جا باز کردن کفش چرم

جا باز کردن کفش چرم

جا باز کردن کفش چرم شاید دغدغه بسیاری از همه ما باشد. سوال اصلی و مهم اینجاست که آیا کفش چرم بعد از مدتی جا باز میکند؟ کفش‌های چرمی به دلیل داشتن ساختار بسیار محکم و با مقاومت بالا ممکن است در هنگام خریدن کمی تنگ به نظر برسند و باعث شوند برای مدتی پاهای شما اذیت شوند. برای خلاص شدن از این مشکل راه‌های بسیار زیادی برای جا باز کردن کفش چرم وجود دارد که در این مقاله به صورت کامل به همه آنها می‌پردازیم.

چگونه کفش چرم جا باز می کند؟

بسیاری از مواقع زمانی که کفش چرم تهیه می‌کنیم، در همان موقع خرید کفش دقیقا اندازه پای ما است، اما ممکن است روزهای دیگر همان کفش به پای ما تنگ به نظر برسد. خاصیت اصلی کفش چرم این است که بر اساس ساختار فیزیکی پاها شکل گرفته و جا باز می‌کند، اما این جا باز شدن مدت زمان زیادی می‌برد و تا آن موقع همیشه اذیت خواهید شد. برای گشاد کردن کفش چرم تنگ راه‌های خانگی و بسیار خوبی وجود دارد که در این بخش به همه آنها اشاره می‌کنیم.

جا باز کردن کفش چرم با استفاده از یخ

اولین و راحت‌ترین تکنیک گشاد کردن کفش چرم تنگ استفاده از یخ است. برای این کار شما باید 2 عدد کیسه پلاستیکی محکمی را برداشته و آنها را پر آب کنید. سپس کمی با دست فشارشان بدهید تا مطمئن شوید آبی از آنها نشت نمی‌کند. سپس کیسه‌ها را در هر دو جفت کفش قرار دهید. دقت کنید کیسه‌های آب باید کل داخل کفش را به خوبی پوشش دهند. بعد از آن کفش‌ها را در کیسه یا ظرف‌هایی بگذارید و آنها را داخل فریزر بگذارید.
وقتی آب شروع به یخ‌زدن می‌کند، منبسط شده و بزرگتر می‌شوند. همین باعث می‌شود کفش از داخل به آرامی جا باز کند. بعد از اینکه داخل کفش خوب یخ زد،‌ می‌توانید کفش را از بردارید. با این کار کفش شما به خوبی جادار تر شده است.

استفاده از قالب افزایش سایز کفش چرم

یکی دیگر از راه‌های اصولی افزایش سایز و گشاد کردن کفش چرم این است که از قالب‌های افزاینده سایز استفاده کنید. این قالب‌های کفاشی معمولا پلاستیکی یا چوبی هستند که نوع چوبی گرانتر است. برای شروع ابتدا داخل کفش را “کمی” مرطوب کنید و سپس قالب سایز مورد نظرتان را وارد هر دو جفت کنید. بعد از اینکه قالب جا رفت، به آرامی آن را بچرخانید تا کفش به خوبی گشادتر شود. این قالب به دیواره‌ها فشار لازم را وارد می‌کند که باید یک شبانه روز داخل کفش باقی بماند.

نکته:

  1. اگر بعد از یک روز کفش شما هنوز خوب گشاد نشده باشد، چند بار این کار را تکرار کنید.
  2. بهتر است برای نرم‌شدن بافت خود چرم،‌ روی کفش را با وازلین کاملا چرب کنید. وازلین بافت را نرم‌ کرده و قالب راحت‌‌تر می‌تواند کار کند.

جا باز کردن کفش چرم با کاندیشنر

کاندیشنرهای چرمی یکی از بهترین محصولاتی هستند که برای نرم‌کردن و مراقبت از چرم ساخته شده و می‌توانند برای جا باز کردن کفش چرم بسیار کارساز باشند. برای شروع ابتدا روی کفش را با یک پارچه نمدار خوب تمیز کنید تا هیچ اثری از خاک و آلودگی روی آن نباشد. سپس با یک پارچه خشک دیگر روی آن بکشید تا اثری از آب باقی نماند. اسپری کاندیشنر را برداشته و روی پارچه خشک و تمیز بزنید و آن را به آرامی روی تمام سطح کفش بکشید. دقت کنید تا کاندیشنر باید به آرامی روی تمامی سطح کفش به صورت یکنواخت پخش شده باشد. سپس کفش را برای چند ساعت رها کنید تا چرم نرم و انعطاف‌پذیر شود. سپس کفش‌ها را با یک جوراب ضخیم بپوشید و بالای نیم‌ساعت پیاده‌روی کنید. این کار باعث می‌شود کفش چرم شما به سرعت شکل پای شما را به خود گرفته و سریع گشادتر شود. استفاده مداوم از کاندیشنر نه تنها سایز کفش شما را اصلاح می‌کند، بلکه باعث دوام بیشتر آن شده و همیشه یک کفش زیبا و با کیفیت خواهید داشت.

جا باز کردن کفش چرم با جوراب ضخیم و حرارت

یکی دیگر از روش‌های خوب گشاد کردن کفش چرم استفاده از جوراب ضخیم و حرارت است. ابتدا یک سشوار آماده کنید و یک یا دو جفت جوراب ضخیم بپوشید،‌ سپس به آرامی کفش‌ها را پا کنید. سشوار را روشن کرده و به آرامی کفش‌ها گرم کنید.
نکته: دما سشوار اصلا نباید زیاد باشد، چون کفش شما قطعا آسیب می‌بیند. دما متوسط باشد، به گونه‌ای که اگر دست خود را جلوی سشوار گرفتید نسوزد.

سشوار با دمای متوسط را چند دقیقه به کل کفش‌ها بکشید. قسمت‌هایی که تنگ‌تر هستند و پای شما را بیشتر می‌زنند،‌ باید بیشتر در مقابل سشوار قرار بگیرند. در حالی که دارید سشوار می‌کشید، سعی کنید پای خود را از داخل حرکت دهید تا فشار لازم برای گشاد شدن کفش به وجود بیاید. بعد از اینکه احساس کردید فشار لازم را به کفش وارد کردید،‌ سشوار را خاموش کرده و به همان شکل صبر کنید تا کفش سرد شود. وقتی کفش سرد شد پاهای خود را از داخل آن خارج کرده و این‌بار بدون جوراب کفش‌ها را بپوشید.

جا باز کردن کفش چرم با جوراب ضخیم و حرارت

استفاده از روزنامه مرطوب

یکی از روش‌های مرسوم و قدیمی استفاده از روزنامه در داخل کفش‌ها بود. بدین شکل که داخل کفش‌های زمستانی را پر از روزنامه می‌کردند تا سال بعد این کفش‌ها به پایشان تنگ نشود. برای گشاد کردن فوری کفش هم می‌شود از تکنیک روزنامه استفاده کرد. برای این کار چند ورق روزنامه را برداشته و خوب مچاله کنید. سپس روزنامه‌ها را فقط مرطوب کنید. (به هیچ وجه خیس نشوند.)
حال باید روزنامه‌ها را با فشار با داخل کفش‌ها فرو کنید. روزنانه‌ها باید کل داخل کفش را بپوشانند. سپس یک شبانه روز صبر کنید تا هم روزنامه‌ها خشک شوند و هم فشار لازم به داخل کفش وارد شده باشد. بعد از این کار کفش شما کمی گشادتر شده است.

گشاد کردن کفش تنگ با الکل ایزوپروپیل

یکی دیگر از راه‌های گشاد کردن کفش، استفاده از ایزوپروپیل الکل است. برای این کار مقداری الکل را با استفاده از اسپری به آرامی بر روی کل رویه کفش و بخصوص قسمت‌های تنگ بپاشید.
توجه کنید که کفش را نباید با الکل بیش از حد خیس کنید. وقتی اسپری کردن تمام شد، فورا کفش را بپوشید.
نکته: از آنجایی که الکل فورا بخار می‌شود،‌ باید سریع بعد از الکل زدن کفش را بپوشید.
با این کار کفش شما کمی گشادتر می‌شود. اگر هنوز کفش شما به اندازه مناسب گشاد نشده، این کار را باز هم تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

گشاد کردن کفش تنگ با الکل ایزوپروپیل

جا باز کردن کفش چرم با استفاده از دانه ها

یکی از بهترین روش‌های جا باز کردن کفش چرم با جو، گندم و سایر دانه‌ها مثل برنج یا نخود است. برای این کار ابتدا شما مقداری جو و 2 عدد کیسه پارچه‌ای‌ مانند کیسه برنج نیاز دارید. کیسه‌ها را داخل کفش‌ها کرده و آنها را پر از جو کنید. زمانی که کفش پر شد،‌ کیسه‌ها را یک بار خارج کرده و با مقداری آب خوب مرطوب شان کنید. سپس کیسه‌ها را دوباره داخل کفش قرار داده و یک یا دو شبانه روز به آن وقت بدهید.
این کار می‌شود که ابتدا چرم داخل کفش کمی مرطوب و نرم‌شود و دانه‌های جو چون در معرض رطوبت‌ هستند، منبسط شده و به دیواره‌های کفش به آرامی فشار وارد می‌کنند. این کار می‌تواند کفش‌های شما را به صورت اصولی گشاد کند.

پوشیدن کفش تنگ چرم چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

پا قلب دوم انسان است و تنگ بودن کفش می‌تواند مشکلات فراوانی را برای سلامتی شما به وجود بیاورد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
زمانی که کفش تنگ باشد،‌ قطعا به نقاط مختلف پا فشار زیادی وارد می‌کند و در مدت بسیار کوتاهی می‌تواند باعث درد در ناحیه انگشتان،‌ کفش پا،‌ پاشنه و پشت پا شود. این دردها زمانی که از کفش استفاده زیادتری داشته باشید بیشتر هم می‌شوند. اگر کفش تنگ باشد حتما پاها را دچار تاول‌ها و یا میخچه می‌کند. میخچه‌ها معمولا در نواحی برجسته پا بیشتر بروز می‌کنند که فورا باید درمان شوند.
وقتی کفش از قسمت پنجه تنگ باشد، انگشتان به شدت به هم نزدیک شده و باعث تاول در کنار انگشتان، انحراف انگشت‌ها و هالوکس والگوس می‌شود که بسیار دردناک بوده و برای درمان آن باید سریع اقدام شود.
اگر کفش تنگ باشد، گردش خون در پاها به درستی صورت نگرفته و در دراز مدت می‌تواند مشکلات زیادی مانند زخم و عفونت را به همراه داشته باشد. اگر زمانی که کفش را می‌پوشید پاهای شما دچار سردی، بی حسی، سوزش، سوزن سوزن شدن می‌شوند، کفش شما تنگ بوده و گردش خون کافی را ندارد. یکی دیگر از مشکلات کفش تنگ ایجاد یا تشدید آرتروز و مشکلات مفصلی در پاها می‌‌باشد.

استایل مونوکروم
کفش نامناسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
علاقه‌مندی
دسته بندی ها