تمام طول نمایش شد و یک تجربه ی حسی بی سابقه ای در مقایسه با تمام بازدید های اخیر از نمیاش های مد به وجود آورد!

🔸آرشیو

یکی از بزرگ ترین هدایای یک نمایشگاه مد برای طراحان، فراهم آوردن فرصت تماشای تعداد زیادی از نسخه های قدیمی، اصل و حفظ شده آیتم ها به طور همزمان در یک مکان است!  موضوعی که همیشه میان طراحان مطرح بوده و بسیار شناخته شده می‌باشد. اینبار نمایشگاه ” طراح رویاها” این امکان را فراهم آورد تا بازدیدکنندگان در کنار ملاقات با ورژن های جدید از کالکشن ها، سیری در تاریخ ساخت و تحول آن ها داشته باشند!

و با توجه به اینکه به طور کلی مشارکت در تاریخ مد، امری ضروری و خوشایند است، برای برند دیور این امکان از خیلی قبل تر وجود داشت که از این مورد برای شهرت خود استفاده کند زیرا ترکیب و نمایش طرح های گذشته و حال حاضر روش نوینی در عرصه نمایش پدید آورد و خانه دیور با بهره گیری از این امتیاز، به راحتی توانست با ظاهری متمایز و جالب توجه خود به نقطه ای عطف در تاریخ مد جهان تبدیل شود.

کریستین دیور: طراح رویاها؛ نگاهی به نمایشگاه 70 سالگی برند دیور
کریستین دیور: طراح رویاها؛ اتاقی از لباس‌های شب رنگ پریده | آدریان دیرَند 2017

🔸کالوراما (The Colourama)

بخشی که سبب موفقیت اصلی و چشم گیر نمایشگاه شد، آیتم‌هایی بود که در حصاری شیشه ای، با برش های گرد قرار گرفته و در بستری از رنگ ها غوطه‌ ور بودند.  و این آیتم ها ، شامل  طیف  گسترده ای از ؛ جواهرات، تصویر سازی ها، لباس و عطر می شدند.

این اقدام،  تکنیکی هوشمندانه در صنعت تصویرگری بود که سبب شد ” طراح‌ رویاها” گسترده تر پیچیده تر و جذاب تر از هر نمایشگاهی که تا قبل از آن برگزار شده، ظاهر شود! به علاوه سبب تثبیت و تحسین کمپانی شد، به عنوان برندی که ” لباس هایش حرفی برای جهان دارند” !

کریستین دیور: طراح رویاها؛ نگاهی به نمایشگاه 70 سالگی برند دیور
کریستین دیور: طراح رویاها | آدریان دیرَند 2017

🔸الهام

یک بخش از نمایشگاه ، تداعی یک باغ بود که آبشاری از گل های کاغذی از سقف به سمت پایین سرازیر بودند و لباس هایی مشخص زیر این نمای زیبا به نمایش در آمدند که این تم از کارهای هنری آسیایی و همچنین نقاشی های رم قرن ۱۸ الهام گرفته شده بود.

کریستین دیور: طراح رویاها؛ نگاهی به نمایشگاه 70 سالگی برند دیور
کریستین دیور: طراح رویاها | آدریان دیرَند 2017

این موارد خلاصه ای بود برای پاسخ به این سوال که چرا جشن هفتادمین سالگرد خانه دیور همه را به حیرت وا داشت! نمایشگاه ، سبب برانگیختن تحسین و تمجید بازدیدکنندگانی شد که حتی کوچیک ترین اطلاعات و آموزشی در زمینه تجارت ، مد و خود شخص کریستین دیور و یا تک تک طراحان زیرمجموعه آن نداشتند !

هدف نمایشگاه کریستین دیور: طراح رویاها

🔻 نمایشگاه به طور موفقیت آمیزی به هدف خود دست یافت. چشم اندازی که قصد داشت ؛ به جای تمرکز بر خود شخص “کریستین دیور” به عنوان یک طراح منفرد، به مجموعه ای کامل از طرح های ارائه شده توسط طراحان ارشد کمپانی در طول  ۷۰  سال، از خانه دیور به نمایش بگذارد. و سناریو کلی نمایشگاه، بر یکپارچه ساختن اِلِمان‌ها و طرح ها در سراسر تاریخ کاری دیور تمرکز داشت  که سبب‌ شد در نهایت یک وحدت و همبستگی میان بخش های مختلف شکل بگیرد و طرح ها به طور‌موفقی باهم ادغام شوند.

با این حال نکته جالب توجه این است که همین موضوع کمی دردسر ساز شد !!

زیرا نمایش، صرفا خلاصه‌ی کارهای یک شخص نبوده و ترکیبی از احساسات، الهامات و میراث‌ به جای مانده از هر استایل و طراحی می‌شد که در این مدت در کمپانی دیور دست به کار شده بودند. اما در نهایت نام ” طراح رویاها” برای نمایشگاه برگزیده شد که استعاره ای از خود شخص “کریستین دیور” بود. با وجود اعتراض اعضای اصلی و دیگر طراحان ارشد، طرح نهایی نمایشگاه نیز، اصول بنیادی و ویژگی های مخصوص کریستین دیور را بیان می کرد و این خصلت ها بر کل نمایش غالب شد. بعد ها منتقدین علت این اتفاق را در ریشه های وجودی کریستین دیور جستند! او از درون خود شگفتی خلق می کرد و روح منحصر به فرد او بوده که سبب ایجاد و شکل گیری خانه دیور شد.

نکنه قابل تأمل بعدی در این زمینه، این است که، خانه مد دیور شامل تعداد زیادی طراح است که هر کدام سبک و سلیقه ی بخصوص خود را دارند اما در نمایشگاه “طراح رویاها” همگی آن ها در یک موزه گرد هم آمدند و هرکدام با ترسیم احساسات خلاقانه خود سعی بر این داشتند تا به طور کلی یک سبک مشخص و واحد را تثبیت کنند که مفهوم اصلی و بنیادی خانه دیور را تداعی کند. و در نهایت کنار هم قرار گرفتن همه ی آیتم ها طرحی را تشکیل داد که قابل جدا شدن نبود و نسلی پایدار از دیور را ارائه کرد.

[خانه مد دیور |۲۰۲۰]

🔻 بخشی از نمایشگاه ، به  اوایل زندگی “کریستین دیور” اختصاص یافته بود.  ریشه های هنری اورا برای ورود و توسعه دادن دنیای مد بررسی می کرد و همچنین این بخش به گالریی پرداخته بود که کریستین دیور در سال های ۱۹۳۴-۱۹۲۸ میلادی برپا کرده بود. برای این بخش، به طو‌ر کلی مفهوم  “هنر زندگی کردن”  در نظر گرفته شده بود تا به عنوان یکی از مهم ترین اصل های موفقیت کریستین دیور برای راه یافتن به دنیای هنر و شهرت و ترسیم دنیای بعدی مد جهان توسط او پرداخته شود. وهمچنین این بخش کوچک تاریخی نمایشگاه شامل بعضی از کارها و آیتم های نمادین اوایل زندگی کریستین دیور بوده که در کنارشان ترسیمی از تصاویر به جای مانده از آن ها قرار گرفت که طی این سال ها سبب معروف شدنشان در جهان‌ شده بود .

 تصور کریستین دیور به عنوان‌ یک طراح، شاید بدون در نظر گرفتن گالری او در سال ۱۹۴۷  کمی مشکل باشد. کالکشن آن سال کریستین دیور بعد ها پس از جنگ جهانی دوم، اصلاح شد و بارها نمایش داده شد و گرچه در بازتاب اوایل زندگی او افتتاح شده بود اما‌ نام دیور را به عنوان طراحی فعال وخلاق تغییر داد.

🔻 وسعت نمایشگاه در درجه اول به عنوان ویترینی به کار رفت که میراث هفتاد ساله ی کالکشن های دیور را در قلب شهر پاریس،  یکی از قطب های اصل مد و فشن دنیا،  به نمایش گذاشته بود در حالی که در خلال این روند، این‌ وسعت و همه گیری، بُعدی از دیور را به تصویر کشید که از دانشی جدید در این عرصه پرده برمی‌داشت!

دانشی  که موجب شد بازدیدکنندگانی بدون اطلاع قبلی در زمینه مد، جذب نمایشگاه شوند! هدف بصری نمایش بدون توضیح اضافه، ادغام با تاریخ، استفاده از رنگ ها و تکنیک هایی نوین و البته  در نظر گرفتن جنبه تاریخی ارتباط کریستین دیور با هنر بوده ، مقدمه‌ و نقطه اتکایی برای آنها بوجود آورد تا بتوانند حتی پیش از تماشا و غرق شدن در ظاهر تاثیرگذار نمایشگاه ، بی مهابا به “طراح رویاها”  ورود کنند و از آن لذت ببرند.

🔹در پایان ، “طراح‌ رویاها” با مدیریتی سنجیده شده ، صداقت و شگفتی آفرینی به همگان اثبات کرد برخلاف تصور عمومی ، سبک دیور هیچگاه اغراق آمیز نبوده و این سبک اصیل برای همیشه در تاریخ مد توسط این نمایشگاه  و به نام خانه دیور ثبت شد!

در سال 2019 ادامه‌ی این نمایشگاه در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن مجدد برگذار شد و 60 هزار بیننده را به خود جلب کرد، که به گفته گردانندگان در تاریخ این موزه بی سابقه بوده است

هشتم مرداد، روز جهانی رژلب
تاریخ مُد کُره – قسمت دوم: انواع هانبوک

نظرات (1)

  1. پینگ بک: تاریخ مُد کُره – قسمت دوم: انواع هانبوک - مجله مدمگ - مطلق به فروشگاه اینترنتی رزمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها